AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Jeg skal være gjest i bryllup neste mnd. Det er en ganske avslappet gjeng, og festen skal være i et bygdehus. De har ikke sagt noe om dress - code så det jeg lurer på.. Er det å bruke svart i bryllup helt nei-nei? Kjolen er svart med hvite polkadotter, så den er jo festlig. Ville dere blitt fornermet om noen hadde svart på seg i bryllupet? Anonymkode: 9eab5...dc6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Det er helt vanlig, også helsorte kjoler. Men på KG vil du høre noe annet. Men jeg mistenker det kommer fra folk som knapt har vært i et bryllup i sitt liv. I alle fall ikke de siste 10-20 årene. Anonymkode: 023ba...239 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal være gjest i bryllup neste mnd. Det er en ganske avslappet gjeng, og festen skal være i et bygdehus. De har ikke sagt noe om dress - code så det jeg lurer på.. Er det å bruke svart i bryllup helt nei-nei? Kjolen er svart med hvite polkadotter, så den er jo festlig. Ville dere blitt fornermet om noen hadde svart på seg i bryllupet? Anonymkode: 9eab5...dc6 I gamle dager var sort forbundet med seriøse og formelle anledninger, og "penkjolen" til vanlige kvinner var gjerne i sort stoff. Denne ble brukt når de skulle i kirken på søndager, og når de giftet seg - da med litt hvit pynt i tillegg, som en blondekrage, slør, blomsterkrans og lignende. Anonymkode: a8d36...19f 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Helt innafor det! Ta gjerne en lang, sort kjole og svart slør over øynene. På den måten viser du at du sørger over at du mister din single venninne for alltid. Anonymkode: 1221a...f33 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Ville ikke blitt fornærmet. Personlig hadde jeg nok prøvd å pynte med noe fargerikt tilbehør, da. Anonymkode: f4cf8...a4c
Zooey Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Absolutt innafor. Kjoler med polkadotter er veldig sjarmerende! Hvis du er i tvil kan du alltids høre med brudeparet, men har selv gått i bryllup med en kjole som var sort og det var uproblematisk for bruden. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 Innafor! Jeg tenker det meste av finklær, foruten hvitt, er innafor i bryllup. Det kan ikke forventes at man handler nytt antrekk fordi man skal i bryllup😊 Anonymkode: 44f53...70d 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #8 Skrevet 20. juni 2021 Jeg hadde ikke brydd meg med mindre veldig mange av gjestene gikk i svart, slik at det så ut som et begravelsesfølge. Men det er jo litt vanskelig å vite hva alle andre går med. Jeg personlig synes det viktigste er at ingen andre går i helhvitt og at en ser anstendig ut, og ikke går i korte utringede kjoler man ville gått med på byn. Hvis du absolutt er mest komfortabel i svart, kan du jo ha lysere tilbehør til som sjal, veske osv. Det mykner antrekket litt opp. Anonymkode: 06de1...9fc 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #9 Skrevet 20. juni 2021 For noen år siden var det "ikke lov" med svart i bryllup, antakelig fordi det ble ansett som sørgefarge og ga assosiasjoner til begravelse. I våre dager er det ikke så strengt. Det vil alltid være noen som vil peke på uskrevne regler og skikk og bruk og mene at svart, rødt og hvitt er upassende i bryllup, men her mp det være rom for skjønn. Svart kjole med hvite polkadotter høres helt fint ut. Det viktigste synes jeg, er at kjolen er "ordentlig", dvs fint stoff og snitt, og ikke for kort, trang eller utringet. Anonymkode: 169fc...fd2
Gjest Ringhalelemur Skrevet 20. juni 2021 #10 Skrevet 20. juni 2021 Jeg tenker at dersom man er litt usikker på antrekket, så spør man bare bruden. Da er man på den sikre siden. Jeg tenker svart med hvite prikker er helt innafor, og ville heller ikke blitt fornærmet om noen kom i helsvart i mitt bryllup. Hadde ikke hatt problemer med rødt heller, forresten.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #11 Skrevet 20. juni 2021 Sort bruker man i begravelse, ikke i et bryllup. Anonymkode: d85f4...4c0 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #12 Skrevet 20. juni 2021 Personlig så har jeg ikke noe imot noen farger i bryllup bortsett fra hvitt, som er kun for bruden. Fikk noen spørsmål rundt det til eget bryllup (tror det var sort eller rødt jeg ble spurt om), og jeg sa de kunne komme i hva de ønsket og gjerne komme i noe de har fra før Men er du usikker, spør. Jeg skal i bryllup i høst hvor brudeparet har spesifikt bedt gjestene om å bruke høst-farger, og da passer det dårligere med en sort kjole. Anonymkode: 15a69...ca3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2021 #13 Skrevet 21. juni 2021 Rødt er en vanlig farge på penkjoler, har vært i bryllup der forlover er kledd i rødt for maange år siden, ingen hadde hørt om noen sånn regel. Svart er heller ikke uvanlig, hvertfall ikke noe problem med hvite polkaprikker. Hvite kjoler som ligner en brudekjole (helhvite, lange, draperte e l) er vel det eneste man bør unngå. Men at mormor på 75 har en småblomstret kjole med hvit bunn f eks er ikke noe problem. Anonymkode: a5776...1c6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 I dag kan man ha den fargen man vil på kjolen så lenge den ikke er hvit. Det var kun før i tiden man ikke kunne ha hverken svar, rød eller grønn kjole, men hele det konseptet er utvannet og snart borte... Jeg har selv hatt svart kjole i bryllup, men det var på vinteren. Er kjolen din sommerlig nok så kjør på! Jeg har selv vært i flere bryllup de siste årene, og ser at dette med farger på kjolen gjenspeiles litt i hvilken årstid det er. Masse blomstrede kjoler i pasteller om sommeren, og masse mørke kjoler på vinteren, men likevel ingen regel uten unntak. Den lille sorte er alltid bra uansett. Man kan lysne kjolen med lyst tilbehør Anonymkode: 00020...76b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 Svigermor hadde sort kjole da vi giftet oss, og hun var flott. Men personlig hadde jeg aldri valgt sort. Det blir for dystert for meg. Men hver sin smak I guess. Anonymkode: 18c0c...91d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå