AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Har en 16-åring (ferdig i 10.klasse) som egentlig skulle være hjemme alene i helgen, da vi skal bort. Aldri vært interessert i fest før nå, plutselig vært ute både i går (uten å drikke) og ønsker også i dag. Har vært ærlig på at h*n kanskje ønsker å drikke litt sammen med venner i kveld. Vi har ikke hatt innetid, jeg hentet ca kl. 00.30. Er så usikker nå på om vi bør avlyse besøket og bli hjemme. Det går buss, og vi har annen familie her som kan stille hvis krise. Men det jeg hovedsakelig er bekymret for er at de egentlige vennene hadde visstnok så tidlig innetid (kl 23-24) at h*n hang med andre folk i stedet etter vennene dro hjem. Jeg trodde automatisk at h*n også dro hjem da vennene skulle, så jeg ble overrasket da jeg fant ut at det var en times tid der h*n var alene med andre folk (som var kjent fra før altså, men ikke i vennegjengen). En egentlig veldig fornuftig ungdom, men som er ganske lettpåvirkelig virker det som. Totalt uerfaren med fest og alkohol. Er helt sikker på at hjemme alene-fest hadde det ikke blitt, men jeg er redd for å ikke være tilgjengelig om noe skulle skjedd. Selv om vi har familie her. Hvor mye skal man passe på når de er så gamle? Jeg stoler vel egentlig mye på ungdommen, er nok mest redd for hvis politiet eller lignende ringer for å be foreldre hente (de skal være ute), og så må jeg svare at jeg ikke er der. Selv om min ungdom ikke er overstadig eller trenger hjelp, så er jo det så uansvarlig føler jeg, å ikke være tilstede. Eller tenker dere mer på yngre ungdommer da? Sammenlignet med meg selv, som drakk, røyket og hang med eldre gutter, er jo denne ungdommen en drøm i forhold. Så bør jeg da stole på at h*n må få skaffe seg erfaringer på egenhånd? Vi har allerede snakket om at snapkart alltid skal stå på, og vi har kodelås på dør, så jeg ser lett når noen låser seg inn her. Anonymkode: 93200...3af
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Tenker du svarer på det selv i ditt eget innlegg. Du føler det er uansvarlig, og ja det er det. Dere vet at en mindreåring skal på fest og planlegger å drikke, da er man tilgjengelig. Bortsett fra det så synes jeg det er hårreisende at dere tillater at en 16åring kan dra på fest med alkohol. Vet man ikke får forhindret alt ungdommen holder på med, men da reiser man ihvertfall ikke bort. Og så gjør man det man kan for å forhindre at en 16åring drikker alkohol. Selv om det kanskje ikke er ditt barn som ligger bevisstløs i en grøftekant, så er det mye som kan skje på en fest, som kan oppleves som skremmende for en 16åring. Da er det godt, selv for en 16åring, å ikke komme hjem til et tomt hus. Anonymkode: d666e...313 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Tenker du svarer på det selv i ditt eget innlegg. Du føler det er uansvarlig, og ja det er det. Dere vet at en mindreåring skal på fest og planlegger å drikke, da er man tilgjengelig. Bortsett fra det så synes jeg det er hårreisende at dere tillater at en 16åring kan dra på fest med alkohol. Vet man ikke får forhindret alt ungdommen holder på med, men da reiser man ihvertfall ikke bort. Og så gjør man det man kan for å forhindre at en 16åring drikker alkohol. Selv om det kanskje ikke er ditt barn som ligger bevisstløs i en grøftekant, så er det mye som kan skje på en fest, som kan oppleves som skremmende for en 16åring. Da er det godt, selv for en 16åring, å ikke komme hjem til et tomt hus. Anonymkode: d666e...313 Takk, enig i at jeg forsåvidt svarer selv, reisen er avlyst Anonymkode: 93200...3af 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 16 år, totalt uerfaren med alkohol, vil drikke og dere skal avgårde - dette er bare et stort og rungende nei! For det første er h*n ikke gammel nok til å drikke - men det er et valg dere foreldrene tar. Men for all del, ikke reis av sted. Første møte med alkohol ender de fleste ganger veldig dårlig! Anonymkode: 8e794...853
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Dere reiser selvfølgelig ikke vekk, og dere avtaler å hente henne. Bare at dere tenker å reise.. Anonymkode: da518...60d
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk, enig i at jeg forsåvidt svarer selv, reisen er avlyst Anonymkode: 93200...3af Tror det var lurt av dere. Selv om man som forelder helst skulle sett at ungdommen aldri eksperimenterte med alkohol (og evt. andre rusmidler), så er det dessverre ikke noe vi kan kontrollere fullt ut. Det beste vi kan gjøre er å være tilstede, snakke med ungdommen og fremfor alt lytte til dem. Det er nok ganske vanlig at ungdom gjennomgår en forandring sommeren mellom ungdomsskolen og VGS, så dere må nok belage dere på at det blir en del henting på fest i sommer. Anbefaler også at dere legger litt innsats i å bli kjent med barnas venner, kanskje dere kan invitere til grillmiddag for ungdommen i sommer? Tror det er lurt om dere blir kjent med disse andre ungdommene, og at de blir kjent med dere. Anonymkode: 951de...c3b 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker du svarer på det selv i ditt eget innlegg. Du føler det er uansvarlig, og ja det er det. Dere vet at en mindreåring skal på fest og planlegger å drikke, da er man tilgjengelig. Bortsett fra det så synes jeg det er hårreisende at dere tillater at en 16åring kan dra på fest med alkohol. Vet man ikke får forhindret alt ungdommen holder på med, men da reiser man ihvertfall ikke bort. Og så gjør man det man kan for å forhindre at en 16åring drikker alkohol. Selv om det kanskje ikke er ditt barn som ligger bevisstløs i en grøftekant, så er det mye som kan skje på en fest, som kan oppleves som skremmende for en 16åring. Da er det godt, selv for en 16åring, å ikke komme hjem til et tomt hus. Anonymkode: d666e...313 Helt supert at dere har dialog på dette. Mange drikker i smug isteden, fint at dere tilrettelegger og blir hjemme ❤️ Anonymkode: fee36...a7a 2
Ulrikke Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Har ei som er ferdig i 10.klasse selv, og har samme problemstilling til tider. Dvs at hun ikke drikker enda, men mange gjør det, og hun ønsker å ha dialog om hun velger å prøve litt istedenfor å gjøre det i smug. Veldig glad for det! MEN: jeg ville aldri reist bort og satset på at hun kom seg hjem selv. Jeg henter, enten på bussholdeplassen, ved huset til der den nærmeste hun tar følge med bor (vi bor "sist" på boligfeltet, liksom), eller der hun er. 100% enig med deg i at man er hjemme i sånne tilfeller!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå