AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Inspierert av en annen tråd her så kom jeg på at min unge får pølse ikke kuttet opp servert i barnahage,senest 17 mai. Ungen var da ca 1 år. Er dette vanlig? Bør jeg si ifra? Anonymkode: 9e5e9...60e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Jeg ville sagt noe.. Men jeg har sagt fra om ballonger også, og da tror jeg de synes jeg var hysterisk. Banan er verre enn pølse, forøvrig. Anonymkode: a8922...db0 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Ja, det kan du si ifra om. Anonymkode: bfea8...984 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg ville sagt noe.. Men jeg har sagt fra om ballonger også, og da tror jeg de synes jeg var hysterisk. Banan er verre enn pølse, forøvrig. Anonymkode: a8922...db0 Ballonger? Hva er farlig med de? At de kan sprekke så barnet blir skremt? Anonymkode: 05376...90c 8
Gjest RockOn Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg ville sagt noe.. Men jeg har sagt fra om ballonger også, og da tror jeg de synes jeg var hysterisk. Banan er verre enn pølse, forøvrig. Anonymkode: a8922...db0 Hæ?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Ballonger? Hva er farlig med de? At de kan sprekke så barnet blir skremt? Anonymkode: 05376...90c Nei selve ballong gummien fra en sprukket ballong, tar barnet den i munnen så limer den seg til pusterøret og blir umulig å få ut. Anonymkode: 67614...5f7 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei selve ballong gummien fra en sprukket ballong, tar barnet den i munnen så limer den seg til pusterøret og blir umulig å få ut. Anonymkode: 67614...5f7 https://www.baby.no/helse/aldri-ha-ballonger-i-hus-med-babyer/ evt om de biter på ballongen og den sprekker så de får ballong bit i munnen. Anonymkode: 67614...5f7 4
AnonymBrukern Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Hva er problemet med pølse? Hva som helst av mat kan settes fast i halsen så det går ikke ann å tenke sånn. Her får de servert pølser, men de er uten «skinn» og blir kuttet i terninger og ikke rundinger 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Generasjonen av curlingforeldre er tydeligvis over. Nå er det visst helikopterforeldre som er greia. Kan love deg at du blir samtaleemne blant de ansatte i barnehagen om du sier ifra. Og ikke på en positiv måte. Anonymkode: ac67d...35d 27
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville sagt noe.. Men jeg har sagt fra om ballonger også, og da tror jeg de synes jeg var hysterisk. Banan er verre enn pølse, forøvrig. Anonymkode: a8922...db0 RockOn skrev (1 time siden): Hæ? Banan sitter lettere fast i halsen enn pølse, er vanskeligere å få ut (men det forstod du vel egentlig🙄). Iflg pedagogen i vår barnehage, etter at de hadde hatt førstehjelpskurs. Anonymkode: a8922...db0
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Generasjonen av curlingforeldre er tydeligvis over. Nå er det visst helikopterforeldre som er greia. Kan love deg at du blir samtaleemne blant de ansatte i barnehagen om du sier ifra. Og ikke på en positiv måte. Anonymkode: ac67d...35d Jepp. Kjør på med klinkekuler og kokende kaffe. Ungene må lære seg om farer the hard way! Anonymkode: a8922...db0 7
kalini Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 mitt barn var innlagt på intensiven på riksen i ett år.. vi bodde der et år etter en ulykke..der var det var 2 barn som døde av å sette pølse i halsen og et barn døde av å sette vafler i halsen på det året… 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jepp. Kjør på med klinkekuler og kokende kaffe. Ungene må lære seg om farer the hard way! Anonymkode: a8922...db0 Jeez, det er jo forskjell på ting da. For det første så er klinkekuler ikke noe man vanligvis spiser, kaffe kan skape store brannskader på kroppen til et barn... Men hvis ettåringen din kan spise brødskiver, så klarer de også å spise pølse. Dessuten så burde barn øve seg på å spise noe annet enn flytende mat - mange barn i dag har dårligere språkferdigheter, bla fordi de ikke lærer å tygge og bruke tunga og leppene riktig. Mange barn får også dårligere finmotorikk fordi de seint lærer å holde skje og gaffel. Det kommer av at mange foreldre syns det er lettere å bruke posegrøt, poseyoghurt, posemiddag og smoothie. Det søler jo mindre og er så greit å ta med seg på farten... Eller skal vi slutte å spise fast føde fordi vi kanskje kan sette det i halsen og dø? Det er tross alt mulig for en voksen å sette den pølsebiten i halsen og ikke få puste også 🙄 La oss leve på suppe, sånn at vi ikke kan sette noe i halsen!! Eller.. kan jo sette suppe i halsen da 🤦♀️ Anonymkode: c9099...aa8 24
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Generasjonen av curlingforeldre er tydeligvis over. Nå er det visst helikopterforeldre som er greia. Kan love deg at du blir samtaleemne blant de ansatte i barnehagen om du sier ifra. Og ikke på en positiv måte. Anonymkode: ac67d...35d Kvelning er den største dødsårsaken blant småbarn, curling og helikopterforldre har ingenting å gjøre med å kutte opp ei pølse i biter. Du synes vel sykkelhjelm og bilbelte blir litt for helikopter også du sikkert😂 Anonymkode: 01bfc...de4 13
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeez, det er jo forskjell på ting da. For det første så er klinkekuler ikke noe man vanligvis spiser, kaffe kan skape store brannskader på kroppen til et barn... Men hvis ettåringen din kan spise brødskiver, så klarer de også å spise pølse. Dessuten så burde barn øve seg på å spise noe annet enn flytende mat - mange barn i dag har dårligere språkferdigheter, bla fordi de ikke lærer å tygge og bruke tunga og leppene riktig. Mange barn får også dårligere finmotorikk fordi de seint lærer å holde skje og gaffel. Det kommer av at mange foreldre syns det er lettere å bruke posegrøt, poseyoghurt, posemiddag og smoothie. Det søler jo mindre og er så greit å ta med seg på farten... Eller skal vi slutte å spise fast føde fordi vi kanskje kan sette det i halsen og dø? Det er tross alt mulig for en voksen å sette den pølsebiten i halsen og ikke få puste også 🙄 La oss leve på suppe, sånn at vi ikke kan sette noe i halsen!! Eller.. kan jo sette suppe i halsen da 🤦♀️ Anonymkode: c9099...aa8 Skulle til å svare, men noen gjorde det først; AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kvelning er den største dødsårsaken blant småbarn, curling og helikopterforldre har ingenting å gjøre med å kutte opp ei pølse i biter. Du synes vel sykkelhjelm og bilbelte blir litt for helikopter også du sikkert😂 Anonymkode: 01bfc...de4 Man kan fint gi fast føde uten å kjøre på med ting som gir økt kvelningsfare. Jeg tenkernogså det er forskjell på barnehage der de har liten mulighet til å sitte og sammen med barna og sånn ha oppsikt, og hjemme. Anonymkode: a8922...db0 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #17 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeez, det er jo forskjell på ting da. For det første så er klinkekuler ikke noe man vanligvis spiser, kaffe kan skape store brannskader på kroppen til et barn... Men hvis ettåringen din kan spise brødskiver, så klarer de også å spise pølse. Dessuten så burde barn øve seg på å spise noe annet enn flytende mat - mange barn i dag har dårligere språkferdigheter, bla fordi de ikke lærer å tygge og bruke tunga og leppene riktig. Mange barn får også dårligere finmotorikk fordi de seint lærer å holde skje og gaffel. Det kommer av at mange foreldre syns det er lettere å bruke posegrøt, poseyoghurt, posemiddag og smoothie. Det søler jo mindre og er så greit å ta med seg på farten... Eller skal vi slutte å spise fast føde fordi vi kanskje kan sette det i halsen og dø? Det er tross alt mulig for en voksen å sette den pølsebiten i halsen og ikke få puste også 🙄 La oss leve på suppe, sånn at vi ikke kan sette noe i halsen!! Eller.. kan jo sette suppe i halsen da 🤦♀️ Anonymkode: c9099...aa8 Det er anbefalt å skjære pølsene først på langs, og så tvers over til så små barn. Det er kun snakk om å dele pølsene, ikke leve på suppe, få dårlig finmotorikk og miste språket🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️🤦🏼♀️ Anonymkode: 01bfc...de4 6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #18 Skrevet 20. juni 2021 kalini skrev (31 minutter siden): mitt barn var innlagt på intensiven på riksen i ett år.. vi bodde der et år etter en ulykke..der var det var 2 barn som døde av å sette pølse i halsen og et barn døde av å sette vafler i halsen på det året… Dette stemmer nok ikke. Jeg angstet ekstremt en periode,for at barna mine skulle sette fast mat i vrangstrupen. Jeg googlet og googlet. Fant mye om farlige matsorter, førstehjelp og nyheter om barn som HOLDT på å kveles. Men sist noen barn døde av kvelning pga mat i Norge var for over 10 år siden i følge forskingsrapport. For ca 7 år siden døde en gutt på 2 år i Sverige av pølsebit og det kom som nyhetsoverskrift hjemme hos oss. Det er altså faktisk nokså sjeldent at noen dør av dette. Men mange nesten uhell som reddes av god førstehjelp. Anonymkode: 338b7...042 23
Gjest RockOn Skrevet 20. juni 2021 #19 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Banan sitter lettere fast i halsen enn pølse, er vanskeligere å få ut (men det forstod du vel egentlig🙄). Iflg pedagogen i vår barnehage, etter at de hadde hatt førstehjelpskurs. Anonymkode: a8922...db0 Det forklarer det. For jeg har aldri hørt om dette via noen av mine førstehjelpskurs. Og jeg har vært på noen. Inkludert for barn. Pølsebrød er det verste...
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #20 Skrevet 20. juni 2021 Jeg føler at jeg har gått glipp av noe, som har servert barnet mitt alt dette uten å tenke på farer😱 Barnehagen har heller ikke sagt noe på det, når jeg har sendt med både banan og pølser i matpakken. Anonymkode: 5d643...116 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå