Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min er nå 4 mnd. Jeg så for meg at vi to skulle gå lange turer og bare generelt at hun skulle trives i vognen. Føler alle rundt har hatt babyer som alltid har sovna i vognen. Min baby hater vogna. Hun sovner så og si aldri og gråter som oftest når hun våkner. Skulle så gjerne ha rulla litt rundt, liker godt å gå på tur og har noen ekstra kilo å bli kvitt. Har maks sovet en halv time i vogna. Kan sove "alene" inne. Tips? 

Anonymkode: 2f73d...20a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La henne sovne i bæresele og legg henne i vogna..? Det pleier å gå Seg til!

Anonymkode: 79f79...fcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bæresele, har et barn vi ikke hadde trengt å kjøpe vogn til, for den ville hun aldri være i. 

Anonymkode: 0da2f...267

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bare aksepter det og bruk bæresele. 

Når hun kan sitte selv blir det sikkert bedre, først da kunne jeg gå turer med babyen i vogn 😊

Anonymkode: f6abd...1c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Min var lite fornøyd med vogna før vi byttet til sittedel rundt 4-5 mnd alder. Han sov ikke nødvendigvis så mye bedre i starten, men trivdes mye bedre slik at turene ble triveligere for oss begge (sov fremdeles maks 30 min, men det var maks uansett). Etterhvert fant han roen, og fra 7-8 mnd sov han som en drøm i vogna :)

Anonymkode: 58df2...12b

Skrevet

Vi la en dyne under/opp på sidene av mini, så det ble lunere for han. Da likte han seg sakte men sikkert bedre og bedre i vogna (fra ca 3,5mnd), og i dag (ca 11mnd) elsker han vogna. Brukte dyna til han var kanskje 5mnd tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun sovner inne, kan du legge henne i vognbaggen også bare klipse på vogna og gå tur når hun har sovnet? 

Anonymkode: c84dd...c32

AnonymBruker
Skrevet

Vår første bare skrek i vogn, og det ble aldri noe av de koselige trilleturene jeg hadde sett for meg på forhånd. Vi brukte bæretøy. Da nr. to kom, var jeg så vant med det at jeg foretrakk å bære henne på tur selv om hun sov i vogn også. 

Jeg har også hørt flere med babyer som ikke liker vogn de første månedene si det endret seg da de byttet fra liggedel til sittedel på vogna. 

Anonymkode: f6a0c...7fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Babyen min er nå 4 mnd. Jeg så for meg at vi to skulle gå lange turer og bare generelt at hun skulle trives i vognen. Føler alle rundt har hatt babyer som alltid har sovna i vognen. Min baby hater vogna. Hun sovner så og si aldri og gråter som oftest når hun våkner. Skulle så gjerne ha rulla litt rundt, liker godt å gå på tur og har noen ekstra kilo å bli kvitt. Har maks sovet en halv time i vogna. Kan sove "alene" inne. Tips? 

Anonymkode: 2f73d...20a

Ingen tips, men du er ikke alene! Mini på fire måneder hater også vogna ( og bilstol og bæresele). Hylskriker når hun våkner etter noen få minutter de få gangene jeg har fått lurt henne oppi sovende. Så frustrerende! 

Anonymkode: 11918...ee1

AnonymBruker
Skrevet

Min hatet også vogn, endte med bæresele så jeg fikk kommet meg litt ut og gå. 
men de få gangene han likte å ligge der, hadde jeg bygd opp ryggen litt(har emmaljunga så da går det an å sette opp litt på ryggen i liggedelen) og jeg måtte gå på humpete vei/steiner 😂 så da ble det likesågodt bæresele så fikk jeg kommet meg i skogen😊

Anonymkode: a5896...1cb

AnonymBruker
Skrevet

Hvis babyen sovner selv inne, så kan det kanskje være en ide og prøve å la babyen sovne i stille vogn før du begynner å trille? Det fungerte med min, la babynestet hun var vant med å sovne i oppi vognbagen og lot henne sovne der mens jeg hentet vann, trillesnacks osv :) 

Anonymkode: d8d40...17b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du fremdeles bruker bag, prøv å bytte til sittedel om du har ergonomisk, og legg den ned på det laveste. Det måtte jeg nå når mini var 2,5 måned, og det ble MYE bedre

Anonymkode: 81882...fa5

Skrevet

Ingen gode råd her, men tar gjerne i mot noen selv.

Vår er 8 mnd, og sover fortsatt ikke i vogn. Hverken i bevegelse eller hvis den står stille. Helsesykepleier maser om at vi må få baby til å sove i vognen, men han vil jo ikke.

Eneste måten vi får han til å sove på er å enten får lov til å ligge på armen, og at vi bysser. Flytter vi han til vogna etter han har sovnet så våkner han med engang, og vi må starte alt på nytt igjen. Samme gjelder egen seng i mange tilfeller. På trilleturer så holder han seg bare våken. Kan fint gå 1,5 t tur og han er fortsatt våken når vi kommer hjem. Kun en sjelden gang sover han kanskje 20 min i vogn om vi går tur. 

Han sovner heller ikke bare av seg selv. Er han ikke i dyp søvn før han blir lagt i senga, så begynner han å krabbe rundt, sitter og ynker seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Prøv en sånn Easygrow Minimizer. Flere jeg kjenner har opplevd at den har fungert kjempebra, også i liggedelen. :)

Anonymkode: 27956...61a

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (3 timer siden):

Ingen gode råd her, men tar gjerne i mot noen selv.

Vår er 8 mnd, og sover fortsatt ikke i vogn. Hverken i bevegelse eller hvis den står stille. Helsesykepleier maser om at vi må få baby til å sove i vognen, men han vil jo ikke.

Eneste måten vi får han til å sove på er å enten får lov til å ligge på armen, og at vi bysser. Flytter vi han til vogna etter han har sovnet så våkner han med engang, og vi må starte alt på nytt igjen. Samme gjelder egen seng i mange tilfeller. På trilleturer så holder han seg bare våken. Kan fint gå 1,5 t tur og han er fortsatt våken når vi kommer hjem. Kun en sjelden gang sover han kanskje 20 min i vogn om vi går tur. 

Han sovner heller ikke bare av seg selv. Er han ikke i dyp søvn før han blir lagt i senga, så begynner han å krabbe rundt, sitter og ynker seg. 

Vi fikk aldri vår første til å sove i vogn, men konkluderte etter hvert med at det var greit. De sov på madrass på gulvet i barnehagen og, vi trodde først at vi måtte "lære" henne å sove i vogn før hun skulle begynne der. Men hvis de sover i vogn der, pleier det visstnok også å gå veldig greit likevel.

Det kan nok være veldig praktisk om babyen sover i vogn, da man har en flyttbar seng man kan ta med seg over alt. Men vi har altså også klart oss helt fint gjennom baby og småbarnstid med en som ikke sov i vogn og ikke sov i egen seng før hun var 1,5 år. Hun sovnet heller ikke av seg selv før rundt 1,5 år. Mens lillesøsteren har sovnet lett fra start, likt både vogn, bilstol og seng. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi fikk aldri vår første til å sove i vogn, men konkluderte etter hvert med at det var greit. De sov på madrass på gulvet i barnehagen og, vi trodde først at vi måtte "lære" henne å sove i vogn før hun skulle begynne der. Men hvis de sover i vogn der, pleier det visstnok også å gå veldig greit likevel.

Det kan nok være veldig praktisk om babyen sover i vogn, da man har en flyttbar seng man kan ta med seg over alt. Men vi har altså også klart oss helt fint gjennom baby og småbarnstid med en som ikke sov i vogn og ikke sov i egen seng før hun var 1,5 år. Hun sovnet heller ikke av seg selv før rundt 1,5 år. Mens lillesøsteren har sovnet lett fra start, likt både vogn, bilstol og seng. 

Takk for svar.

Det er helsesykepleieren som maser veldig på oss vedr dette om at barnet vårt må ha lært seg å sove i vogn får han begynner i bhg, som blir den mnd han fyller ett.

Vi foreldre på en måte har begynt å slå oss til å ro med at vi heller har et barn som heller sover andre steder, og at trilletur for han består av å se på omgivelsene isteden for å sove. Vi har etter 8 mnd lært oss å kjenne sønnen vår og hva som fungerer bra for han.  Å holde på med å nærmest tvinge barnet til å sove i vogn fordi helsesykepleier mener vi må få dette til, gjør hverken oss eller barnet noe godt. (Jeg føler i alle fall at det oppleves som tvang fordi dette med vogn soving blir nevnt hver gang barnet er på helsestasjonen, selv om jeg har forklart mange ganger at det ikke fungerer)

Barn er forskjellige! Noen sover fint i vogn  ute, eller på trilletur, andre sover ikke i vogn. 

AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (34 minutter siden):

Takk for svar.

Det er helsesykepleieren som maser veldig på oss vedr dette om at barnet vårt må ha lært seg å sove i vogn får han begynner i bhg, som blir den mnd han fyller ett.

Vi foreldre på en måte har begynt å slå oss til å ro med at vi heller har et barn som heller sover andre steder, og at trilletur for han består av å se på omgivelsene isteden for å sove. Vi har etter 8 mnd lært oss å kjenne sønnen vår og hva som fungerer bra for han.  Å holde på med å nærmest tvinge barnet til å sove i vogn fordi helsesykepleier mener vi må få dette til, gjør hverken oss eller barnet noe godt. (Jeg føler i alle fall at det oppleves som tvang fordi dette med vogn soving blir nevnt hver gang barnet er på helsestasjonen, selv om jeg har forklart mange ganger at det ikke fungerer)

Barn er forskjellige! Noen sover fint i vogn  ute, eller på trilletur, andre sover ikke i vogn. 

Min sov aldri i vogn, så og si aldri! Bare enkelte ganger som nevnt tidligere her.. Var også veldig stresset for at barnet ikke skulle få sovet i barnehagen, og på innkjøringsdagene fikk jeg han ikke til å sovne i vogna. Så på den 4. dagen skulle jeg bare levere, være litt med han og så reise hjem. Tror du ikke de ringte meg og sa at han sovnet med engang de la han ned i vogna! Jeg ble helt sjokkert, men veldig glad. Barnehagen har magisk støv, det må de ha😅  så det med soving i barnehagen, det ordner seg! De har masse triks, og de er ikke mamma og pappa🤗

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du fremdeles bruker bag, prøv å bytte til sittedel om du har ergonomisk, og legg den ned på det laveste. Det måtte jeg nå når mini var 2,5 måned, og det ble MYE bedre

Anonymkode: 81882...fa5

Det er overhodet ikke anbefalt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min sov aldri i vogn, så og si aldri! Bare enkelte ganger som nevnt tidligere her.. Var også veldig stresset for at barnet ikke skulle få sovet i barnehagen, og på innkjøringsdagene fikk jeg han ikke til å sovne i vogna. Så på den 4. dagen skulle jeg bare levere, være litt med han og så reise hjem. Tror du ikke de ringte meg og sa at han sovnet med engang de la han ned i vogna! Jeg ble helt sjokkert, men veldig glad. Barnehagen har magisk støv, det må de ha😅  så det med soving i barnehagen, det ordner seg! De har masse triks, og de er ikke mamma og pappa🤗

Nei, de har faste rutiner og barn er flokkdyr.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig at barn ikke er vant til eller har klart å sove i vogn før de begynner i barnehagen, så ikke stress med det :) De aller fleste barn enten bare plutselig får til å sove i vogn i barnehagen, eller så finner personalet en annen løsning, som å sove på en madrass eller reiseseng. Det er null stress. Jeg har jobbet i mange barnehager og man finner alltids løsninger. :)

Anonymkode: c84dd...c32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...