Gå til innhold

Matprepping - oppbevaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dere som kutter opp det meste av grønnsaker (og evt annet) en dag i uken - hva oppbevarer dere den ferdigkuttede maten i? 

Jeg er egentlig veldig glad i å lage mat, men med to små kresne barn har jeg mistet litt piffen. Tenkte det kan være lurt å preppe en del på feks søndager slik at ting går litt raskere i hverdagen og at jeg kan komme inn på sporet igjen med all mat laget fra bunnen. Nå blir det en del halvferdige og halvkjipe løsninger som egentlig strider mot alt jeg står for når det kommer til matlaging.

Anonymkode: 9fcb6...883

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1489158-matprepping-oppbevaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferdig oppkuttede grønnsaker blir fort tørre/seige og mister smak. Det er best å oppbevare i fryser, tenker jeg. Det fins mye ferdig fryste grønnsakblandinger som er helt OK. Ellers er det best å lage f.eks supper eller gryter ferdig i helgene, og fryse det i passe porsjoner. Du kan også lage ferdig f.eks kjøttboller, karbonader. Eller du kan lage fiskegrateng og fryse den ustekt. Da er det bare å ta opp og sette i ovnen.

Ferdigkuttede grønnsaker klarer seg fint hvis det oppbevares lufttett - se bare på ferdige salatblandinger o.l. De bevares kjølig og i lufttette beholdere. Frukt er derimot litt mer komplisert, men f.eks. melon, ananas, og granateplekjerner kan fint forberedes dager i forveien. Clouet er igjen lufttett oppbevaring.

Kisir (tyrkisk couscous/bulgur-salat), bønnesalater, linsesalater, tabbouleh o.l. holder seg også fine i fire-fem dager (igjen, lufttett), og kan gjerne piffes opp med f.eks. stekt kylling.

De fleste gryteretter og gratenger kan fint forberedes og fryses ned - slik @Muskath beskriver. Likeledes pizza, piroger, og pai. 

Ang. beholdere: Jeg bruker de fra Rosti Mepal - jeg har både de som tåler frysing og de som ikke gjør det.
Men jeg ser at de fleste stedene som selger salater bruker helt vanlige plastbegere med lokk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Hunter7 skrev (På 20.6.2021 den 13.07):

Ferdigkuttede grønnsaker klarer seg fint hvis det oppbevares lufttett - se bare på ferdige salatblandinger o.l.

Slikt blir tilsatt nitrogen for å fortrenge oksygenet. Dette kan ikke private husholdningen gjøre og man vil derfor ikke oppnå samme holdbarhet som industrien. 

Anonymkode: c6f3c...ea6

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg bruker luft-tette bokser med lokk, kutter opp kvelden før. Så maten er preppet klar til neste dag.

Frosne grønnsaker er også fint, spesielt erter/aspargesbønner.

Brokkolig har jeg pleid å kutte opp og fryse selv, da jeg synes de i frysedisken er så dårlig.

Anonymkode: 48dbd...851

2 hours ago, AnonymBruker said:

Slikt blir tilsatt nitrogen for å fortrenge oksygenet. Dette kan ikke private husholdningen gjøre og man vil derfor ikke oppnå samme holdbarhet som industrien. 

Anonymkode: c6f3c...ea6

Ikke alltid. De ferdiglagede salatene jeg kjøper hos tyrker'n (som til alt overmål kona hans lager selv) er ikke tilsatt nitrogen. Men de holder alikevel fint tre-fire dager i kjøleskapet. 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...