Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Dette er jo rene galskapen. Jeg husker jentene med lange fletter og fotside skjørt i vinterkulda, store familier og fattigdom, men visste ikke at det var så galt økonomisk. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/smiths-venner-seier-det-er-frivillig-a-gje___-her-er-dokumentet-som-tyder-pa-det-motsette-1.15501292 Endret 19. juni 2021 av Hvemsomhelst
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Hvor mye koster det egentlig å drive et trossamfunn?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 At folk velger å betale til en så åpenbar psykopatorganisasjon er vanskelig å forstå. Det er ikke akkurat godt skjult manipulasjon der i gården. Anonymkode: 8b867...689 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Husk at alt som kommer frem i media ikke nødvendigvis er 100 % objektivt og nøytralt. Media har en tendens til å ville sverte kristne. Jeg er ikke SV selv, men jeg kjenner flere som er det. Jeg har fått bekreftet at ikke alt som kom frem i dokumentaren «Guds utvalgte» er sant. Og gale mennesker finnes det over alt, også i SV, men det handler ikke om SV, men om at det er folk overalt med uærlige hensikter. Anonymkode: eb4d4...3fe 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): At folk velger å betale til en så åpenbar psykopatorganisasjon er vanskelig å forstå. Det er ikke akkurat godt skjult manipulasjon der i gården. Anonymkode: 8b867...689 Det er jo som ran på åpen gate, og ofrene våger ikke å protestere. De er jo født inn i dette. Jeg synes rett og slett at det må forbys. Religionen sin kan de jo beholde fritt. Det er noe annet.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Mye av pengene fra medlemmene, går rett i lomma på lederne. Han fremste lederen har jo en stor eiendom i USA, som helt sikkert er finansiert av tiggeinntekten fra medlemmene. Anonymkode: 0c299...4a3 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Husk at alt som kommer frem i media ikke nødvendigvis er 100 % objektivt og nøytralt. Media har en tendens til å ville sverte kristne. Jeg er ikke SV selv, men jeg kjenner flere som er det. Jeg har fått bekreftet at ikke alt som kom frem i dokumentaren «Guds utvalgte» er sant. Og gale mennesker finnes det over alt, også i SV, men det handler ikke om SV, men om at det er folk overalt med uærlige hensikter. Anonymkode: eb4d4...3fe Mens jeg har fått bekreftet at alt som kommer frem i dokumentaren faktisk stemmer. Er selv utbryter, med resten av familien. Spesiell sekt som hvor noen få utnytter mange. Anonymkode: 2d120...69d 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 De er jo en spesiell rase. Ungene skal bare få være med andre barn i sekten, de nekter å la barna spille på lokale klubber, de må spille på lag innad i sekten. Bygger hus på dugnad til hverandre og skal kjøpe opp all eiendom der de slår seg ned. Og ja, dette stemmer, da vi bor i en kommune med masse Smith…… De ble jaget fra Askøy, og slått seg ned på Sotra no. Anonymkode: 11334...372 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Jeg kan ikke forstå at det er lov, men det går vel inn under religionsfrihet. Jeg har aldri stolt på noen menigheter eller predikanter selv om jeg kommer fra bibelbeltet. Endret 19. juni 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Penger og sosial kontroll er kjernen i alle sekter, det er det samme med Jehovas Vitner, Pinsebevegelsen og Mormonerne. Mange av disse sektene oppstod på nesten samme tid og sted, det er ikke tilfeldig at flere finner ut samtidig hvordan man enkelt kan gjøre penger på naive og religiøse mennesker. Denne typen sekter og andre religioner gjemmer seg bak religionsfriheten for å kunne utøve negativ sosial kontroll over medlemmer og da spesielt kvinner og barn, noe kommer ut i lyset men dessverre så er det visse religioner og ukulturer som verken media eller politikkere tør å ta et oppgjør med. Anonymkode: b5268...337 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mye av pengene fra medlemmene, går rett i lomma på lederne. Han fremste lederen har jo en stor eiendom i USA, som helt sikkert er finansiert av tiggeinntekten fra medlemmene. Anonymkode: 0c299...4a3 Jeg skjønner at du ikke har sett noe som helst på denne menigheten sine offentlige regnskaper. I følge deres revisorgodkjente, offentlige regnskap, står det at øverste leder i snitt har hatt en årslønn på rett under 300k. Hvis du kan det minste om regnskapsførsel, revisorgodkjenning eller Økokrim for den saks skyld, så skjønner du at han ikke kan berike seg på medlemmers bidrag til menigheten. Dersom du tar en litt nærmere titt på hans egne selskaper, som ikke har noen som helst link til menigheten, så skjønner du hvor pengene kommer fra. Sier ikke at alt han har gjort i forretningsverdenen ikke er skittent eller umoralsk, men pengene hans kommer ikke fra menigheten. Jeg er heller ikke medlem av denne menigheten, men jeg er så dritt lei av at debatten om pengene preges av sinte folk som uttaler seg i sterke ordlag om ting de overhodet ikke har peiling på. Jeg har ingen problem med å tro at det utøves pengepress og dugnadspress innad i menigheten, og jeg fatter ikke at folk går med på det. Jeg klarer heller ikke å forstå deres religiøse overbevisning, men så lenge de overholder lovverket for både bokføring og regnskap, mener jeg at de faktisk kan få holde på som de vil. Vi krever ikke noe annet av noen andre bedrifter eller organisasjoner. Anonymkode: 0e63a...3be 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skjønner at du ikke har sett noe som helst på denne menigheten sine offentlige regnskaper. I følge deres revisorgodkjente, offentlige regnskap, står det at øverste leder i snitt har hatt en årslønn på rett under 300k. Hvis du kan det minste om regnskapsførsel, revisorgodkjenning eller Økokrim for den saks skyld, så skjønner du at han ikke kan berike seg på medlemmers bidrag til menigheten. Dersom du tar en litt nærmere titt på hans egne selskaper, som ikke har noen som helst link til menigheten, så skjønner du hvor pengene kommer fra. Sier ikke at alt han har gjort i forretningsverdenen ikke er skittent eller umoralsk, men pengene hans kommer ikke fra menigheten. Jeg er heller ikke medlem av denne menigheten, men jeg er så dritt lei av at debatten om pengene preges av sinte folk som uttaler seg i sterke ordlag om ting de overhodet ikke har peiling på. Jeg har ingen problem med å tro at det utøves pengepress og dugnadspress innad i menigheten, og jeg fatter ikke at folk går med på det. Jeg klarer heller ikke å forstå deres religiøse overbevisning, men så lenge de overholder lovverket for både bokføring og regnskap, mener jeg at de faktisk kan få holde på som de vil. Vi krever ikke noe annet av noen andre bedrifter eller organisasjoner. Anonymkode: 0e63a...3be Tull! Du får sjekke pengestrømmen til lederne litt nøyere. Anonymkode: 0c299...4a3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tull! Du får sjekke pengestrømmen til lederne litt nøyere. Anonymkode: 0c299...4a3 Hvilke kilder mener du at man skal sjekke da? Anonymkode: 0e63a...3be 2
FryNor Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvilke kilder mener du at man skal sjekke da? Anonymkode: 0e63a...3be Du kan jo starte med å se dokumentarserien som NRK lagde om denne sekten og to andre sekter. https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt-guds-utvalde/sesong/1/episode/1 Det er ingen hemmelighet at det er veldig vanskelig å følge pengestrømmen i disse sektene, pengene renner inn i former som gratis arbeid som igjen blir kamuflert som dugnad. De bruker et intrikat system av firmaer for å flytte penger rundt om i verden. Pengene går ikke direkte til lederne, det hadde blitt for enkelt og derfor går pengestrømmen mange omveier før de gamle herrene kan nyte de på en eller en annen måte. Anbefaler at du faktisk tar deg tid til å se dokumentaren jeg linket til over. 3
Hannah80 Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Husk at alt som kommer frem i media ikke nødvendigvis er 100 % objektivt og nøytralt. Media har en tendens til å ville sverte kristne. Jeg er ikke SV selv, men jeg kjenner flere som er det. Jeg har fått bekreftet at ikke alt som kom frem i dokumentaren «Guds utvalgte» er sant. Og gale mennesker finnes det over alt, også i SV, men det handler ikke om SV, men om at det er folk overalt med uærlige hensikter. Anonymkode: eb4d4...3fe Nei, noen ganger er det mye verre enn det som kommer frem i media. 7
Linebekk Skrevet 20. juni 2021 #16 Skrevet 20. juni 2021 Skremmende at noen kan bli så hjernevasket, så fortsetter de i dette i voksen alder. Helt utrolig! 2
Anim92 Skrevet 21. juni 2021 #17 Skrevet 21. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (På 19.6.2021 den 13.56): Dette er jo rene galskapen. Jeg husker jentene med lange fletter og fotside skjørt i vinterkulda, store familier og fattigdom, men visste ikke at det var så galt økonomisk. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/smiths-venner-seier-det-er-frivillig-a-gje___-her-er-dokumentet-som-tyder-pa-det-motsette-1.15501292 Det du nevner du husker, er heldigvis ganske så utdatert. Men det er ikke tvil om at det er et giverpress der. Problemet er at storparten gjerne gir alt de har, fordi de ser på det som forkynnes i BCC, som nøkkelen for egen lykke. Dermed gir de gladelig så det monner. Flott det, for de som har mulighet! Dessverre blir det ganske tungt for dem som lever på fattigdomsgrensen eller ikke har så høy lønn. Da vil de kanskje si at man kan jobbe inn det meste av utgifter på dugnad. Men ikke alle har helse til det. Når det å være en helhjertet kristen da indirekte blir satt i sammenheng med å gi, gi, gi, blir det bare helt feil. En av de tingene som ble stort for meg da jeg selv gikk ut av det miljøet, var hvor mye kjærlighet andre kristne samfunn har til random medmennesker, og det de gir går til fattige og misjon. Sånn sett bort i fra Hanevolds opplegg da. 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 21. juni 2021 #18 Skrevet 21. juni 2021 Det er godt å høre at du har opplevd noe bedre etter at du gikk ut ❤️ jeg har hatt mange religiøse i familien, alt fra vanlige kirkegjengere i statskirken, frikirkefolk, til de som talte i tunger, og noen som ble Jehovas vitner. Min nærmeste familie var mer nøytral og presset meg ikke noen vei. Det er jeg glad for. Så jeg har selv ingen direkte erfaring annet enn å leke med barna deres og observere litt ting i skoleårene. Det er godt at det blir mer fokus på dette. jeg er ikke religiøs, men mener at kristendommen er en del av vår norske kultur og viktig å beholde litt av tradisjonene.
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 21. juni 2021 #19 Skrevet 21. juni 2021 Litt rart å sitte i "lockdown nummer 4" og rakke ned på andre sekter, eller?
Drizzt Skrevet 22. juni 2021 #20 Skrevet 22. juni 2021 (endret) Hvemsomhelst skrev (På 19.6.2021 den 13.56): Dette er jo rene galskapen. Jeg husker jentene med lange fletter og fotside skjørt i vinterkulda, store familier og fattigdom, men visste ikke at det var så galt økonomisk. https://www.nrk.no/dokumentar/xl/smiths-venner-seier-det-er-frivillig-a-gje___-her-er-dokumentet-som-tyder-pa-det-motsette-1.15501292 Hvis de truer NRK og journalistene med rettssak for å ha avslørt dem ... ja, da er det mye som det må tas tak i i denne sekten. Egentlig ALLE sekter, trossamfunn og hva de kaller seg for. Det er også kjent at Saudi Arabia og andre muslimske land med svært konservativ islam sponser muslimske trossamfunn i Vesten for å spre den konservative islam, men jeg har ikke hørt om noe omfattende sjekk av hvor pengene kommer fra og hva de brukes til. Iallefall i Norge, i andre land sjekker de iblant. Endret 22. juni 2021 av Drizzt 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå