AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Huff må få ut litt frustrasjon her. Beklager på forhånd for lang tekst! Vi har bodd i enebolig i et typisk norsk nabolag noen år nå. Kommer greit overens med alle naboene. Vi kan gjerne slå av en prat, hjelpe hverandre med plenklipp, vanning av blomster, mating av dyr osv. Men den ene familien, og spesielt far i huset, holder alltid på med ett eller annet som lager lyd. Jeg er ganske tolerant og gjør ikke noe av at folk klipper plenen på en søndag. Men hos dem er det bråk hver dag fra tidlig morgen til sent på kveld. Far i huset er i tillegg storrøyker og starter dagen HVER DAG med å røyke og hoste. Han starter gjerne før kl 6 med hostekulene sine rett mot mitt soverom. I dag begynte han før kl 7 med hosting og banking med hammer. Jeg våknet og synes ikke det er greit. Andre naboen her har barn og jeg vet at hun og barnet har våknet flere ganger av røyk og hosting (høres ut som kols). Det er banking, kapping, saging, pussing og you name it nesten hver dag. Men det verste er røykingen og hostingen som starter ekstremt tidlig og som vekker oss, både i ukedager og helger. Far i huset har havnet i krangel med naboer bak dems hus og jeg tror han ville tatt en konfrontasjon veldig dårlig. Hva i helvete gjør jeg? Blir sprø snart! Anonymkode: 2a6bf...fa4 1
Gjest Ringhalelemur Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tror ikke man kan klage på at naboen hoster altså. Ikke at jeg ikke skjønner at det kan være plagsomt, men du kan på en måte ikke si noe på det heller. Det er jo ikke noe han kan noe for, selv om man kanskje kan argumentere med at hostingen kommer på grunn av røykingen. Det må jo være veldig tett mellom huset til deg og denne naboen, hvis hostingen er så sjenerende da? Jeg vet ikke helt hva man skal gjøre med den andre støyen heller. Folk har jo rett til å pusse opp og "bråke" ved sitt hus, innenfor rimelighetens grenser. Nå virker jo dette som at det er utenfor rimelighetens grenser, for så vidt - men det blir jo et skjønnsspørsmål så klart. Det eneste jeg tenker meg at man kan gjøre er å si fra at det blir litt mye, og håpe det ikke blir krig. Ellers må man innfinne seg med støyen eller flytte, dersom det ikke er tiltak dere kan gjøre på deres eiendom for å skjerme mot støy.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Bor dere i rekkehus, enebolig i kjede eller lignende siden du hører han hoste? er det ikke stilletid mellom 7 - 23? Anonymkode: 14b47...3a1 2
Kenelz Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 (endret) Norsk nabolag faktisk, har aldri tenkt eller lagt merke til noe sånt 😂😅 Uansett! Hadde ropt ut av soveromsvinduet og lekt hysterisk «HERREFREEED! SKAL JEG RINGE AMBULANSEN??? VENT LITT VENT!! KAN NOEN HLR?!» h v e r m o r g e n han bestemmer seg for å hoste foran soveromsvinduet. Ellers brukt ørepropper. Endret 20. juni 2021 av Kenelz 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Tja, det er nok vanskelig å få ham til å slutte med røykingen og hostingen, men du kan kanskje be ham ta morgenrøyken et annet sted på eiendommen enn rett ved soverommet ditt? Jeg prøver å tilpasse meg mine naboer, og de meg, men det er jo ikke alltid man skjønner selv hvor mye man faktisk bråker. Anonymkode: 7a0dd...c66 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 TS her. Det er rimelig tett mellom husene ja. Jeg bryr meg ikke om hosting sånn egentlig, men når vi vekkes flere ganger i uka før kl 6 så synes jeg kanskje naboen kan prøve å drøye litt? Han kan jo ikke noe for at han hoster, men når man vekker opp til flere naboer så har det kanskje gått litt langt 😅 Synes heller ikke noe om oppussingsstøy kl 7 en søndags morgen. Jeg for min del liker å sove litt ut i helgene. Han kunne jo ventet til kl 12. Ble tidligere denne uken vekket kl 6 av at han støvsugde bilen. Helt unødvendig å starte så tidlig.. Anonymkode: 2a6bf...fa4 5
Tvist Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Ville spurt ham hyggelig om han kan starte med bråkete aktiviteter litt senere. Røykingen ville jeg ikke nevnt, det tar han fort personlig og da kommer du ingen vei. 9
Gjest Ringhalelemur Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Tvist skrev (Akkurat nå): Ville spurt ham hyggelig om han kan starte med bråkete aktiviteter litt senere. Røykingen ville jeg ikke nevnt, det tar han fort personlig og da kommer du ingen vei. Jeg tror dette er en lur fremgangsmåte, TS. Hvis det skal bli en endring, må man jo nesten si fra. Men det med røyking og hosting tror jeg ikke du kan si noe på. Da framstår fort du som den urimelige. "Naboen min kom og klaget på at jeg hoster for høyt". Du hører jo selv hvor sprøtt det høres ut.
Matas Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. - Matas, mod.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Ringhalelemur skrev (24 minutter siden): Jeg tror dette er en lur fremgangsmåte, TS. Hvis det skal bli en endring, må man jo nesten si fra. Men det med røyking og hosting tror jeg ikke du kan si noe på. Da framstår fort du som den urimelige. "Naboen min kom og klaget på at jeg hoster for høyt". Du hører jo selv hvor sprøtt det høres ut. Hehe, ja, det scenariet har jeg sett for meg mange ganger 😅 «Du må slutte å hoste». Jeg får prøve å si at det er så lytt her og om ikke han kan starte med rengjøring av bil og oppussing litt senere. Får håpe han tenker at lyden av hostingen bærer like godt. Høres ut som han hoster ut lungene sine snart 😳 Anonymkode: 2a6bf...fa4 1
Tatja Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Irriterende. Du må jo prøve å snakke med han, men han vil mest sannsynlig ta den vanlige 'du må flytte langt fra folk, dersom du ikke tåker lyd'. Egentlig er det han som burde gjøre det, men det skjønner ikke sånne. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #12 Skrevet 21. juni 2021 Okei folkens klokka er nå snart 3 på natta og jeg våknet av hans hostekuler. Jeg synes jo ikke dette er greit da... Skal man tåle det? Hilsen forbanna TS Anonymkode: 2a6bf...fa4
Kenelz Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Okei folkens klokka er nå snart 3 på natta og jeg våknet av hans hostekuler. Jeg synes jo ikke dette er greit da... Skal man tåle det? Hilsen forbanna TS Anonymkode: 2a6bf...fa4 Kjøp noen ekstra røykpakker som en vennlig nabogave, kanskje han går bort tidligere da? 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #14 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Okei folkens klokka er nå snart 3 på natta og jeg våknet av hans hostekuler. Jeg synes jo ikke dette er greit da... Skal man tåle det? Hilsen forbanna TS Anonymkode: 2a6bf...fa4 Stakkars. Han har nok kols og kommer til å dø snart. Sysslene han driver på med holder han gående. Ikke begrens det vær så snill. La han være.... Anonymkode: 0f8e0...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #15 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stakkars. Han har nok kols og kommer til å dø snart. Sysslene han driver på med holder han gående. Ikke begrens det vær så snill. La han være.... Anonymkode: 0f8e0...0fa Mannen er 40 år og kommer kanskje til å hoste i mange tiår fremover. Han får røyke så mye han vil, men kanskje på andre siden av huset. Er det innafor å si? TS Anonymkode: 2a6bf...fa4 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #16 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen er 40 år og kommer kanskje til å hoste i mange tiår fremover. Han får røyke så mye han vil, men kanskje på andre siden av huset. Er det innafor å si? TS Anonymkode: 2a6bf...fa4 Ja det er innafor. Forøvrig kan du kkke klage på hosting. Anonymkode: 0f8e0...0fa 4
Meridian Skrevet 21. juni 2021 #17 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her. Det er rimelig tett mellom husene ja. Jeg bryr meg ikke om hosting sånn egentlig, men når vi vekkes flere ganger i uka før kl 6 så synes jeg kanskje naboen kan prøve å drøye litt? Han kan jo ikke noe for at han hoster, men når man vekker opp til flere naboer så har det kanskje gått litt langt 😅 Synes heller ikke noe om oppussingsstøy kl 7 en søndags morgen. Jeg for min del liker å sove litt ut i helgene. Han kunne jo ventet til kl 12. Ble tidligere denne uken vekket kl 6 av at han støvsugde bilen. Helt unødvendig å starte så tidlig.. Anonymkode: 2a6bf...fa4 Han er en skikkelig morgenfugl, med andre ord? 😅 Liker å mekke og å holde orden på eiendommen sin? 😅
Meridian Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mannen er 40 år og kommer kanskje til å hoste i mange tiår fremover. Han får røyke så mye han vil, men kanskje på andre siden av huset. Er det innafor å si? TS Anonymkode: 2a6bf...fa4 Jeg ville spurt om det, ja.
Meridian Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 Tror jeg ville sendt et anonymt brev der du spør pent om han kan stå på andre siden av huset for du blir vekket kl.6 hver morgen, og det blir slitsomt i lengden.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #20 Skrevet 21. juni 2021 Bølle skrev (3 minutter siden): Tror jeg ville sendt et anonymt brev der du spør pent om han kan stå på andre siden av huset for du blir vekket kl.6 hver morgen, og det blir slitsomt i lengden. Litt off topic, men en venninne gjorde det med en nabo som bråkte noe verre hver eneste søndag med motorsag, høytrykkspyler osv. Og det funket 😛 Hadde håpet jeg kunne ta det med han direkte, men aner ikke hvordan han reagerer.. TS Anonymkode: 2a6bf...fa4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå