Gå til innhold

Alkoholiker - når ble det bedre etter slutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Enda så skamfullt det føles å innrømme det, jeg er alkoholiker. Det har eskalert voldsomt på hjemmekontor under corona. Mannen har nå satt ned foten, og det enda han ikke aner hvor mye mer jeg smugdrikker. Er 39 og drukket for mye i 3-4år. Nå ca 1,5-2 flasker vin 5-6 dager i uken. 

Fra i dag er det stopp, jeg sover dårlig, har angst, er deprimert og krisemaksimerer alt. Livredd at dette har ødelagt forholdet med mannen. 

Så til mitt spm. Er det noen her som har klart å slutte drikke? Og når ble formen din da bedre? Forsvinner suget etter alkohol noen gang? Når føler man seg «på topp igjen»? 

Setter pris på alle svar. Er så fortvilet og skamfull nå.

Anonymkode: d8f61...cd4

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Føler med deg❤️ Det er så individuelt. Personlig forsvant selve suget ganske raskt og jeg har aldri hatt det siden. Pleide å høre på høy musikk og danse når det sto på som verst og hver celle skrek etter alkohol. Har enda lyst på alkohol, men det er bare tanker uten makt.

Det er en lang vei med mange bunner og topper du skal gå nå. Du MÅ lære deg andre mestringsstrategier, og jeg anbefaler deg å spise sunt og trene, det kommer til å hjelpe deg. 

Lover deg at du kommer til å få det så mye bedre, men du må jobbe hardt for det! Det koster MYE, men det du får igjen har så uendelig mye større verdi.

Anonymkode: ac940...f62

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Føler med deg❤️ Det er så individuelt. Personlig forsvant selve suget ganske raskt og jeg har aldri hatt det siden. Pleide å høre på høy musikk og danse når det sto på som verst og hver celle skrek etter alkohol. Har enda lyst på alkohol, men det er bare tanker uten makt.

Det er en lang vei med mange bunner og topper du skal gå nå. Du MÅ lære deg andre mestringsstrategier, og jeg anbefaler deg å spise sunt og trene, det kommer til å hjelpe deg. 

Lover deg at du kommer til å få det så mye bedre, men du må jobbe hardt for det! Det koster MYE, men det du får igjen har så uendelig mye større verdi.

Tusen takk for svar, tårene triller her nå❣️
Og så flink du har vært som kom deg ut på andre siden.

Jeg drikker mest for å døyve angst og for å få sove. Samtidig tror jeg det er all alkoholen som gir meg angsten, håper ihvertfall det. Og jeg gruer meg til ferien da vi skal reise rundt i Norge med bil. Det blir mye restaurantbesøk og familiebesøk der jeg vet det blir servert alkohol. Føler meg bare så skjør nå. Trodde aldri aldri jeg skulle havne her. Gråter og er bare så redd for fremtiden.

Men i dag er dag 1 uten alkohol! Jeg må klare det, om ikke er jeg redd jeg mister alt i livet mitt. Mannen, jobbe og helsa.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar, tårene triller her nå❣️
Og så flink du har vært som kom deg ut på andre siden.

Jeg drikker mest for å døyve angst og for å få sove. Samtidig tror jeg det er all alkoholen som gir meg angsten, håper ihvertfall det. Og jeg gruer meg til ferien da vi skal reise rundt i Norge med bil. Det blir mye restaurantbesøk og familiebesøk der jeg vet det blir servert alkohol. Føler meg bare så skjør nå. Trodde aldri aldri jeg skulle havne her. Gråter og er bare så redd for fremtiden.

Men i dag er dag 1 uten alkohol! Jeg må klare det, om ikke er jeg redd jeg mister alt i livet mitt. Mannen, jobbe og helsa.

Klarer du å holde ut noen uker så kommer angstnivået til å gå ned og normalisere seg. Er det en spesifikk angst eller mer generelt? Har du lagt en plan for hvordan du skal håndtere den? 
Angående ferien tar du en dag av gangen og et sekund av gangen når det er nødvendig. Jeg håper mannen din støtter deg? 
Det er lov å være lei seg over hvordan ting ble❤️ Fremtiden gjør du jo noe med nå, noe mer kan du ikke gjøre.

Gratulerer med dag 1 og velkommen over på den andre siden❤️

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har hatt promille og alkohol innabords til nå, kommer du til å kjenne på abstinenser. Kanskje lurt å få hjelp av helsevesenet? Snakke med fastlegen? 

Anonymkode: 72a8c...b23

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har tatt det første skritttet! Topp! Dette klarer du. Heier på deg 

Følgende knagger funker for meg når det blir utfordrende: 

• "Den skamfølelsen etter å ha drukket alt for mye vil jeg aldri kjenne på igjen. Den er grusom" 
  • "en overstadig beruset voksen kvinne: det finnes ikke noe som er mindre sjarmant" 
  • "det finnes dager i livet som bare er vanskelige. Men det er OK. De hører med, og jeg kommer igjennom dem"
  • Jeg forsøker å ikke tenke langt fram, men heller at "ok, Jeg lar være å drikke idag"

Anonymkode: 3642d...2cd

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg levde med enn mann som drakk for mye i flere år, og som fortsatt gjør det - han ser i alle fall sånn ut når jeg ser ham, selv om vi har vært skilt i over 10 år. Du har allerede kommet et godt stykke på vei i og med at du har innrømt at du har et problem. Det er det første - og det lengste, tror jeg - skrittet på veien. Min eksmann kom aldri dit - han bare "likte så godt smaken av alkohol". Alkoholmisbruket var/er imidlertid åpenbart for alle andre, og han har jo mista både meg, samvær med ungene sine, jobben og flere venner. Men innrømme at han er alkoholiker - aldri i verden. Så du har greid den verste bøygen allerede, herfra går det oppover. Ta én dag av gangen.

Anonymkode: ba61c...84d

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Klarer du å holde ut noen uker så kommer angstnivået til å gå ned og normalisere seg. Er det en spesifikk angst eller mer generelt? Har du lagt en plan for hvordan du skal håndtere den? 
Angående ferien tar du en dag av gangen og et sekund av gangen når det er nødvendig. Jeg håper mannen din støtter deg? 
Det er lov å være lei seg over hvordan ting ble❤️ Fremtiden gjør du jo noe med nå, noe mer kan du ikke gjøre.

Gratulerer med dag 1 og velkommen over på den andre siden❤️

Tusen takk❣️
En generell uro/svimmelhet/angst. Ikke koblet opp mot noe spesifikt. Og merker den reduseres de dagene der jeg Ikke har drukket dagen før. Så det lover jo godt.

Mannen støtter meg i å ikke drikke mye, men mener jeg kan ta ett glass til middag på restaurant og litt mer på en sjelden fest. Jeg derimot tror ikke jeg kan det. Men er min skyld at han mener som han gjør, for jeg har ikle fortalt han hvor stort misbruk jeg faktisk har hatt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg levde med enn mann som drakk for mye i flere år, og som fortsatt gjør det - han ser i alle fall sånn ut når jeg ser ham, selv om vi har vært skilt i over 10 år. Du har allerede kommet et godt stykke på vei i og med at du har innrømt at du har et problem. Det er det første - og det lengste, tror jeg - skrittet på veien. Min eksmann kom aldri dit - han bare "likte så godt smaken av alkohol". Alkoholmisbruket var/er imidlertid åpenbart for alle andre, og han har jo mista både meg, samvær med ungene sine, jobben og flere venner. Men innrømme at han er alkoholiker - aldri i verden. Så du har greid den verste bøygen allerede, herfra går det oppover. Ta én dag av gangen.

Anonymkode: ba61c...84d

Ja, er ikke lenger mulig å nekte…jeg er alkoholiker. Kommer meg ikke unna det dessverre. 
Trist å høre om de eksmann. Skummelt hvor stor makt alkohol har. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis du har hatt promille og alkohol innabords til nå, kommer du til å kjenne på abstinenser. Kanskje lurt å få hjelp av helsevesenet? Snakke med fastlegen? 

Anonymkode: 72a8c...b23

Jeg har hatt dager hver uke jeg ikke har drukket, så ønsker ikke koble inn noen på dette stadiet. Tror og håper jeg klarer det på egenhånd. Men tall for råd:-)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du har tatt det første skritttet! Topp! Dette klarer du. Heier på deg 

Følgende knagger funker for meg når det blir utfordrende: 

• "Den skamfølelsen etter å ha drukket alt for mye vil jeg aldri kjenne på igjen. Den er grusom" 
  • "en overstadig beruset voksen kvinne: det finnes ikke noe som er mindre sjarmant" 
  • "det finnes dager i livet som bare er vanskelige. Men det er OK. De hører med, og jeg kommer igjennom dem"
  • Jeg forsøker å ikke tenke langt fram, men heller at "ok, Jeg lar være å drikke idag"

Anonymkode: 3642d...2cd

Tusen takk for gode råd❣️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda så skamfullt det føles å innrømme det, jeg er alkoholiker. Det har eskalert voldsomt på hjemmekontor under corona. Mannen har nå satt ned foten, og det enda han ikke aner hvor mye mer jeg smugdrikker. Er 39 og drukket for mye i 3-4år. Nå ca 1,5-2 flasker vin 5-6 dager i uken. 

Fra i dag er det stopp, jeg sover dårlig, har angst, er deprimert og krisemaksimerer alt. Livredd at dette har ødelagt forholdet med mannen. 

Så til mitt spm. Er det noen her som har klart å slutte drikke? Og når ble formen din da bedre? Forsvinner suget etter alkohol noen gang? Når føler man seg «på topp igjen»? 

• Gå til psykolog. Det er en grunn til at du drikker.
  • Angsten er bare abstinenser, ikke gi etter. 
  • Det vil bli bedre....mye bedre!!
  • Bare vent til du får skikkelig edru søvn....ingen ting er så bra som en god natts søvn. 

Hvis du ikke drikker på 14 dager kan jeg garantere deg at om 14 dager kommer du til å føle deg 10 år yngre og mye mye bedre!

Anonymkode: 47f9d...e8e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):
  • Gå til psykolog. Det er en grunn til at du drikker.
  • Angsten er bare abstinenser, ikke gi etter. 
  • Det vil bli bedre....mye bedre!!
  • Bare vent til du får skikkelig edru søvn....ingen ting er så bra som en god natts søvn. 

Hvis du ikke drikker på 14 dager kan jeg garantere deg at om 14 dager kommer du til å føle deg 10 år yngre og mye mye bedre!

Tusen takk! 
Ferien starter om 14 dager, så håpet er at jeg er tilbake til «glade friske meg»

Er søvnen jeg er bekymret for, de dagene jeg ikke drikker nå sovner jeg  veldig sent og sover urolig. Men håper det bare er i en overgangsfase.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Er søvnen jeg er bekymret for, de dagene jeg ikke drikker nå sovner jeg  veldig sent og sover urolig. Men håper det bare er i en overgangsfase.

Det er en vanesak. Jeg trodde jeg trengte å helle i meg alkohol for 300 kroner hver kveld for å få sove, men jeg tok feil. Det kan også være lurt å ta seg en gåtur før leggetid eller noe annet hvis man sliter med søvn. God temperatur, behagelig sengetøy osv kan også være til hjelp. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk! 
Ferien starter om 14 dager, så håpet er at jeg er tilbake til «glade friske meg»

Viss du har drukket veldig lenge og mye kan det ta ganske lang tid før søvnen er tilbake tll normalt. Det er en ganske vanlig med urolig og dårlig søvn etter å ha brukt alkohol og så slutte. Kroppen er vandt til den, og tidligere har du ikke hatt vanlig "søvn", altså skikkelig REM søvn. Alkoholen ødelegger viktig del av søvn. Du "sover" men sover likevel ikke. 

Men det går over! Drikk masse vann og ta B vitamin. 

Anonymkode: 17d1f...20a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har hatt dager hver uke jeg ikke har drukket, så ønsker ikke koble inn noen på dette stadiet. Tror og håper jeg klarer det på egenhånd. Men tall for råd:-)

Det er det som gjør oss til alkoholikere, vi klarer det ikke på egenhånd. Å være ærlig med seg selv er det første steget.

Hør hva Richard Burton sier om alkoholisme. 

Burton døde av alkoholrelatert sykdom da han var i 50 årene. 

ogiatliy5g821.jpg.82a047eb7cdf663727f0928d70d32301.jpg

Ikke undervurder alkoholisme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er tøff som innrømmer det overfor deg selv! Dette klarer du! Ta en dag av gangen. Frisk luft og lett fysisk aktivitet gjør underverker for uro i kropp og sinn. Gå deg en tur før du legger deg om kvelden, kanskje mannen vil bli med, så blir det en hyggelig ting dere kan gjøre sammen? Vær snill mot deg selv. Gjør ting du liker og som gir deg glede. Og visualisér den personen du vil være, og hva du har å vinne på å ta denne kampen. Jeg heier på deg! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er det som gjør oss til alkoholikere, vi klarer det ikke på egenhånd. Å være ærlig med seg selv er det første steget.

Hør hva Richard Burton sier om alkoholisme. 

Burton døde av alkoholrelatert sykdom da han var i 50 årene. 

ogiatliy5g821.jpg.82a047eb7cdf663727f0928d70d32301.jpg

Ikke undervurder alkoholisme. 

Takk for svar:-) 

Jeg vil forsøke alene denne første gangen, og går det ikke vil jeg søke hjelp. Jeg er ganske så sta og bestemt nå, at jeg må ha troa på at det skal gå. Jeg har jo ikke drukket i så mange år. Er flatt siste året det har bikket helt over.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lorieen skrev (2 minutter siden):

Du er tøff som innrømmer det overfor deg selv! Dette klarer du! Ta en dag av gangen. Frisk luft og lett fysisk aktivitet gjør underverker for uro i kropp og sinn. Gå deg en tur før du legger deg om kvelden, kanskje mannen vil bli med, så blir det en hyggelig ting dere kan gjøre sammen? Vær snill mot deg selv. Gjør ting du liker og som gir deg glede. Og visualisér den personen du vil være, og hva du har å vinne på å ta denne kampen. Jeg heier på deg! 

Takk for gode råd❣️ Ja, jeg skal begynne gå en kveldstur for å roe ned. Jeg løper ellers en del på morgenen før jobb, det skal jeg gjøre mer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk for svar:-) 

Jeg vil forsøke alene denne første gangen, og går det ikke vil jeg søke hjelp. Jeg er ganske så sta og bestemt nå, at jeg må ha troa på at det skal gå. Jeg har jo ikke drukket i så mange år. Er flatt siste året det har bikket helt over.

1,5-2 flasker vin 5-6 dager i uka er mye alkohol, uavhengig av om det har vart i 10 måneder eller 10 år. Jeg snakker av erfaring når jeg sier at du kommer mest sannsynligvis til å feile og det vil gjøre at du føler enda mer skam og selvforakt. Kanskje det til og med gjør at mannen forlater deg. Hvorfor ta risken? 

Du er i dag det man kaller for en "functioning alcoholic", en som kan kombinere alkohol og jobb og familieliv. Men det man ikke vet er at alkohol er en nedover spiral som ingen slipper unna. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...