Gå til innhold

Hva har skjedd med kirsebærtreet vårt?? (Bilder)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi plantet dette kirsebærtreet for ca en måned siden. Nå har flere av bladene gulnet/blitt litt brune. Hva er dette? Insektangrep? Hva kan gjøres? 😕

20210619_152324.jpg

Anonymkode: a7ad8...853

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et bilde til; de andre ble for store til å vedlegge... 

20210619_152306.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Sprøyte permetrin på det kanskje? Om insekter.. har det fåtr næring?

Anonymkode: f401c...7c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Det står at man ikke skal gjødsle så mye i starten etter at vi har plantet det, men vi har brukt Plantasjen sin kvalitetsjord som det er en viss gjødsel i. Hva er permetrin?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Sprøyte permetrin på det kanskje? Om insekter.. har det fåtr næring?

Selvfølgelig skal de ikke sprøyte Permetin på det? Du er klar over hvor giftig det er, ikke sant? Og at det ikke skal komme komme i kontakt med vann ute i miljøet? Hvordan kan du gi slike råd hvis du ikke vet hva du snakker om?

Ts, jeg ville sendt bildene til et lokalt gartneri og bedt om råd.

Jeg tror ikke nødvendigvis at treet er sykt selv, jeg ville sett det an til neste år muligens, hagen er full av forskjellige insekter og slik skal det være, noen ganger spiser de her og noen ganger der. Jeg pleier selv å se det an i alle fall, men du kan jo sende bildene til et lokalt gartneri og høre hva de sier, for sikkerhets skyld :jepp: 

Endret av Rumle
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Rumle skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig skal de ikke sprøyte Permetin på det? Du er klar over hvor giftig det er, ikke sant? Og at det ikke skal komme komme i kontakt med vann ute i miljøet? Hvordan kan du gi slike råd hvis du ikke vet hva du snakker om?

Ts, jeg ville sendt bildene til et lokalt gartneri og bedt om råd.

Jeg tror ikke nødvendigvis at treet er sykt selv, jeg ville sett det an til neste år muligens, hagen er full av forskjellige insekter og slik skal det være, noen ganger spiser de her og noen ganger der. Jeg pleier selv å se det an i alle fall :jepp:

Kanskje du skal google så du vet hva det er snakk om? Permetrin heter også NIX men da som krem som man smører på seg mot skabb.  Man kan sprøyte permetrin på klær til og med, og mange planter tåler permetrin godt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje du skal google så du vet hva det er snakk om? Permetrin heter også NIX men da som krem som man smører på seg mot skabb.  Man kan sprøyte permetrin på klær til og med, og mange planter tåler permetrin godt. 

Jeg vet utmerket godt hva permetin mot insekter er, om du snakker om permetin mot skabb må du nesten presisere det og linke til produktet, for ingen her er tankelesere og det logiske vil være at du snakker om insektsspray når det anbefales uten spesifikasjon.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

At bladene gulner kan ha flere årsaker; for mye vanning, manglende sollys e.l.
Som regel når bladene blir flekkete som på bildene dine, er det ofte angrepet av sopp eller bakterier.

Det kan jo også være skadedyr som lus. Det er visst ganske mye lus i år, har jeg hørt.
Men jeg ser jo ikke noe lus på bildene, så det er ikke sikker det er det.

Det beste er nok, som en annen sier, å ta kontakt med en gartner e.l.

Anonymkode: 9723f...f34

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Rumle skrev (6 minutter siden):

Jeg vet utmerket godt hva permetin mot insekter er, om du snakker om permetin mot skabb må du nesten presisere det og linke til produktet, for ingen her er tankelesere og det logiske vil være at du snakker om insektsspray når det anbefales uten spesifikasjon.

Og du kunne selv spurt om du var usikker i stede for å angripe meg og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

At bladene gulner kan ha flere årsaker; for mye vanning, manglende sollys e.l.
Som regel når bladene blir flekkete som på bildene dine, er det ofte angrepet av sopp eller bakterier.

Det kan jo også være skadedyr som lus. Det er visst ganske mye lus i år, har jeg hørt.
Men jeg ser jo ikke noe lus på bildene, så det er ikke sikker det er det.

Det beste er nok, som en annen sier, å ta kontakt med en gartner e.l.

Heggeflekk, kanskje? Sopp, altså
https://www.plantevernleksikonet.no/l/oppslag/483/

Ser du forresten noe dyr noe sted på treet/bladene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og du kunne selv spurt om du var usikker i stede for å angripe meg og si at jeg ikke vet hva jeg snakker om. 

Jeg var jo ikke usikker? Men, jeg avslutter denne diskusjonen her, for dette avsporer bare tråden.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Da tar vi med de verst angrepne bladene på plantasjen i morgen og håper at noen kan hjelpe oss der..  Nå ser jeg at rabarbrabusken i nærheten et blad som ser slik ut; er det samme type angrep eller er det normalt at rabarbraen ser slik ut? Det er bare dette ene bladet som er brunt, mesteparten av busken ser grønn og fin ut...

TS

20210619_163254.jpg

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for svar! Da tar vi med de verst angrepne bladene på plantasjen i morgen og håper at noen kan hjelpe oss der..  Nå ser jeg at rabarbrabusken i nærheten et blad som ser slik ut; er det samme type angrep eller er det normalt at rabarbraen ser slik ut? Det er bare dette ene bladet som er brunt, mesteparten av busken ser grønn og fin ut...

TS

20210619_163254.jpg

Kanskje best å bare ta med bilder på mobilen, sånn for sikkerhets skyld :jepp:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

20210619_163254.jpg

Plantasjen har ikke nødvendigvis gartnere med kunnskap.

Ta helst kun med bilde, eller legg blader i en lukket, tett beholder.

Er det sykdom eller sopp vil du ikke bli tatt godt imot om du tar med infiserte deler inn på et gartneri.

Anonymkode: e7d3e...424

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...