Gå til innhold

Løpesko, hull på tåen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg sliter ut løpeskoene mine så raskt med hull på tåen uten at de egentlig er slitt. De er ikke for små og tåneglene mine er ikke lange. Jeg liker best Asics men sliter de for fort.  

Andre som har det problemet? Og har dere funnet løsning på det og hvilket skomerke er best for vi som sliter skoene på tærne? 

Anonymkode: 41293...232

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også samme problem. Bruker adidas u path run og må kjøpe nytt par hvert år😰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBrukern skrev (Akkurat nå):

Jeg har også samme problem. Bruker adidas u path run og må kjøpe nytt par hvert år😰

Jeg kjøpte nye i april/mai i år og har slitt for stort hull til at det går å bruke de til løping nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har også opplevd å få hull i tåa på asics. Men ikke før etter et år eller noe. 

Løper du veldig mye og ofte? Kanskje du rett og slett bruker de så mye at det er naturlig slitasje og en utgift som følger med det nivået av løping. 

I så fall, respekt 👏

Anonymkode: 87925...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har også opplevd å få hull i tåa på asics. Men ikke før etter et år eller noe. 

Løper du veldig mye og ofte? Kanskje du rett og slett bruker de så mye at det er naturlig slitasje og en utgift som følger med det nivået av løping. 

I så fall, respekt 👏

Nei jeg løper egentlig ikke veldig mye, jeg løper 1-2 ganger i uken i skogen. Men går tur med de skoene på hver dag fordi de er så gode, ikke veldig lange turer. Og de er ikke slitt andre steder enn på tåen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei jeg løper egentlig ikke veldig mye, jeg løper 1-2 ganger i uken i skogen. Men går tur med de skoene på hver dag fordi de er så gode, ikke veldig lange turer. Og de er ikke slitt andre steder enn på tåen. 

Kanskje noe med asics da. Veldig synd, utrolig gode løpesko. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løpesko varer ikke mer enn ca 300 - 600 km avhengig av sko, din vekt og terrenget du løper i, så om du bruker skoene til å gå tur med også vil de fort bli slitt. 

Men blir de slitt fortere enn det har du nok kjøpt for små sko, eller så kan det hende at du har en bred fot og trengere bredere sko.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme, får hull innenfra på venstre fot, må sørge for at neglen alltid er klippet for at det ikke skal bli hull enda raskere.  Tærne mine svinger oppover, har samme greiene med fingerneglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sdkkds skrev (18 minutter siden):

Løpesko varer ikke mer enn ca 300 - 600 km avhengig av sko, din vekt og terrenget du løper i, så om du bruker skoene til å gå tur med også vil de fort bli slitt. 

Men blir de slitt fortere enn det har du nok kjøpt for små sko, eller så kan det hende at du har en bred fot og trengere bredere sko.  

Nei jeg har smal fot og store nok sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peonjenta skrev (13 minutter siden):

Sliter med det samme, får hull innenfra på venstre fot, må sørge for at neglen alltid er klippet for at det ikke skal bli hull enda raskere.  Tærne mine svinger oppover, har samme greiene med fingerneglene. 

Akkurat det jeg lurer på om gjelder meg også! At tærne på en måte går oppover når jeg går/løper (de ser helt vanlig ut trodde jeg, men tror jeg har litt «oppstopper» stortå når jeg ser etter nå). Hvilke sko liker du og som ikke får hull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Akkurat det jeg lurer på om gjelder meg også! At tærne på en måte går oppover når jeg går/løper (de ser helt vanlig ut trodde jeg, men tror jeg har litt «oppstopper» stortå når jeg ser etter nå). Hvilke sko liker du og som ikke får hull?

Jeg får hull på alle sko jeg bruker mye, derfor liker jeg ikke å bruker tusenvis på sko.   Liker Mizuno og Adidasko.  De er brede nok,  har i tillegg veldig bred fot og høy vrist og har hulfot dvs høy bue under foten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Peonjenta skrev (5 timer siden):

Jeg får hull på alle sko jeg bruker mye, derfor liker jeg ikke å bruker tusenvis på sko.   Liker Mizuno og Adidasko.  De er brede nok,  har i tillegg veldig bred fot og høy vrist og har hulfot dvs høy bue under foten. 

Er de forsterket på noe vis ytterst på tuppen/tåen? Ser noen sko har en beskyttelse der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sdkkds skrev (7 timer siden):

Spm mitt var om noen med samme problem som sliter skoene på tåen har et tips til hvilke sko jeg bør kjøpe. Skomerke-tips.
Asics passer helt perfekt til min fot, har vært på Løplabbet og stått på speil osv, skoene passer og er kjempegode helt frem til de har stort hull på tåen etter noen ukers bruk og da er de ikke gode å løpe med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg mistenker at det ikke er skoen, men gå-/løpestilen din som sliter på tåen. 

Jeg hadde en periode der jeg ikke løftet forfoten (raskt) nok, og da opplevde jeg det samme. 

Anonymkode: 9a249...18b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har samme problem. Kjøpte et par joggesko til 1700 kroner. Og kun én måned etter, så var det hull i tåen. Og det er ingen feil på løpingen min. For jeg løper aldri. Bruker dem kun til gåing. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en stortå som er kortere enn den ved siden av, og den peker litt opp. Ymse sko slites derfor på tuppen, sokker også, selv om jeg holder neglene veldig korte. Anbefaler «Shoe Armour», eller et lignende produkt. Gaffa kan sikkert gjøre samme nytten også.

Anonymkode: 2ff51...363

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Spm mitt var om noen med samme problem som sliter skoene på tåen har et tips til hvilke sko jeg bør kjøpe. Skomerke-tips.
Asics passer helt perfekt til min fot, har vært på Løplabbet og stått på speil osv, skoene passer og er kjempegode helt frem til de har stort hull på tåen etter noen ukers bruk og da er de ikke gode å løpe med. 

Jeg har slitt hull i mine Nike sko, men Asics skoene mine har det ikke vært noe problem med. Jeg vet om flere som har gått over til Hoka One One som hadde samme problem, men jeg får vondt i ankelen av de, så de ble ikke brukt så mye, så har ingen lang erfaring med de selv.

Men jeg vet at det er ett vanlig problem, såpass vanlig at flere jeg kjenner som løper ultramarathon lager ett hull selv før løpet så de ikke får ett hull som gir gnagsår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har en stortå som er kortere enn den ved siden av, og den peker litt opp. Ymse sko slites derfor på tuppen, sokker også, selv om jeg holder neglene veldig korte. Anbefaler «Shoe Armour», eller et lignende produkt. Gaffa kan sikkert gjøre samme nytten også.

Og spesielt joggesko - fordi stortåa naturlig nok ikke når bort til forsterkningen som produsenten selv har plassert foran.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Har lest om flere som bruker gaffateip på insiden der tåen gnisser

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Sdkkds said:

Har lest om flere som bruker gaffateip på insiden der tåen gnisser

Ja, tror det er ganske vanlig! Mesh er jo ikke spesielt holdbart og en tånegl som gnisser opp mot stoffet vil slite hull på stoffet, sånn er det bare. Produsentene kunne selvfølgelig hatt en større forsterkning, men da vil passformen helt sikkert bli kjip for en haug med andre, så det skjer nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...