Gå til innhold

Det skal kun en sædcelle til for å bli gravid, men dersom mannen har lavt sædantall, har det noe å si da?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann sitt sædantall ble målt til 2 millioner levende sædceller per milliliter. Ifølge WHO så regnes det normale som 20 millioner per milliliter og oppover. Men legen sa til meg at sædantallet har ingenting å si for det skal jo bare kun en sædcelle til for at det skal være mulig å bli gravid. Noen som vet litt om sædantall, og om det har noe å si? 

Anonymkode: 1a45c...c15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oddsene for at  de svømmerne som finnes skal treffe egget er jo mindre jo færre de er ....

Anonymkode: 1f159...fef

• Liker 1
Skrevet

Hadde sædcellene truffet egget umiddelbart hadde det jo ikke hatt noe å si, men de har en lang vei å svømme og mange faller fra... Hjelper heller ikke med mange hvis kvaliteten på de er dårlig. Så færre men «spreke» er bedre enn mange «dårlige». 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo flere gode svømmere, dess bedre sjanse. Med lite svømmere reduseres sjansene. Det er ikke umulig, men det byr på utfordringer.

Men ja, det trengs kun en sædcelle for å befrukte et egg. Men den må komme seg helt fra, og klare å komme seg inn. Det er ikke bare bare.

Jeg kjenner en som hadde lavt tall, de klarte å bli gravide etter noen år.

Anonymkode: 46131...7cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Charminia said:

Hadde sædcellene truffet egget umiddelbart hadde det jo ikke hatt noe å si, men de har en lang vei å svømme og mange faller fra... Hjelper heller ikke med mange hvis kvaliteten på de er dårlig. Så færre men «spreke» er bedre enn mange «dårlige». 

Det sies at det er mange sædceller som faller fra på veien og at veien til egget er lang. Har lest at det kan kun være ca 1000 av alle millioner av sædceller som klarer å nå egget. Men jo færre sædceller det er, jo færre klarer å nå egget muligens. Kan godt være at det er det som er problemet med å klare å bli gravid i vårt tilfelle. Legen foreslå Icsi Ivf som løsning. Men samtidig så sier han at det kan være noe umålbart med meg som gjør at vi ikke lykkes for det skal bare en sædcelle til for å lykkes. Synes det var en merkelig forklaring fra legen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel bra, men hender man trenger litt hjelp eller bruker mye lenger tid.

Anonymkode: 283f7...91d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det går som regel bra, men hender man trenger litt hjelp eller bruker mye lenger tid.

Anonymkode: 283f7...91d

Det er nok sant. Det fins gode løsninger dersom sædantallet er forklaringen. Jeg synes det er bedre å ha en forklaring på det, enn å måtte gå rundt å tenke at det er noe uforklarlig / usynlig feil som legen antydet. Mye lettere å vite hva som faktisk kan være problemet slik at vi kan konsenterere oss om å løse det :) . 

• Liker 1
Skrevet

Tror det må være millioner på millioner av sædceller for å oppnå befruktning. Jeg mener det er sånn at veggene i vagina har høy surhet så sædceller som kommer borti dør? Slik at veggene må kles med døde sædceller hele veien opp til egget for å åpne veien for minst en overlevende spermie..?

AnonymBruker
Skrevet

Det skal bare én til ja, men alle de som ikke lykkes har jo en funksjon. Her er en fin artikkel om dette, jeg lærte noe nytt i alle fall. Var ikke klar over før at man faktisk kan ha for mange sædceller.

https://aeon.co/essays/the-idea-that-sperm-race-to-the-egg-is-just-another-macho-myth?fbclid=IwAR0LhkRTbNH0ejflszJpWXHBW3m4Rcfs82EF35zfO6ygeLRjNrVjU-7heTM

Anonymkode: 5ce7d...410

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 6/19/2021 at 6:26 PM, Charminia said:

ICSI! Ved veldig lavt sædantall burde denne teknikken brukes. Da leter de etter sprellende, friske sædceller på et labratorium, og så putter de en frisk sædcelle i hvert egg tilgjengelig. Jeg har gjort dette og har nå en frisk gutt på 4 år. Anbefales!

Anonymkode: 7da05...496

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...