Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt og delt mange produkter og ting med kjæresten min, og er en raus person. Helt uten grunn, fordi jeg deler alt uansett, påstår alltid kjæresten min at han har kjøpt produktene selv, men at jeg bare kan bruke de uansett. Det kan være små og ubetydelige ting, som en nesespray, papirlommetørkler, eller renseservietter. 

For eksempel at jeg kjøper en svær multipakke med Kleenex og legger i skapet. Han bruker av den. Når jeg skal hente en pakke er det tomt. Jeg spør hvor det ble av alle lommetørklene, og han sier at han ikke vet, men han har selv kjøpt en stor pakke Kleenex og brukt av den.

Jeg kjøpte 2 bokser med renseservietter, og la 1 i skapet til felles bruk, og satte 1 på hyllen på soverommet. I går ble den ene oppbrukt, og idag skulle jeg hente den nye. Den var borte, og jeg spurte kjæresten om han hadde sett den. Nei, det hadde han ikke, men han hadde tilfeldigvis lagt inn en lik en i skapet i dag, som han hadde kjøpt selv, i følge han.

Det er så uforståelig og ekkelt, dette. Kan han være syk, på noe vis?

Anonymkode: d3e0b...bf4

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så rart😅 begyn og merk tingene på en måte. Dermed kan du ta han i løgnen, kanskje han slutter?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette er klassisk for starten på et voldelig forhold;

1. Han oppfører seg «ekkelt», men på en så diffus måte at du ikke klarer å tro at dette er noe han gjør for å være slem.

2. Du begynner å lete etter årsaker som kan forklare både a) at han elsker deg og b) at han gjør disse tingene. Vanlige forklaringer er at han er syk, at menn bare er sånn, at noen mennesker bare er sære, at han har hatt en vanskelig oppvekst, at det er synd på han, etc..

Det som pleier å skje etter dette er at;

3. Du begynner å sette inn tiltak for å få dette til å opphøre. Skriver navn på tingene dine, slik en foreslår, eller forklarer mannen ting, om og om igjen, kjøper inn ekstra mange ting, osv.

4. Når du har klart dette, så skjer det noe nytt som er «ekkelt», men innen det skjer, så er du allerede vant med hvordan du skal unngå det, så du setter inn tiltakene uten å tenke så mye over det.

5. Grepet strammes. Når punkt 4 har gjentatt seg mange nok ganger, og du ikke tør innrømme til noen andre hvordan du må passe på mannen din, så gjør han noe nytt som er «ekkelt», men denne gang hjelper det ikke med tiltak.

Det eneste riktige er å lytte til dine egne følelser om at dette er «ekkelt», og gå med en eneste gang.

Anonymkode: 4657f...55d

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Høres hvertfall ut som en form for gaslighting. 

Har han på andre måter prøvd å forvirre deg, nektet for ting han har sagt/påstått han har sagt ting han ikke har sagt, påstått at du har gjort eller sagt ting du ikke har, flyttet på gjenstander for at du skal tro du har lagt dem på feil sted, eller på andre nåter prøvd å overbevise deg om ting som ikke er tilfelle? 

Anonymkode: a197b...5c1

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere sammen? 

Anonymkode: 7cbb1...690

AnonymBruker
Skrevet

Herregud for en merkelig oppførsel? Her er det ikke noe mitt mitt mitt i huset, her er det våres. Uansett om det er jeg eller han som har kjøpt pakken med lommetørkler, en flaske med hostesaft eller en klase bananer. Det eneste vi gjør om vi bruker en del av en ting, f.eks hostesaft er at vi sier fra til den andre om at nå begynner det å bli lite igjen sånn at en av oss passer på å kjøpe inn neste gang vi er på apoteket..

Det virker jo nesten som du må sette navnet ditt på tingene du kjøper ts.😅 Blir for dumt..

Anonymkode: a82e7...2f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Høres hvertfall ut som en form for gaslighting. 

Har han på andre måter prøvd å forvirre deg, nektet for ting han har sagt/påstått han har sagt ting han ikke har sagt, påstått at du har gjort eller sagt ting du ikke har, flyttet på gjenstander for at du skal tro du har lagt dem på feil sted, eller på andre nåter prøvd å overbevise deg om ting som ikke er tilfelle? 

Anonymkode: a197b...5c1

Nettopp!

Det tar gjerne ganske lang tid, og er ikke så merkbart som det du beskriver her. Så om TS ikke har opplevd andre ting enda, så er det ingen grunn til å vente og se. Dette må man reagere lynraskt på, ellers så er det som å koke en frosk. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Han høres IKKE helt bra ut i hodet! 

Creepy!

Anonymkode: 1db7e...a56

• Liker 8
Skrevet

Ta vare på kvitteringene!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er klassisk for starten på et voldelig forhold;

1. Han oppfører seg «ekkelt», men på en så diffus måte at du ikke klarer å tro at dette er noe han gjør for å være slem.

2. Du begynner å lete etter årsaker som kan forklare både a) at han elsker deg og b) at han gjør disse tingene. Vanlige forklaringer er at han er syk, at menn bare er sånn, at noen mennesker bare er sære, at han har hatt en vanskelig oppvekst, at det er synd på han, etc..

Det som pleier å skje etter dette er at;

3. Du begynner å sette inn tiltak for å få dette til å opphøre. Skriver navn på tingene dine, slik en foreslår, eller forklarer mannen ting, om og om igjen, kjøper inn ekstra mange ting, osv.

4. Når du har klart dette, så skjer det noe nytt som er «ekkelt», men innen det skjer, så er du allerede vant med hvordan du skal unngå det, så du setter inn tiltakene uten å tenke så mye over det.

5. Grepet strammes. Når punkt 4 har gjentatt seg mange nok ganger, og du ikke tør innrømme til noen andre hvordan du må passe på mannen din, så gjør han noe nytt som er «ekkelt», men denne gang hjelper det ikke med tiltak.

Det eneste riktige er å lytte til dine egne følelser om at dette er «ekkelt», og gå med en eneste gang.

Denne er spot On👆🏻Snakker av erfaring.

kom deg ut😳

Anonymkode: caafe...841

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å bevise noen ting som helst. Det er ikke deg og ditt manglende bevis som er problemet her, det er oppførselen hans. Jeg regner med at du har sagt at du har kjøpt de tingene, men at han fortsatt står på sitt. Dette kommer du ingen vei med, og det er ikke noe liv å drive og hele tiden stresse med å bevise at det ikke er du som er gal. Du får si til han en gang for alle hva han driver med, at dette orker du ikke å leve med så han må slutte med det hvis han skal ha deg i livet sitt. Slutter han ikke så blir det aldri bedre. Mest sannsynlig vil det bare bli verre og manifestere seg i langt verre ting enn innkjøp og plassering av varer. Ta vare på deg selv.

Anonymkode: 4b921...c91

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å sette navn under på en skjult plass på noen typisk slike forbruksvarer. Se hva han sier når han blir tatt på fersken. Si gjerne ikke i fra med en gang at han er busta, men la han røpe seg med en 3-4 ting før du viser han at det er navn under (sjekk at han faktisk ikke har byttet ut pakkene også!). Se hvordan han reagerer.

Anonymkode: ef195...d20

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Begynn å sette navn under på en skjult plass på noen typisk slike forbruksvarer. Se hva han sier når han blir tatt på fersken. Si gjerne ikke i fra med en gang at han er busta, men la han røpe seg med en 3-4 ting før du viser han at det er navn under (sjekk at han faktisk ikke har byttet ut pakkene også!). Se hvordan han reagerer.

To utfall;

- mannen holder på med psykiske hersketeknikker. Han vil vri dette over til at hun skriver navnet på hans ting. Og situasjonen er forverret. 

- mannen er bare sløv og distre, og har ikke oversikt over hvem som har kjøpt hva. Da er hun plutselig psykopaten som begynner å merke sine ting, og situasjonen er snudd på hodet. 

Anonymkode: fe7e0...897

• Liker 16
Gjest Jon Are
Skrevet

For en idiot. Kom deg unna. Gaslighting kalles dette

Skrevet

Eksmannen til en venninne begynte med å lyve om helt ubetydelige ting som det ikke hadde vært farlig å si sannheten om. Endte med økonomisk utroskap og at hun nesten ikke klarte å skjønne hva som var virkelig eller ikke fordi det var så innmari mye løgner og var det hun som husket feil eller hva skjer? Rødt flagg. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

To utfall;

- mannen holder på med psykiske hersketeknikker. Han vil vri dette over til at hun skriver navnet på hans ting. Og situasjonen er forverret. 

- mannen er bare sløv og distre, og har ikke oversikt over hvem som har kjøpt hva. Da er hun plutselig psykopaten som begynner å merke sine ting, og situasjonen er snudd på hodet. 

Godt poeng. Hun kan la være å konfrontere han. Og bare bruke det for sin egen del. Vite at hun har med en manipulator å gjøre. Lese seg opp på gaslighting, og komme seg vekk.

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har kjøpt og delt mange produkter og ting med kjæresten min, og er en raus person. Helt uten grunn, fordi jeg deler alt uansett, påstår alltid kjæresten min at han har kjøpt produktene selv, men at jeg bare kan bruke de uansett. Det kan være små og ubetydelige ting, som en nesespray, papirlommetørkler, eller renseservietter. 

For eksempel at jeg kjøper en svær multipakke med Kleenex og legger i skapet. Han bruker av den. Når jeg skal hente en pakke er det tomt. Jeg spør hvor det ble av alle lommetørklene, og han sier at han ikke vet, men han har selv kjøpt en stor pakke Kleenex og brukt av den.

Jeg kjøpte 2 bokser med renseservietter, og la 1 i skapet til felles bruk, og satte 1 på hyllen på soverommet. I går ble den ene oppbrukt, og idag skulle jeg hente den nye. Den var borte, og jeg spurte kjæresten om han hadde sett den. Nei, det hadde han ikke, men han hadde tilfeldigvis lagt inn en lik en i skapet i dag, som han hadde kjøpt selv, i følge han.

Anonymkode: d3e0b...bf4

Ta vare på kvitteringen. Problem løst ! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt poeng. Hun kan la være å konfrontere han. Og bare bruke det for sin egen del. Vite at hun har med en manipulator å gjøre. Lese seg opp på gaslighting, og komme seg vekk.

Enig.

Glemte forresten mitt tips. 

Gjennom 15 års ekteskap har det jo vært situasjoner der jeg har tenkt at mannen er en irriterende idiot, eller helsprø, eller begynner å bli dement. Og sikkert motsatt også. Riktignok noe overdrevent, men mennesker gjør innimellom rare ting. 

Da setter vi oss ned, prater ut, og så forstår vi hverandre igjen. 

Så mitt råd til deg, TS, er å sette deg ned, ta opp hvordan du opplever dette på en nøytral måte. Være ydmyk for at du kan ta feil (selv om du er sikker). Se hvordan han reagerer. Det vil fortelle deg alt du trenger å vite. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig.

Glemte forresten mitt tips. 

Gjennom 15 års ekteskap har det jo vært situasjoner der jeg har tenkt at mannen er en irriterende idiot, eller helsprø, eller begynner å bli dement. Og sikkert motsatt også. Riktignok noe overdrevent, men mennesker gjør innimellom rare ting. 

Da setter vi oss ned, prater ut, og så forstår vi hverandre igjen. 

Så mitt råd til deg, TS, er å sette deg ned, ta opp hvordan du opplever dette på en nøytral måte. Være ydmyk for at du kan ta feil (selv om du er sikker). Se hvordan han reagerer. Det vil fortelle deg alt du trenger å vite. 

Jeg trodde min eks var full i adhd om han glemte ting. Om jeg viste forståelse eller var ydmyk og innrømte at det kunne jo hende at det var jeg som tok feil, så ble det så i DE grader brukt i mot meg senere. Så jeg måtte bare slutte med det. Og det ble jo gale det også. Spesielt etter bruddet. Den bestemte moren som sto på sitt. Men jeg måtte jo bare. De andre visste jo ikke. Minte jeg han på tannlegetimen til ungen, så fikk jeg DEN skjennepreken og ga han aldri fred. Gjorde jeg det ikke, så glemte han den. Løsningen ble å flytte timen til min uke, dessverre. Skulle vi kjøpe regntøy til skolen og jeg la føringer, så var jeg vanskelig. Han var jo ikke dum. Ny skjennepreken. Regntøyet var som silkepapir og ungene kom hjem kalde og våte. Løsningen var å kjøpe nytt, betale selv og sende silkepapiret hjem til far i en pose. Fikk utrolig nok ingen skjennepreken. Han var nok fornøyd bare han slapp å spleise på de nye. Har sluttet å inkludere han på skoleregntøy. Slike folk kan man ikke samarbeide med. Vi må ha separate konfirmasjonsfester. Ikke alle som forstår. Men felles hadde faktisk gått ut over ungene.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...