Gå til innhold

Uttalelser fra FHI stresser meg

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå har FHI gått ut i VG og sagt at det bare er bra å slippe smitten fri i samfunnet for da blir imunforsvaret til de vaksinerte "trent" på viruset, samtidig som vår kjære Preben Aavitsland fra FHI skrev på twitter i dag at han synes vi burde kunne slutte å smittespore (teste, karantene, isolasjon) i august/september siden da er så mange vaksinerte. For oss som er aller sist i vaksinekøen og ikke minst er gravide så er jo dette så stressende å få en slik avsluttning på pandemien. De burde iallefall vente til alle voksne er fullvaksinerte før man slipper løst alt i samfunnet ved å droppe smittesporing. Det er mange som ikke kommer til å være fullvaksinerte i august/september. Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til høsten nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBO2yp/fhi-sirkulasjon-av-virus-blant-vaksinerte-kan-ha-positiv-effekt

Endret av Sermina
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Sermina skrev (6 minutter siden):

Nå har FHI gått ut i VG og sagt at det bare er bra å slippe smitten fri i samfunnet for da blir imunforsvaret til de vaksinerte "trent" på viruset, samtidig som vår kjære Preben Aavitsland fra FHI skrev på twitter i dag at han synes vi burde kunne slutte å smittespore (teste, karantene, isolasjon) i august/september siden da er så mange vaksinerte. For oss som er aller sist i vaksinekøen og ikke minst er gravide så er jo dette så stressende å få en slik avsluttning på pandemien. De burde iallefall vente til alle voksne er fullvaksinerte før man slipper løst alt i samfunnet ved å droppe smittesporing. Det er mange som ikke kommer til å være fullvaksinerte i august/september. Jeg kjenner jeg gruer meg veldig til høsten nå.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mBO2yp/fhi-sirkulasjon-av-virus-blant-vaksinerte-kan-ha-positiv-effekt

Burde jo heller slappe av, de sier jo at dette ikke er så farlig lenger. Vi som ikke er vaksinert enda er ikke i faresonen og dette er på vei Til å gå over. Er ikke det noe å være glad for?  Hva får deg til å tro at du vet dette bedre enn fagfolk? Du sier jo selv at dette «stresser deg». Det er cluet ditt på at dette handler om dine følelser, Og din reaksjon på noe. ikke virkeligheten. 
skremmende hva denne tiden har gjort med folks risiktankegang

Endret av rosemarin
  • Liker 9
Skrevet
rosemarin skrev (3 minutter siden):

Burde jo heller slappe av, de sier jo at dette ikke er så farlig lenger. Vi som ikke er vaksinert enda er ikke i faresonen og dette er på vei Til å gå over. Er ikke det noe å være glad for?  Hva får deg til å tro at du vet dette bedre enn fagfolk? Du sier jo selv at dette «stresser deg». Det er cluet ditt på at dette handler om dine følelser, Og din reaksjon på noe. ikke virkeligheten. 
skremmende hva denne tiden har gjort med folks risiktankegang

Vi som er gravide er det ikke ufarlig for. Det er gjordt mange studier som viser at det er økt risiko for blodpropp i morkaken, økt risiko for blodpropp hos mor, økt risiko for prematur fødsel osv.

• Liker 5
Skrevet

Enig i det. Virker som om holdningen har forandret seg nesten over natta, fra å nesten ikke ville slippe opp fordi man ikke ønsker spredning i det hele tatt, har det blitt til at man nå åpner opp veldig raskt fordi det ikke er så farlig lenger. Men mange er uvaksinerte, og jeg syntes det er respektløst ovenfor alle som som ennå ikke har fått vaksine, og som ikke får det først om flere måneder. Man hadde klart å drøye det noen måneder til, hvis FHI likevel mener at dette nærmer seg slutten. 

• Liker 8
Gjest Gagaen
Skrevet

Følg med på åpning av landet du, ikke på all verdens uttalelser på nettaviser . Folk tolker og journalister tolker. De snakker jo om å holde kontroll og at det er viktig med avstand og TISK. Det er ingen offisielle kilder som har noen plan om å slippe fri noe. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (14 minutter siden):

Enig i det. Virker som om holdningen har forandret seg nesten over natta, fra å nesten ikke ville slippe opp fordi man ikke ønsker spredning i det hele tatt, har det blitt til at man nå åpner opp veldig raskt fordi det ikke er så farlig lenger. Men mange er uvaksinerte, og jeg syntes det er respektløst ovenfor alle som som ennå ikke har fått vaksine, og som ikke får det først om flere måneder. Man hadde klart å drøye det noen måneder til, hvis FHI likevel mener at dette nærmer seg slutten. 

Men for en gangs skyld følger de jo sine egne «regler». Det har hele tiden vært sagt at grunnen for strenge tiltak er alvorlig syke og fulle sykehus. Nå er ikke det lenger noe trussel og da letter de opp selv om det betyr at det fortatt om være en del smitte. 

• Liker 7
Skrevet
Gagaen skrev (5 minutter siden):

Følg med på åpning av landet du, ikke på all verdens uttalelser på nettaviser . Folk tolker og journalister tolker. De snakker jo om å holde kontroll og at det er viktig med avstand og TISK. Det er ingen offisielle kilder som har noen plan om å slippe fri noe. 

I alle fall reising er jo åpnet, det sa visstnok Erna på pressekonferansen. Alt åpent i Schengen for alle.

Gjest Gagaen
Skrevet
Justlooking skrev (Akkurat nå):

I alle fall reising er jo åpnet, det sa visstnok Erna på pressekonferansen. Alt åpent i Schengen for alle.

Jo men det er grundig kontroll på grensene så ingenting er sluppet løs. 

Skrevet
rosemarin skrev (8 minutter siden):

Men for en gangs skyld følger de jo sine egne «regler». Det har hele tiden vært sagt at grunnen for strenge tiltak er alvorlig syke og fulle sykehus. Nå er ikke det lenger noe trussel og da letter de opp selv om det betyr at det fortatt om være en del smitte. 

Det stemmer, men uttalelsene har jo samtidig vært at det også kan oppstå en del syke blant de yngre hvis smitten sprer seg mye, derfor virker det ganske ulogisk å åpne så mye, så raskt. Selv om yngre i mindre grad får alvorlige symptomer av korona, så kan det jo bli langt flere innleggelser hvis man får omfattende smitte av den indiske varianten. 

For meg fremstår det mer og mer som at man tydeligvis ikke bryr seg så mye om alle de som fortsatt er uvaksinerte. De godt etablerte, typisk 50+ og oppover har fått sitt og skal på ferie. Gi beng i om de drar med seg masse importsmitte tilbake tydeligvis. Jeg syntes det er umusikalsk ovenfor alle de litt yngre som har ofret mye og lenge, for at de middelaldrende og eldre skal skånes. Men vi har i det minste sett hvem regjeringspartiene prioriterer, og hvem som ikke prioriteres oppi dette. Det bør folk bemerke seg før de går til valgurnene i september. 

• Liker 4
Skrevet

Takk til FHI for at de sier sin mening offentlig. Vi vet at de feks under svineinfluensaen holdt kjeft om sine meninger av respekt for Helsedirektoratet. Når de nå går ut i media og sier det som det er, er et svært godt tegn. Forhåpentlig tar flere og flere til seg at dette ikke er en katastrofe lenger. 

• Liker 11
Skrevet
Sermina skrev (1 time siden):

FHI har sagt så mye rart gjennom pandemien at det er helt latterlig. De sa jo at munnbind ikke har effekt og har noe for seg i Norge , vil åpne ting hele tiden, osv osv. Har virket som de er fan av Anders Tegnell til tider. Preben sa jo at pandemien var over på Twitter også.... at det er mulig! Tror veldig mange har mistet tilliten til FHI gjennom pandemien... 

Jeg syns rett og slett det er gambling å åpne så mye nå med delta varianten i landet når mange ikke har fått vaksine og veldig mange ikke blir fullvaksinert før i september/oktober...

• Liker 5
Skrevet
Sermina skrev (1 time siden):

Vi som er gravide er det ikke ufarlig for. Det er gjordt mange studier som viser at det er økt risiko for blodpropp i morkaken, økt risiko for blodpropp hos mor, økt risiko for prematur fødsel osv.

Det er det uansett. Pandemi eller ei. Er kjempefarlig å gå gravid og føde. Noe av det farligste en kvinne kan gjøre. 

Skrevet

Det er et dårlig tegn for samfunnet at folk reagerer på gode nyheter med å bli stresset og redde. Det er ikke lenge siden det var tråder her om at det ble åpnet for tidlig. Siden da har smitten stupt, men folk blir bare enda reddere. For da kommer jo andre folk igjen til å slappe av, og så har vi det gående. Heller ikke lenge siden folk var livredde for det engelske viruset, og når det stupte kom det indiske. Nå stuper smitten også i India, men det kommer nok snart en ny variant å engste seg for.

• Liker 9
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (13 minutter siden):

FHI har sagt så mye rart gjennom pandemien at det er helt latterlig. De sa jo at munnbind ikke har effekt og har noe for seg i Norge , vil åpne ting hele tiden, osv osv. Har virket som de er fan av Anders Tegnell til tider. Preben sa jo at pandemien var over på Twitter også.... at det er mulig! Tror veldig mange har mistet tilliten til FHI gjennom pandemien... 

Jeg syns rett og slett det er gambling å åpne så mye nå med delta varianten i landet når mange ikke har fått vaksine og veldig mange ikke blir fullvaksinert før i september/oktober...

Slutt å tro og finne på egne ting basert på frykt og tilfeldig tolket info på Internett og hør på de som kan det. Fhi har ikke tatt noe særlig feil. Det er feks ikke bevist at munnbind har hatt så veldig mye for seg

Endret av rosemarin
  • Liker 4
Skrevet
NorthernLight skrev (11 minutter siden):

Nøyaktig hvilke beslutninger fra FHI har ført til katastrofe i Norge?

• Liker 5
Skrevet
brainstorm skrev (2 minutter siden):

Det er et dårlig tegn for samfunnet at folk reagerer på gode nyheter med å bli stresset og redde. Det er ikke lenge siden det var tråder her om at det ble åpnet for tidlig. Siden da har smitten stupt, men folk blir bare enda reddere. For da kommer jo andre folk igjen til å slappe av, og så har vi det gående. Heller ikke lenge siden folk var livredde for det engelske viruset, og når det stupte kom det indiske. Nå stuper smitten også i India, men det kommer nok snart en ny variant å engste seg for.

reaksjonene er basert kun på frykt og er ikke rasjonelle tanker som forholder seg til virkeligheten. Og det er kanskje ikke så rart mtp den fryktkommunikasjonen som har vært gjennom dette. Ja det har vært en alvorlig situasjon, men dermed er det desto vanskeligere å komme ut av den og tilbake

• Liker 4
Skrevet
Ukjent. skrev (Akkurat nå):

Nøyaktig hvilke beslutninger fra FHI har ført til katastrofe i Norge?

Nå har jo ikke regjeringen hørt på FHI alltid? har de det eller? 

• Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (2 minutter siden):

Du har altså ingen eksempler på katastrofe i Norge? Ingen eksempler på at noe av det FHI har anbefalt og fått gjennomført har skapt problemer?

Vi har aldri vært i nærheten av noen katastrofe i Norge. 

• Liker 5
Skrevet
NorthernLight skrev (6 minutter siden):

Men betyr det at fhi har tatt feil? Det kan jo tenkes at regjeringen feks har satt inn sterkere tiltak enn nødvendig?

• Liker 3
Skrevet
Ukjent. skrev (Akkurat nå):

Du har altså ingen eksempler på katastrofe i Norge? Ingen eksempler på at noe av det FHI har anbefalt og fått gjennomført har skapt problemer?

Vi har aldri vært i nærheten av noen katastrofe i Norge. 

Hadde FHI og regjeringen tatt importsmitte langt mer alvorlig det siste året så hadde vi ikke trengt så strenge tiltak i flere mnd feks? Hvor mye har det kostet samfunnet og folk?

• Liker 2
  • Opprett ny...