Gå til innhold

Hvordan får måsene ungene ned fra taket?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært uheldig og fått et måsereir på en takterrasse. Nå må jo dette bare gå sin gang, men spørsmålet mitt er hva som skjer når egget er klekket og ungene etterhvert skal forlate reiret. Det er 5 etasjer ned. Så hvordan får foreldrene ungene ned fra taket? Og når kan vi regne med at de gjør det? 

Anonymkode: 1f25e...a68

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et lite oppfølgingsspørsmål: er det mulig at hvis vi beveger oss mye på denne takterrassen de neste dagene, så vil måsene forlate reiret? Er det lov? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vært uheldig og fått et måsereir på en takterrasse. Nå må jo dette bare gå sin gang, men spørsmålet mitt er hva som skjer når egget er klekket og ungene etterhvert skal forlate reiret. Det er 5 etasjer ned. Så hvordan får foreldrene ungene ned fra taket? Og når kan vi regne med at de gjør det? 

De dytter dem utfor kanten. Noen overlever, andre ikke. Etter ca 4 uker på bakken, hvor foreldrene mater og passer på, flyr de avgårde. IKKE TA PÅ MÅKEUNGER SOM ER PÅ BAKKEN - DA BLIR DE FORLATT OG DØR. 

Anonymkode: d00da...0b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De flyr :)

Måker legger vanligvis egg i april-junmai-juni, som så ruges i 4 uker. Det tar så 4-6 uker før ungene kan fly.

Det er ikke lov å forstyrre reirene så lenge det er egg eller fuglunger. Du kan fjerne reir etter at måkene har dratt

Anonymkode: 1a656...61a

• Liker 4
Skrevet

Foreldrene kan ikke flytte dem. De vil mate dem, og før eller siden vil de forlate redet/terrassen. Enten når de kan fly, eller så vil de ramle ned. 

Måker er utrydningstruet, så dere har ikke lov å plage dem. La de få fred, dere skal kanskje snart på ferie? Når dere kommer tilbake fra ferie vil de trolig nærme seg flygedyktig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

La de være i fred, vær så snill! De drar av gårde når de er klare.

Anonymkode: 0e8bf...8f9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et lite oppfølgingsspørsmål: er det mulig at hvis vi beveger oss mye på denne takterrassen de neste dagene, så vil måsene forlate reiret? Er det lov? 

Hvis du er i tvil, så er du ikke i tvil… Nei, det er ikke lov å forstyrre fugler som ligger på reir. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De dytter dem utfor kanten. Noen overlever, andre ikke. Etter ca 4 uker på bakken, hvor foreldrene mater og passer på, flyr de avgårde. IKKE TA PÅ MÅKEUNGER SOM ER PÅ BAKKEN - DA BLIR DE FORLATT OG DØR. 

Måker har ikke så god luktesans og bryr seg ikke om du noen har tatt på dem. Og foreldrene dytter de ikke over kanten, men noen ganger faller de selv ned. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De flyr :)

Måker legger vanligvis egg i april-junmai-juni, som så ruges i 4 uker. Det tar så 4-6 uker før ungene kan fly.

Det er ikke lov å forstyrre reirene så lenge det er egg eller fuglunger. Du kan fjerne reir etter at måkene har dratt

Ungene bor ikke i reiret når de er klekket. Foreldrene dytter dem utfor og ned på bakken. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ungene bor ikke i reiret når de er klekket. Foreldrene dytter dem utfor og ned på bakken. 

Det gjelder ikke alltid nei, det varierer :) Noen blir i reir, andre flyttes. :) De er uansett i samme område, så man blir ikke kvitt måkene før ungene er flyvedyktige :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mener du at foreldrene dytter dem 5 etasjer ned? Eller dytter dem ned fra blomsterkassen? Det første høres jo helt forferdelig ut!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mener du at foreldrene dytter dem 5 etasjer ned? Eller dytter dem ned fra blomsterkassen? Det første høres jo helt forferdelig ut!

Nei, de blir ikke dyttet ut av foreldrene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om dere beveger dere ut på terrassen i nærheten, så vil de ikke forlate reiret, men angripe dere hver eneste gang. Forstår ikke at måner er fredet til det punktet at man må akseptere at de styrer hverdagen våres.

Anonymkode: 1992b...dcf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om dere beveger dere ut på terrassen i nærheten, så vil de ikke forlate reiret, men angripe dere hver eneste gang. Forstår ikke at måner er fredet til det punktet at man må akseptere at de styrer hverdagen våres.

Anonymkode: 1992b...dcf

Mange måker er utrydningstruet og flytter inn i byene fordi menneskene har sørget for lite fisk i havet og dårlige livsvilkår for dem. Vi må ta mer hensyn til andre enn oss selv, menneskerasen har tatt for mye plass. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg lest meg litt opp på dette, og forstår det slik at ungene forlater reiret ganske raskt etter klekking? Og om det er mye aktivitet på takterrassen så vil foreldrene oppleve dette som et utrygt område og flytte ungene til et bedre sted? Jeg må si, at fordi om jeg synes det er trasig at terrassen nå ikke blir særlig hyggelig å bruke i noen uker, så jeg litt spent på hva som skjer fremover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå har jeg lest meg litt opp på dette, og forstår det slik at ungene forlater reiret ganske raskt etter klekking? Og om det er mye aktivitet på takterrassen så vil foreldrene oppleve dette som et utrygt område og flytte ungene til et bedre sted? Jeg må si, at fordi om jeg synes det er trasig at terrassen nå ikke blir særlig hyggelig å bruke i noen uker, så jeg litt spent på hva som skjer fremover.

Måkene kan ikke flytte ungene, de kan ikke bære dem. Dere må bare vente til de kan fly. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, du kan ikke forstyrre bde på terrassen i håp om at de "flytter" ungene... Forstyrrelser gjør problemet verre. Måkene kommer ikke flytte ungene, de kommer til å bli kjempestressa, skrike mye, og stupbombe dere. 

Det aller beste rådet er å la måkene være helt i fred, for da får de to til å passe på ungene i fred og lære de å fly. 

Dere må bare være flinkere til å sette inn tiltak tidligere neste år, nå i år er det for sent. 

"Måkene bråker først og fremst i hekkeperioden, som i størstedelen av landet er fra mai til midten av juli. Forstyrrer du måkene, vil bråket vare lenger.

Etablerte par som får ro til å etablere seg på ett sted, vil gjennomføre egglegging og oppfostring av unger på kortere tid enn fugler som blir forstyrret og får avbrutt hekkingen."

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2021/mars-2021/maker-som-braker--dette-kan-du-gjore/

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...