Gå til innhold

Erfaringer å dele om cipralex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Begynte på Cipralex etter at jeg hadde slitt med depresjon en stund. Hadde også angst som ble stadig verre. Startet samtidig i samtaletrapi. Det var et krav fra min fastlege, noe jeg er glad for i dag. Den tok brodden av depresjonen. Jeg ble mer jevn i humøret, og den fikk meg mer opp fra depresjonen. Jeg gikk ikke så altfor lenge på den, sluttet etter litt over ett år.

Av bivirkninger opplevde jeg mareritt. De ble verre ettersom jeg økte dosen. Veldig livlige og skremmende. Jeg har ofte veldig rare drømmer fra før, så kan hende de forsterket dette. Men jeg våknet flere netter helt gjennomvåt og livredd. Likevel veide den positive effekten opp.

Anonymkode: 81dee...afc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble likegyldig. Fikk lavt stoffskifte. Og det hjalp ikke på depresjonen min, var like deprimert etterpå, om ikke mer. 

Anonymkode: 8b106...941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Depresjon og noe angst. Gikk på cipralex i 5-6 år. God effekt og helt nødvendig, men de gir meg redusert sexlyst og gjør meg noe avflatet (men altså, depresjon gir også begge de effektene, og i mye større grad). 

Har sluttet nå og det var en uproblematisk nedtrapping. 

Anonymkode: a0d7d...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har begynt på cipralex nå. Har kun gått på det i 5 dager til nå. Så langt så er jeg ganske trøtt og matlysten har forsvunnet HELT. Ingenting smaker godt. Får omtrent ikke spist noe i det hele tatt. Angsten er vel den samme enda. Vet det er for tidlig til at noe virker ordentlig enda, men ville bare gi en liten oppdatering så langt. Gjerne kom med innspill om dette er noe dere kjenner dere igjen i og om og når det gikk over 

-TS

Anonymkode: a9680...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.6.2021 den 8.00):

Depresjon og noe angst. Gikk på cipralex i 5-6 år. God effekt og helt nødvendig, men de gir meg redusert sexlyst og gjør meg noe avflatet (men altså, depresjon gir også begge de effektene, og i mye større grad). 

Har sluttet nå og det var en uproblematisk nedtrapping. 

Anonymkode: a0d7d...44b

De skal jo gjøre deg flat og følelseløs, er det som er poenget. Så hjernen din skal "glemme" de vonde følelsene.

Det er jo markedsført med at hjernen er i kjemisk ubalanse, noe som ikke stemmer. Men dette frontes enda for å selge SSRI, noe de tjener millarder på. Tragisk.

Gikk på det selv i 5år, helt flat i 1år etterpå. Da er det bedre å kjenne på angst og vonde følelser, lære seg å takle det. Det som reddet med var å endre livet, startet også med skikkelig styrketrening. 

Les denne, utrolig bra bok!! https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/

Anonymkode: fe498...b22

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2021 at 12:59 PM, AnonymBruker said:

Godt å høre at noen har gode erfaringer. Keep them comming. Er skikkelig nervøs for å begynne på de når jeg tidligere har lest så mange bivirkninger eller negative ting om det. Flere som har erfaringer? Er det mange som blir dårlige av det? På den gamle tråden jeg leste så ble mange dårlige og det skremmer meg litt (mye)

-TS

Husk: Flertallet av de med gode erfaringer setter seg ikke til på nett for å fortelle om de. La det gå noen uker, å ha et åpent sinn.  

Google minst mulig , for dèt er oppskrift på skrekkhistorier og negativ placebo.  

Noen ganger må man justere dose, andre ganger er det et medikament som passer bedre. Dette må erfares og skjer ikke over natta. :klem:

Vær optimist og la din historikk være nettopp din. 

Jeg fungerer slik at selv bivirkningene er positive, fordi det hos meg, betyr at jeg også responderer godt :Nikke: (Har et enzym som gjør at omsetter medikament raskt. Uten tålmodighet kunne jeg jo bare sagt at det ikke funker og utelatt resten av historien.)

Mange gir opp for lett, dessverre, for det krever stamina å lære seg å ikke sluke all negativitet. Vi snakker jo kjemi, tross alt. 

Masse lykke til! :hjerte:

Endret av Tradegy
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke gi opp enda! Det måtte flere justerringer til for at det skulle fungere på meg! Ble verre og så bedre! 

Anonymkode: bff7a...f24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De skal jo gjøre deg flat og følelseløs, er det som er poenget. Så hjernen din skal "glemme" de vonde følelsene.

Det er jo markedsført med at hjernen er i kjemisk ubalanse, noe som ikke stemmer. Men dette frontes enda for å selge SSRI, noe de tjener millarder på. Tragisk.

Gikk på det selv i 5år, helt flat i 1år etterpå. Da er det bedre å kjenne på angst og vonde følelser, lære seg å takle det. Det som reddet med var å endre livet, startet også med skikkelig styrketrening. 

Les denne, utrolig bra bok!! https://bokelskere.no/bok/frakoblet-de-egentlige-aarsakene-til-depresjon-og-de-overraskende-loesningene/556027/

Jeg blir ikke flat 🤷‍♀️

Bare sluttet å gråte meg gjennom hele døgnet og vurdere selvmord flere ganger daglig. 

Da driter iallefall jeg helt ærlig i eventuell redusering av følelser eller ikke, særlig når jeg ikke merker noe negativt.

Har samme humor, gleder meg til ting, legger merke til positive ting, kjenner varme følelser osv. 

Tar litt lengre tid å få orgasme, men ikke mye lengre. 

Har forøvrig jobbet i åresvis med angst før uten medikamenter, men det er forskjell på grader. 

Anonymkode: c3faa...423

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om jeg ikke husker helt feil så føler jeg at jeg har hatt store/ større pupiller mye av tiden etter at jeg begynte på cipralex. Kan det stemme? Gir det mening? 
-TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gått på C I nærmere 10 år, mot depresjon og noe som lignet bipolar uten å få noen diagnose på det. Ingen bivirkninger annet enn noe tørr i munnen, men det kan også være allergimedisiner. C hjelper meg å holde humøret mer stabilt, får ikke like dype daler når ting går dårlig. 

Anonymkode: 19851...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2021 den 14.22):

Ville ikke startet, du blir avhengig, Er så vanskelig å slutte etter flere år. Mange som sliter med det.

Det er ingen løsning, ta heller tak i livet ditt å jobb med problemene dine. Du må lære deg å styre følelser, kjenne på de. Forstå det.

Løsningen på psykiske problemer sitter aldri i en boks med piller.

Dette er jo rent svada.. en blir overhode ikke avhengig av denne medisinen. 

Anonymkode: 6340f...7cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en kraftig allergisk reaksjon på disse. Høysnue og kløe over hele kroppen som tiltok. Måtte avbryte og gå over til noen andre.

Og Ts,  ja det er vanlig å ha større pupiller. Nå byttet jeg til noen andre piller men opplevde den samme bivirkningen. Man føler seg litt rusa i starten før kroppen vender seg til dem.

Anonymkode: dcf85...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk omtrent null sexlyst og det krevdes nærmest en hel kveld med ritualer for å få meg til å komme. Hukommelsen ble også dårligere, den er ikke like god som før jeg begynte på de. Var en del kvalm og anspent i starten, men etter 2-3 uker gikk det over og mentalt hadde jeg det veldig bra! 

Anonymkode: 885c8...1d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fikk dere tilbake matlysten når dere brukte disse tablettene? Før jeg startet på disse så har jeg nå null matlyst ettersom jeg sliter sånn med angst og depresjon. Håper å få tilbake matlysten når jeg bruker disse.

Anonymkode: eb9ab...69b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva hjelper mot kvalmen da? Er så sinnsykt kvalm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virket ikke på meg. Er standard for legene å bruke det som første antidep., før en ser på andre typer. 

Anonymkode: d2429...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kalevala skrev (På 20.6.2021 den 15.13):

Det er en vanlig misforståelse. Det er ikke noe i veien for å stå på antidepressiva over flere år. Faktisk er det langvarig, stabil dose som gir best effekt og mindre risiko for tilbakefall.

Det tror jeg ikke stemmer. Antidepressiva er for en periode, inne år. Konsekvensene av bruken over lang tid er nok heller ikke å kimse av.

Anonymkode: 29eb5...499

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva hjelper mot kvalmen da? Er så sinnsykt kvalm!

Ingefærkapsler, seaband er mine generelle to go to for kvalme.

Om det ikke hjelper kan man bruke Afipran i perioder, men ikke lenge. 

Lakris hjelper og synes jeg, 

Anonymkode: c3faa...423

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.6.2021 den 16.57):

Har begynt på cipralex nå. Har kun gått på det i 5 dager til nå. Så langt så er jeg ganske trøtt og matlysten har forsvunnet HELT. Ingenting smaker godt. Får omtrent ikke spist noe i det hele tatt. Angsten er vel den samme enda. Vet det er for tidlig til at noe virker ordentlig enda, men ville bare gi en liten oppdatering så langt. Gjerne kom med innspill om dette er noe dere kjenner dere igjen i og om og når det gikk over 

-TS

Hei TS,

Jeg hadde mye angst i starten da jeg begynte på cipralex, men gradvis begynte jeg å føle meg bedre. Det var nesten ikke merkbart, men etter et halvt års tid hadde jeg sjeldnere og sjeldnere angst, og følte meg nesten frisk. Av bivirkninger hadde jeg masse blåmerker (kun i oppstarten) og økt matlyst, så jeg la dessverre på meg en del. Men, heller litt smålubben og tilfreds enn slank og syk 😁

Behovet for søvn har også økt, så det er ekstra vanskelig å komme opp om morgenen, men ikke verre enn at det er til å leve med. Livet mitt er helt fantastisk sammenlignet med før jeg begynte på piller!

Som en annen skrev, så regner jeg med å gå på dem resten av livet. Prøvde å slutte for en stund siden (følte at jeg mestret livet og hadde ingen bekymringer), men angsten kom sterkt tilbake. Men det er en lav dose, og nok av folk som går på mye sterkere medisiner.

Anonymkode: d267f...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...