Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

... står det på kjennliv.no. jeg er i uke 32, og akkurat denne setninga har bekymra meg mye. Noen dager er bevegelsene svakere, og færre, enn andre. Og så tar de seg opp igjen. Jeg ringte føden i går da jeg bare hadde kjent svake bevegelser hele dagen, og at det liksom bare om ett og ett spark, i motsetning til mange på rad som jeg har kjent tidligere. Siden jeg kjente mer enn 10 bevegelser ila en time og hadde kjent litt ellers på dagen også, sa hun at det ikke var noe å bekymre seg for fordi babyen beveger og vokser litt i rykk og napp. Eller snur seg, slik at man kjenner mindre. Og hun hadde nok rett, for i dag er den superaktiv igjen. 

Så det forvirrer meg en del, det som står på kjennliv.no. At det aldri skal bli færre, eller svakere bevegelser. Har ringt føden flere ganger før også 😛 hvordan tenker dere omkring dette? 

Anonymkode: 0d3e4...1df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ble usikker, så tok jeg den "testen" før jeg eventuelt ringte føden. Det står også på kjennliv at du skal ta dem testen om du er usikker på bevegelsene.

Anonymkode: 29fde...e68

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Styrken på bevegelsene vil variere utfra hvordan barnet ligger i magen. Ligger barnet med ryggen ut og sparker/beveger seg mot ryggen, kjenner du mindre. Kjenner du mindre til babyen enn vanlig når den er vendt den veien, så er det lurt å være ops. Ligger barnet med ryggen mot ryggrada, og sparker ut mot magen, så kjennes bevegelsene sterkere. Blir bevegelsene svakere enn vanlig i den stillinga, så er det lurt å være ops. 

På et tidspunkt vil bevegelsene til baby endre seg (hos meg i uke 28 og 31) fordi baby får mindre plass å bevege seg på. I stedet for spark og dult, så er det ofte mer "rullende" bevegelser nå baby rører på seg. Dette bekymret meg i første svangerskap, da jeg ikke følte like mye til baby. Men egentlig så handlet det mer om at bevegelsene hadd endret seg. 

Jeg tenker at man må ta ting man leser og hører rundt omkring, bør tas med en klype salt. Det er logisk at kjennliv.no ikke sier at det er normalt at bevegelsene kan oppleves å bli færre/svakere eller lignende, da de har tatt på seg et ansvar ved å informere gravide om den type ting. Det kan jo absolutt være en risiko ved å kjenne mindre liv, så det vil være dumt av dem å skrive at det er normalt - og ender opp med at den gravide ikke tar kontakt med føden på grunn av det, og det ender opp med alvorlig utfall, nettopp på grunn av kjennliv.nos uttalelser. De kan ikke påta seg det ansvaret, og skriver det derfor heller ikke. Gir det mening?

Anonymkode: dc079...523

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker said:

... står det på kjennliv.no. jeg er i uke 32, og akkurat denne setninga har bekymra meg mye. Noen dager er bevegelsene svakere, og færre, enn andre. Og så tar de seg opp igjen. Jeg ringte føden i går da jeg bare hadde kjent svake bevegelser hele dagen, og at det liksom bare om ett og ett spark, i motsetning til mange på rad som jeg har kjent tidligere. Siden jeg kjente mer enn 10 bevegelser ila en time og hadde kjent litt ellers på dagen også, sa hun at det ikke var noe å bekymre seg for fordi babyen beveger og vokser litt i rykk og napp. Eller snur seg, slik at man kjenner mindre. Og hun hadde nok rett, for i dag er den superaktiv igjen. 

Så det forvirrer meg en del, det som står på kjennliv.no. At det aldri skal bli færre, eller svakere bevegelser. Har ringt føden flere ganger før også 😛 hvordan tenker dere omkring dette? 

Jeg syntes også det er vanskelig, spesielt fordi jeg opplever at helsepersonell sier noe annet. Jeg var veldig bekymret da jeg kjente veldig mye mindre liv to dager på rad, men jordmor på sykehuset var overhode ikke bekymret, for jeg hadde jo kjent noe, og det var mer enn nok. Jeg fikk til nød komme inn for å lytte etter fosterlyd kjapt også bare sendt hjem igjen som hysterisk. 🤷 Jordmor på helsestasjonen sier også at det holder at jeg kjenner liv daglig og at det er normalt at det varierer etter hvordan baby ligger. 

Nå er jeg ikke så bekymret da etter de to dagene uten noe særlig aktivitet har min baby holdt full fest de siste ti ukene. Men hadde det vært hyppig med slike nedetider hadde jeg blitt helt nervevrak.

Anonymkode: a5a2d...9c1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg opplever også den siden er veldig forvirrende, og synes den bidrar til å skremme folk unødvendig mye. Nå i andre svangerskap tar jeg ikke alt som står der så bokstavelig lengre. Søker heller råd hos jordmor eller fastlege. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjennliv er vel litt omdiskutert fordi den er veldig firkantet og fører til at flere ringer til, og kommer inn på, føden unødvendig. I følge den siden burde jeg ringt føden flere ganger pga det du nevner, men jeg valgte å stole på magefølelsen. Jeg tenkte at min veldig aktive baby logisk nok ikke orket å være helt villmann hele tiden. Bevegelsene blir også annerledes når babyen får dårligere plass. Jeg ringte som nevnt aldri til føden, og fikk en frisk og fin baby. Stol på magefølelsen din! Er du bekymret, så ring, er du kun bekymret fordi Kjennliv ber deg om å være det, så la være å ringe.

Anonymkode: baca8...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke jeg stolt på magefølelsen og ringt når jeg kjente mindre liv, så hadde det gått ille med barnet mitt. Det er viktig å lytte til riktige råd, men fremfor alt skal du ALDRI føle deg til bry og ALDRI vente til f.eks dagen etter med å ringe dersom du kjenner mindre liv. 

Anonymkode: 09722...403

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det med 10 bevegelser iløpet av en time ville jeg ikke tatt helt bokstavelig. Jeg dro inn til sjekk pga lite liv på tross av at jeg telt 31 bevegelser på 1/2t. Bevegelsene var svakere enn vanlig så jordmora sa jeg skulle komme.

Her var det nok pga begynnende fødsel at baby misstrivdes, for ut fossa masse mørkegrønt fostervann da jeg kom til sykehuset. Dra heller inn en gang for mye på føden.

Anonymkode: 3efd0...ac5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...