Gå til innhold

Erfaringer å dele om cipralex?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har erfaringer å dele om cipralex? Gjerne skriv om du tar/ tok de for angst eller depresjon. Jeg skal begynne på de pga angst. 
(Ps : har selvfølgelig hatt samtale med legen om å begynne på dette osv. vil bare høre andres erfaringer). 

Anonymkode: a9680...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Merker lite bivirkninger utenom noe vektøkning, reduserer begge deler synes jeg. Angst/uro/depresjon altså.

Anonymkode: c3faa...423

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

La på meg pga økt appetitt, mistet evnen til å få orgasme, sexlysten forsvant 100% (er kvinne), ingen nevneverdig forskjell i depresjon.

Sluttet så snart jeg kunne.

Har derimot venner som sier de har det mye bedre etter at de begynte på Cipralex. Husker ikke nå hvorfor de hadde det bedre. De fikk også bivirkninger, men den positive effekten veiet opp for det.

Har inntrykk av den ikke er for alle, men kan fungere veldig bra for noen. Veldig sånn enten eller.

Anonymkode: 85e8f...900

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar det for angst og har bare positive ting å si 😊 Var veldig trøtt i starten, men det har gått over

Anonymkode: e937e...076

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tok det for depresjon, og ble både mer deprimert og utagerende/voldelig. Men det er som noen over her skriver, veldig individuelt hvilke medisiner som hjelper.

Anonymkode: 6e203...291

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Godt å høre at noen har gode erfaringer. Keep them comming. Er skikkelig nervøs for å begynne på de når jeg tidligere har lest så mange bivirkninger eller negative ting om det. Flere som har erfaringer? Er det mange som blir dårlige av det? På den gamle tråden jeg leste så ble mange dårlige og det skremmer meg litt (mye)

-TS

Anonymkode: a9680...e32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville ikke startet, du blir avhengig, Er så vanskelig å slutte etter flere år. Mange som sliter med det.

Det er ingen løsning, ta heller tak i livet ditt å jobb med problemene dine. Du må lære deg å styre følelser, kjenne på de. Forstå det.

Løsningen på psykiske problemer sitter aldri i en boks med piller.

Anonymkode: fe498...b22

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg føkka de veldig med noe i hjernen. Jeg fikk "brain-zaps" fire-fem ganger i minuttet, det var helt jævlig. I tillegg til at jeg skalv som den verste parkinson-pasienten. Særlig i hender og føtter. Merket ingen bedring av depresjonen, som var årsaken til at jeg prøvde, så jeg sluttet med legens velsignelse. Konkluderte med at jeg ikke burde gå på SSRI. 

De reddet livet til veninna mi, dro henne opp av et svart hull. Hun er ikke deprimert lengre.

Man reagerer forskjellig. Du må bare forsøke. 

Anonymkode: 2b404...00b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Cipralex i mange år. Tar de for angst og depresjon. For meg så er Cipralex helt fantastisk. Cipralex sørger for at jeg klarer å holde hodet over vannet og at verken angsten eller depresjonen blir for overveldende for meg og tar fullstendig over hverdagen. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (20 minutter siden):

Jeg har brukt Cipralex i mange år. Tar de for angst og depresjon. For meg så er Cipralex helt fantastisk. Cipralex sørger for at jeg klarer å holde hodet over vannet og at verken angsten eller depresjonen blir for overveldende for meg og tar fullstendig over hverdagen. 

Hvordan skal du klare deg uten da? Det er jo ikke riktig at man skal gå på det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for Cipralex.  Før hadde jeg jevnlige depresjoner med tilhørende angst.   Da årene gikk ble det verre og verre.  Periodene varte lengre, angsten ble sterkere, depresjonene dypere.   

Da jeg fikk Cipralex, ble alt dette borte.  Det tok et halvt år før jeg fikk full effekt (gradvis bedring), men etter det har det vært stabilt i 8 år nå.  Jeg står fortsatt på samme stabile dose (10mg) og kommer nok til å gjøre det resten av livet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tar det for angst og har bare positive ting å si 😊 Var veldig trøtt i starten, men det har gått over

Anonymkode: e937e...076

Samme her, men tar for angst og depresjon . Har gått på de i sikkert 10 år. Ingen bivirkninger, men jeg fungerer ikke uten. Hadde ikke klart å jobbe og studere så mye som jeg har gjort , uten cipralex .

Anonymkode: aa4ec...a04

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ikke? Ville du sagt det samme om blodtrykksmedisiner? Skjønner ikke hvorfor folk skal mene noe om andres medisinbruk idet hele tatt.

Anonymkode: aa4ec...a04

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en vanlig misforståelse. Det er ikke noe i veien for å stå på antidepressiva over flere år. Faktisk er det langvarig, stabil dose som gir best effekt og mindre risiko for tilbakefall.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble veldig dårlig av Cipralex, skjelvinger, kvalm, hyperaktiv, klarte ikke sove, mistet evnen til orgasme osv. Fikk de for depresjon. Etter en uke klarte jeg ikke mer, og fikk prøve en annen type som fungerte kjempebra uten noen av bivirkningene med Cipralex.  Kjenner flere som har prøvd /går på Cipralex, og det er veldig blandet om de syns den er bra eller ikke. Er nok bare å prøve og se an, det virker veldig forskjellig på hver enkelt. Men tror nok de fleste får bivirkninger, det er inntrykket mitt. Og så får man tenke om de er til å leve med i forhold til hvordan den virker på angsten/depresjonen, om det er verdt det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ville ikke startet, du blir avhengig, Er så vanskelig å slutte etter flere år. Mange som sliter med det.

Det er ingen løsning, ta heller tak i livet ditt å jobb med problemene dine. Du må lære deg å styre følelser, kjenne på de. Forstå det.

Løsningen på psykiske problemer sitter aldri i en boks med piller.

Dette er et skikkelig dårlig råd.  Man blir ikke avhengig av Cipralex, men depresjons- og angstsymptomene kommer ofte tilbake hvis man slutter. 

Det blir som å si til en diabetiker: "Ikke begynn med Insulin, det blir bare så vanskelig å slutte.   Du må lære deg å styre blodsukkeret ditt ved å spise riktig".  

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har prøvd å slutte med Cipralex og bruke annen medisin. Den funket ikke. Jeg fikk tilbakefall av angst og depresjon, så da var det bare til å begynne på Cipralex igjen. Jeg har også gått til behandling hos psykolog. Men siden jeg ikke har en spesifikk angst, så er det litt vanskelig å behandle generalisert angst. Dps har sagt at det er ikke mer de kan gjøre for meg. 

Jeg forstår hva du mener, men jeg har brukt medisin i mer enn 10 år. Hadde det vært bekymringsfullt, så tror jeg legen hadde nevnt noe. Medisin er det som funker for meg, da behandling hos psykolog ikke har gjort at jeg har fått bukt med verken angsten eller depresjonen. 

Endret av Kittykat
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En bivirkning er mangel på sexlyst/orgasme. Hvorfor er det slik? 

Anonymkode: f3d5b...674

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på Cipralex i noen år mot angst, og var veldig fornøyd. Merket ikke noe særlig til bivirkninger, annet enn at jeg hadde veldig livaktige drømmer i starten. Dette var derimot ikke noe negativt, bare veldig rart og gøy. Nå bruker jeg ikke lenger medisiner mot angst, og anser meg selv som "kurert", hvis man kan si det. Opplever veldig lite angst i hverdagen.

Jeg opplevde det å gå på Cipralex nærmest som noe magisk: etter kanskje et halvt år hadde angsten min gradvis forduftet omtrent uten at jeg hadde merket det. Tenkte først over det da jeg sto i en situasjon som tidligere ville vært svært angstfremkallende for meg, men så bare... var den ikke det. Jeg var ikke redd, og jeg taklet situasjonen uten en eneste av mine vanlige angstreaksjoner.

Jeg skjønner ønsket ditt om å spørre om andres erfaringer med Cipralex, men det er umulig å si hvordan du vil reagere på det. Forhåpentligvis (og sannsynligvis) kommer det til å gå helt fint, og du vil få stort utbytte og bedre livskvalitet. Men alle kropper er ulike, og folk reagerer veldig ulikt på forskjellige medisiner, så det at noen har hatt en veldig dårlig (eller veldig god) erfaring med Cipralex er egentlig ganske irrelevant for hvordan du vil oppleve å gå på akkurat den medisinen. Jeg tenker det viktige er at du har god dialog med legen din, og at du ikke er redd for å diskutere et eventuelt medisinbytte hvis du tror det er nødvendig. Men: gi det en sjanse først, og gå på det i noen måneder før du bestemmer deg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble anbefalt av legen pga noe som så ut som en depresjon bla. Liten effekt. Det var ikke en klinisk depresjon hos meg, derfor dårlig effekt. Men fikk strømmninger/lyn i hodet da jeg skulle slutte med de. 

Anonymkode: 56230...fd9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...