Gå til innhold

En gammel rasist på apoteket

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jøss, da har jeg opplevd også dette. Jeg var på apoteket og ble vitne til en veldig ubehagelig hendelse.

En norsk dame med hvitt hår, ca 70-75 år gammel, veldig overvektig, skulle kjøpe noe. Hun skulle få hjelp av en ansatt som så asiatisk ut, jeg tipper kinesisk dame. Plutselig hører jeg: ''Du burde ikke jobbe her når du ikke kan norsk!'' Den overvektige dama ropte høyt på den ansatte. Den unge dama ble skikkelig satt ut og måtte trekke seg tilbake bak kassene, men kom tilbake kort tid senere. I mellomtiden fortsatt den eldre dama: ''Hun burde ikke vært ansatt her når hun ikke kan norsk! De må ansette norske som kan norsk!'' og en rekke nedsettende ord om den ansatte.

Jeg sto nærmest og måtte bare reagere. Jeg sa til den overvektige dama: ''Du kan ikke snakke sånt til folk!'' og fikk en: ''Hold kjeft, du tjukke kjerring!'' Da måtte jeg bare le. Jeg er knapt 53 kilo, hun var nesten det dobbelte på lavere høyde enn meg og så er jeg MYE yngre enn henne, så hvem var den tjukke kjerringa? :klo:😂 Men jeg gir meg ikke så lett og følte at jeg måtte si til henne et par ting om oppdragelse, som hun tydeligvis manglet, og sosiale antenner. Jeg ble betjent av samme ansatt og tross aksent så var det fult mulig å forstå hva hun sa. Jeg tipper hun er kinesisk på grunn av aksenten som jeg kjenner godt fra før. Jeg sa til henne å ignorere slike sure damer som henne og at hennes norsk var bra nok. Jeg hadde dårlig tid og hadde yngstebarnet med meg ellers ville jeg sagt enda flere ting til den eldre dama. Men jeg anbefalte henne å gå på et annet apotek hvis hun er misfornøyd med dette.

Jeg synes de andre ansatte burde kaste henne ut med en gang. Så får hun finne seg et apotek med helnorske ansatte som snakker uten aksent. Istedet ble hun betjent av en annen ansatt. Jeg synes det er feil. 

Anonymkode: a60fa...f4f

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ting som ikke har skjedd…

Anonymkode: 44832...2b1

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du behov for å nevne fem ganger at hun var overvektig? Både du og dama er mobbere.

Anonymkode: 6aac4...0c8

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du behov for å nevne fem ganger at hun var overvektig? Både du og dama er mobbere.

Sikkert fordi hun kalte henne tjukk kjerring. 

Anonymkode: 518e5...492

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ting som ikke har skjedd…

Anonymkode: 44832...2b1

Hallo.....

Jo, det skjer. Jeg har vært vitne til sånt. Og mye verre. (Og sagt ifra). 

Den ene gangen tror jeg det handlet om kombinasjon av rasisme og lett demens eller noe sånt. 

Anonymkode: 55d60...660

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Greit hun var frekk, men ingen grunn til å nevne at hun var overvektig det har ingenting med saken å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi hun påpekte mine 53 kg som ''tjukk'' mens hun selv veide nesten det dobbelte og så var hun lavere enn meg i høyden. Det er relevant for bemerkningen hennes. Tydeligvis hadde hun ingenting negativt å påpeke om mitt utseende og måtte finne på noe.

Det verste var likevel måten hun behandlet den ansatte på apoteket på. Jeg vurderer å kontakte apotekkjeden og spørre dem hvorfor de ikke har policy å kaste slike kunder ut.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi hun påpekte mine 53 kg som ''tjukk'' mens hun selv veide nesten det dobbelte og så var hun lavere enn meg i høyden. Det er relevant for bemerkningen hennes. Tydeligvis hadde hun ingenting negativt å påpeke om mitt utseende og måtte finne på noe.

Det verste var likevel måten hun behandlet den ansatte på apoteket på. Jeg vurderer å kontakte apotekkjeden og spørre dem hvorfor de ikke har policy å kaste slike kunder ut.

Akkurat her bikket det over for deg og du blir av de fleste sett på som en liten provokatør og troll.

Anonymkode: 3187a...c35

• Liker 5
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Tror ikke på det, men lurer på hvorfor du synes det var så ekstremt viktig å poengtere den eldre damens kropp?

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat her bikket det over for deg og du blir av de fleste sett på som en liten provokatør og troll.

Jeg bryr meg ikke hvordan de andre ser på meg på. Jeg sa ifra til dama, jeg lo av hennes bemerkning av min ''overvekt'' og jeg vurderer å skrive til apotekkjeden og gjøre dem oppmerksomme på hendelsen og spørre hvorfor hun ikke ble kastet ut. Den ansatte er tross alt deres ansatt og burde hatt mer vern på arbeidsplassen sin. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja tenkte jeg åså....

Anonymkode: 3847a...8e9

AnonymBruker
Skrevet
Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden):

Tror ikke på det, men lurer på hvorfor du synes det var så ekstremt viktig å poengtere den eldre damens kropp?

Jeg svarte allerede. Det er relevant på grunn av hennes kommentar at jeg er ''tjukk kjerring'' når hun veier det dobbelte og er lavere i vekt. Hun burde sett seg selv i speilet først, men jeg mistenker at hun ikke har såpass selvinnsikt når hun går rundt og angriper utlendinger som jobber fordi de har aksent når de snakker norsk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg ikke noe på. Det er lørdag.

Anonymkode: 34473...a0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bryr meg ikke hvordan de andre ser på meg på. Jeg sa ifra til dama, jeg lo av hennes bemerkning av min ''overvekt'' og jeg vurderer å skrive til apotekkjeden og gjøre dem oppmerksomme på hendelsen og spørre hvorfor hun ikke ble kastet ut. Den ansatte er tross alt deres ansatt og burde hatt mer vern på arbeidsplassen sin. 

Du bør ta den sommerjobb på sykehjem. De eldre der eier ikke filtre og sier støtt og stadig at de ønsker seg ansatte som kan norsk.

Jeg deler selvsagt ikke uttalelsene men på en måte forstår dem. De er ikke vant til gebrokkent norsk, de hører dårlig og er rett og slett mentalt svekket.

• Liker 7
Skrevet

Kan hende kjerringa skulle hente medisinene sine og tydeligvis hastet det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller ikke veldig på denne historien, men skal la tvilen komme deg til gode, TS.

Har det slått deg at, siden denne episoden skjedde på et apotek, denne kvinnen kan ha en lidelse som f.eks kan gjøre at hun mangler filter? La oss si demens, depresjon, psykisk utviklingshemming - for å nevne noe?

Anonymkode: f1082...6ba

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta den sommerjobb på sykehjem. De eldre der eier ikke filtre og sier støtt og stadig at de ønsker seg ansatte som kan norsk.

Jeg deler selvsagt ikke uttalelsene men på en måte forstår dem. De er ikke vant til gebrokkent norsk, de hører dårlig og er rett og slett mentalt svekket.

Da må de også tåle å få tilsnakk at sånt snakker man ikke til andre. 

Hun kunne pent spurt om en annen kunne hjulpet henne og det ville sikkert løst seg uten dramatikk. Kanskje er hun mentalt svekket eller bare en rasist uten filter. Uansett ingen unnskyldning å snakke sånt til den ansatte! Det er første gang jeg er vitne til rasisme i det offentlige.

For øvrig - jeg har ikke kommentert hennes vekt der og da, bare oppførselen hennes og hennes manglende oppdragelse. Men hennes vekt er absolutt relevant. Når du angriper andre og kaller normalvektige for tjukke, så må du først se deg selv i speilet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror heller ikke veldig på denne historien, men skal la tvilen komme deg til gode, TS.

Har det slått deg at, siden denne episoden skjedde på et apotek, denne kvinnen kan ha en lidelse som f.eks kan gjøre at hun mangler filter? La oss si demens, depresjon, psykisk utviklingshemming - for å nevne noe?

Anonymkode: f1082...6ba

Ja. I etterkant av hendelsen har det slått meg at hun kan være mentalt syk på en eller annen måte, men da bør hun ikke vandre rundt blant folk og komme med slike uttalelser. Iallefall ikke alene. Hvis jeg skal bedømme hennes påkledning, så var hun heller ikke en som brydde seg noe særlig om hvordan hun så ut og hvilke klær hun hadde på. Det er faktisk mye som tyder på at hun kan være klin koko, men likevel kan hun ikke gå rundt og snakke sånt til folk. Noen har vurdert at den unge dama kan norsk godt nok å jobbe på apotek og hun er blitt ansatt. Da kan ikke en gammel rasist gå rundt og spy rasistiske bemerkninger uimotsagt. Jeg er ihvertfall glad for at jeg sa ifra og forsvarte henne. Jeg håper dagen hennes ble litt bedre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var damen overvektig, ts? 😅

Anonymkode: 9cdaa...cb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. I etterkant av hendelsen har det slått meg at hun kan være mentalt syk på en eller annen måte, men da bør hun ikke vandre rundt blant folk og komme med slike uttalelser. Iallefall ikke alene. Hvis jeg skal bedømme hennes påkledning, så var hun heller ikke en som brydde seg noe særlig om hvordan hun så ut og hvilke klær hun hadde på. Det er faktisk mye som tyder på at hun kan være klin koko, men likevel kan hun ikke gå rundt og snakke sånt til folk. Noen har vurdert at den unge dama kan norsk godt nok å jobbe på apotek og hun er blitt ansatt. Da kan ikke en gammel rasist gå rundt og spy rasistiske bemerkninger uimotsagt. Jeg er ihvertfall glad for at jeg sa ifra og forsvarte henne. Jeg håper dagen hennes ble litt bedre. 

Det er jo ikke rasistisk da? Lol … er det bedre å slikke dem oppetter ræva bare fordi de er utenlandske? 🙈🙈🙈🙈

hun hadde det vel vondt da…? Mennesker som har det vondt er sykt utålmodige. 

Anonymkode: c509c...13a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...