AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #1 Skrevet 20. juni 2021 Jeg har en storebror som er en del år eldre og fikk barn lenge før meg, og har to barn i barneskolealder. Jeg har merket meg noen ting som virker som de er veldig annerledes fra da jeg gikk på barneskolen, fra slutten av 90-tallet og på 2000-tallet. Jeg vet ikke helt om dette gjelder spesifikt deres miljø/skolen de går på, eller om det er slik ting er nå. Mange av barna blir kjørt til skolen. De har egen mobil, og selv de yngste på skolen har smartklokke. Det er for såvidt en utvikling som ikke er helt overraskende. Men det jeg merker er at de har mamma og pappa tilgjengelig hele tiden. Sønnen hans kan ringe ham når som helst på dagen, for å si at en annen er dum mot ham, han har blitt våt, han kjeder seg osv. Far er selvstendig næringsdrivende, så han kan ta telefonen nesten hele tiden. Da jeg gikk på skolen snakket jeg aldri med foreldrene mine mens jeg var der, med mindre noe spesielt hadde skjedd. Det var på en måte gitt at skoletid fra foreldrefri tid, der man skulle klare seg selv. Som jo var litt skummelt i starten, men etterhvert gikk fint. Jeg synes jo det er en læringsprosess også. Å ringe pappa i friminuttet fordi man vil at han kommer med en is, var utenkelig for meg som barn. Vi kan snakke ganske åpent om dette, og jeg bemerket at jeg synes barna blir litt vel dullet med for tiden, og fikk til svar at "det er sånn nå". Jeg ser for meg at jeg kan bli en litt vanskelig forelder når jeg får barn, for jeg synes mye av dette virker som helikopterforeldre. Så dere med barn i barneskolen - er det sånn? Anonymkode: 9de2f...3d2 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #2 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): dere med barn i barneskolen - er det sånn? Nei. Det er ikke lov å bruke mobil på skolen. Anonymkode: 326d8...58a 10
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #3 Skrevet 20. juni 2021 Nei, barna har ikke lov til å ha mobil på skolen på barneskolen, den skal være avslått, helst samlet inn på morgenen. På aks/sfo må de låne telefonen av de ansatte eller be spesielt om å få bruke sin egen hvis det er noe. Anonymkode: b4778...639 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #4 Skrevet 20. juni 2021 Nei, disse barna til broren din er spoiled. Sønnen min ringte meg par ganger for uviktige ting og da fikk han kjeft både av meg og lærer. Sagt at eneste gangen han får ringe meg i skoletid er hvis det er noe viktig. Nå ringer han bare etter skoletid sånn typ kan jeg bli med ola hjem spm... og han har ikke fått smart phone enda han har en gammel nokia.. han er 10 Anonymkode: f3af4...a34 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #5 Skrevet 20. juni 2021 Jeg jobber på en ungdomsskole, og selv her er det mobilforbud, så det er ikke vanlig at barneskoleelever ringer foreldrene i friminuttet. Broren din har nok ikke fått med seg hva som er vanlig rundt mobilbruk og skole. Anonymkode: 93213...903 4
GammelKaktus Skrevet 20. juni 2021 #6 Skrevet 20. juni 2021 Høres ut som om barna til broren din har en litt spesiell ordning, har aldri hørt om at barn ringer foreldrene sine i skoletiden for de vil ha is. 😄 Vet om et tilfelle på vårt skole der et barn har tilgang til telefon og det er fordi han er psykisk utviklingshemmet og for å roe han i visse tilfeller å har han tilgang. Hos oss så har de lov til å ha med telefonen men den skal da ligge i sekken til skoledagen er over eller på "mobilhotellet", det har vi ikke hatt problemer med på vårt trinn. Tror ikke guttungen har kommet på å ringe meg en gang når han er på skolen, han er nok bare glad for å slippe mitt gnål. Eneste jeg har registrert er at mange blir kjørt til skolen og ellers overalt. Husker vi skulle ha vennegruppe og så kom jeg å hentet de, tror det var i 2 klasse og da sto de som noen spørsmålstegn da jeg ikke hadde bil. Jeg sa hva skal jeg med bil når vi bor 300 meter fra skolen, altså det tok da under 5 minutter å gå bort. Men de ble helt himmelfalne over at vi skulle gå. Ellers så kjenner jeg meg ikke igjen i skolehverdagen din brors barn har. 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #7 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, barna har ikke lov til å ha mobil på skolen på barneskolen, den skal være avslått, helst samlet inn på morgenen. På aks/sfo må de låne telefonen av de ansatte eller be spesielt om å få bruke sin egen hvis det er noe. Anonymkode: b4778...639 Har fått med meg at samler inn mobiler - heldigvis! Men de gjør kanskje ikke det med smartklokker? Han har den i hvert fall på seg og påslått i friminuttene. Anonymkode: 9de2f...3d2
GammelKaktus Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har fått med meg at samler inn mobiler - heldigvis! Men de gjør kanskje ikke det med smartklokker? Han har den i hvert fall på seg og påslått i friminuttene. Anonymkode: 9de2f...3d2 Hos oss så har de ikke lov å ha disse klokkene. Mobil er ok men skal ligge i sekken eller på "hotellet".
Tuttifrutti843950 Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden): Høres ut som om barna til broren din har en litt spesiell ordning, har aldri hørt om at barn ringer foreldrene sine i skoletiden for de vil ha is. 😄 Vet om et tilfelle på vårt skole der et barn har tilgang til telefon og det er fordi han er psykisk utviklingshemmet og for å roe han i visse tilfeller å har han tilgang. Hos oss så har de lov til å ha med telefonen men den skal da ligge i sekken til skoledagen er over eller på "mobilhotellet", det har vi ikke hatt problemer med på vårt trinn. Tror ikke guttungen har kommet på å ringe meg en gang når han er på skolen, han er nok bare glad for å slippe mitt gnål. Eneste jeg har registrert er at mange blir kjørt til skolen og ellers overalt. Husker vi skulle ha vennegruppe og så kom jeg å hentet de, tror det var i 2 klasse og da sto de som noen spørsmålstegn da jeg ikke hadde bil. Jeg sa hva skal jeg med bil når vi bor 300 meter fra skolen, altså det tok da under 5 minutter å gå bort. Men de ble helt himmelfalne over at vi skulle gå. Ellers så kjenner jeg meg ikke igjen i skolehverdagen din brors barn har. Enig med dette med kjøringa... vi har ikke bil, og han ene i klassen til sønnen min er så bortskjemt og vant til å kjøre overalt at han var helt i skjokk en gang vi skulle ta han med et sted og måtte ta banen 😂😂 gnålte og whinet hele veien fordi han måtte gå litt.. glad mine unger ikke er slik!
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Telefonen kan være med på skolen, men barna får ikke lov til å bruke den. Dersom den blir brukt må den legges igjen hjemme den neste uka. Når de hadde smartklokke så stod det på skolemodus, da er den kun en vanlig klokke i det tidsrommet vi oppgir i appen. Anonymkode: 5d59d...44e
GammelKaktus Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Tuttifrutti843950 skrev (1 minutt siden): Enig med dette med kjøringa... vi har ikke bil, og han ene i klassen til sønnen min er så bortskjemt og vant til å kjøre overalt at han var helt i skjokk en gang vi skulle ta han med et sted og måtte ta banen 😂😂 gnålte og whinet hele veien fordi han måtte gå litt.. glad mine unger ikke er slik! Vi er og vant med å gå, vi bor i by og da trenger vi ikke bil, alt er jo i nærheten. 😄 Skulle ta med en kamerat av guttungen til et lekeland og så skulle vi på bussen for et par år siden og han satt bare å måpet, hadde aldri tatt buss før og han var 8 år... 😮 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Her er det heller ikke lov å bruke mobil i skoletiden, sånn er det vel (nesten?) over alt. De har lov til å ha den med, men den skal ligge avslått i sekken til skoledagen er slutt. Vi bor 300 meter fra skolen, og jeg sender kun med mobil når de skal møte opp og avslutte skoledagen et godt stykke lenger unna (turdager el.l.), så han kan ringe og bli hentet hvis han ikke har noen å gå hjem sammen med eller roter seg bort, men det har ikke skjedd ennå, de er alltid flere som går. De fleste nabobarna går også til og fra skolen som regel, men jeg har registrert at mange av dem blir kjørt når det regner. Det synes jeg er litt rart når det er så kort, man rekker jo nesten ikke å bli våt på den strekningen, og det finnes jo både regntøy og paraply. 😛 Anonymkode: 83c64...f06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå