Stoltskeiv Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg mener å ha hørt og lest helt fra starten av at vaksinen ikke beskytter 100% mot viruset. Men at de vaksinerte får et mindre alvorlighet forløp. Hvorfor er da så mange overrasket over at folk fortsatt blir smitta? Endret 19. juni 2021 av Traktorlesba96 13
NorthernLight Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 (endret) Traktorlesba96 skrev (17 minutter siden): Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg mener å ha hørt og lest helt fra starten av at vaksinen ikke beskytter 100% mot viruset. Men at de vaksinerte får et mindre alvorlighet forløp. Hvorfor er da så mange overrasket over at folk fortsatt blir smitta? Det kan man lure på, mRNA vaksinene beskytter veldig godt og da tror vel mange at man ikke blir syk. Den vanlige årlige influensa vaksinen feks ligger i snitt på 60% noe som er blitt sett på som veldig bra men ikke i nærheten av mRNA vaksinene. Endret 19. juni 2021 av NorthernLight 4
rosemarin Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 Fordi de ikke evner å sette seg inn i fakta. Fordi media hauser det opp og slår stort opp «eks antall vaksinerte smittet», som om det var en sensasjon . Og unnlater å si noe om at de vaksinerte ikke blir syke osv. Fordi folk leter etter noe negativt 10
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Folk følger jo ikke med, det er jo det som er problemet. 3
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Traktorlesba96 skrev (1 time siden): Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig. Jeg mener å ha hørt og lest helt fra starten av at vaksinen ikke beskytter 100% mot viruset. Men at de vaksinerte får et mindre alvorlighet forløp. Hvorfor er da så mange overrasket over at folk fortsatt blir smitta? Vi har jo hørt dette hele tiden, så det er vel ikke mange som blir overrasket, men i noen tilfeller, som nå i Færder, var det flere vaksinerte som ble smittet i utbruddet, ikke bare enkelttilfeller, og akkurat det var litt overraskende.
Crobern Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (3 minutter siden): Folk følger jo ikke med, det er jo det som er problemet. Dette! I min jobb møter jeg daglig folk som ikke tar hensyn. Når jeg ber dem om å holde avstand kommer de med frasen: Jeg er fullvaksinert. De skjønner ikke at de fremdeles kan bli sjuke, og kan være bærere av viruset. 9
GammelKaktus Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 Crobern skrev (Akkurat nå): Dette! I min jobb møter jeg daglig folk som ikke tar hensyn. Når jeg ber dem om å holde avstand kommer de med frasen: Jeg er fullvaksinert. De skjønner ikke at de fremdeles kan bli sjuke, og kan være bærere av viruset. Nei, jeg vet. Nå har vi hatt mye mas om avslutninger og slikt og da har argumentet for at ting skal bli gjennomført at enkelte var vaksinerte... De hjelper jo mye da majoriteten av oss ikke er vaksinerte og barna kan bringe smitte med seg hjem og at vi må gjennom en ny runde med karantene når ferien er i gang... Er så glad dette skoleåret er ferdig 3
stan Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Produsentene har antydet 80 % eller mer. Realiteten er nok en god del lavere, har hørt om lag 60 %. Men samtidig blir folk mindre syke, så det ikke er samme press på sykehusene. Hvis vaksinering gjør covid virkelig til en influensa lignende sykdom så er jo mye vunnet. Med nye mutasjoner virker det som covid har tenkt å være her en stund enda.
Ukjent. Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 Fordi folk flest leser bare overskrifter og ingresser. Ikke det minste rart at folk er livredde når overskrifter hyler og blinker mot dem. At de står lenger nede i artikkelen at de vaksinerte bare får milde symptomer er det ingen som får med seg. 10
Fakta? Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Selv Frode Forland i FHI er visstnok overrasket over at nesten en av ti i ett av utbruddene er fullvaksinert. Ikke spesielt tillitvekkende. https://www.dagbladet.no/nyheter/urovekkende/73919490 5
Ichiko Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 3 hours ago, Crobern said: Dette! I min jobb møter jeg daglig folk som ikke tar hensyn. Når jeg ber dem om å holde avstand kommer de med frasen: Jeg er fullvaksinert. De skjønner ikke at de fremdeles kan bli sjuke, og kan være bærere av viruset. På kollektivtransport i Oslo er det fortsatt påbud om munnbind og avstand. Men senest i går kveld så jeg adskillige folk på bussen uten munnbind. De er vel kanskje vaksinerte og tenker seg trygge, men innser ikke at de fortsatt kan smitte andre uvaksinerte. Eller så innser de det men gir blaffen - "ikke mitt problem, folk får passe på seg selv." 4
13579 Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 rosemarin skrev (12 timer siden): Fordi de ikke evner å sette seg inn i fakta. Fordi media hauser det opp og slår stort opp «eks antall vaksinerte smittet», som om det var en sensasjon . Og unnlater å si noe om at de vaksinerte ikke blir syke osv. Fordi folk leter etter noe negativt Man har alltid visst at vaksine bare reduserer risikoen for å bli smittet, alvorlig syk eller smitte andre. Derfor er vaksineringen ingen grunn til å lette på smitteverntiltakene. Åpning av samfunnet er å be om økt sykdom. At allerede nesten 800 er unødig døde, viser at tiltakene langt fra har vært tilstrekkelige,
Anbefalte innlegg