Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med potetmel?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kjøpte 1 kg potetmel fordi jeg skulle lage mange medisterkaker til jul.
Og tenkte at jeg kunne bruke resten til å lage kjøttkaker resten av året. 

Men så bestemte min mann seg for å bli vegetarianer, så nå sitter jeg her da, med altfor mye potetmel!
Hva mat lager du med potetmel? Noe som ikke er dessert, og ikke trenger kjøtt 🤔

Anonymkode: 6d462...f2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke bruke potetmel som jevning i sauser? Eller hvis du lager vegetarburger? Det er jo med på å binde kjøttet sammen, så jeg vil tro det kan ha samme effekten når du har erstattet kjøttet med en annen proteinkilde. 

Hvis du har unger, kan du bruke potetmel på såre romper 😅 har potetmel her hjemme, men det blir ikke brukt til matlaging 😂

Anonymkode: ddaac...418

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Jeg bruker potetmel for å tykne fruktgrøt, til baking av luftig sukkerbrød, småkaker og lefser.også i kjøttkaker og fiskekaker, saus og tempurarøre. Kan også brukes til kjerringråd, f.eks oppå en våt flekk på tepper, møbler, som pudder og slikt.  Det er jo ikke noe det går så mye av, men greit å ha. Det er holdbart lenge.

her er tips om litt forskjellig, også noe vegetar. https://potetmel.hoff.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Falafler, og andre bønne-/grønnsaks "kjøttkaker". Burgere laget på bønner. Sauser og supper. Egentlig alt som trenger binding, eller tykning. 

Anonymkode: ce6c7...1d7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest byråkrati

Jeg tror det finnes en type pannekake/ sveler/ lapper av potetmel. Men kan ikke oppskriften selv. De kan sannsynligvis lages vegetar-vennlig også, om du vil dele med mannen

Endret av byråkrati
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Potetmel holder seg i årevis, så du må ikke bruke det opp med en gang.

Anonymkode: ee751...279

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker alltid potetmel i woksauser :) Da klebrer den seg mer til grønnsaker og nudler 

Anonymkode: 008f3...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 kg potetmel? Det er to pakker, bare for å lage medisterkaker? Hva koster en pakke? 25 kroner? Det er ikke verdens undergang om du kaster det.

Eller så kan du lage sukkerbrød eller potetmelstopper. (jeg vet du ikke ville ha forslag til dessert, men begge disse er jo strengt tatt kaffemat ;) )

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Personlig hadde jeg brukt det til å lage kjøttkaker. At samboer blir veggis betyr ikke at jeg hadde blitt det.

Anonymkode: 6bdc2...678

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 5.38):

Jeg kjøpte 1 kg potetmel fordi jeg skulle lage mange medisterkaker til jul.
Og tenkte at jeg kunne bruke resten til å lage kjøttkaker resten av året. 

Men så bestemte min mann seg for å bli vegetarianer, så nå sitter jeg her da, med altfor mye potetmel!
Hva mat lager du med potetmel? Noe som ikke er dessert, og ikke trenger kjøtt 🤔

Anonymkode: 6d462...f2f

Falafler i tynnbrød med grønnsaker og hummus

Tynnbrød ( 4 stk)

255 g hvetemel
200 g kokende vann (= 2 dl)
30 g potetmel (= ca 3 ss)
1 ts tørrgjær
1 ts salt
18 g solsikkeolje eller annen nøytral olje (= ca 1,5 ss)

1. Ha 170 g av hvetemelet i bakebolle og hell på det kokende vannet. Bland kjapt sammen til en jevn, tykk røre. Dekk til bollen og la det stå og hvile i minst 20 min.
2. I en annen bolle, bland sammen resten av hvetemelet (= 85 g), potetmel, gjær og salt. Tilsett til slutt oljen. Bruk en spiseskje og bland til en smulet, tørr miks. Tilsett dette i den første melmiksen.
3. Elt i vei! Det kan virke tørt og smuldrete med en gang, men du ser snart at det begynner å bli en jevn og smidig deig. 4-5 minutters elting må til, og du skal ende opp med en helt jevn deig. Form den til en ball, dekk til bollen og sett den til heving i ca 1 time.
4. Del den ferdig hevede deigen i 4 omtrent like store deler. Kjevle ut til tynne leiver og stek i tørr, varm stekepanne til de er gylne og boblete på begge sider. Jeg bruker full guffe på panna. Legg brødene i et klede etter steking, så holder de seg myke og gode.

Falafel 

1 boks kikerter, hermetisk 
½ stk løk 
1 fedd hvitløk 
½ ss finhakket persille eller koriander 
¼ ts paprikapulver 
¼ ts spisskummen 
¼ ts kardemomme 
¼ ts chilipulver 
¼ ts salt 
¼ ts pepper
30 g potetmel

Skyll kikertene, fihakk grønnsakene og urtene. Ha alle ingrediensene i en food processor. Obs - kun 5 ss av kikertmelet. Kjør sammen til en grov mos. Form små baller omtrent så store som golfballer som du trykker litt flate. Forvarm en stor stekepanne. Stek falaflene gylne på begge sider i litt olje. Legg dem over på en tallerken med tørkepapir etter hvert som de er ferdige. 

Søtpotetburgere (5-6 stk)

300 g søtpotet
100 g løk
2 dl havregryn
2 dl potetmel
1 ts salt
Litt grovkvernet pepper
Olje til steking
Hvis du vil: Tilsett finhakket chili i farsen, eller stek med chiliolje i stekepannen.

– Finhakk løk og surr det i stekepanne i litt olje i 5 – 7 minutter (til løken er myk og blank).
– Rasp søtpotet mens løken surrer.
– Kna alle ingrediensene godt sammen for hånd i en stor bolle, bruk gjerne engangshansker eller vann på hendene så farsen ikke kleber seg fast.
– La farsen hvile i kjøleskap i 30 – 60 minutter.
– Form burgere 2 – 3 cm tykke, stek i litt olje i stekepanne på middels varme (ca 5 minutter på hver side). Tilsett mer olje i stekepannen hvis det trengs. Ikke stek for lenge, da blir de tørre.

Anonymkode: 77434...15b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...