AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Har en jente på 8 mnd. Barnefar gikk fra meg i graviditeten. Han vil ikke ha noe med jenta vår å gjøre. Jeg har presset litt på for at han i hvert fall skal møte henne, så han har truffet henne 2 ganger. Han viser null interesse for henne og bare sitter der. Jeg vil så gjerne at de skal få et ok forhold, men han sier bare at han ikke vil ha barnet og at jeg skulle tatt abort. Han sender meg stygge meldinger stadig vekk hvor han gjentar dette. Jeg prøver alt jeg kan å vise forståelse for han og tilby samvær på hans premisser. Jeg krever ingenting av han, heller ikke barnebidrag. Men nå begynner jeg å lure på om det er best å bare kutte han helt ut? Han sier han aldri kommer til å slutte å minne meg på at jeg burde tatt abort 😔 Jeg er så redd for at den lille skal merke dette etterhvert. Nå maser ikke jeg mer om samvær, men lar det være opp til han. Litt bakgrunnsinfo siden dette er KG: vi slurvet begge med prevensjonen en helg vi var på en fest, han ville ha sex selv om vi ikke hadde kondomer så han var klar over risikoen. Jeg skulle bytte fra en pille til en annen, så skulle brukt kondom en ukes tid. Han var også klar over mitt syn på abort. Anonymkode: ca8b3...31e 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en jente på 8 mnd. Barnefar gikk fra meg i graviditeten. Han vil ikke ha noe med jenta vår å gjøre. Jeg har presset litt på for at han i hvert fall skal møte henne, så han har truffet henne 2 ganger. Han viser null interesse for henne og bare sitter der. Jeg vil så gjerne at de skal få et ok forhold, men han sier bare at han ikke vil ha barnet og at jeg skulle tatt abort. Han sender meg stygge meldinger stadig vekk hvor han gjentar dette. Jeg prøver alt jeg kan å vise forståelse for han og tilby samvær på hans premisser. Jeg krever ingenting av han, heller ikke barnebidrag. Men nå begynner jeg å lure på om det er best å bare kutte han helt ut? Han sier han aldri kommer til å slutte å minne meg på at jeg burde tatt abort 😔 Jeg er så redd for at den lille skal merke dette etterhvert. Nå maser ikke jeg mer om samvær, men lar det være opp til han. Litt bakgrunnsinfo siden dette er KG: vi slurvet begge med prevensjonen en helg vi var på en fest, han ville ha sex selv om vi ikke hadde kondomer så han var klar over risikoen. Jeg skulle bytte fra en pille til en annen, så skulle brukt kondom en ukes tid. Han var også klar over mitt syn på abort. Anonymkode: ca8b3...31e Jeg ville bare latt være å snakke med han, du kan dessverre ikke forandre på hans syn på saken. Kanskje etterhvert vil han komme hvis han blir klar for det. For en drittsekk btw 🙈 Anonymkode: a3510...d82 12
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Anmeld han for trakassering? Anonymkode: dad07...48b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Dropp kontakten, og krev barnebidrag! Hvorfor skal ditt barn gi bort flere tusen til faren sin hver dag? Om du ikke trenger pengene i det daglige, så sett de i det minste på en sparekonto for ungen din, slik at det kan brukes når barnet blir voksent. Det er faktisk spesifisert i loven at det ikke er lovlig å takke nei til bidrag på vegne av barnet. Retten til bidrag er barnets rett, ikke mors. (Selv om bidraget skal være med å dekke daglige utgifter som bolig, mat etc, men om den ene mener at man ikke trenger bidraget i det daglige, har barnet fortsatt rett på det). Anonymkode: 4879a...980 37
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dropp kontakten, og krev barnebidrag! Hvorfor skal ditt barn gi bort flere tusen til faren sin hver dag? Om du ikke trenger pengene i det daglige, så sett de i det minste på en sparekonto for ungen din, slik at det kan brukes når barnet blir voksent. Det er faktisk spesifisert i loven at det ikke er lovlig å takke nei til bidrag på vegne av barnet. Retten til bidrag er barnets rett, ikke mors. (Selv om bidraget skal være med å dekke daglige utgifter som bolig, mat etc, men om den ene mener at man ikke trenger bidraget i det daglige, har barnet fortsatt rett på det). Anonymkode: 4879a...980 Hver MÅNED mente jeg selvsagt. Anonymkode: 4879a...980 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Du må bare slutte å kontakte han. Send krav om bidrag via nav. Vil han ha kontakt, får han selv ta initiativ til det. At du ønsker at datter og far skal ha kontakt, hjelper lite om far selv ønsker det. Han som samværsforeldre har det privilegie at han kan komme og gå akkurat som han selv vil. Du kan ikke tvinge fram samvær, det er heller ille barnets beste. Anonymkode: 5f276...e9c 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 Skal han betale bidrag må han jo få 50% samvær, ellers blir det feil å kreve noe. Anonymkode: 68a55...a3e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Med min eks funket det å være direkte og hard. Jeg sa klart fra til han om at jeg aldri ville motsette meg samvær, av hensyn til barnet, men at velviljen min holdt på å ta slutt. Så om han ikke skjerpet seg kraftig (kom til avtaler, sluttet å snakke stygt om meg til barnet og generelt viste interesse for barnet), kom jeg ikke til å legge 2 pinner i kors for at han skulle ha kontakt med barnet. Jeg valgte å kreve bidrag, men satte det på under halvparten av det nav regnet ut. Tror dessverre sånne folk trenger at man stiller litt krav til dem. Nb! Vi var sammen og samboere da jeg ble gravid. Ble slutt et halvår etter fødsel. Anonymkode: ca8d6...3cd 1
Mt3 Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal han betale bidrag må han jo få 50% samvær, ellers blir det feil å kreve noe. Anonymkode: 68a55...a3e Er nok ikke slik bidrag funker. Her er det jo ikke en far som ønsker samvær, og heller ingen mor som ønsker å kreve bidrag selv om barnet har rett på det. 0% samvær =100% bidrag, 50% samvær =0% bidrag (så sant det ikke er store økonomiske forskjeller mellom mor og far) Til TS. Om barnefar har null interesse for barnet blir det feil å tvinge han til samvær, og ja barnet vil merke det etter hvert. Bare ta en siste prat med han der du sier det er greit at han ikke har kontakt med barnet, at du ikke kommer til å holde hans navn hemmelig for barnet når det blir større og begynner å spørre hvem faren er. Om du ikke ønsker å kreve bidrag så kan du også gi beskjed om det, (men da kan du ikke endre på det senere) ha i bakhodet det faktum at det koster mye for barnet å få evt. høyere utdannelse, førerkort og å komme seg inn på boligmarkedet (så om du ikke har høy nok inntekt til å spare i fond el. til barnet så kan litt bidrag til dette fra barnefar være greit å ha. Han var med på moroa selv om han viste prevensjon manglet samt at han var klar over ditt syn på abort, så helt uskyldig kan han ikke påstå att han var. 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Skal han betale bidrag må han jo få 50% samvær, ellers blir det feil å kreve noe. Anonymkode: 68a55...a3e Hæ? Hvor i all verden har du det fra? TS, du kan søke om bidrag via nav sine egne sider. Helt elektronisk. https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/barnebidrag/barnebidrag/hvordan-soker-du-om-barnebidrag Husk at bidrag blir regnet fra den måneden det søkes. Så søk nå i juni. Anonymkode: 5f276...e9c 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 Jeg hadde absolutt kuttet kontakten i dette tilfellet. Man kan ikke tvinge noen til å være pappa, så la han slippe. Bare pass på så du får foreldreansvar helt alene, ellers må du forholde deg til han også når du skal ordne pass og slike ting til jenta di. Han må selv fraskrive seg dette, så vil han ikke det, kan du ikke tvinge han. Og krev bidrag! Han var klar over risikoen, og valgte allikevel å ta den. Det er ikke slemt å kreve bidrag fra han, spesielt ikke når han ikke tar noe ansvar på noen andre måter. Dessuten er det penger du får for å forsørge datteren hans, så krev bidrag. Anonymkode: ad02e...0e9 4
Glød Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 La ham være og krev bidrag. Du tjener virkelig ikke noe på å la ham slippe unna bidraget, det går bare utover ungen. 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Det er barnet som har krav på bidrag, ikke du. Ikke la ham slippe unna sin økonomiske forpliktelse ovenfor barnet bare fordi han er sint og sur, og oppfører seg ufordragelig. Også dropper du kontakt med ham. Skjønner at dette er nokså nytt og sårt ennå ❤️ men du kan ikke gjøre ham til en god pappa for barnet ditt, det må han ønske selv. Ta vare på alle sms og evt annen kommunikasjon med ham. Dokumenter når samvær har vært. Du trenger det ikke nå, men en vet aldri hva fremtiden vil bringe. Skulle han ønske rettssak, kreve omsorgen for barnet eller generelt lage bråk i framtiden, så vil du stå langt sterkere med dokumentasjon. Anonymkode: 3bac0...292 7
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Når hun er så liten så spiller jo ikke dette så stor rolle, blir noe annet når hun blir eldre og forstår litt mer av hvordan andre har det. Men det tar du når du kommer til det. Ellers så synes jeg at du skal ikke skal ta kontakt med han eller svare på meldinger og søk bidrag. Bidrag er noe barnet ditt har krav på. Og så passer du på å beholde alt av meldinger og skriver ned når det har vært samvær sånn i tilfelle.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 Bare å kutte kontakten. Om du skal bruke livet ditt på å ordne og fikse, legge til rette for at han skal ha samvær på hans premisser - når han ikke vil det. Det vil ikke ende bra, plutselig kan han svikte datteren når hun har litt relasjon til han. Det vil ikke være et bra liv for deg. En kan ikke endre andre mennesker. Anonymkode: 8b068...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en jente på 8 mnd. Barnefar gikk fra meg i graviditeten. Han vil ikke ha noe med jenta vår å gjøre. Jeg har presset litt på for at han i hvert fall skal møte henne, så han har truffet henne 2 ganger. Han viser null interesse for henne og bare sitter der. Jeg vil så gjerne at de skal få et ok forhold, men han sier bare at han ikke vil ha barnet og at jeg skulle tatt abort. Han sender meg stygge meldinger stadig vekk hvor han gjentar dette. Jeg prøver alt jeg kan å vise forståelse for han og tilby samvær på hans premisser. Jeg krever ingenting av han, heller ikke barnebidrag. Men nå begynner jeg å lure på om det er best å bare kutte han helt ut? Han sier han aldri kommer til å slutte å minne meg på at jeg burde tatt abort 😔 Jeg er så redd for at den lille skal merke dette etterhvert. Nå maser ikke jeg mer om samvær, men lar det være opp til han. Litt bakgrunnsinfo siden dette er KG: vi slurvet begge med prevensjonen en helg vi var på en fest, han ville ha sex selv om vi ikke hadde kondomer så han var klar over risikoen. Jeg skulle bytte fra en pille til en annen, så skulle brukt kondom en ukes tid. Han var også klar over mitt syn på abort. Anonymkode: ca8b3...31e 1. Barnebidraget er ikke til deg, men til barnet ditt. Ikke ta det fra henne. Få NAV til å fastsette. 2. Ikke la barnet ditt få oppleve denne nedlatende avvisningen, det gir bare veldig dårlig selvbilde. Sjansen for at du møter en annen som kam være en god farsfigur er stor Anonymkode: aa743...7c6 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skal han betale bidrag må han jo få 50% samvær, ellers blir det feil å kreve noe. Anonymkode: 68a55...a3e Tvert imot. Hvis han har barnet halve tiden forsørger han det da. Nå, som han ikke har samvær, må forsørgelsen skje gjennom bidrag. Anonymkode: f104e...9b4 6
Mt3 Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 Veldig viktig som skrevet i ett annet svar til deg, sørg for at det er du som har full foreldrerett så du slipper å bry han med underskrift ved oppstart av bankkonto, pass, skole, flytting.... 5
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2021 #19 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har en jente på 8 mnd. Barnefar gikk fra meg i graviditeten. Han vil ikke ha noe med jenta vår å gjøre. Jeg har presset litt på for at han i hvert fall skal møte henne, så han har truffet henne 2 ganger. Han viser null interesse for henne og bare sitter der. Jeg vil så gjerne at de skal få et ok forhold, men han sier bare at han ikke vil ha barnet og at jeg skulle tatt abort. Han sender meg stygge meldinger stadig vekk hvor han gjentar dette. Jeg prøver alt jeg kan å vise forståelse for han og tilby samvær på hans premisser. Jeg krever ingenting av han, heller ikke barnebidrag. Men nå begynner jeg å lure på om det er best å bare kutte han helt ut? Han sier han aldri kommer til å slutte å minne meg på at jeg burde tatt abort 😔 Jeg er så redd for at den lille skal merke dette etterhvert. Nå maser ikke jeg mer om samvær, men lar det være opp til han. Litt bakgrunnsinfo siden dette er KG: vi slurvet begge med prevensjonen en helg vi var på en fest, han ville ha sex selv om vi ikke hadde kondomer så han var klar over risikoen. Jeg skulle bytte fra en pille til en annen, så skulle brukt kondom en ukes tid. Han var også klar over mitt syn på abort. Anonymkode: ca8b3...31e Kutt han ut. Krev barnebidrag.
Gjest WhisperingWind Skrevet 19. juni 2021 #20 Skrevet 19. juni 2021 Mt3 skrev (2 timer siden): Veldig viktig som skrevet i ett annet svar til deg, sørg for at det er du som har full foreldrerett så du slipper å bry han med underskrift ved oppstart av bankkonto, pass, skole, flytting.... ⬆️⬆️⬆️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå