AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Hvem vil fortelle en slik handling med mindre noen liker ideen av slikt i et samfunn. Ganske rart. Likestillingsloven skjedde jo på 70 tallet. Så ser ikke problemet. Anonymkode: 80047...cd4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Om noen lurer på forskjellen. Likestillingsloven er ikke det samme som "Stemmerett for kvinner" som var på tidlig 1900 tallet Anonymkode: 80047...cd4 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Tror du friheten er der for alltid uten å jobbe for den? Se på det som skjedde med Iran. Kvinnene der var mye friere før, helt til konservative religiøse fanatikere tok over. Det er ikke akkurat mangel på maktsyke folk som vil trykke ned andre. Anonymkode: b71b1...afd 21
ntrane Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Synes du virker mer spekulativ. Se på historien, ikke her i Norge nødvendigvis men rundt om i verden. Da ser du at handmanstale har skjedd i mer eller mindre grad. Da med tanke på kontroll av kvinner og jenter. 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Hvilke andre av bøkene hennes har du lest ettersom du mener å kunne se en slik sammenheng i hennes forfatterskap? Anonymkode: d3793...b9e 15
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Tror de fleste kreative sjeler kunne tenkt seg å lage denne serien, den passer jo perfekt for samfunnet vi lever i kontrastene på hver sin side. Helt genialt egentlig. 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvem vil fortelle en slik handling med mindre noen liker ideen av slikt i et samfunn. Anonymkode: 80047...cd4 1984 handlet som kjent om forfatterens drømmesamfunn. Anonymkode: 35f60...2a1 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du friheten er der for alltid uten å jobbe for den? Se på det som skjedde med Iran. Kvinnene der var mye friere før, helt til konservative religiøse fanatikere tok over. Det er ikke akkurat mangel på maktsyke folk som vil trykke ned andre. Anonymkode: b71b1...afd Devoteringskulturer er jo mer problem enn det egentlig. Fordi den har ikke arbeidsetikk, fordi Katolsk kristendom og Sunni Islam er fokus på å være devotert, altså¨motsatte av det protestanter eller sekulære folk tror på, som er arbeidskultur. Uansett hipster kulturen ville jeg vært mer bekymret for i vesten. Siden den er lav energi og ikke så veldig bra. Men Stemmerett og vær den du er, er jo selvsagt opplagt. Likemuligheter er helt greit det. Må jo være ganske teit om du ikke vil ha det slikt. Anonymkode: 80047...cd4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1984 handlet som kjent om forfatterens drømmesamfunn. Anonymkode: 35f60...2a1 Jeg vet. Anonymkode: 80047...cd4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Ja, en bondage fetisjist. Anonymkode: f9871...734
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hvem vil fortelle en slik handling med mindre noen liker ideen av slikt i et samfunn. Ganske rart. Likestillingsloven skjedde jo på 70 tallet. Så ser ikke problemet. Anonymkode: 80047...cd4 The Handmaid's Tale er en dystopisk Roma skrevet av den kanadiske forfatteren Margaret Atwood I 1985. Den er et slags satirisk blikk på hvordan datidens konservativt kristne politiske krefter ønsket at kvinner skulle være. Hun var også inspirert av den islamske revolusjonen i Iran på slutten av 70-tallet, der kvinners rettigheter ble veldig innskrenket. Margaret Atwood har skrevet mange bøker, noveller og dikt, så hvis du er interessert i hennes forfatterskap er det jo bare å rusle ned på biblioteket. Hun har nok ingen spesielle fetisjer. Anonymkode: 10f9b...883 12
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvem vil fortelle en slik handling med mindre noen liker ideen av slikt i et samfunn. Ganske rart. Likestillingsloven skjedde jo på 70 tallet. Så ser ikke problemet. Anonymkode: 80047...cd4 Blir for mange seksuelle undertoner til at jeg klarer å ta serien seriøst. Er jo det samme som å bruke 50 shades of grey til å ‘belyse’ vold mot kvinner.. blir bare så ufattelig dumt. Synes disse ‘kvinnene’ kan innrømme at serien får det til å kile i tissen deres. Anonymkode: 537a2...a41 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): The Handmaid's Tale er en dystopisk Roma skrevet av den kanadiske forfatteren Margaret Atwood I 1985. Den er et slags satirisk blikk på hvordan datidens konservativt kristne politiske krefter ønsket at kvinner skulle være. Hun var også inspirert av den islamske revolusjonen i Iran på slutten av 70-tallet, der kvinners rettigheter ble veldig innskrenket. Margaret Atwood har skrevet mange bøker, noveller og dikt, så hvis du er interessert i hennes forfatterskap er det jo bare å rusle ned på biblioteket. Hun har nok ingen spesielle fetisjer. Anonymkode: 10f9b...883 Sikkert litt av skylden er Reagen. Han brakte Kristen høyre konservative i USA på den tiden. Goldwater var sterkt imot det. Anonymkode: 80047...cd4 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Serien er jo en kommentar til nåtidens politiske strømninger i flere deler av verden, spesielt USA, hvor utviklingen igjen går bakover og kvinners liv og rettigheter igjen innskrenkes. Alt som skjer i den serien, av kvinneundertrykking, er ting som har skjedd i virkeligheten. Det er bevisste valg, så ingen kan hevde det bare er for usannsynlig. Konservativ religions frammarsj - og da snakker vi kristendom like mye som islam - er en trussel imot den frie verden, og spesielt kvinners stilling. Den totale omveltningen i Iran er er godt eksempel. Skremmende endringer i lovverk i USA som over år nå har skrellet bort rettigheter. Nå er det gått så langt at en begynner å innføre lover som innskrenker og krenker kvinner. Undersøkelse av genitalia på småjenter for å få delta i idrett. Pålegg av innvortes ubehagelig undersøkelse for å få lov til å søke om abort. 99 års fengselsstraff for leger som utfører abort. Osv osv Anonymkode: 43fc2...f47 6
K.A. Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvem vil fortelle en slik handling med mindre noen liker ideen av slikt i et samfunn. Ganske rart. Likestillingsloven skjedde jo på 70 tallet. Så ser ikke problemet. Anonymkode: 80047...cd4 Det er forskjell på å fantasere om noe og å ønske seg at virkeligheten var sånn. Frykt, hjelpeløshet, nedverdigelse, ydmykelse osv. er forholdsvis vanlige elementer i seksuelle fantasier. Det er imidlertid ganske sjeldent at disse elementene inngår i ønsker. I den grad folk lever ut slike fantasier, er det nesten alltid med en partner de stoler på. Frykt som konsept kan være tennende - ekte frykt er ikke det. Men videre er det jo ikke bare seksuelle fantasier vi ser på film. Vi ser på film om alt fra gjengopprør til zombie-apokalypser, mesker oss med blod og gørr og synes alt er riktig så trivelig der vi sitter i godstolen. Det samme prinsippet gjelder her: det er spennende og gøy så lenge det er fantasi. Det er jo slett ikke slik vi faktisk vil ha det av den grunn. Jeg regner med du ikke tror at de som lagde Purge-filmene skulle ønske samfunnet var slik. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Blir for mange seksuelle undertoner til at jeg klarer å ta serien seriøst. Er jo det samme som å bruke 50 shades of grey til å ‘belyse’ vold mot kvinner.. blir bare så ufattelig dumt. Synes disse ‘kvinnene’ kan innrømme at serien får det til å kile i tissen deres. Anonymkode: 537a2...a41 Forstår ikke helt hva du mener? At forfatteren og andre kvinner blir opphisset av tanken på å bli undertrykt? Anonymkode: e9e6a...d7d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forstår ikke helt hva du mener? At forfatteren og andre kvinner blir opphisset av tanken på å bli undertrykt? Anonymkode: e9e6a...d7d Ja det virker nesten som. Hvorfor ellers vil noen skrive en slik bok? Det er som om jeg skulle skrevet en bok om hvor forferdelig det er å bli pegget av en feminist eller Matriarki. Jeg vil jo aldri giddet å sittet å tenkt på noe slikt XD Anonymkode: 80047...cd4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ja det virker nesten som. Hvorfor ellers vil noen skrive en slik bok? Det er som om jeg skulle skrevet en bok om hvor forferdelig det er å bli pegget av en feminist eller Matriarki. Jeg vil jo aldri giddet å sittet å tenkt på noe slikt XD Anonymkode: 80047...cd4 Har du lest boka? Og har du noe kunnskap om bibelen og menneskelige samfunn generelt? Det er ikke noe kinky i bøkene, det er basert på kristenkonservativ tankegang. Anonymkode: 10f9b...883 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #19 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du lest boka? Og har du noe kunnskap om bibelen og menneskelige samfunn generelt? Det er ikke noe kinky i bøkene, det er basert på kristenkonservativ tankegang. Anonymkode: 10f9b...883 Ja, jeg skjønner ikke helt. Hvorfor ses det på, egentlig? Jeg har vokst opp med slike og det er det siste jeg gidder å se på. Anonymkode: 537a2...a41
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #20 Skrevet 19. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Ja, jeg skjønner ikke helt. Hvorfor ses det på, egentlig? Jeg har vokst opp med slike og det er det siste jeg gidder å se på. Anonymkode: 537a2...a41 Hva snakker du om? Serien? Serien er jo på ingen måte drøy i forhold til serier av HBO generelt. Poenget er jo samfunnskritikk, og vise hvordan samfunnet kan bli om visse krefter i samfunnet får makten. Hvem har du vokst opp med? Kristenkonservative menn? Da bør du vel bli glad for at temaet belyses? Du trenger jo ikke se på selv. Det er massevis av populære serier jeg har null interesse av å se på. Anonymkode: 10f9b...883 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå