Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Termin i begynnelsen av september og begynner å stresse litt med innkjøp til baby. Dette er vår første så har ikke noe fra før. Flere i familien har nylig hatt små barn så det kan være at vi arver noe men er ikke sikker på hva. 

Vi har: 

vogn

seng

stellebord

vugge

litt klær (men føler det er alt for lite) i 50/56/62/68, det meste er i 56/62.

bilstol + base

vognpose

babydyner

babygym

Hva hadde ikke dere klart dere uten og hvor mye hadde dere av klær etc?

Anonymkode: 660ae...51e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som dere har alt dere trenger og mer til - og så har du jo kjempegod tid!  :) Til deg kan det være lurt å ha ammevennlige klær. Gulpekluter og siklesmekker hadde vi bruk for, men ikke alle babyer gulper mye. 

Hva man trenger utover klær, et sovested og noe å frakte baby på en trygg måte er veldig individuelt. Det er ikke vits å kjøpe inn mye på forhånd, det er bedre å vente å se hva du trenger :)

Av klær trenger du heller ikke veldig mye, man kan jo vaske og kjøpe inn mer etterhvert :) Med første hadde vi vel kanskje 10 bodyer, 5 bukser og 5 pysjer i ste 50/56 og det holdt lenge det. Vi kjøpte større størrelser etterhvert som vi trengte det og fikk masse i gave.

Hvis du har mye slekt og venner skal du ikke se bort fra at du får mye. Jeg er gravid med nummer to og har fått to digre bagger med babyklær som de som er ferdig med barn vil bli kvitt - jeg trenger ikke å kjøpe noe på minst et år- har nok til en hel barnehage 🙈

Anonymkode: 26004...e17

• Liker 2
Skrevet (endret)

Anbefaler dere å kjøpe inn bæresele, og et par flasker i tilfelle ammingen ikke fungerer helt. Gulpekluter og smekker er også lurt og ha. 

Endret av tussi84
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Termin i begynnelsen av september og begynner å stresse litt med innkjøp til baby. Dette er vår første så har ikke noe fra før. Flere i familien har nylig hatt små barn så det kan være at vi arver noe men er ikke sikker på hva. 

Vi har: 

vogn

seng

stellebord

vugge

litt klær (men føler det er alt for lite) i 50/56/62/68, det meste er i 56/62.

bilstol + base

vognpose

babydyner

babygym

Hva hadde ikke dere klart dere uten og hvor mye hadde dere av klær etc?

Hadde ikke klart meg uten babynest. Det synes jeg var genialt. Babygym brukte vi heller lite.

Anonymkode: 0a8f3...408

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt en lekematte da det kan bli hardt og kaldt å legge babygymen rett på gulvet. Ammepute kan være greit å ha, men forrige gang klarte jeg meg fint med bare sofaputene. Vi har også hatt god bruk for Tripp trapp stol med nyfødtsete, greit å få baby litt opp i høyden når man f.eks skal lage middag (eller spise da). Vippestol har vært populært når de er blitt litt større. Ellers er det ikke mye man trenger første tiden, så kan være greit å se an behovet litt. 

Anonymkode: 3f3ff...b70

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som dere har alt dere trenger og mer til - og så har du jo kjempegod tid!  :) Til deg kan det være lurt å ha ammevennlige klær. Gulpekluter og siklesmekker hadde vi bruk for, men ikke alle babyer gulper mye. 

Hva man trenger utover klær, et sovested og noe å frakte baby på en trygg måte er veldig individuelt. Det er ikke vits å kjøpe inn mye på forhånd, det er bedre å vente å se hva du trenger :)

Av klær trenger du heller ikke veldig mye, man kan jo vaske og kjøpe inn mer etterhvert :) Med første hadde vi vel kanskje 10 bodyer, 5 bukser og 5 pysjer i ste 50/56 og det holdt lenge det. Vi kjøpte større størrelser etterhvert som vi trengte det og fikk masse i gave.

Hvis du har mye slekt og venner skal du ikke se bort fra at du får mye. Jeg er gravid med nummer to og har fått to digre bagger med babyklær som de som er ferdig med barn vil bli kvitt - jeg trenger ikke å kjøpe noe på minst et år- har nok til en hel barnehage 🙈

Anonymkode: 26004...e17

10 bodyer, 5 bukser og 5 pysjer hørtes ut som en god start. Da skal jeg se over hva jeg har av hver str. Glemte såklart å skrive at både gulpekluter og siklesmekker har vi en del av! 

Tusen takk for svar, da skal jeg på jakt etter ammevennelige klær!

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ville kjøpt en lekematte da det kan bli hardt og kaldt å legge babygymen rett på gulvet. Ammepute kan være greit å ha, men forrige gang klarte jeg meg fint med bare sofaputene. Vi har også hatt god bruk for Tripp trapp stol med nyfødtsete, greit å få baby litt opp i høyden når man f.eks skal lage middag (eller spise da). Vippestol har vært populært når de er blitt litt større. Ellers er det ikke mye man trenger første tiden, så kan være greit å se an behovet litt. 

Anonymkode: 3f3ff...b70

Ja vi har en typ gymmatte/treningsmatte som jeg tenkte å bruke til underlag på babygymmen. Har tenkt litt på det med ammepute, nå har jeg en bbhugme gravidpute så får teste den som ammepute i starten! 

Tripptrapp og vippestol står på ønskelisten! 

TS

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (1 time siden):

Anbefaler dere å kjøpe inn bæresele, og et par flasker i tilfelle ammingen ikke fungerer helt. Gulpekluter og smekker er også lurt og ha. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke klart meg uten babynest. Det synes jeg var genialt. Babygym brukte vi heller lite.

Anonymkode: 0a8f3...408

Flasker skal jeg handle inn. Har en melkeoppsamler fra flow, burde jeg evt kjøpe en enkel bryspumpe (type manuell) i tilfelle jeg skulle ha behov for det? 

Bæresele tror jeg vi får låne, viss ikke skal jeg skrive det på ønskelisten. Om man ikke får bruk for det til den første babytiden er det jo greit at man kan bruke det når baby blir større.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Flasker skal jeg handle inn. Har en melkeoppsamler fra flow, burde jeg evt kjøpe en enkel bryspumpe (type manuell) i tilfelle jeg skulle ha behov for det? 

Bæresele tror jeg vi får låne, viss ikke skal jeg skrive det på ønskelisten. Om man ikke får bruk for det til den første babytiden er det jo greit at man kan bruke det når baby blir større.

TS

Jeg kjøpte automatisk brukt på Finn, utrolig mye mer brukt enn den manuelle jeg hadde fra forrige svangerskap. Nå pumper jeg etter behov og fryser ned for å ha til senere så far kan gi måltid hvis jeg må ut et ærend, anbefaler det hvis du har mer melk enn babyen trenger. Det har man gjerne i starten, så lurt å pumpe ekstra da, før produksjonen stabiliserer seg.

ellers ser det ut som dere har full kontroll 👌🏻👌🏻

Anonymkode: 54c75...cd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vippestol fra babybjørn. Hadde ikke klart oss uten. Caboo close bæresjal var også noe som hjalp meg da jeg hadde kolikkbaby som sov lite og jeg da fikk armene fri til å spise.

Anonymkode: 14600...1bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

10 bodyer, 5 bukser og 5 pysjer hørtes ut som en god start. Da skal jeg se over hva jeg har av hver str. Glemte såklart å skrive at både gulpekluter og siklesmekker har vi en del av! 

Tusen takk for svar, da skal jeg på jakt etter ammevennelige klær!

TS

Det lønner seg å ha noen strømpebukser også, og sokker. Nå blir baby født i sept så det kan være greit med noe utenpå body også som feks litt tynnere gensere på høsten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det nødvendig å ha base til bilstol?

Anonymkode: bb5a7...0c1

Skrevet

Veldig mye kan kjøpes etter behov etter babyen er født. 
Klær er en typisk ting man arver/får. Ull er gull, regulerer kroppstemperaturen og kan brukes året rundt. 
Du vil kanskje få behov for ammeinnlegg (engangs i bomull eller vaskbare i ull) sinksalve eller inotyol til sår barnerumpe, men dette finnes på apoteket også etter fødsel. 
Flasker kan også eventuelt kjøpes inn i etterkant, anbefaler Dr. brown. 
Gulpekluter, babyolje og tørre vaskeservietter. (Til stell av den lille ved bleieskift, vanlige våtservietter fører ofte til rød og sår hud.)

Ellers er det lurt å lage opp middagsporsjoner/bake rundstykker etc til de dagene babyen har økedøgn og man sitter fastlåst i sofaen.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Isofix stoler må ha base. 
Beltestoler må ikke.

De fleste velger stol med base da man ofte ønsker å ta bilstolen ut og inn av bilen. Det er lettere å montere og større grad av sikkerhet. 
Beltestol kan lettere monteres feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

På den bilstolen jeg har fulgte det med base, men ser noen fester uten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...