Prøver18 Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Ser mye her inne at de har strenge regler på klemming, teksting, overnatting hos kompiser, drikking, hva mannen for lov til å ikke. Min tanke er hva faen. Jeg har vært i forholdt 2 år, 6 år og nå siste I 3 år. Jeg har aldri hatt behov for å eie over mannen min. Han får gjøre som han selv vil, og jeg stoler på han. Jeg trenger ikke å lage regler for at han ikke skal sove over hos folk, klemme, hvem han skal være venn med, hva han får spise, gjøre på fritiden, når han må komme hjem ect. Jeg som person er 0% sjalu, og gir rett og slett kanskje litt for mye f. Men jeg er virkelig ikke primitiv og eiesyk. Han er et fritt menneske som gjør som han vil, på lik linje med at jeg bestemmer over meg selv. Kunne aldri falt meg inn å bestemme over en voksen mann. Jeg hadde hata det om det var andre vei ihvertfall. Jeg synes det virker som mange damer laget regler for forholde for å unngå utroskap eller flørting. Jeg tenker at han tar egne valg og bestemmer selv hva slags situasjoner han vil bli med i og må selvfølgelig ta konsekvensene selv ettersom. Jeg trenger ikke å lage en bombesikker kontrakt for å unngå at mannen min er utro. Jeg tror også at jo mer frihet du gir noen, jo mer trives de. Takk for meg 😅 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Har aldri hatt en eneste regel ut over sunn fornuft. Og har egentlig aldri vært sjalu. Har en fantastisk mann, som selvfølgelig drar på gutteturer, gir kvinnelige kollegaer en klem, ikke snaper bilder av alle han møter, koser seg på julebord, et-par runder der han har kommet hjem litt for sent og må lide seg gjennom påfølgende dag (grunnlag for solid erting, og seff baby-shark på sonos) (ps. han tar hevn med Let it go når det er min tur...) 15 år nå, uten noe tull, bare tillit og latter. Anonymkode: 2f935...318 9
Hapa Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har aldri hatt en eneste regel ut over sunn fornuft. Og har egentlig aldri vært sjalu. Har en fantastisk mann, som selvfølgelig drar på gutteturer, gir kvinnelige kollegaer en klem, ikke snaper bilder av alle han møter, koser seg på julebord, et-par runder der han har kommet hjem litt for sent og må lide seg gjennom påfølgende dag (grunnlag for solid erting, og seff baby-shark på sonos) (ps. han tar hevn med Let it go når det er min tur...) 15 år nå, uten noe tull, bare tillit og latter. Anonymkode: 2f935...318 Det er jo helt topp! Og jeg velger å tro at de fleste par har det sånn som du beskriver at dere har det. Det er unntakene og de negative historiene som kommer fram på KG, ikke det som fungerer bra.
Era Vulgaris Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Eiesyke og sjalusi er ikke kjønnsspesifikt, det er høyst individuelt. Også må man huske på at folk svarer ut fra egne erfaringer og historikk. Har du aldri opplevd trygghet og tillit i et forhold, blir du selvfølgelig mer usikker og mistenksom mot en ny partner. Har du kun gode erfaringer, har du høyere grad av tillit. Også finnes det mennesker med diagnoser, hvor eiesyke, kontroll og dominans er en del av patologien. 12
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Nå er det jo flest kvinner som er her inne, og skriver om sånt. Men det er vel minst like mange menn som er sånn. Jeg er selv kvinne, og aldri vært sjalu, mannen jeg er sammen med, kan gjerne reise på gutteturer, dra på fest uten meg, være med venner, og kvinnelige venner. Jeg eier ingen. Anonymkode: 44fb8...492 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Hehehe, nokså lett å tenke «søt og naiv» om deg som har hatt noen korte forhold som ikke varer, og som likevel føler for å belære andre kvinner. Jeg selv hadde null kontroll over menn da jeg var yngre. Jeg visste at de bare ville ha meg, og aldri kom til å stikke. Problemet var bare at JEG ikke klarte å føle forelskelse i slike forhold som dette, så JEG endte med å gjøre det slutt. I voksen alder har jeg kommet frem til at det å ha et større sett med regler, om enn formelle, og ikke pga sjalusi, faktisk er det som skal til for at jeg skal bevare følelsene mine. For all del, om du heller vil ha mange og korte relasjoner, så står du fritt til det. Men om du hever deg over andre kvinner som mestrer langvarige forhold, med de pingle-forholdene på max 6 år, så kalles det hybris, og det kan fort slå tilbake på deg selv. Anonymkode: d36d5...349 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 Og så blir du "buhuhuhu stakkars meg!!" den dagen du finner ut at han har pult på flere damer i alle årene dere var sammen for du egentlig tok for gitt at du er hans eneste store kjærlighet. For mange, særlig menn er fristelsen der ofte, og mange menn, også kvinner kan finne på å kysse eller gå til sengs med noe år dama/typen hjemme egentlig ikke er så nøye på det fordi hun/han finner det aldri ut uansett. Ofte handler ikke grense setting om at noen er sjalu, men at man velger noen å være med så da må man respektere at ikke alt er greit. Man kan være fri i forholdet selvom det finnes et par grenser som ikke skal tråkkes over. Mange stoler på sin partner, men man stoler ikke på andre som partneren møter. Og om fristelsen blir for stor fordi noen er smigrende eller pågående over tid så vil til og med den du stolte så sykt på faktisk klare være utro. Fordi mennesker er svake individer og ofte kan en dråpe glasset være det som gjør at det renner over. Til og med for den beste. Anonymkode: b99ac...235 5
AnonymBrukern Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 For meg handler «grensesettingen» om hva jeg er komfortabel med eller ikke. Dette er jeg veldig tydelig på før jeg i det hele tatt går inn i et forhold så da vet han allerede hva han går inn på. Men er ikke urimelig eller streng, handler om at ingen av oss skal gjøre noe vi selv ikke ønsker at den andre ville gjort. 5
Pingvinen Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har aldri vært eiesyk eller kontrollerende men har vært i forhold med menn som er det. Opplevde det samme når jeg datet. Mange menn med stort kontrollbehov. Så det er nok ikke typisk bare for kvinner 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Jeg er eiersyk fordi jeg aldri har vært sammen med noen som ikke har vært utro. Da blir man sprø til slutt. Anonymkode: e2781...0c7 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har vært med folk som ikke har noen grunn til å være eiesyke eller kontrollerende. Men der igjen, jeg har alltid trodd at det var attraktive og pene mennesker som hadde mest rett til kontroll, de de er et vandrende bevis, men det er de uattraktive som kontrollerer mest. Uattraktive mennesker er rett og slett farlige, for de er så sinte over at de ikke er ‘bra nok’ og skal hevne seg på attraktive mennesker. Anonymkode: 6f743...508
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har opplevd at det er menn som er eiesyke også ender de opp med å være utro selv. Jeg tror de som er eiesyke er det fordi de vet selv hvor lite som skal til for at de krysset den linjen selv, om man ikke klarer stole på seg selv, hvordan skal man stole på andre? Anonymkode: 717f9...790 5
Navani Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 Det høres fryktelig slitsomt ut å ha det slik i et forhold. Jeg og mannen er fortsatt individer selv om vi er gift. Jeg kan aldri se for meg at noen av oss ber den andre om å unngå å klemme en av motsatt kjønn, eller ikke være venner med motsatt kjønn. Å overvåke hva de gjør på mobil eller hva de gjør til enhver tid. Jeg hadde følt meg kvelt. Vi er enige i hva som er utroskap i vårt forhold, og det tror jeg er en viktig samtale å ta tidlig. Jeg er glad vi har tillit til hverandre, uten den kunne jeg ikke giftet meg. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har en mann som nok er litt eiesyk. Mitt syn på det, er at han søker trygghet. Noe som har vært mangelvare i livet hans av ulike årsaker. Selv er jeg svært lite sjalu, uten at jeg dermed alltid er selvsikker, men det er ikke andre damer jeg ser på som trusler for vår lykke. Det tok tid før han kunne hvile i at jeg var der for ham. Anonymkode: ab30c...e63
starken Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 Spesielt damer? Det går begge veier. Min eks var veldig sjalu. Han kontrollerte store deler av mitt liv, og mente at 99% av damer var utro. Jeg fikk mange beskyldninger om utroskap, alt fra at jeg ikke sa ifra at jeg dro til en venninne (vi bodde aldri sammen, så var egentlig ikke så viktig å si ifra til han), eller hvis ei venninne hadde tatt med seg en kar på fest hos meg. Da var det jo åpenbart at jeg var utro, mente han. Det endte opp med at det var han som var utro, flere ganger, hvor jeg tilga han. Jeg er idag sammen med en skikkelig flott mann, hvor jeg såklart har problemer med tanke på tillit og grenser. Jeg har veldig lyst til å stole helt på han, men det er virkelig vanskelig. Det blir bare bedre og bedre med tiden, ettersom hver gang jeg har en mistanke om noe, så kan det veldig enkelt avkreftes. Jeg kan være kontrollerende, det er jeg fult klar over. Det er noe vi snakker om og noe jeg jobber med. Heldigvis har jeg gode venninner jeg kan snakke med, hvis jeg er usikker på om jeg har tatt det for langt. Ofte har jeg det, så da ordner jeg opp i det. Jeg er ikke eiesyk eller kontrollerende for å være slem, men for å beskytte meg selv fra å bli sveket igjen. En vakker dag er jeg forhåpentligvis ikke det, og kan ha det skikkelig fint med meg selv og med min kjære. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #16 Skrevet 20. juni 2021 Og hvor mange menn har tatt livet at eksen sin for at ingen andre skal få være med henne... Det er å være eiesyk det. Anonymkode: f968e...0e3 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #17 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har hatt en del ulike forhold. Jeg var veldig åpen i de fleste forholdene mine, satte ingen begrensninger på typen eller var "eiesyk". Helt til jeg møtte min nåværende, som jeg virkelig ELSKER. Vet ikke om jeg er eiesyk, men jeg har kjent på 1000 ulike følelser med denne mannen, og jeg vil ikke miste han. De første par årene av forholdet vårt, satte vi begrensninger på hverandre, fordi vi var redd for å havne i en situasjon hvor vi kunne ødelegge forholdet. Å være "eiesyk" er ganske usunt, men også et tegn på hvor høyt man elsker noen. Jeg har roet meg ned nå, og fått en annen holdning til ting, jeg elsker han, men jeg er ikke obsessed med han lenger. Det er et punkt man bare må komme til. Anonymkode: 4cd2f...dd8
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hehehe, nokså lett å tenke «søt og naiv» om deg som har hatt noen korte forhold som ikke varer, og som likevel føler for å belære andre kvinner. Jeg selv hadde null kontroll over menn da jeg var yngre. Jeg visste at de bare ville ha meg, og aldri kom til å stikke. Problemet var bare at JEG ikke klarte å føle forelskelse i slike forhold som dette, så JEG endte med å gjøre det slutt. I voksen alder har jeg kommet frem til at det å ha et større sett med regler, om enn formelle, og ikke pga sjalusi, faktisk er det som skal til for at jeg skal bevare følelsene mine. For all del, om du heller vil ha mange og korte relasjoner, så står du fritt til det. Men om du hever deg over andre kvinner som mestrer langvarige forhold, med de pingle-forholdene på max 6 år, så kalles det hybris, og det kan fort slå tilbake på deg selv. Anonymkode: d36d5...349 Hehe, lett for deg å si som har et lang forhold og fått din tøffelhelt som du ønsker, "litt søt og naiv" du også. Det du kanskje må forstå er at det kanskje er best at noen forhold avsluttes, istedenfor å sitte og hovere over at du har klart å holde din mann så lenge i band. Han går sikkert med en konstant lengsel om å slippe fri fra en kontrollerende kjærring, men enkelte mannfolk er så usikre og tafatt at de ikke tør, og lar seg kontrollere. Men det går ikke i det uendelige, han vil til sist sitte der som en sur gammel gubbe og lure på hvor livet ble av, mens du fortsatt går rundt og kontrollerer og tror dere har det så fint. Hilsen mann som har vært sammen med samme dama i 30 år, elsker hun for den hun er og at hun behandler meg som et selvstendig individ, det samme blir hun. Mye rart man skal høre her på KG, skulle tro dere vekslet litt for ofte mellom samliv og kjæledyrsiden og at dere surrer sammen litt med hundeoppdragelse. Anonymkode: ace82...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hilsen mann som har vært sammen med samme dama i 30 år, elsker hun for den hun er og at hun behandler meg som et selvstendig individ, det samme blir hun. Anonymkode: ace82...cd8 Så bra da! Men, det er rart med det. Når man skriver bitre innlegg - med tirader både mot meg og mannen - så fremstår man kanskje ikke helt som så lykkelig som man hadde håpet på. 😌 Anonymkode: d36d5...349 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #20 Skrevet 21. juni 2021 Fordi menn er fucka. Hva ellers? Anonymkode: ba6ce...038
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå