Gå til innhold

Ufint å snakke om ferier og sende snapp? Greit å forskjellsbehandle barnebarn pga økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi koser oss på ferie nå. Vi bor på ett fint hotell,  nyter alt stedet har å by på, videre skal vi på fornøyelsespark med barna og avslutter det hele med noen dager på spa. 

I går sendte jeg snapp der vi kom frem til hotellet, i dag tidlig sendte jeg snapp fra hotellfrokosten. Får også snapper fra venner fra deres ferier, synes det er hyggelig.  

Moren min ringte meg nå og sa at dette er direkte ufint av meg. Mener jeg er korttenkt og hensynsløs. Tenk på søster som har så dårlig råd at hun må bli hjemme, tenk på tante X som er ufør. Hun sier at det direkte ufint å sende snapp og skape misunnelse på den måten. Tenk på de stakkars barna som ikke har de samme mulighetene. 

På torsdag var mine barn og søsters barn samlet hos mamma.  De ble mine barn (5 og 7 år) utskjelt av mamma fordi de snakket om hvor mye de gledet seg til Eventyrparken og dyreparken. Tror ikke mine unger hadde til hensikt å plage noen, de ville bare fortelle om noe de har gledet seg veldig til. De har ikke snakket om noe annet den siste måneden. Men mamma ble sur. Min søsters unger skal på telttur med faren sin, og de fortalte stolt om dette. Det var greit ifølge mamma, men det mine unger gjorde var ugreit? 

Merker også at mamma bevisst forskjellsbehandler barna våre. Søsters barn får alltid mer oppmerksomhet,  en ekstra is og slipper unna med litt flere sprell. Mens med mine unger har hun alltid mindre tålmodighet og kort lunte.  Føler det blir feil.

Barna til søsteren min har det kjempefint,  og de vokser opp i ett hjem med litt dårlig økonomi,  men det er utelukkende pga valg Søsteren min har tatt. De har heldigvis en engasjert pappa som tar ansvar. De bor ikke sammen.  

Mens jeg og mannen opplever at våre unger virkelig får gjennomgå hos min mor. Vi kvier oss for å besøke henne og lar henne aldri passe dem. Opplever nesten at hun  bærer på ett sinne ovenfor oss pga vår økonomi. 

Anonymkode: a5a72...5a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Det høres det ut som hun gjør ja.

Men samtidig tenker jeg det er lov å reflektere litt over om det kam være noen man ikke trenger snappe ALT til.

For eksempel:

Ikke overøs ammebilder til noen som fikk fødselsdepresjon av ammeproblemer 

Kanskje droppe snaps av lekre fasiliteter til søster? Det holder vel å sende bilde av at de gjør noe mer «vanlig» som å kose seg med is/bade. Man trenger ikke 5 bilder av Rivieraen og hotellet. 

Litt sånn? 🤷‍♀️

Men den kjeftingen på ungene er helt uakseptabelt, det må du ta skikkelig opp med henne - på en ordentlig måte. Ikke sur kommentar i forbifarta. 

Og dropp å nevne at søstera di har skyld selv i situasjonen. Det er fyr på bålet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du skal få lov å sende snap til venner av ferien din, men samtidig går det fint å moderere hva man sender til hvem og mengden. Du trenger ikke sende masse "se så luksus vi har det"-snap til en søster som har det trått økonomisk, selv om det med økonomien er selvforskyldt. Jeg har folk på snap med lite sosialt nettverk, sender ikke dem masse snaps fra hytteturer og sosiale lag. Sendte heller ikke "travelt på jobb"-snap i koronatiden til de som er permittert, det handler rett og slett om å ha litt takt og tone. At din mot kjefter når barna forteller kan du ta opp med henne, dine barn må få glede seg på lik linje med din søsters barn, men da er det også viktig at dere voksne ikke behandler eventyrparker, hotell og spa som noe viktigere, finere og mer opphøyd enn telttur. 

Anonymkode: e76b6...27d

• Liker 18
Skrevet

Tenker faktisk at det er litt korttenkt av deg å dele dette med din søster, ja.

Jeg skjønner at du ikke ser det selv, og at du mener andre burde glede seg på din og din familie sine vegne, men du har nå fått beskjed om at dette er sårt for søsteren din og det kan være lurt å tone ned fokus på reiser, opplevelser, hotellrom, mat og utsikt. 

Din familie er mer privilegert enn din søsters, det kan oppleves som at det blir «gnidd inn» i ansiktet på dem, når mye av fokuset til deg og dine barn omhandler de privilegier dere har, som de ikke har. 

• Liker 8
Skrevet

Du er på ferie, kos deg! Legg ut så mange bilder DU vil og de som reagerer på dette for enten la vær å trykke seg inn på storyene, ignorere eller slette deg.

Ærlig talt! Dere går ikke på barnehagen lengre der alt må vær likestilt. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

. At din mot kjefter når barna forteller kan du ta opp med henne, dine barn må få glede seg på lik linje med din søsters barn, men da er det også viktig at dere voksne ikke behandler eventyrparker, hotell og spa som noe viktigere, finere og mer opphøyd enn telttur. 

Det er ikke slik.  Jeg synes telttur er like bra, muligens mer lærerikt enn vår ferie. Det blir mamma som forskjellsbehandlet det ved å kjefte på våre barn.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du og dine barn har lov å glede dere over goder dere har. Og du har lov å dele snap av dette. Din mor må få beskjed om at denne forskjellsbehandlingen ikke er greit. Og om hun fortsetter å behandle dere slik så hadde jeg redusert samvær med bestemor betraktelig. 
Det er hun som gjør dette til en dum situasjon. Ikke du.

Anonymkode: f0267...b9c

• Liker 4
Skrevet

Nå bruker jeg ikke Snapchat aktivt selv, og litt av grunnen er at det føles litt mer invaderende å aktivt sende snaps til noen. Jeg bruker Facebook og Instagram, og der synes jeg man kan dele det man vil. Så velger andre om de vil følge deg, eller kikke på profilen din. Hva folk blir sure for når de aktivt oppsøker bildene er noe helt annet.

Hvis det skaper bråk, kan du bare droppe å sende til mor og evt. søster. Selv om jeg synes det er dønn teit av henne å reagere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenk litt gjennom hva du deler.

Det du beskriver er typisk ‘skryte av ferie’-bilder. Og selv jeg som skal på fin ferie selv synes sånt er innmari cringe - om en skal si som ungdommene.

Bytt fokus til å heller ta bilder av noe hyggelig dere gjør sammen, og som ikke er for flashy.

Skrytebilder i sosiale media av egen velstand er bare usmakelig.

Anonymkode: 314dc...5a1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men seriøst folkens! 
selv om ungene mine ikke får 5stjernes hotell, så unner jeg da andre å dra dit! Om det plager noen så mye, så slutt å se på snappene da! 

Anonymkode: ecf21...71a

• Liker 4
Skrevet
Fnuggolina skrev (47 minutter siden):

Det høres det ut som hun gjør ja.

Men samtidig tenker jeg det er lov å reflektere litt over om det kam være noen man ikke trenger snappe ALT til.

For eksempel:

Ikke overøs ammebilder til noen som fikk fødselsdepresjon av ammeproblemer 

Kanskje droppe snaps av lekre fasiliteter til søster? Det holder vel å sende bilde av at de gjør noe mer «vanlig» som å kose seg med is/bade. Man trenger ikke 5 bilder av Rivieraen og hotellet. 

Litt sånn? 🤷‍♀️

Men den kjeftingen på ungene er helt uakseptabelt, det må du ta skikkelig opp med henne - på en ordentlig måte. Ikke sur kommentar i forbifarta. 

Og dropp å nevne at søstera di har skyld selv i situasjonen. Det er fyr på bålet. 

Dette. 

Selv om du synes at din søsters situasjon er selvforskyldt  - og jeg sier synes for vi har ikke mer informasjon enn dette og det er din fortolkning av det hele - så er det ganske uempatisk å snappe luksuslivet sitt til folk som sliter med å få det til å gå rundt. Forskning viser at folk på økonomiklasse blir sintere og føler seg dårligere når de må gå gjennom førsteklasse og business før de kommer til sine seter; dette er menneskelige følelser. Det er ikke ulovlig, det du driver med, men oppførselen er noe taktløs. 

MEN; å skjelle ut barna dine er å gå over streken. Da har hun dratt det for langt og sett seg blind på sin side av saken. Dog hadde det kanskje ikke skadet å fortelle barna dine at folk lever forskjellige liv, og ikke alle har råd til det dere har råd til. Å lære om privilegier og ikke bli privilegieblind, er en fin ting man kan gi barna sine når man først er velstående. Og for all del ikke si at "men det er tantas deres egen skyld!", sånt skaper holdninger. Men å øve seg opp i empati og forståelse for at familier har ulik økonomi, er en fin ting som kommer dem til gode videre i livet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo din mor som lærer ungene at telttur ikke er bra nok ferie. 🤷‍♀️

Anonymkode: c1740...6f3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo din mor som lærer ungene at telttur ikke er bra nok ferie. 🤷‍♀️

Anonymkode: c1740...6f3

Nettopp 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men seriøst folkens! 
selv om ungene mine ikke får 5stjernes hotell, så unner jeg da andre å dra dit! Om det plager noen så mye, så slutt å se på snappene da! 

Anonymkode: ecf21...71a

Det er det jeg tenker også. Jeg har holdningen om at jeg ønsker andre alt godt. Jeg har venner som reiser på ferie til Maldivene og drar på safari i Afrika, selvom jeg og mannen aldri hadde lagt ut på sånne turer med barn, unner jeg mine venner det. På samme måte som jeg unner naboen min svømmebasseng i hagen, selvom vi ikke har det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (7 timer siden):

Du er på ferie, kos deg! Legg ut så mange bilder DU vil og de som reagerer på dette for enten la vær å trykke seg inn på storyene, ignorere eller slette deg.

Ærlig talt! Dere går ikke på barnehagen lengre der alt må vær likestilt. 

Helt enig

ærlig talt

Anonymkode: 5d54d...3fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende så mange snapper om akkurat det du vil. Du er på ferie og koser deg. Barna koser seg. Du skal ikke sitte å skamme deg og tenke på alle som ikke har råd til ferie osv. 

det er deres problem om de ikke tåler det, da må de virkelig gå inn i seg selv. Å unne andre å ha det bra. 
i år blir det ikke noe stor ferie på oss, vi har prioritert å male hele huset og bygge ny terrasse og kjøpe utemøbler, så da ryker det en del penger på det. Men tur skal vi få til. Jeg trenger ikke å være misunnelig på alle som reiser på tur.. jeg er jo kjempeheldig som har fått pusset opp hjemme 😀 

Anonymkode: 443e5...af5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...