AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Det er alltid en eller annen nabo som er ute med motorsagen. Er det ikke mulig å få en dag i uken med litt fred til å sitte ute på terrassen? Hva synes dere om folk som jobber, og bråker og styrer på en søndag? Anonymkode: e617a...990 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 Du kan ringe politiet på slik. Her i nabolaget vårt er det heldigvis ingen som bryr seg om at folk jobber ute med ting på en søndag. Jeg bryr meg ikke, det gjør heller ikke naboene. Anonymkode: fd6a8...db9 9
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker som så at folk har ganske travle liv, og hvis man skal få gjort noe som helst med hus og hage - så må man få bruke søndagen også. Synes det er helt greit. Anonymkode: dfbd2...4a0 18
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Synes dere det går an å sitte ute å slappe av mens naboen går amok med motorsagen? Hvordan klarer dere det? Anonymkode: e617a...990 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 I gamle dager kunne man gå bort og BANKE OPP folk som spottet Gud ved å ikke holde hviledagen hellig. DET var tider det. Om politiet ble involvert var det den bråkete naboen det fikk konsekvenser for, siden han brøt et av de 10 bud. Anonymkode: d1613...80c 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva synes dere om folk som jobber, og bråker og styrer på en søndag? Jeg synes det er en uting. Samtidig er det et tegn på hvordan samfunnet er nå, folk er mer egoistiske og tenker mer på seg selv enn om det plager andre. Anonymkode: 0aa59...b9f 8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I gamle dager kunne man gå bort og BANKE OPP folk som spottet Gud ved å ikke holde hviledagen hellig. DET var tider det. Om politiet ble involvert var det den bråkete naboen det fikk konsekvenser for, siden han brøt et av de 10 bud. Anonymkode: d1613...80c Det handler om BRÅK ikke GUD Anonymkode: 0aa59...b9f 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er en uting. Samtidig er det et tegn på hvordan samfunnet er nå, folk er mer egoistiske og tenker mer på seg selv enn om det plager andre. Anonymkode: 0aa59...b9f Jeg er uenig med deg, mest fordi det ikke lenger er slik at søndagen er alles fri -og hviledag. Jeg jobber mye helg og har ofte «hviledager» på helt andre dager i uka. Klart det kan være irriterende når det bråkes i nabolaget, men folk må jo få lov å gjøre ting. Jeg synes ikke det er mer irriterende på en søndag enn det er på en onsdag. Anonymkode: dfbd2...4a0 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 Jaggu glad jeg bor langt utpå bøgda, der det er langt mellom naboene og alle gir beng i hva du gjør på søndag og alle andre dager Anonymkode: 0f6f9...ebc 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er uenig med deg, mest fordi det ikke lenger er slik at søndagen er alles fri -og hviledag. Jeg jobber mye helg og har ofte «hviledager» på helt andre dager i uka. Klart det kan være irriterende når det bråkes i nabolaget, men folk må jo få lov å gjøre ting. Jeg synes ikke det er mer irriterende på en søndag enn det er på en onsdag. Anonymkode: dfbd2...4a0 Nei, samme for meg hvilken dag i uka det er, poenget er at det skal være en dag i uka det går an å slippe støy. Da må man jo ha felles regler, og foreløpig har denne landet på søndag. Anonymkode: 0aa59...b9f 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jaggu glad jeg bor langt utpå bøgda, der det er langt mellom naboene og alle gir beng i hva du gjør på søndag og alle andre dager Anonymkode: 0f6f9...ebc Ja, er det ikke herlig!? Her bruker jeg motorsag og gressklipper som jeg vil om det er søndag eller mandag, ingen som bryr seg. Og må naboen slå gress kl 07 på søndag så er det selvsagt helt greit. Anonymkode: 02580...2d3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Forstår begge sider, det er deilig med stillhet på en søndag på terrassen. Men samtidig, når folk har full jobb, barn, trening, oppussing, osv osv. Når i alle dager skal man få tid til å gjøre nødvendig vedlikehold ute eller i hagen om man ikke kan bruke noe av søndagen? Anonymkode: ba405...a97 5
Sleeping_beauty Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 Som en annen over nevner så har de fleste av oss det travelt ellers, så jeg syns faktisk det er helt greit å få ting unnagjort selv om det er på en søndag. For folk flest så er søndag bare en dag i helgen, ikke noe hellig hviledag. Anbefaler ts å investere i noen gode ørepropper. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det handler om BRÅK ikke GUD Anonymkode: 0aa59...b9f Er du treig eller noe sånt? Den ENESTE grunnen til at det er forbudt å bråke på søndager er fordi Gud sa det. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 § 1.Lovens formål For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov. Anonymkode: d1613...80c 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker at det er forskjell på ting. Jeg hadde oppriktig ikke blitt sur om naboen klippet gresset (som tar maks en halvtime) eller skrudd i noen terasserbord, som bråker minimalt. Slik samfunnet er lagt opp nå, er det ikke alle som har tid en gang, før søndag. Men jeg hadde ikke satt veldig pris på om naboen begynte å kutte ned alle trærna på tomta si, og holdt på med motorsag i 3 timer. Anonymkode: 6adbd...6e4 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #16 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, samme for meg hvilken dag i uka det er, poenget er at det skal være en dag i uka det går an å slippe støy. Da må man jo ha felles regler, og foreløpig har denne landet på søndag. Anonymkode: 0aa59...b9f Det er der vi er uenige - siden folk har så ulike liv mener jeg at man ikke bør ha felles regler for akkurat det. Nå er jeg fullstendig klar over lovene i Norge på dette punktet, og vet at man kan ringe politiet om noen bryter helligdagsfreden. Jeg bare mener at denne loven er utdatert og burde vært avskaffet. Søndag er ikke lenger noen hviledag for svært mange. Hvis man vil slippe støy må man vel nesten flytte et sted uten naboer. Mesteparten av støyen i mitt nabolag kommer forresten fra unger og hunder. Anonymkode: dfbd2...4a0 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #17 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er du treig eller noe sånt? Den ENESTE grunnen til at det er forbudt å bråke på søndager er fordi Gud sa det. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1995-02-24-12 § 1.Lovens formål For å verne om det gudstjenestelige liv og den alminnelige fred på helligdager og for å gi høytiden ro og verdighet, skal det være helligdagsfred i samsvar med reglene i denne lov. Anonymkode: d1613...80c Er jo veldig ironisk at det skal være forbudt å klippe gresset, men å jobbe i en søndagsåpen butikk i 7.5 timer på en søndag, det er greit? Anonymkode: 6adbd...6e4 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #18 Skrevet 20. juni 2021 Forstår begge sider ja. Selv henger vi ikke opp klær ute på stativet på søndager engang og er nok litt brydd dersom naboen snekrer på med elektrisk sag +++ på en søndag, men er det etter kl. 12, så tenker jeg at det er idiotisk av oss å irritere oss over det. Vi har hunder som bjeffer litt i blant, så da regner jeg oss som skuls🤣 Anonymkode: c425a...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #19 Skrevet 20. juni 2021 Støy er en uting, uansett hvilken dag det er. Vi skiller religion og stat mer og mer, og jeg synes det er på tide å få inn en lovendring som sier at fra klokken 13-14 på søndag så er den "hellige" delen av søndagen over, og folk kan bruke fridagen på å gjøre ting de ellers ikke får prioritert/tid til. Anonymkode: 06b90...d13 7
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #20 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jaggu glad jeg bor langt utpå bøgda, der det er langt mellom naboene og alle gir beng i hva du gjør på søndag og alle andre dager Anonymkode: 0f6f9...ebc Her også. Skulle likt å sett den som ringte politiet fordi naboen kjører traktor på jordene en søndag. Anonymkode: 8b462...be6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå