AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 La til min store overraskelse ut at det står på saftflaskene at de skal oppbevares kjølig etter åpning. Dette har jeg aldri gjort før og klarer ikke helt se hvorfor det er nødvendig. Noen som vet? Anonymkode: 67452...42d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Det lurer jeg også på. I løpet av mine 29 år har den alltid vært oppbevart på kjøkkenbenken, og jeg har aldri vært borti harsk saft av den grunn. 😅 Anonymkode: e1a4d...64c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det lurer jeg også på. I løpet av mine 29 år har den alltid vært oppbevart på kjøkkenbenken, og jeg har aldri vært borti harsk saft av den grunn. 😅 Anonymkode: e1a4d...64c Det er ikke fett i saft så den blir ikke harsk uansett hvordan den oppbevares. Anonymkode: 45268...989 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Det har jeg aldri gjort. Mulig holdbarhet. Den forringes jo raskt når flasken først åpnes. Men har aldri vært et problem. Og mulig saft med sukker lettere mugler? Men det drikker vi ikke. Anonymkode: 353b4...5f2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Når jeg vokste opp ble hjemmelaget saft oppbevart i kjøleskapet etter åpning på samme måte som hjemmelaget syltetøy. Hvis ikke kunne den mugne. Anonymkode: 45268...989 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Saft inneholder SUKKER og VANN. TO AV TINGENE bakterier trenger. De andre er luft og varme. Når du åpner flasken gir du bakteriene 3 av 4 (sukker, vann, luft). Lar du flasken stå ute i varmen, gir du dem PERFEKTE leveforhold. Kjøleskapet er det eneste som holder dem noenlunde i sjakk. Anonymkode: 72aee...94a 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Saft inneholder SUKKER og VANN. TO AV TINGENE bakterier trenger. De andre er luft og varme. Når du åpner flasken gir du bakteriene 3 av 4 (sukker, vann, luft). Lar du flasken stå ute i varmen, gir du dem PERFEKTE leveforhold. Kjøleskapet er det eneste som holder dem noenlunde i sjakk. Anonymkode: 72aee...94a Nå er det ikke veldig vanlig å drikke sukkerholdig saft, da. Og du trenger ikke rope Anonymkode: 353b4...5f2 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er det ikke veldig vanlig å drikke sukkerholdig saft, da. Og du trenger ikke rope Anonymkode: 353b4...5f2 De fleste såkalt sukkerfrie alternativene inneholder likevel en form for sukker. Såkalt kunstig søtning er også en form for sukker, bare en form som i mindre grad blir brutt ned av kroppen vår. Veldig mange såkalt sukkerfri saft, har bare byttet ut rent sukker med f.eks druejuice, gulerot eller annen naturlig søt ingrediens. Det er likevel sukker. Anonymkode: 6779a...38c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nå er det ikke veldig vanlig å drikke sukkerholdig saft, da. Og du trenger ikke rope Anonymkode: 353b4...5f2 HVA er galt med å gi TS et ordentlig og KORREKT svar på det hun spør om? Istedenfor å SYNSE og komme med FEILINFORMASJON slik de fleste her på forumet gjør? Anonymkode: 72aee...94a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Saft inneholder SUKKER og VANN. TO AV TINGENE bakterier trenger. De andre er luft og varme. Når du åpner flasken gir du bakteriene 3 av 4 (sukker, vann, luft). Lar du flasken stå ute i varmen, gir du dem PERFEKTE leveforhold. Kjøleskapet er det eneste som holder dem noenlunde i sjakk. Anonymkode: 72aee...94a Sukker er konserveringsmiddel ved høyt sukkerinnhold. Om du er tørst så ville du aldri drukket ublandet saft som tørstedrikk. Samme gjelder for bakterier. Bakteriene trives i vann som faktisk kan drikkes og ikke i saft mer sirup-konsistens. Anonymkode: b3b8b...668 3
Hoppetaujenta Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Jeg har et lite kjøleskap og det er ikke plass til så mye ekstra utenom basisvarene, så mine saftflasker av merket Fun light står alltid i benkeskapet i varm romtemperatur og jeg har til dags dato ikke kjent noen missmak eller blitt syk av det ennå, men det kommer nok hvis en skal tro på det man leser her, istedenfor å vite det erfaringen har vist meg gjennom veldig mange år. P.s. kan folk virkelig ikke snakke om saft under sitt nick? Det er da ikke statshemmeligheter, så vi må søke beskyttelse bak en solid AB. Endret 19. juni 2021 av Hoppetaujenta 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): HVA er galt med å gi TS et ordentlig og KORREKT svar på det hun spør om? Istedenfor å SYNSE og komme med FEILINFORMASJON slik de fleste her på forumet gjør? Anonymkode: 72aee...94a Jeg skriver jo at sukker kan mugle. Men at det tar tid. Solbærsirupen til mannen står fint i kjøkkenskapet. Anonymkode: 353b4...5f2
Arkana Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Det var jeg ikke klar over, men vi har oppbevart saft, både med og uten sukker, i et skap i romtemperatur i alle år og aldri opplevd at det blir dårlig på noe vis. Jeg tror dessuten at produsenter vil sikre seg i forhold til klager og søksmål og derfor skriver slike ting på produktene selv om det kanskje ikke egentlig er nødvendig. Det kom jo fram en gang at mange skriver "kan inneholde spor av nøtter" selv om det ikke kan inneholde spor av nøtter, bare for å være sikker, men det ødelegger jo veldig for allergikere når de skal finne ut hva de kan spise. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Det visste ikke jeg heller før en venninne fortalte meg det. det jeg har merket er at hvis den står på kjøkkenbenken i flere uker, så misfarges saften. Jeg kjøper ofte mange forskjellige saft noen faller i smak andre ikke og det var først da jeg så hvordan fargen endret seg. Nå legger jeg flaskene i kjøleskapet etter åpning 🤪 Anonymkode: 27b3f...4e7
applestories Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Xtra Husholdnindssaft (med sukker) skal oppevares "Tørt, mørkt og ikke over normal romtemperatur". Fun light Fruktfest (uten sukker) skal oppbevares "Kjølig etter åpning". Begge har i årevis stått på kjøkkenbenken i vinduet mot vest. Støtter meg til dette med at produsenten vil sikre seg. Slik som at for en suppepose er det ikke "du dør om du spiser dette etter...", det er "best før... etterpå smaker den litt mindre fordi krydderet begynner å bli gammelt". Endret 19. juni 2021 av applestories 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 Alltid hatt saft i kjøleskap. Men bryr meg ikke om hva andre gjør, aldri blitt dårlig av saft som har stått fremme. Hos meg er det bare vane som gjør at jeg setter den i kjøleskap, å så bare føler jeg at det er den den hører hjemme 😛 tror ikke det spiller så stor rolle hvor du setter saften, noen ganger tror jeg produsentene merker det slik bare for å sikre seg selv. Anonymkode: 8e4e5...ce8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå