Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en butikk. Egentlig har jeg fra og med mandag 3 uker ferie, noe som er bestemt for en god stund siden. Nå har det seg slik at en medarbeider har blitt sykmeldt, så jeg har fått beskjed om at jeg må jobbe likevel.

Hva sier loven om dette? Kan jeg bli pålagt å jobbe i ferien min? Jeg og sambo har planlagt ferie samtidi for å kunne reise litt rundt i Norge.

Anonymkode: 15959...e3a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det kan de ikke. I og med at du sier at du jobber i butikk, så regner jeg med at dette ikke er en stilling som ingen andre enn du kan gjøre, eller som er svært vanskelig å finne en stedfortreder for. At de er for gjerrige til å bruke vikar eller har planlagt for dårlig med tanke på bemanning er ikke ditt problem. 

Anonymkode: 78295...71e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Reis på ferie!!! Skulle ønske jeg visste bedre selv når jeg jobbet i butikk som 19 åring for 65,-. timen,måtte ha ubetalt bakvakt (sitte på alert i tilfelle de trengte flere folk den dagen, uten å en gang få betalt med mindre jeg ble ringt). 
Er så mange arbeidsgivere som skulle hatt seg en midt på tryne!

Anonymkode: f8c72...bd7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dersom den som egentlig skulle jobbe er blitt syk, så er det leders ansvar å finne noen andre til å jobbe. Lykkes ikke det må sjefen jobbe selv. Man kan spørre de som skal ha ferie om de kan, men man kan ikke kreve det. 

Det er strenge regler for beordring i Norge, og brukes vel hovedsakelig innenfor helse, politi og andre helt livsnødvendige oppgaver. 

Anonymkode: 1472c...51b

• Liker 6
Skrevet

Nei de kan ikke tvinge deg til å jobbe når dere har avtalt ferie. Det er leders problem at den ansatte er syk, og det er hans ansvar at vakter bli dekket. Dra på ferie

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke jobbe, så ikke gi etter.

Ikke bry deg om hvor sur sjefen blir, ikke diskuter det.

Anonymkode: 78899...f4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette står i ferieloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen.

Bestemmelsene ovenfor gjelder ikke i tilfeller hvor tiden for ferien endres etter §§ 8 og 9.

Anonymkode: 9a084...1ee

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...