Gå til innhold

Erfaringer å dele om cipralex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 12.59):

Godt å høre at noen har gode erfaringer. Keep them comming. Er skikkelig nervøs for å begynne på de når jeg tidligere har lest så mange bivirkninger eller negative ting om det. Flere som har erfaringer? Er det mange som blir dårlige av det? På den gamle tråden jeg leste så ble mange dårlige og det skremmer meg litt (mye)

-TS

Anonymkode: a9680...e32

Har selv brukt flere typer antidepressiva og cipralex er den som har fungert best for meg. Den roer angsten og hjelper på depresjonen.  Av bivirkninger så er økt matlyst det verste for meg. Uten cipralex blir jeg svært dårlig. 

Anonymkode: 990ef...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gått på cipralex i 4 år, begynte etter fødselsdepresjon der jeg også slet med angst. Trappet den gang raskt opp til 15 og 20mg pga at jeg var veldig dårlig. Etter bedring av symptomene mine (med medisiner og terapi) så har jeg gått ned til 5mg. Der er jeg nå.

Jeg har kun supergod erfaring med Cipralex. Fikk noen bivirkninger når jeg startet opp så hurtig (trøtt, noe økt appetitt og prikking i fingrene/fingertuppene), men det forsvant etter noen få uker. Ikke merket noe bivirkninger siden😊 Tror man relativt raskt (da mener jeg i løpet av et par mnd) merker om antidepressivaen er noe som man reagerer positivt eller negativt på. I tidlig 20 årene gikk jeg på Zoloft for depresjon, og det var ikke gøy. Nattesvette, voldsomme mareritt, ekstrem kløe på ben og armer, og generell uro i kroppen. Men, har bekjente som har gått på Zoloft uten bivirkninger i det hele tatt.

Ikke vær redd for å prøve. Jeg har sluttet helt på Zoloft og gått ned fra ganske høy dose til lav dose cipralex uten problemer. Tror det hele gjelder å bruke god tid på opp- og nedtrapping, så vil det nok gå helt fint. Og, er du ikke fornøyd, så vit at det er andre typer der ute som kan passe bedre for deg❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan du drikke alkohol når du bruker cipralex? For min del hadde det hvertfall vært kjipt å gå flere år uten å kunne drikke alkohol,om jeg må bruke cipralex så lenge.

Anonymkode: eb9ab...69b

Jeg er ikke den du spør men har gått på cipralex i mange år og har drukket alkohol hele veien. Alt fra ett glass til store mengder på en kveld. Jeg blir ikke full uansett hvor mye jeg drikker. Akkurat som antidepressiva satte en stopper for det. Blir ikke svimmel eller beruset. Kan drikke store mengder uten å bli påvirket. Før ble jeg full av en flaske vin. Nå kan jeg drikke fire uten å kjenne noe. 

Anonymkode: d678d...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke den du spør men har gått på cipralex i mange år og har drukket alkohol hele veien. Alt fra ett glass til store mengder på en kveld. Jeg blir ikke full uansett hvor mye jeg drikker. Akkurat som antidepressiva satte en stopper for det. Blir ikke svimmel eller beruset. Kan drikke store mengder uten å bli påvirket. Før ble jeg full av en flaske vin. Nå kan jeg drikke fire uten å kjenne noe. 

Anonymkode: d678d...0d0

Okey takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan du drikke alkohol når du bruker cipralex? For min del hadde det hvertfall vært kjipt å gå flere år uten å kunne drikke alkohol,om jeg må bruke cipralex så lenge.

Jeg drikker så og si ikke alkohol, så det er ikke et problem for meg. Det anbefales ikke å drikke alkohol når man bruker Cipralex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingen forskjell på alkoholtoleransen da jeg gikk på Cipralex. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kalevala skrev (På 20.6.2021 den 15.19):

Dette er et skikkelig dårlig råd.  Man blir ikke avhengig av Cipralex, men depresjons- og angstsymptomene kommer ofte tilbake hvis man slutter. 

Det blir som å si til en diabetiker: "Ikke begynn med Insulin, det blir bare så vanskelig å slutte.   Du må lære deg å styre blodsukkeret ditt ved å spise riktig".  

Jo man kan bli avhengig i den forstand at man kan gå kraftige seponeringssymptomer når man forsøker å trappe ned/ slutte på antidepressiva. Jeg har forsøkt ulike typer, og en kastet jeg opp flere år etter at jeg sluttet på den blant annet. Noen gir elektriske støt i hjernen, og det er vanlig med rebound- symptomer som angst og depresjon, uten at det betyr at det nødvendigvis er den underliggende lidelsen. Dessverre har helsevesenet alt for lite kunnskap om dette, og mange tror sikkert at de trenger disse pillene siden de kan være nærmest umulige å slutte på. Slik tjener legemiddelindustrien seg søkkrike. 

Anonymkode: 467b4...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.7.2021 den 12.39):

Det er din teori.  Og flere her sin teori ( så ikke direkte til deg mitt svar sånn sett) Min er at  angst er endel av abstinens symptomer ved å slutte når en har brukt de i mange år.  Den angsten jeg får når prøver slutte er av en helt annen styrke og karakter enn den angsten jeg kan ha ellers. Styrken er uutholdelig.  Jeg skulle ønske de ble forsket på dette med å slutte etter lang tids bruk. 

for ikke så lenge siden var det ett program på NRK. Reality konsept der det var noen innlagt for div plager bl.a en dame som sleit som f for å få slutta på anti dep. Hun var vel den i gjengen som skulle slutte på ting som sleit mest.

hun hadde bare kjipe bivirkninger og ingen virkning av medisin og måtte derfor slutte.

( kommer med navn på program om jrg kommer på det. Ikke veldig lenge siden. Kanskje noen husker)

Jeg prøver ikke skremme. Men meddele det jeg mistenker er fakta

Fastlegene sier som regel: dette kan du trygt gå på bare. Men de vet ikke, ingen vet, hvordan det har seg med langtidsbruk av disse medisiner. 

Ts: jeg ville anbefalt deg å begynne om du veldig plaget og samtidig gå i terapi. Men ikke gå lenger enn ett år om du ikke tenker å gå på de resten av livet. Noe som kan være helt ufarlig. Ingenting tyder til nå på noe annet. ( så vidt jeg vet)  Jeg begynte pga av dyp depresjon og tror nok jeg faktisk ikke hadde overlevd uten medisinene.

Men slutte kan jeg ikke.

Anonymkode: c3d33...0dc

Nettopp, man vet ikke langtidsvirkningen av disse medisinene. Derfor er det skummelt at de blir skrevet ut over en så lav sko. Spesielt unge kan få selvmordstanker og bli aggressive av dem. Dessverre er man alt for dårlige til å følge med på bivirkninger av psykiatriske medisiner, og man legger gjerne skylden på pasientens grunnlidelse i stedet. Samme når folk får store problemer med å slutte på pillene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nettopp, man vet ikke langtidsvirkningen av disse medisinene.

Jo, disse medisinene er brukt av hundretusener av mennesker over hele verden i flere tiår. Vi vet mye om langtidsvirkningene, som i all hovedsak er et mer stabilt følelsesliv og forebygging av skadene gjentatte depresjoner har på hjernen.   Det tyder også på at de kan forsinke utviklingen av demens

Endret av Kalevala
Endret fra "beskytte mot demens" til "forsinke utviklingen av demens"
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (44 minutter siden):

Jo, disse medisinene er brukt av hundretusener av mennesker over hele verden i flere tiår. Vi vet mye om langtidsvirkningene, som i all hovedsak er et mer stabilt følelsesliv og forebygging av skadene gjentatte depresjoner har på hjernen.   Det tyder også på at de kan beskytte mot demens

Leder for psykofarmakologisk avdeling sier noe annet. Det står også i felleskatalogen at man blant ikke vet langtidsvirkningene av kognitiv utvikling og modning for unge som går på disse medisinene. Det er jo også et paradoks at jo flere psykiatriske piller vi har fått, jo flere er det som sliter psykisk, og som blir uføre på grunn av psykiske problemer. Kan det være pillene som gjør større ugagn enn nytte? 
I USA går hver 5 amerikaner på en psykiatrisk medisin. Jeg tviler på at så mange virkelig har behov for disse pillene. I tillegg blir bivirkninger ofte skjøvet under en stol, så det er ikke så rart at det ikke kommer frem mer. Man har også latt være å publisere forskningsresultater med negative funn, siden det ligger mye penger i dette. Men det er fremdeles uenigheter om disse pillene egentlig i det hele tatt virker mer enn placebo, eller å gå seg en tur. I tillegg har de en rekke bivirkninger, som at de blant annet kan påvirke hjertet. Men da er det selvsagt «angst» i følge psykiaterne må vite… Og slik holder de på… For hver bivirkning får folk gjerne nye diagnoser, som igjen gir nye piller… 

Man har heller aldri påvist at mennesker med depresjon eller angst har mindre serotonin i hjernen enn andre osv. Det er en teori man har diktet opp. Heller er det direkte farlig med for mye av dette, og man kan få serotonergt syndrom blant annet som er en dødelig bivirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

og man kan få serotonergt syndrom blant annet som er en dødelig bivirkning. 

Serotonergt syndrom er svært sjeldent, og de aller fleste som opplever det blir helt friske uten ettervirkninger.  Dette er et minimalt problem. Det virkelige problemet er depresjoner, som skader hjernen og gir folk stor lidelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det har jeg aldri tenkt på? Jeg drikker like mye alkohol på Cipralex som før.   Nå har jeg ikke noe stort forbruk da, et par glass vin til maten et par ganger i uka, og en fest ca. annenhver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok av de som er avhengige av SSRI, som får store plager ved nedtrapping og slutt.

Myten er jo at det skal være en kjemisk ubalanse i hjernen, som ikke stemmer. Men er jo dette som er frontet for pushe medikamenter.

Anonymkode: fe498...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kalevala skrev (På 4.7.2021 den 21.20):

Konsekvensene av bruk over lang tid, er et stabilt følelsesliv uten tilbakefall.  I tillegg tyder det på at de kan beskytte mot demens. 

Antidepressiva er i bruk av millioner av mennesker over hele verden, og har vært det i snart 30 år.  Vi vet mye om langtidseffektene. Det går veldig fint for de aller fleste. 

For mange blir det plager, flat og følelseløs. Mister sexlysten også.

Løsningen for mennesker er jo ikke å knaske på SSRI, nå i nyere tid spiser vi jo dette som drops. Man løser ikke de virkelige problemene, men skriver ut piller som ikke er løsningen. 

Det er levestilen som gjør oss psykisk syke i dag, men det er jo ingen som ønsker å endre levestilen sin som regel.

Anonymkode: fe498...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (37 minutter siden):

Serotonergt syndrom er svært sjeldent, og de aller fleste som opplever det blir helt friske uten ettervirkninger.  Dette er et minimalt problem. Det virkelige problemet er depresjoner, som skader hjernen og gir folk stor lidelse. 

Er det egentlig det, eller skyver psykiatrien bivirkninger over til psykiske problemer? Serotonergt syndrom har både høy puls og svetting som symptom blant annet. Lett å påstå at det er angst eller indre stress i stedet. Om man får feber i tillegg er det en «uspesifisert virusinfeksjon»…. Og foresten har serotonergt syndrom så mye som 20% høy dødelighet, så det du sier stemmer ikke. Men regner med at man bare skylder på noe annet ved dødsfall og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har gått på de i 20 år. Aldri hatt bivirkninger, trappet sakte opp. Regner med å gå på de for alltid. Er ikke akkurat sterke medisiner.  Sluttet en gang for lenge siden, gikk noen måneder før jeg fikk angst igjen. Så begynte på igjen. 

Anonymkode: 328fe...262

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Annonse

Noen som har fått dette i forbindelse med en kraftig angstreaksjon knytta til en overveldende situasjon/livskrise om du vil? Uhåndterbar og eskalerende med depressive symptomer.

for å håndtere/roe det verste for å komme/jobbe seg ut av situasjonen med psykolog selvsagt.

og så slutte på det etter noen måneder/et år?

ingen behandlingstrengende lidelse i bunn, men selvsagt engstelig anliggende og noe lette angstsymptomer. 

Hvis du har prøvd dette, fungerte det og hvordan var det å slutte?

Anonymkode: 349db...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok det for depresjon. Hjalp ikke. forferdelig ekle bivirkninger ved avslutning. Fikk støt i hodet i noen uker. liker ikke den medisinen i det hele tatt. Finn heller grunnen til at du er deprimert. Det er alltid en grunn.

Anonymkode: a0909...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tok det for depresjon. Hjalp ikke. forferdelig ekle bivirkninger ved avslutning. Fikk støt i hodet i noen uker. liker ikke den medisinen i det hele tatt. Finn heller grunnen til at du er deprimert. Det er alltid en grunn.

Leste du innlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor lenge tok du det og hvilken dose? Ble du kvitt seponeringsymptomene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...