Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #1 Skrevet 11. september 2005 Enten det er kolleger, bekjente eller venner som kommer innom på besøk om ettermiddagen eller kvelden - hva i all verden serverer man dem? Jeg er mer vandt med bylivet og være hos andre, har ikke hatt så mange hjemme hos meg selv bortsett fra nære venner. Nå bor jeg i en bygd..og der er det alt fra kaffe-kjerringer til andre sladder-personer. Hva serverer man dem og hva spiser de? Har dere noen forslag til middagsretter som man serverer kolleger som er nogenlunde fine? (Helst ikke and, gåselever eller annen innmat..) På forhånd takk.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #2 Skrevet 11. september 2005 Stikker folk innom uanmeldt på kvelden er det sjelden jeg har noe å tilby, kanskje har jeg is i fryseren om jeg er heldig. Er det planlagte besøk kan jeg finne på å bake boller eller ei kake, evt smørre på rundstykker. Middag er jeg ikke så god på...
monja Skrevet 11. september 2005 #3 Skrevet 11. september 2005 Middag er ikke jeg heller så god på. Er det planlagt besøk er det påsmurte rundstykker, kake eller noe sånt, men kommer de uanmeldt blir det kjeks eller is eller hva jeg måtte finne i fryser eller skap.
Malama Skrevet 11. september 2005 #4 Skrevet 11. september 2005 Å komme uanmeldt til MIDDAG er da ganske lite vanlig, og litt vanskelig, man har somregel bare nok mat til de som skal være der? Men som planlagt middagsbesøk er det da mye man kan lage. som er litt "fint" hva med steik? Det er "skikkelig middag" i motsetning til mye av det vi ellers lager. Men sånn "kaffemat", da er det kjeks i skapet, og vestlandslefser samme sted, evt om man har kake eller boller i fryseren som kan tines. eller is. Får aldri uventet besøk jeg egentig, men har likevel kjeks og vestlandslefser i skapet. Det er bare noe jeg "bare har". Funker også godt når sambo vil ha noe godt en kveld.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2005 #5 Skrevet 11. september 2005 Hvis dere har en spekeskinke stående (eller hengende, da! ) er det jo enkelt å trylle frem eggerøre og spekeskinke hvis du får gjester. Egg pleier man ha i kjøleskapet, og begge deler er holdbart. (Har du flatbrød i skapet er det en ekstra bonus!)
tommeline Skrevet 11. september 2005 #6 Skrevet 11. september 2005 Uanmeldte folk som tror de får middag hvis de kommer til oss blir skuffet... Pleier ikke å ha ekstra middag på lur. Ellers er det vel en kaffekopp og kaffekjeks eller is som kan settes fram her i huset. Eller sjokolade. Hvis du vil ha litt mer å servere går det jo an å bare opp eplekake som kan fryses og raskt varmes i mikroen eller stekeovn. Med litt is til er jo det alltid en suksess Min farmor hadde alltid vaffelrøre klar i kjøleskapet til uventet besøk.
Arkana Skrevet 11. september 2005 #7 Skrevet 11. september 2005 Jeg synes ikke folk som kommer uanmeldt kan forvente middag, og dere kan jo ikke lage middag til mange hver dag, bare i tilfelle. Uanmeldte kaffebesøk er lettere derimot. De fleste kaker kan fryses, skåret i biter, og tiner på 10 minutter. Eller eplekake dere kan tine i ovnen og servere med iskrem. Rullekake er en kake det er lett å lage om man plutselig får besøk, tar deg 10-15 minutter til sammen, og de fleste har basisvarer og syltetøy i skapet til enhver tid, og har dere fløte også blir det jo veldig bra. Frosne rundstykker kan stekes/tines, og man har jo alltid pålegg, egg o.l. Vafler er jo også raskt å lage. Forskjellige typer kjeks i skapet er lurt å ha.
Trill Skrevet 11. september 2005 #8 Skrevet 11. september 2005 Eg pleie å bake solbolla som eg fryse ned- og tar fram om eg får uventa gjesta. Kjempegode- og dei er bedre når dei er varma i micro enn når dei er ferske. Har ikkje eg det så kansje eg servera is eller kaffi. Ikkje alltid eg har det heller- så då blir det brus eller kaffi- eller frukt eller noke. Når eg kjem uanmeldt på besøk forventa eg aldri å få noke- men eg veit at litt eldre folk kansje tenke meir over det. F.eks- mormor har frysarane fulle (ho har 3 stk!!) med "kaffimat"
Totalya Skrevet 11. september 2005 #9 Skrevet 11. september 2005 Var ikke dette to spørsmål? Ett om tips til hva man serverer gjester til kaffen og et konkret tips til middag med kollegaer? Var ikke ubedte middagsgjester, var det det da?! Har nesten alltid is i fryseren i tilfelle besøk, og en kjekspakke er greit å ha stående. Middag kommer jeg ikke på nå.
Belit Skrevet 12. september 2005 #10 Skrevet 12. september 2005 Uventet kveldsbesøk kunne hos meg fort komme til å få te og varme ostesmørbrød, omelett med feks tomat og sorte oliven, sterk hjemmelaget tomatsuppe, pasta med pesto, spekemat med kokte småpoteter vendt i pesto, godt brød med tomat-og-basilikum-salat, eller en salat med salami, egg, oliven og nøtter/pinjekjerner og parmesan. Dette er basert på ting jeg som regel har hjemme, og det er jo forskjellig hva folk har som basisvarer. Men du kan finne på mye godt og interessant på sparket hvis du alltid har rød og grønn pesto, tapenade, egg, noen forskjellige friske grønnsaker og frukt, og godt brød hjemme!
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #11 Skrevet 13. september 2005 Å komme uanmeldt til MIDDAG er da ganske lite vanlig, og litt vanskelig, man har somregel bare nok mat til de som skal være der? Men som planlagt middagsbesøk er det da mye man kan lage. som er litt "fint" hva med steik? Det er "skikkelig middag" i motsetning til mye av det vi ellers lager. Men sånn "kaffemat", da er det kjeks i skapet, og vestlandslefser samme sted, evt om man har kake eller boller i fryseren som kan tines. eller is. Får aldri uventet besøk jeg egentig, men har likevel kjeks og vestlandslefser i skapet. Det er bare noe jeg "bare har". Funker også godt når sambo vil ha noe godt en kveld. ← I Larkins-bygdene i Norge forventer man full 3-retters anytime og de varsler aldri før de kommer. De tror at andre alltid er smilende opplagt til å ta dem i mot... Tusen takk for alle mat tipsene! >Jeg skal forsøke med noe bolle- og kaka greier og ha is i fryseren. Hvis de må ha middag får jeg ha noe ferdiglaget på fryseren. Ikke alltid lett det der..Sånn sett var det lettere i byen, for der ringte alltid folk før de hørte om det passet at de kom på et besøk. Da var det lettere å planlegge for de sa jo gjerne i fra flere timer i forveien
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #12 Skrevet 13. september 2005 Uventet kveldsbesøk kunne hos meg fort komme til å få te og varme ostesmørbrød, omelett med feks tomat og sorte oliven, sterk hjemmelaget tomatsuppe, pasta med pesto, spekemat med kokte småpoteter vendt i pesto, godt brød med tomat-og-basilikum-salat, eller en salat med salami, egg, oliven og nøtter/pinjekjerner og parmesan. Dette er basert på ting jeg som regel har hjemme, og det er jo forskjellig hva folk har som basisvarer. Men du kan finne på mye godt og interessant på sparket hvis du alltid har rød og grønn pesto, tapenade, egg, noen forskjellige friske grønnsaker og frukt, og godt brød hjemme! ← Godt råd...får håpe de tåler det og synes det er godt (vet at jeg gjør hvertfall)
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #13 Skrevet 13. september 2005 Hvis dere har en spekeskinke stående (eller hengende, da! ) er det jo enkelt å trylle frem eggerøre og spekeskinke hvis du får gjester. Egg pleier man ha i kjøleskapet, og begge deler er holdbart. (Har du flatbrød i skapet er det en ekstra bonus!) ← Mange gode råd, men alt i alt må jeg si det høres strevsomt ut med gjester..
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #14 Skrevet 13. september 2005 Uanmeldte folk som tror de får middag hvis de kommer til oss blir skuffet... Pleier ikke å ha ekstra middag på lur. Ellers er det vel en kaffekopp og kaffekjeks eller is som kan settes fram her i huset. Eller sjokolade. Hvis du vil ha litt mer å servere går det jo an å bare opp eplekake som kan fryses og raskt varmes i mikroen eller stekeovn. Med litt is til er jo det alltid en suksess Min farmor hadde alltid vaffelrøre klar i kjøleskapet til uventet besøk. ← Oh, my god, tenk å alltid ha en vaffelrøre klar...! For meg er det skikkelig tiltak å lage det 1 gang i året.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2005 #15 Skrevet 13. september 2005 Jeg bor påbygda ,er 43 år og har vell aldri kaffemat. De som stikker uanmeldt innom får kaffe eller brus.
Mistyen Skrevet 13. september 2005 #16 Skrevet 13. september 2005 Tråden er ryddet for avsporinger. Misty (mod)
Annie Skrevet 14. september 2005 #17 Skrevet 14. september 2005 Jeg bor på bygda. Her kommer ingen "innom på middag". Kunne ikke fallt meg inn å spist hos noen jeg skulle innom på kaffe til heller. Om jeg hadde kommet i middagstiden hadde jeg enten ventet med kaffe, et glass vann el. Eller jeg hadde tatt en tur og heller kommet tilbake. Hverken jeg eller mitt besøk venter at det skal være masse mat klart når man går på/får besøk.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #18 Skrevet 16. september 2005 Uventet besøk får det jeg har; kjeks, is, potetgull, gelefigurer eller hva som nå måtte befinne seg i skuffen. Middag får de aldri uten at det er avtalt, men kan være jeg slenger inn en ferdigpizza hvis jeg har. Jeg tenker folk kommer for å snakke med meg, ikke for å spise derfor bruker jeg ikke tiden de er der på å styre med mat
Gjest Gjesta Skrevet 16. september 2005 #19 Skrevet 16. september 2005 Jeg bruker ikke å ha så mye kjeks ol i skapene, men i fryseren har jeg litt på lur til gjester: Brownies, sjokoladekake, muffins, hjemmelaget is, lefser, grove horn med ost/skinke, pizzasnurrer osv Middag serveres etter avtale
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2005 #20 Skrevet 16. september 2005 Jeg har vokst opp på bygda, og mine foreldre bor der enda. Må da si at det er svært sjelden at folk dukker opp uanmeldt til middag!! Kan aldri huske at det har skjedd (unntatt at vi dro med oss venner hjem da vi var barn), men det hender selvfølgelig ofte at folk kommer på besøk på kveldene. Det er en veldig koselig ting som jeg savner her i byen. Dukker det opp folk da, er det bare å servere noen kjeks, kaffe, is eller hva man nå har innen rekkevidde! Ikke noe verre enn det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå