Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er gode grunner til at jeg velger en abort, og det er ikke et enkelt valg.

Problemet er at jeg for tre år siden var i et dårlig forhold med utroskap og psykisk mishandling, og da tok en abort fordi jeg ikke så for meg å bli i det forholdet og minst av alt få barn sammen.

Nå er jeg imidlertid i et godt forhold, men ble gravid uten at dette er ønsket.

Jeg føler likevel at selv om abort er det mest fornuftige her, så vet jeg ikke om jeg tør å dra til sykehuset fordi det er samme sykehus jeg oppsøkte for aborten for tre år siden. Er redd for å bli dømt av sykepleierne der, de har sikkert registrert informasjon om den forrige aborten.

Mitt spørsmål er da, om jeg drar til et annet sykehus denne gangen, og ikke informerer om den tidligere aborten, vil de likevel kunne få opp denne informasjonen i sitt system?

Og, om jeg tar med kjæresten, som jeg ønsker, og vi drar til enten det samme sykehus jeg var på sist abort (som kjæresten ikke vet noe om), eller et annet, og jeg sier at dette er min eneste abort, vil jeg kunne risikere at sykepleier da sier - foran både meg og kjæresten - at hun ser at jeg har fått utført abort der tidligere? Har de evt lov til å dele slik konfidensiell informasjon når en tredje person hører det?

Anonymkode: 7e86b...418

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt abort to ganger, og ingen sa noe om første gangen da jeg var der for andre gang. Så jeg tror ikke du trenger å være redd for at de tar det opp. Uansett har de ingenting med det, de vet jo ikke om du f.eks. har blitt voldtatt? Da ville det vært utrolig smakløst av dem å si noe (noe jeg syns det er uansett altså)... 

Anonymkode: 5a7a0...942

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer opp uansett siden det står i journalen din. 

Anonymkode: dd24c...dc3

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har tatt abort to ganger, og ingen sa noe om første gangen da jeg var der for andre gang. Så jeg tror ikke du trenger å være redd for at de tar det opp. Uansett har de ingenting med det, de vet jo ikke om du f.eks. har blitt voldtatt? Da ville det vært utrolig smakløst av dem å si noe (noe jeg syns det er uansett altså)... 

De hadde kanskje sagt noe om det hadde vært 15 aborter i journalen. 

Anonymkode: c6ab4...614

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men vil de si det høyt om kjæresten min er der med meg? Journalen er jo konfidensiell. Må jeg si ifra på forhånd at  jeg ikke ønsker at de skal nevne tidligere saker i min journal?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan sjekke journalen din på helsenorge selv. Jeg har tatt abort mer enn en gang, på ulike sykehus. I journalen på helsenorge står av en eller annen grunn kun ene aborten, men regner med de kan se det om de leter.  Du må føre opp tidligere graviditeter på skjema, noen sykepleiere kan nevne tidligere aborter, det har jeg opplevd en gang. Jeg opplevde det uansett mer behagelig å være på en ny plass da jeg slapp å være redd for å møte på «kjente» fjes. 

Anonymkode: 899ec...321

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Håper dette stemmer. De spurte deg altså ikke om du har tatt abort før, nevnte ikke engang det som stod i journalen din fra før?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan sjekke journalen din på helsenorge selv. Jeg har tatt abort mer enn en gang, på ulike sykehus. I journalen på helsenorge står av en eller annen grunn kun ene aborten, men regner med de kan se det om de leter.  Du må føre opp tidligere graviditeter på skjema, noen sykepleiere kan nevne tidligere aborter, det har jeg opplevd en gang. Jeg opplevde det uansett mer behagelig å være på en ny plass da jeg slapp å være redd for å møte på «kjente» fjes. 

Anonymkode: 899ec...321

Har sjekket på helsenorge, der står det ingenting om aborten….

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det står ikke i journalen. Jeg har sett absolutt alt i min helsejournal fra sykehuset, og aborten min nevnes ikke der. Så det stemmer ikke. Aborter registreres ikke på deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uansett om de tenker de, so what! De kjenner ikke deg og om de dømmer deg da-da er det de som er idiotene! Bli litt flinkere på å gi faen hva andre tenker, livet blir mye lettere :)

Anonymkode: 93319...606

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts, tro meg. De henger seg IKKE opp i om du har tatt abort en eller 3 ganger før. Ingen sier noe om det,. De kommer til å oppføre seg like omsorgsfullt og empatisk mot deg, som  de sikkert også gjorde første gangen. De møter kvinner med denne skjebnen hver dag. De hadde ikke hatt denne jobben og de ikke var 100% for selvbestemt abort.

Og til dere som sier kvinner som tar abort bruker det som prevensjonsmiddel. Det finnes MANGE gode forklaringer på hvorfor mange kvinner ikke kan bruke prevensjon og kondom har lav sikkerhet mot annet enn kjønnssykdommer.

INGEN kvinner tar lett på en abort. Hele prosessen føles grusom og for mange svært nedverdigende og skamfullt. Som jo også kommer frem i innlegget til ts.. I tillegg er det svært smertefullt og varer i opp til  3 dager tilsammen. Så nei vi tenker IKKE at dette er en prevensjonsmetode vi bevisst velger. Helt latterlig at du kan få deg til å skrive noe sånt.

Anonymkode: 93901...9d8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og til dere som sier kvinner som tar abort bruker det som prevensjonsmiddel. Det finnes MANGE gode forklaringer på hvorfor mange kvinner ikke kan bruke prevensjon og kondom har lav sikkerhet mot annet enn kjønnssykdommer.

Anonymkode: 93901...9d8

Tviler på at folk bruker abort som prevensjonsmiddel, men det er utrolig mange forskjellige typer prevensjon. Jeg tåler ikke prevensjon med østrogen f.eks så har hormonspiral.

Anonymkode: 5c5a1...1f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har dere hørt om prevensjon????

Anonymkode: 62218...e99

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke fare for ditt eller barnets liv og helse er det ikke noen god grunn til å ta abort, det er bare egoistisk og uansvarlig. Ting skjer som ikke er planlagt, da må man tilpasse seg det og finne løsninger, og ikke bare velge enkleste vei.

Anonymkode: 962c2...60d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får vel ikke ha med samboer inn nå under corona allikevel, så da går det vel bra. Ville ikke samboeren din syntes det var rart om du ikke dro på nærmeste sykehus?

Anonymkode: 06e44...4f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Emilie2019 skrev (6 timer siden):

Det står ikke i journalen. Jeg har sett absolutt alt i min helsejournal fra sykehuset, og aborten min nevnes ikke der. Så det stemmer ikke. Aborter registreres ikke på deg.

Mulig det varierer fra sykehus til sykehus. Det står ihvertfall i min journal når jeg går inn på Helsenorge.

Anonymkode: 48ddd...9f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Mulig det varierer fra sykehus til sykehus. Det står ihvertfall i min journal når jeg går inn på Helsenorge.

Anonymkode: 48ddd...9f4

Står det konkret at du har fått utført en abort i din journal?

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok abort så ble jeg spurt om hvor mange aborter og antall svangerskap jeg har gjort/hatt, så de får nok vite det uansett. De er der for en grunn og det er ikke for å dømme deg, men hjelpe deg.

Anonymkode: 4be83...438

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt abort 2 ganger, iløpet av samme år, ikke noe jeg synes noe om, men det var ikke andre alternativ for meg da. Jeg gjorde det på samme sykehus, var ingen som sa noe til meg, hverken lege eller sykepleier. 

og jeg bryr meg heller ikke om hva folk mener om at jeg har tatt abort 2 ganger. Jeg angrer ikke. 

Anonymkode: 5225a...0ab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden var ikke ment å være en tråd for eller mot abort. Jeg tar ikke abort med et lett hjerte her, og er veldig lei meg for det.

Tema for tråden var det med hva som synes i sykehusets journal og om sykepleiere kan komme til å nevne det som står der for meg og kjæresten. Det ønsker jeg ikke, og har fått noen svar her i tråden som tyder på at de ikke gjør dette.

Jeg ønsker å ikke nevne eller måtte snakke om den forrige aborten overhodet når jeg drar dit, og vil derfor prøve å si det til dem - at dette er en trist situasjon og at jeg ikke vil eller kan snakke om tidligere besøk. Respekterer de det?

Noen nevnte at man ikke får ha med seg partner pga corona? Stemmer det? Trodde ikke det var så strengt nå lenger?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...