AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #21 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (1 time siden): Nå skreiv eg innledningsvis "skoleferie". (ikkje sommerferie) Mange barn kommer hjem fra skolen, og de går med nøkkelen til hjemmet hengende rundt halsen. De kommer hjem til stengte dører ettersom både mor og far er begge på jobb. Ja, noen er så priviligert at de har kanskje har besteforeldre, tanter, og onkler rundt seg som stiller opp for dem, men langtifra alle har den støtten rundt seg idag. Mange barn lever idag også under radaren med skilte foreldre, og der foreldrene bor adskilt. Nå har eg igjennom arbeidskolegaer, venner, og kjente etterhvert fått høre mange foreldre ,og de utfordringer de står overfor i forhold til det å få feriekabalen til å "gå i hop". Dette har fått meg til å tenke tilbake på den tiden vi sjølve var foreldre angånede ferieplaner, ferieaviklinger. Nå hører eg til foreldregenrasjonen som hadde eneforsørgerstatusen når barna vokste opp, og når baran kom hjem fra skolen til åpne dører der mor eller far alltid var hjemme. Juli / Juni var de tradisjonelle feriemånadene med fellesferie 3 eller 4 uker ferie for dei fleste, og ferien var sjølvsagt årets høgdepunkt. Telttur stod på agendaen for de fleste med planlagt ferietur til Danmark, Sverige eller Norgesferie saman med hele familien. Hele familien hadde sin oppgave under montering / demontering av telt med tilbehør. Var det utrykt for regn så var det å leie seg en ettroms- hytte til kr. 50 for døgnpris, og var den i tillegg utstyrt med kjøleskap så var det regnet som luksus. Wow, tydelig at du hverken har barn selv eller har nære relasjoner med barn det du beskriver er en situasjon det ble slutt på for 20 år siden. I dag er barna på skolefritidsordning før og etter skoletid, og i ferier, så lenge foreldrene ønsker, eller til de er ferdig med 4. Klasse (det året barna fyller 10 år) Det er også masse tilbud med sommerskolen i ukene i ferien utenom fellesferien. Veldig mange kan også forskyve feriene sine litt slik at de kan dekke opp 5-6 uker av barnas sommerferie. Utfordringen er vel helst hos de foreldrene som har jobber der de ikke nødvendigvis får ferie i skolens ferie. Og du, det er fortsatt helt vanlig å dra på telttur, campingtur, sykkeltur og biltur med ungene i ferien. Hvilken stein er det du bor under?? Anonymkode: 947ac...e7c 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #22 Skrevet 19. juni 2021 Får det ikke til å gå opp nei. Får ikke velge ferietidspunkt selv i min jobb. Så her må ungene være en del alene i 2 uker fordi SFO og barnehage er stengt. Mannen kan heldigvis ha hjemmekontor innimellom. Anonymkode: 8212e...9a2
Fufu Skrevet 19. juni 2021 #23 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (8 timer siden): Skolene har 3 -4 mnd ferie Hæ?
Gjest Acer Skrevet 19. juni 2021 #24 Skrevet 19. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Wow, tydelig at du hverken har barn selv eller har nære relasjoner med barn det du beskriver er en situasjon det ble slutt på for 20 år siden. I dag er barna på skolefritidsordning før og etter skoletid, og i ferier, så lenge foreldrene ønsker, eller til de er ferdig med 4. Klasse (det året barna fyller 10 år) Det er også masse tilbud med sommerskolen i ukene i ferien utenom fellesferien. Veldig mange kan også forskyve feriene sine litt slik at de kan dekke opp 5-6 uker av barnas sommerferie. Utfordringen er vel helst hos de foreldrene som har jobber der de ikke nødvendigvis får ferie i skolens ferie. Og du, det er fortsatt helt vanlig å dra på telttur, campingtur, sykkeltur og biltur med ungene i ferien. Hvilken stein er det du bor under?? Anonymkode: 947ac...e7c Våre 5 barn har forlengst komt inn i voksenalderen, og dei har sjølve etterhvert fått barn sjølve. På den bakrunn kjenner eg litt til hvilke utfordringen de har møtt på når m.a. SFO stenger 1 mnd. midt i Juli. Foreldrene har de siste årene hatt maks 1-2 uker ferie saman på grunn av arbeidsgivers krav til tilstedeverelse i ferien. Veit ikkje hvilken verden du lever i , men langtifra alle barn har tilbud om fritidsordninger, og det florer heller ikkje med sommertilbud for barn i sommermånadene. Ja, det er nok vanleg å dra på campingferie saman med barna også idag, men teltet er byttet ut med bobil, og campingvogner, og hytter med høg standard til fordel for telt. Dessuten er det slettes ikkje så vanleg å dra på sykkelferie saman med barna av sikkerhetsmessig hensyn. Endret 19. juni 2021 av Skybe
Hmmmmmm Skrevet 19. juni 2021 #25 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (4 timer siden): Skoleferie / sommerferie 18 / 6 > 18 / 08 = 2 mnd (7-8 uker) Høst / Vinterferie 2 uker Påskeferie 2 uker Jule / nyttårsferie 2 uke Ferie i tilknyttning til inneklemde helged. 1 uke. Totalt i løpet av 1 år 3-4 mnd. Påskeferie er 1 uke
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #26 Skrevet 19. juni 2021 Vi har for første gang barn so, starter på skolen nå i høst. For å få kabalen til å gå opp må vi dele ferien opp slik at vi ikke har hele ferien sammen. Slik blir det i hvert fall til barna blir så store at de kan være alene. Anonymkode: 8c57c...04a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #27 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Barn opp til 4.kl har mulighet for sfo/aks, dette løser det meste når de er eldre, nyter de litt fridager, sover lenge, leker med venner eller søsken, ringer oss ved behov. Jobber 5 min og 10 min på sykkel unna huset. Sommerferien kan vi dele, så vi f.eks har en uke alene med barna, to sammen, og en alene. Aldri tenkt på dette som et problem. Anonymkode: 61289...f14 Nei mange stede er sfo stengt i juli Anonymkode: e2cec...64d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #28 Skrevet 19. juni 2021 Ingen problemer nei, vi deler oss for å strekke oss lengst mulig Anonymkode: e2cec...64d
Gidavmeg Skrevet 19. juni 2021 #29 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (2 timer siden): Nå hører eg til foreldregenrasjonen som hadde eneforsørgerstatusen Er du 120 år? 1
Gjest Acer Skrevet 19. juni 2021 #30 Skrevet 19. juni 2021 Gidavmeg skrev (1 minutt siden): Er du 120 år? Skulle tru du var født igår !😰
Gidavmeg Skrevet 19. juni 2021 #31 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (1 minutt siden): Skulle tru du var født igår !😰 Neida, jeger født på 80-tallet. Begge mine foreldre ble født på 40-tallet og begge jobbet da jeg vokste opp. Alle mine besteforeldre er født på 20-tallet. 3/4 jobbet. De klarte fint å ta seg av alle barna likevel. Ikke noe nytt med to foreldre i jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #32 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eh, hva? De fleste i Norge har da myyyye mer enn fem ukers ferie. Alle tar jo både vinterferie, påskeferie, sommerferie på 6-7 uker, høstferie og minst en ukes juleferie. Anonymkode: a9e44...53d Jepp helt riktig. Alle som jobber på sykehus, eldrehjem og institusjoner foreksempel. Vi bare setter frem brød og vann og så låser vi dørene. "Sees når helligdagene er over" roper vi igjennom nøkkelhullet. Anonymkode: f9239...d17 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #33 Skrevet 19. juni 2021 Jeg er så heldig at jeg er gift med en lærer så for oss er det aldri noe problem 😊👍 Anonymkode: f9239...d17
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #34 Skrevet 19. juni 2021 Hmmmmmm skrev (28 minutter siden): Påskeferie er 1 uke Eller 2 og en halv dag. Anonymkode: 70ae6...be5
Gjest Acer Skrevet 19. juni 2021 #35 Skrevet 19. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ts er han litt gamle mannen som skriver her inne… Ganske søkt i 2021 å skrive om at kvinner er ute i arbeidslivet som om det skulle være noe nytt! Ts, du vet at de fleste som skriver her inne aldri har opplevd noe annet enn at det er helt vanlig? Det med barn med «nøkkel rundt halsen» er også veldig gammeldags, «nøkkelbarn» var noe man hadde på 60-70-tallet. Nå går jo ungene på SFO/AKS mens de er små. Du spør folk om en hverdag som knapt finnes mer, Flere jobber har fleksitid, vi har bærbare pcer og jobber hjemme på kvelden, noe helt annet enn tidligere tiders rigide åtte til fire på kontoret ( for den type yrker). Anonymkode: f26f6...01a Du virker nokså historieløs sidan du hevder at "nøkkelbarn" var noe som fantes på 60-70 talet. Ja, mange har fleksitid,men all fleksitid må innarbeides. " Vi har bærbare Pcer, og jobber hjemme på kveldene" Det å kunne ta med Pcen hjem, og jobbe hjemmefra er vel forbeholdt en beskjeden del av de yrkesaktive i Norge. Ein bygger ikkje båter, hus etc med en PC-under armen ? Endret 19. juni 2021 av Skybe
Gjest Acer Skrevet 19. juni 2021 #36 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Gidavmeg skrev (33 minutter siden): Neida, jeger født på 80-tallet. Begge mine foreldre ble født på 40-tallet og begge jobbet da jeg vokste opp. Alle mine besteforeldre er født på 20-tallet. 3/4 jobbet. De klarte fint å ta seg av alle barna likevel. Ikke noe nytt med to foreldre i jobb. Heilt vanleg at begge foreldrene jobbet før, og de hadde inntekter på det, men de fleste hadde en-inntektstatus. Kvinnfolka som jobbet hjemme eller på gården fekk m.a. ingen pensjonsopptjening av det de tjente. Ja, de klarte fint å ta seg av barna også ettersom barna oftest tidleg måtte ta del i de daglige gjøremål i hjemmene. Mange dreiv gårdsbruk, landhandel, og dagene var fylte med gjøremål også for barna. Endret 19. juni 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #37 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (3 minutter siden): Heilt vanleg at begge foreldrene jobbet før, og de hadde inntekter på det, men de fleste hadde status som eninntektstatus, og kvinnfolka som jobbet hjemme fekk m.a. ingen pensjonsopptjening av de tjente. Wow, du klarte å skrive et innlegg uten å trøkke inn haugevis av mellomrom. Anonymkode: 70ae6...be5 1
Gjest Acer Skrevet 19. juni 2021 #38 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Wow, du klarte å skrive et innlegg uten å trøkke inn haugevis av mellomrom. Anonymkode: 70ae6...be5 Wow, Skifteksperten våknet til liv igjenn !😁
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #39 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (Akkurat nå): Wow, Skifteksperten våknet til liv igjenn !😁 Takk for flott tittel 😊 Anonymkode: 70ae6...be5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #40 Skrevet 19. juni 2021 Skybe skrev (2 minutter siden): Wow, Skifteksperten våknet til liv igjenn !😁 Det er veldig slitsomt å lese dine innlegg, så bra om du tar til deg tilbakemeldinger fra skrifteksperter og andre. Det skal bare være ett mellomrom mellom ord og etter punktum. Ikke mange mellomrom slik du normalt sett har. Anonymkode: 21f8f...1a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå