Gå til innhold

kunne du sendt barna på steinerskolen? hvorfor/hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

tittelen sier vel sitt, men jeg vil høre litt om steinerskolen og deres tanker om den. Jeg er så nyskjerrig på hva det blir av disse barna og jeg kunne ikke finne noe statistikk på det. utdanner de seg like ofte som andre barn? 

Anonymkode: 1a699...d27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hørt de blir enten kjempedyktige og super-velutdanna eller trenger masse hjelp til å ta igjen det faglige.

Anonymkode: ac9fe...a3f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner fire ekstremt faglig dyktige gutter som går på Steinerskolen. Samtidig har de veldig bra sosiale og menneskelige verdier. 

Anonymkode: 3ff5e...b3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Steinerbarnehage, ja definitivt.

Skole er jeg mer skeptisk til, min erfaring er som nevnt over at det er litt "enten eller". Kommer vel ann på barnet vil jeg tro, for jeg tror steinerpedagogikken kan passe mange, men problemene kan komme på vgs, med brutalt møte med "vanlig" skole. 

Anonymkode: b95b7...733

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne sendt et barn i småskolealder på Steinerskolen. Har tro på å ikke presse små barn inn i en fast form. 

Når barna blir litt eldre ville jeg hatt dem på vanlig skole. Forholdet mellom hvordan verden burde vært og hvordan den faktisk er vil dessverre ofte være for stort. Jeg jobber som lærer i VGS og ser at en del av elevene som kommer fra Steinerskolen rett og slett ikke henger med i svingene. Skolegangen deres frem til de begynner på VGS har rett og slett vært for «uakademisk», så de sliter når det faktisk stilles krav til dem og karakterpresset øker for å komme inn på videre studier.

Anonymkode: e7c50...b6e

• Liker 3
Skrevet

Kunne aldri sendt mitt barn til steinerskolen, han fungerer for bra på vanlig skole til at det hadde fungert for han.

Dessuten så er det slik at jo høyere i trinn de kommer jo mer kommer det nye elever med "problemer" fra vanlig skole. Sånn er det på Montessori og KF skolen og lignende. 

Hadde ikke mitt barn gjort det bra på den offentlige skolen så ville nok Montessori vært et naturlig valg for oss. 

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

tittelen sier vel sitt, men jeg vil høre litt om steinerskolen og deres tanker om den. Jeg er så nyskjerrig på hva det blir av disse barna og jeg kunne ikke finne noe statistikk på det. utdanner de seg like ofte som andre barn? 

- alle jeg kjenner som har gått på steiner sliter psykisk som voksen

- mange diagnosebarn

nei. Kunne ikke sendt ungene dit

Anonymkode: b41d2...f55

Gjest Lommerusk
Skrevet

Nettopp søkt mitt barn inn(1klasse). Veldig godt inntrykk av skolen her i byen. Folk har nok veldig forskjellige erfaringer med Steinerskolen, men jeg tror nok du vil se like stor variasjon i faglig styrke hos barna i den offentlige skolen, der barna «støpes» i samme form, uansett hvor ulike de er. Jeg har troa på arbeidsmåten på Steinerskolen... 

«Diagnosebarn», og folk som sliter psykisk har du like mye i offentlig skole. 

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva skolen fronter. Såvidt jeg vet er det forskjeller fra skole til skole, og noen er nærmere Rudolf Steiners filosofi (som tidvis er direkte farlig) enn andre.

Anonymkode: b0480...6a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lommerusk skrev (48 minutter siden):

Nettopp søkt mitt barn inn(1klasse). Veldig godt inntrykk av skolen her i byen. Folk har nok veldig forskjellige erfaringer med Steinerskolen, men jeg tror nok du vil se like stor variasjon i faglig styrke hos barna i den offentlige skolen, der barna «støpes» i samme form, uansett hvor ulike de er. Jeg har troa på arbeidsmåten på Steinerskolen... 

«Diagnosebarn», og folk som sliter psykisk har du like mye i offentlig skole. 

Nei, de bytter over til private skoler når de finner ut at det ikke fungerer på offentlig skole.

Anonymkode: d5c95...c6a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Steinerbarnehage, ja definitivt.

Skole er jeg mer skeptisk til, min erfaring er som nevnt over at det er litt "enten eller". Kommer vel ann på barnet vil jeg tro, for jeg tror steinerpedagogikken kan passe mange, men problemene kan komme på vgs, med brutalt møte med "vanlig" skole. 

Anonymkode: b95b7...733

men er det ikke bedre å ha hatt noe godt som barn og så måtte omvende seg når man begynner på vis, enn aldri å ha hatt den typen skoleopplevelse i det hele tatt. mange seks åringer sliter med skolestart, for meg virker det bedre å ta de utfordringene når man er 16. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Spørs hva skolen fronter. Såvidt jeg vet er det forskjeller fra skole til skole, og noen er nærmere Rudolf Steiners filosofi (som tidvis er direkte farlig) enn andre.

hva er farlig med den?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet mitt hadde vært veldig annerledes, ja. Synes det er flott at det finnes tilbud for de som ikke passer inn i det ordinære tilbudet.

Anonymkode: aa4e5...b6a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

- alle jeg kjenner som har gått på steiner sliter psykisk som voksen

- mange diagnosebarn

nei. Kunne ikke sendt ungene dit

Anonymkode: b41d2...f55

Alle? Det høres utrolig ut. Jeg kjenner bare enten meget høyt utdanna folk (typ ph.d. og professorat) men også endel som har slitt endel. Det virker som det går litt enten/eller. Foreldre med tydelige krav og omtrent faglig læreplan på hjemmebane har nok barn som lykkes bedre, enn foreldre som tror at alt går seg til av seg selv og ikke følger med på ungens utvikling.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

hva er farlig med den?

Rudolf Steiner var en sterk tilhenger av alternativ medisin, og enkelte skoler og foreldrene til barn på skoler har tatt til seg dette. Smitteringer og antivaksine har fotfeste på steinerskoler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Anthroposophic_medicine

https://www.nrk.no/osloogviken/foreldre-vil-gjore-barna-sjuke-1.4562005

Fant ikke artikkelen i farta, men var en leder fra en steinerskole eller barnehage som sa noe som at "det er få som blir skikkelig syke, og de som dør var svake uansett."

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker at barnet mitt skal gå på Steinerskolen, jeg liker verdiene og hari inntrykk av at det er mer rom for kreativitet og individualitet. Selv lærte jeg så og si ingenting på grunnskolen annet enn å pugge og sitte fint. Var først på universitetet at jeg begynte å lære noe av verdi.

Anonymkode: 46ec8...896

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Steiner believed vaccination "interferes with karmic development and the cycles of reincarnation"

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Steiner believed vaccination "interferes with karmic development and the cycles of reincarnation"

Relevant tenker du? 

Alle barn på mitt barns steinerskole er vaksinert. Det har vært mye info og diskusjoner i steinermiljøet de siste 15 årene. 

På naboskolen som er offentlig er det derimot flere uvaksinerte barn. Vet dette fordi vi bor i samme nabolag som barn fra den skolen. 

Anonymkode: 793db...60e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Relevant tenker du? 

Alle barn på mitt barns steinerskole er vaksinert. Det har vært mye info og diskusjoner i steinermiljøet de siste 15 årene. 

På naboskolen som er offentlig er det derimot flere uvaksinerte barn. Vet dette fordi vi bor i samme nabolag som barn fra den skolen. 

Anonymkode: 793db...60e

Ja. Mange steinermiljøer er fortsatt veldig antivaksine. Forøvrig er det ekstremt spesielt om alle barn på ditt barns steinerskole er vaksinert, med mindre de har tatt en totalhelomvendig og sparket ut alle som ikke kan vaksineres. Det er alltid barn, på alle skoler, som ikke blir vaksinert.

Statistisk sett er uansett steinerskolene en versting når det gjelder smitte og vaksine, det har vi også sett mtp. coronasmitte.

Homøopat Gro Lystad ser ingen grunn til bekymring for meslinger. Hun mener sykdommen er bra for barn.

— Meslinger er ifølge Rudolf Steiner en transformerende sykdom som gjør at du vokser som menneske. Dette blir vi fratatt ved vaksinasjon, sier Lystad.

Hun forteller at enkelte foreldre i Steiner-miljøet går inn for å få barna smittet av sykdommen. Homøopaten mener det er positivt for barna å bli smittet, og sier hun selv har vært involvert i opplegg der målet er å smitte barn.

— Jeg er helt sikker på at det er positivt for et barn som er friskt. Det kan tenkes at enkelte vil dø, men dette gjelder barn som er svekket på forhånd, sier hun.

Kanskje ikke så farlig når de uansett var svekket fra før.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Alle? Det høres utrolig ut. Jeg kjenner bare enten meget høyt utdanna folk (typ ph.d. og professorat) men også endel som har slitt endel. Det virker som det går litt enten/eller. Foreldre med tydelige krav og omtrent faglig læreplan på hjemmebane har nok barn som lykkes bedre, enn foreldre som tror at alt går seg til av seg selv og ikke følger med på ungens utvikling.

burde man ha egen læreplan på hjemmebane om de går på steinerskolen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...