AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Jeg er blitt enke. I en alder av 45 Jeg sliter nå med å klare meg i dette store huset sammen med barna. Forsikringspengene har gått til viktige ting...men nå sitter jeg igjen med 500 k til overs, på en måte. Jeg ser at jeg vil slite med å beholde huset dersom jeg ikke gjør noe smart nå... Jeg sitter og lurer.... For disse pengene kan jeg klare å bygge et lite hus/anneks på tomta - og leie det ut. Her jeg bor koster det ikke mer enn det, jeg kan få kompiser til å grave/planere, og en annen har tilbudt seg å legge strøm...så da er det vann/kloakk, som jeg har sjekket med kommunen, og det skal jeg klare fint... Så 500 k kan altså gå til et slikt lite hus, som kan leies ut for ca 8000 pr mnd. Eller....skal jeg kjøpe en bobil? som jeg og barna kan ha glede av i ferier (vi har vært på mange bobilturer nedover europa og elsker det) og satse på å leie ut en del uker om sommeren? man kan tjene nesten 10k pr uke på å leie ut en fin bobil....og vips så har jeg tjent kanskje 60 k på en sommer....det samme som 7-8 mndr utleie av anneks vil gi meg... Å sette pengene i en leilighet går ikke...har tenkt den tanken, for å leie ut/investere, men ikke noe selges så rimelig her og jeg har ikke krefter til å pusse så mye opp. Hva er lurt å gjøre? jeg må gjøre noe som gir meg penger inn.....hver mnd helst. Hva ville du gjort? Vil gjerne ha alle gode råd, for jeg vil så gjerne klare bo her, for barnas skyld... Anonymkode: 5a104...cb6
000VF000 Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Kondolerer. Hvor gamle er barna, hvor stort er huset, hva med å downsize? 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Kondolerer❤️ Er det en grunn til at pengene ikke kan gå til huset du alt har, som nedbetaling av lån? Om du bygger anneks til utleie, vil du kunne spare til ferie utenom? Tenker inntekt gjennom utleie høres tryggest ut, men jeg er ingen økonom. Anonymkode: 53c02...b10 2
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Jeg hadde gått for et anneks, vet ikke hvor du bor men slike anneks er iallfall veldig populære her hvor jeg bor så jeg ville alltid hatt en leietaker. Jeg er ikke camping menneske selv så vet ikke hvor populært det er med bobil men ser for meg at det blir mer styr med utleie der da du må leie ut til forskjellige i hytt og pine. Annekset slipper du vel skatt på og hvis du benytter et rom selv eller det på annen måte tjener din husholdning. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 000VF000 skrev (35 minutter siden): Kondolerer. Hvor gamle er barna, hvor stort er huset, hva med å downsize? Takk. Barna nærmer seg tenårene og trenger mer og mer plass egentlig...Huset vil jeg helst ikke selge. Det er stort, mer enn vi trenger, men har vært i familien i generasjoner. Kan ikke lage utleie på sokkeletasjen heller, da må vi senke gulv og det blir for dyrt og mye styr.... AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kondolerer❤️ Er det en grunn til at pengene ikke kan gå til huset du alt har, som nedbetaling av lån? Om du bygger anneks til utleie, vil du kunne spare til ferie utenom? Tenker inntekt gjennom utleie høres tryggest ut, men jeg er ingen økonom. Anonymkode: 53c02...b10 Jo det kan absolutt gå inn i lånet, men det vil ikke gi meg så veldig mye ekstra i mnd å rutte med...jeg har et relativt høyt lån, så tror ikke det er det lureste egentlig. Ja det er sånn jeg tenker og, at om jeg hadde hatt et anneks, så kunne noe av inntekten gått til slikt som ferie...Er kanskje mest fornuftig faktisk... FrøkenMånestråle skrev (23 minutter siden): Jeg hadde gått for et anneks, vet ikke hvor du bor men slike anneks er iallfall veldig populære her hvor jeg bor så jeg ville alltid hatt en leietaker. Jeg er ikke camping menneske selv så vet ikke hvor populært det er med bobil men ser for meg at det blir mer styr med utleie der da du må leie ut til forskjellige i hytt og pine. Annekset slipper du vel skatt på og hvis du benytter et rom selv eller det på annen måte tjener din husholdning. Veldig populære her og. Og jeg har sjekket at jeg klarer det med de pengene jeg har. Her og er det lett å leie ut og jeg kunne nok også tatt mer enn det jeg skrev....Hm, kanskje det rett og slett er smartest med et anneks, da...Og ja, tror jeg slipper skatt. Men jeg må styre med byggemelding og søknad osv...det kan jo være noe herk, tror jeg. Håper bare få det godkjent da... Takk for alle innspill. Anonymkode: 5a104...cb6
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig populære her og. Og jeg har sjekket at jeg klarer det med de pengene jeg har. Her og er det lett å leie ut og jeg kunne nok også tatt mer enn det jeg skrev....Hm, kanskje det rett og slett er smartest med et anneks, da...Og ja, tror jeg slipper skatt. Men jeg må styre med byggemelding og søknad osv...det kan jo være noe herk, tror jeg. Håper bare få det godkjent da... En venninne av meg som skulle bygge en garasje hadde en "byggfyr" som ordnet alt dette for henne. Det oppsto et eller annet problem og han tok en telefon og så var det i boks. Skulle hun styrt med det selv så hadde det tatt ukesvis. Kanskje de du kjenner kan anbefale deg noen eller hjelpe deg på vei. Folk står i kø for å hjelpe når man er i en krise man må bare be om hjelp og ta i mot.🥰
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. Barna nærmer seg tenårene og trenger mer og mer plass egentlig...Huset vil jeg helst ikke selge. Det er stort, mer enn vi trenger, men har vært i familien i generasjoner. Anonymkode: 5a104...cb6 Skjønner. Men hvis man går i underskudd må man selge Anonymkode: 17c58...fc0
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Hvis du går for anneks å leie ut ville jeg passet på å bruke leieinntekten til å betale ned ekstra på lånet, siden du har et høyt lån. Sånn at du kan redusere gjelden mest mulig i tilfelle du skulle bli syke eller noe annet skulle skje som gjør at din inntekt reduseres. Betal de vanlige avdragene + 80% av leieinntekten. 20% av leieinntekten kan gå til sparing til andre ting. Anonymkode: b2861...d5f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): En venninne av meg som skulle bygge en garasje hadde en "byggfyr" som ordnet alt dette for henne. Det oppsto et eller annet problem og han tok en telefon og så var det i boks. Skulle hun styrt med det selv så hadde det tatt ukesvis. Kanskje de du kjenner kan anbefale deg noen eller hjelpe deg på vei. Folk står i kø for å hjelpe når man er i en krise man må bare be om hjelp og ta i mot.🥰 Ja, jeg har helt sikkert noen som kunne hjulpet meg med hele den prosessen der. Tror jeg trenger det, for jeg vet virkelig ikke hvor jeg skal begynne, sånn ift å søke om å få bygge osv....Takk for tips, det var lurt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner. Men hvis man går i underskudd må man selge Anonymkode: 17c58...fc0 Ja. Men jeg går ikke i underskudd nå. Men er bare akkurat sånn at vi klarer oss, og jeg trenger å kunne kjenne at jeg senker skuldrene noe. Har jo de 500 000 og vet jeg kunne brukt dem fornuftig, vet bare ikke hvordan. men kanskje det er smart å bygge, rett og slett. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du går for anneks å leie ut ville jeg passet på å bruke leieinntekten til å betale ned ekstra på lånet, siden du har et høyt lån. Sånn at du kan redusere gjelden mest mulig i tilfelle du skulle bli syke eller noe annet skulle skje som gjør at din inntekt reduseres. Betal de vanlige avdragene + 80% av leieinntekten. 20% av leieinntekten kan gå til sparing til andre ting. Anonymkode: b2861...d5f Det har jeg ikke tenkt på. Det var veldig lurt. Jeg hadde fått god hjelp bare ved å ta de 20% til meg og barna og resten inn på lånet. Faktisk et veldig godt råd. Tusen takk. Anonymkode: 5a104...cb6
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Husk at leieinntekter fra et frittstående hus/anneks vil være skattepliktig. Og selv om man forsøker å bruke smutthullet "tjenende funksjon" blir det ofte overprøvd. I tillegg vil du ha løpende utgifter med dette. Renovasjon vil øke, det er mulig eiendomsskatt (eller kan bli innført), forsikringspremie, og løpende vedlikehold. I det hele tatt er dette prosjektet en fallgruve økonomisk. 500 000 er ikke mye, særlig når du er i situasjonen at du bare har en inntekt, og barn, om noe uforutsett skulle skje. Og er det en ting livet som voksen, og huseier, har lært meg, er det at det skjer uforutsette og dyre ting. Så jeg hadde definitivt valgt å se på dette som en buffer for en regnværsdag, og satt opp månedlige trekk fra beløpet til fond. Anonymkode: 9c729...152 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Husk at materialkosntnadene nettopp har skutt i været. Jeg tviler dessverre sterkt på at 500 k holder til et anneks, med våtrom og alt. Og utleie blir ikke skattefritt. Ville satt pengene til side som buffer og for å hjelpe barna når de flytter hjemmefra. Kan du forlenge nedbetalingstid på lånet for å gjøre det billigere per måned? Evt refinansiere? Ellers ville jeg nok solgt. Anonymkode: 0346e...396 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Jeg synes det høres ut som 500K er litt lite for det du planlegger å bygge. Materialer koster, og bare kjøkken og bad koster 200-300K. du må også skatte av inntekten. Hvis du nettopp har blitt enke så hadde jeg avventet lit med å finne ut hva jeg vil. Jeg hadde nok investert dem i fond, global indeks fond, søkt om avdragsfrihet en stund så du kommer deg litt ovenpå og finner ut hva du vil. Når det gjelder bobil, de har vært veldig populære nå siden så mange har feriert i Norge, men er det sikkert at de er like populære fremover? Du sier du kan tjene 60k på den på en sommer. Da forutsetter det at du klarer å leie den alle ukene, for du må også ha litt tid mellom for å vaske den og gjøre den i stand for neste som skal leie. Kanskje du bare klarer å leie den ut 3 uker? Og skal ikke du og barna ha noe glede av den? Da får du heller ikke leid den. Og husk at den må vedlikeholdes og om noen få år så begynner den å bli eldre og drar kanskje inn mindre i leie. Ta deg tid til å finne ut av dette, istedenfor å haste deg inn i noe. Kondolerer ❤️ Anonymkode: 01b6a...87c 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #13 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg synes det høres ut som 500K er litt lite for det du planlegger å bygge. Materialer koster, og bare kjøkken og bad koster 200-300K. du må også skatte av inntekten. Hvis du nettopp har blitt enke så hadde jeg avventet lit med å finne ut hva jeg vil. Jeg hadde nok investert dem i fond, global indeks fond, søkt om avdragsfrihet en stund så du kommer deg litt ovenpå og finner ut hva du vil. Når det gjelder bobil, de har vært veldig populære nå siden så mange har feriert i Norge, men er det sikkert at de er like populære fremover? Du sier du kan tjene 60k på den på en sommer. Da forutsetter det at du klarer å leie den alle ukene, for du må også ha litt tid mellom for å vaske den og gjøre den i stand for neste som skal leie. Kanskje du bare klarer å leie den ut 3 uker? Og skal ikke du og barna ha noe glede av den? Da får du heller ikke leid den. Og husk at den må vedlikeholdes og om noen få år så begynner den å bli eldre og drar kanskje inn mindre i leie. Ta deg tid til å finne ut av dette, istedenfor å haste deg inn i noe. Kondolerer ❤️ Anonymkode: 01b6a...87c Jeg anbefalte også fond. Ville bare presisere en ting. Ikke finn på å sette inn alt på en gang. Svingningene kan være store på kort sikt, så da risikerer du et stort tap helt initielt. Den riktige måten å spare i fond på er månedlige trekk. Anonymkode: 9c729...152
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 Kondolerer ❤️ Jeg ville valgt anneks, det har du «for alltid». Bobil er mer jobb mtp mange leietakere på få uker. Styr rundt evt skader. Kanskje uforutsette kostnader mtp feil. Og når ungene blir store og ikke vil på ferie lenger så har du fremdeles inntekt fra annekset. Anonymkode: 51413...146
Mrs Robinson Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 Men i anneks er det vel ikke lov med kjøkken og bad.. Hvordan tenker du leie ut det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå