Gå til innhold

Bolig gikk 16 mill over prisantydning. Hva er den verdt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Boligen ble lagt med prisantydning på 22,9 mill. Salgssummen ble 39 mill.

Hva er den verdt?

Hvis jeg har en to-roms på Kløfta som jeg selger til min bror for 5 milliarder. Eier han da verdier for 5 millarder?

Anonymkode: 2ba69...df7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er den verdt?

Hvis jeg har en to-roms på Kløfta som jeg selger til min bror for 5 milliarder. Eier han da verdier for 5 millarder?

Nå kan du ikke rive en to-roms på kløfta, og byggen en boligblokk i stedet, og med det dra inn 20 millioner netto. 

Anonymkode: 89e6e...8b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå kan du ikke rive en to-roms på kløfta, og byggen en boligblokk i stedet, og med det dra inn 20 millioner netto. 

Nei, men jeg kan gjøre den om til kontor for en startup som blir solgt til Facebook med 10 milliarder netto gevinst.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva er den verdt?

Alt avhenger av hva markedet er villig til å betale, det er verdien på huset. Er det flere budgivere som er villig til å betale omtrent den prisen er han eier av 5 milliarder ja, skattemessig verdiligning på huset som er langt lavere. Dette er verdien i dag, og trener ikke være det om 2 år. Det gjelder alt innen økonomiske forhold. Det er bare å se på historien og 1930 tallet der hele økonomien raste sammen. Da pengene ble omtrent verdiløse over natten, og det samme med eiendommer. De som kunne kjøpe fikk ting på billigsalg.

Det samme skjedde på 1990 tallet, boligprisene stupte. Mange havnet i økonomisk ruin når gjelden var den samme, men verdien på boligen halverte seg eller mer. De som kunne kjøpe da fikk dette til skampriser! Leiligheter gikk da for 70.000 kroner. 10 år senere gikk akkurat samme objekt for 2,5 millioner kroner. Dette var en to roms leilighet i borettslag. Det var enda større forskjeller på eneboliger med god beliggenhet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, men jeg kan gjøre den om til kontor for en startup som blir solgt til Facebook med 10 milliarder netto gevinst.

Hva i alle dager har verdsettelsen med et AS å gjøre med verdsettelsen av fast eiendom? Har du noen gang sett et finansregnskap? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Langt mindre. Om man tenker økonomi er vel noe verdt det noen er villige til å gi for det, men jeg mener heller at ting ikke er verdt mer enn den faktiske kostnaden av innholdet. Mye er overprisa,og hele vestkanten i Oslo er jo det enten noe går over eller under prisantydning. Man kan jo lure på hvordan folk blir så rike når de bruker så mye på så lite, men det er vel enklere å investere 5-6 ganger mer i en bolig enn fen dtrengt tatt er verdt enn det er å bruke penger på å skape arbeidsplasser. For norsk økonomi er dyre boliger en brems.

Anonymkode: 5633e...9fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du noen gang sett et finansregnskap? 

Har du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du?

Er revisor, så debet, kredit, impairment og verdsettelse av finansielle eiendeler, særlig eiendom og goodwill som vi her diskuterer, det sitter i ryggmargen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Boligen er verdt det markedet er villig til å betale. Så verdien er 39 millioner. Hvis noen vil kjøpe din toroms til 5 milliarder er den verdt 5 milliarder. Dette er basic kunnskap

Anonymkode: a435d...062

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er revisor, så debet, kredit, impairment og verdsettelse av finansielle eiendeler, særlig eiendom og goodwill som vi her diskuterer, det sitter i ryggmargen. 

Du har nok ikke fått med deg hva som diskuteres her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har nok ikke fått med deg hva som diskuteres her.

At du mener boligen er verdt 10 milliarder fordi det er kontor for en bedrift med suksess? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som man sier i finansverdenen: prisen er det du betaler, verdien er det du får.

Anonymkode: f7e2b...92f

AnonymBruker
Skrevet

Når noen var villig til å gi 39 mill. så er den verdt 39 mill.

Hva den er verdt neste gang den selges avhenger hva kjøper vil gi da.

Anonymkode: ae479...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenker også at huset skal rives og at det bygges flere boliger der - eller at det er rike naboer som har kjøpt opp hiset nettopp for å unngå det. 

AnonymBruker
Skrevet

Trist.

Veldig fin beliggenhet da, skjermet også. Må ikke pusse opp heller.

Anonymkode: e3139...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Boligen er verdt hva materialet koster + byggekostnader. Det er stort sett drevet av tilbud og etterspørsel, kostnaden av utvinning, hvor mye man kan få for det før kjøper går til en konkurrent eller takker nei, osv.

Tomten har i teorien uendelig verdi, og blir i praksis satt av høyeste bud i en budrunde.

Anonymkode: f1d7e...144

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...