AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Jeg er snart 12 uker gravid med mitt første barn. Samboer har ett barn fra tidligere forhold. Vi har begge faste jobber med helt gjennomsnittlig lønn. Vi har også noe egenkapital som vi har planlagt å bruke på å kjøpe hus, og ikke ha for mye lån. Vi er på ingen måte velstående, men har heller ikke dårlig råd. Plutselig, ut av ingenting, forteller samboer meg at han ønsker å bli heltidsstudent fra høsten av. I 2 år fremover. Han påstår at dette er noe han har tenkt på det siste halve året, men det har han ikke fortalt meg noe om, og han søkte heller ikke innen fristen 15. April. Han holder nå på med å ringe rundt for å få plass, og styrer noe verre med dette. Vi får et Januarbarn, og ønsker/må sannsynligvis være hjemme ekstra 7 måneder uten lønn før barnehagestart i August. Jeg sitter igjen veldig overrasket og frustrert, og klarer ikke å se hvordan dette er en god løsning akkurat nå. Er ikke dette utrolig dumt, når man venter et barn til, og skal kjøpe hus? Hvordan skal dette egentlig gjøres i praksis? Er det jeg som er vanskelig her, eller han som er ubetenksom? Noen andre som har vært i samme situasjon, og hvordan har dere løst dette med tanke på foreldrepermisjon/permisjon uten lønn osv.? Anonymkode: a4720...752
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er snart 12 uker gravid med mitt første barn. Samboer har ett barn fra tidligere forhold. Vi har begge faste jobber med helt gjennomsnittlig lønn. Vi har også noe egenkapital som vi har planlagt å bruke på å kjøpe hus, og ikke ha for mye lån. Vi er på ingen måte velstående, men har heller ikke dårlig råd. Plutselig, ut av ingenting, forteller samboer meg at han ønsker å bli heltidsstudent fra høsten av. I 2 år fremover. Han påstår at dette er noe han har tenkt på det siste halve året, men det har han ikke fortalt meg noe om, og han søkte heller ikke innen fristen 15. April. Han holder nå på med å ringe rundt for å få plass, og styrer noe verre med dette. Vi får et Januarbarn, og ønsker/må sannsynligvis være hjemme ekstra 7 måneder uten lønn før barnehagestart i August. Jeg sitter igjen veldig overrasket og frustrert, og klarer ikke å se hvordan dette er en god løsning akkurat nå. Er ikke dette utrolig dumt, når man venter et barn til, og skal kjøpe hus? Hvordan skal dette egentlig gjøres i praksis? Er det jeg som er vanskelig her, eller han som er ubetenksom? Noen andre som har vært i samme situasjon, og hvordan har dere løst dette med tanke på foreldrepermisjon/permisjon uten lønn osv.? Anonymkode: a4720...752 Du må støtte han i den drømmen syns jeg. Dere får det bedre hvis han gjør noe han brenner for. jeg er student og har akkurat født. Du får permisjonspenger av Lånekassen og ekstra støtte i mnd når du har barn. Pluss et ekstra lån du kan ta opp når du har barn. En baby koster ikke mye og han er vel ferdig og tilbake i jobb når barnet er litt eldre. men se positivt på det. Han kan styre hverdagen sin mer som student. Kanskje han kan studere hjemme i de 7 mnd før barnehage også slipper noen av dere å ta ulønnet perm, men leve på studielån? Masse gode ordninger og det løser seg. Men hvis dette er en drøm så støtt han i det. Du får det og bedre med det i lengden Anonymkode: afbb7...23c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Jeg tenker at han kanskje tenker mer langsiktig her? Må kommer det enda et barn og han ønsker å sitte med en jobb han kan jobbe med resten av livet og være fornøyd? Hvorfor ikke starte nå? Det er mye gode løsninger for studenter 😊 Anonymkode: 2a656...163 1
tussi680 Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Husk at dere får en bedre økonomi etter at han er ferdig med studier da. Har en slektning som gjorde det samme og samboer støttet ham pga det.
Lill3My Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Hvis han ikke gjør det nå, når? Det blir ikke enklere de første barneårene heller, og går,det for lang tid blir det sannsynligvis ikke noe av. Skjønner likevel godt at du syntes det er en vanskelig situasjon. Husk at det er en god del som får unger mens de er studenter, lg de fleste klarer seg godt med støtten vi får her i landet. Mange universiteter tilbyr også barnepass/barnehage-løsninger for studentene sine så undersøk hvilke tjenester dere kan benytte dere av
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Dere får det nok til! MÅ dere ha hus NÅ da? Hva med å vente to år og kjøpe når han er ferdig som student? Jeg vet om et par som fikk barn mens den ene studerte. studenten hadde en deltidsjobb på siden. Anonymkode: 3d131...8d3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå