AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Hvorfor droppet dere å amme? Har dere dårlig samvittighet? Var det mange som var veldig fordømmende på valget? Anonymkode: e1550...6b5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Jeg bruker medisiner og det er ekkelt. Jeg har vært misbrukt og det er grunn nok for meg til å holde puppene mine for meg selv. Anonymkode: ef03f...ac1 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 er kanskje ikke meg du vil ha svar fra, men føler litt den treffer meg også. Jeg delammet når jeg kunne fullammet. 1. Droppet da jeg taklet dårlig å være så lenket til "ammestolen" som det jeg var i starten, at for min mentale helses skyld måtte far avlaste ved å ta noen av måltidene (lite pumpevennlige bryst førte til at vi gav mme når hun skulle ha flaske) 2.Nå har jeg ikke dårlig samvittighet for at vi prioriterte min mentale helse, for det gagnet også baby. Tror heller ikke den hadde vært dårligere om vi hadde gått fullt over til mme, dersom situasjonen hadde krevd det. Men når det stod på så hadde jeg mye dårlig samvittighet, gråt mye og følte meg som en dårlig mor. Hadde et veldig romantisk bilde av det å amme før jeg fikk barn. 3. Jeg flagget aldri at det var et bevisst valg, men ble det stilt spørsmål så skyldte på at jeg hadde for lite melk. Anonymkode: f99df...2b7 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Jeg ville ikke amme, for meg var det helt uaktuelt, Ikke dårlig samvittighet i det hele tatt, har to friske fine barn , Fikk ingen kommentarer, men fikk noen blikk, de overså jeg glatt ! Anonymkode: 87fe5...6d9 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Vurderer sterkt å delamme. Er veldig praktisk å ha melk i puppene når vi er ute av huset, mindre å tenke på. Men kroppen min har så vondt så vondt. Så vurderer det for min egen helse både nå og senere. Vet av erfaring at jeg har vondt i kroppen lenge etter ammeslutt pga dårlig ammestilling. Mine barn tar kun pupp ved framoverlent amming I hamburgergrep. Jeg har tenkt på det siden han n kom til verden og er nå 2 mnd. Har fått flaske innimellom men ikke fast. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg sikkert til å stå i det til ryggen knekker.. Men det er jo bare dumt. Anonymkode: ce09b...44a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Å delamme er jo ihvertfall virkelig ikke et nederlag, bare en seier! Man har utfordringer eller syntes det er vanskelig, men gir allikevel baby noe morsmelk, det er jo helt fantastisk bra! All morsmelken man klarer å gi, om det er fra pupp eller flaske, to dager, to uker eller fire måneder, er jo uansett så verdifull for barnet. Hva slags omgangskrets har dere som føler skam rundt dette? 😕 Ikke at det er noe galt i å gi kun morsmelkerstatning heller, man har som regel en grunn til det og det er ingen andre sin sak å legge seg oppi Man burde ikke trenge å oppgi noen grunn. Jeg var heldig og klarte, tross utfordringer, å amme helt til baby mistet interesse rundt 8 mnd. Det var en kjempeseier, jeg hadde som mål å prøve å amme i 4-6 mnd maks og var veldig åpen for å slutte å amme om det ble for vanskelig. Fikk pumpet i tillegg, så pappaen også kunne gi noen måltider, det var helt avgjørende for å i det hele tatt få barn at pappa kunne avlaste. Ikke alle får til pumping og hadde jeg ikke fått til det hadde vi definitivt gitt morsmelkerstatning. Mange venninner gjorde det sånn. Det er nok noen som syntes at jeg sluttet å amme tidligere enn jeg trengte, men de har ikke sagt noe til meg. Jeg vet ikke om det er bare i min omgangskrets, men jeg opplever at de fleste på min alder (ca 30) er veldig åpen for ulike løsninger på å mate baby (med noen ammegale unntak..) og at de i min foreldregenerasjon (ca 60) er positive til at det er helt greit å gi erstatning eller begynne tidlig med fast føde. Så jeg har opplevd veldig lite press for amming utenfra, det er jo helst mine egne forventninger det handler om. Anonymkode: 1aa5b...e6f 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 Valgte å ikke amme, aldri hatt dårlig samvittighet. To friske, fine og flotte barn, som nesten aldri er syke og helt like alle andre barn. Får jeg en tredjemann, velger jeg flaske da også. Valgte å ikke amme pga angst og traumer etter seksuelle overgrep. Anonymkode: b3e6a...8f7 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Valgte å ikke amme, aldri hatt dårlig samvittighet. To friske, fine og flotte barn, som nesten aldri er syke og helt like alle andre barn. Får jeg en tredjemann, velger jeg flaske da også. Valgte å ikke amme pga angst og traumer etter seksuelle overgrep. Anonymkode: b3e6a...8f7 Så godt å høre. Jeg hadde et forferdelig vanskelig svangerskap og en fødsel som endte med to uker på intensiv. Jeg er traumatisert. Føler jeg ikke klarer å gi mer, jeg føler alt i meg sier stopp med tanke på å skulle amme. Blir stresset og uvel av det. Baby tar flaske veldig lett og legger på seg i rekordfart. Men føler samboer hinter om at jeg burde amme. Jeg tror ikke jeg klarer det. Føler jeg har brukt meg helt opp de siste månedene, det er vanskelig å forsvare mitt valg, men det har bare sagt stopp. Men føler det er lite forståelse. Føler enkelte hinter om at jeg er egoistisk. Og kommentarer på hvor nærmest livsnødvendig morsmelk er for baby. Min svigerinne klarte ikke amme pga fødselsdepresjon. Det ble snakket så mye om i familien, hvor dumt det var og at hun burde jo kunne klare det. Jeg vet ikke jeg. Faktisk er sykehus og helsestasjon de som har vist størst forståelse for at jeg kommer til kort. Ingen har presset meg der. Men folk flest, spesielt andre kvinner har en utrolig nedlatende tone til oss som av ulike grunner ikke mestrer å amme. Og ja, jeg føler meg mislykket. Ikke noe gøy. Men å lese dine ord hjelper, VELDIG. Takk. Anonymkode: e1550...6b5 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vurderer sterkt å delamme. Er veldig praktisk å ha melk i puppene når vi er ute av huset, mindre å tenke på. Men kroppen min har så vondt så vondt. Så vurderer det for min egen helse både nå og senere. Vet av erfaring at jeg har vondt i kroppen lenge etter ammeslutt pga dårlig ammestilling. Mine barn tar kun pupp ved framoverlent amming I hamburgergrep. Jeg har tenkt på det siden han n kom til verden og er nå 2 mnd. Har fått flaske innimellom men ikke fast. Kjenner jeg meg selv rett så kommer jeg sikkert til å stå i det til ryggen knekker.. Men det er jo bare dumt. Anonymkode: ce09b...44a Jeg vil tro at en frisk og psykisk stabil mor trumfer noen måneder med morsmelk? Er vel ingenting som skader babyer mer enn foreldre som knapt fungerer i hverdagen? Du må jo bare velge det som gjør deg best rustet til å være en god mamma kjære deg 🤗 Anonymkode: e1550...6b5 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Skjønner ikke dere som bruker overgrep som unnskyldning for hvorfor dere ikke ammer. Dere har altså klart å lage disse barna, men å amme og dermed gi barnet de beste forutsetningene, det klarer dere ikke? Anonymkode: eb7e4...9d2 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke dere som bruker overgrep som unnskyldning for hvorfor dere ikke ammer. Dere har altså klart å lage disse barna, men å amme og dermed gi barnet de beste forutsetningene, det klarer dere ikke? Anonymkode: eb7e4...9d2 Sex er veldig lystbetont. Amming kan nok vekke følelse av at noen på en måte bruker deg. Selv om det ja er barnet ditt, så tror jeg det handler om følelsen av å miste kontroll. Jeg er ikke utsatt for overgrep, men resonnerer at det må være derfor. Føler det gir mening. Anonymkode: e1550...6b5 15
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Skjønner ikke dere som bruker overgrep som unnskyldning for hvorfor dere ikke ammer. Dere har altså klart å lage disse barna, men å amme og dermed gi barnet de beste forutsetningene, det klarer dere ikke? Anonymkode: eb7e4...9d2 Og mener du at barn som får mme ikke blir friske barn? Min nevø fikk dette og er i dag 7 år. Usedvanlig gløgg ifølge sine lærere, og aldri syk. Ser flott og sunn ut på alle måter. Anonymkode: e1550...6b5 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Skjønner ikke dere som bruker overgrep som unnskyldning for hvorfor dere ikke ammer. Dere har altså klart å lage disse barna, men å amme og dermed gi barnet de beste forutsetningene, det klarer dere ikke? Anonymkode: eb7e4...9d2 Det kan ikke sammenlignes. Anonymkode: b3e6a...8f7 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ville ikke amme, for meg var det helt uaktuelt, Ikke dårlig samvittighet i det hele tatt, har to friske fine barn , Fikk ingen kommentarer, men fikk noen blikk, de overså jeg glatt ! Anonymkode: 87fe5...6d9 Mors ego teller mer enn barnets ve og vel tydeligvis. Anonymkode: d7f8c...b19
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Så godt å høre. Jeg hadde et forferdelig vanskelig svangerskap og en fødsel som endte med to uker på intensiv. Jeg er traumatisert. Føler jeg ikke klarer å gi mer, jeg føler alt i meg sier stopp med tanke på å skulle amme. Blir stresset og uvel av det. Baby tar flaske veldig lett og legger på seg i rekordfart. Men føler samboer hinter om at jeg burde amme. Jeg tror ikke jeg klarer det. Føler jeg har brukt meg helt opp de siste månedene, det er vanskelig å forsvare mitt valg, men det har bare sagt stopp. Men føler det er lite forståelse. Føler enkelte hinter om at jeg er egoistisk. Og kommentarer på hvor nærmest livsnødvendig morsmelk er for baby. Min svigerinne klarte ikke amme pga fødselsdepresjon. Det ble snakket så mye om i familien, hvor dumt det var og at hun burde jo kunne klare det. Jeg vet ikke jeg. Faktisk er sykehus og helsestasjon de som har vist størst forståelse for at jeg kommer til kort. Ingen har presset meg der. Men folk flest, spesielt andre kvinner har en utrolig nedlatende tone til oss som av ulike grunner ikke mestrer å amme. Og ja, jeg føler meg mislykket. Ikke noe gøy. Men å lese dine ord hjelper, VELDIG. Takk. Anonymkode: e1550...6b5 Nå er det faktisk mindre jobb å amme enn å bruke mme da🤷♀️ Anonymkode: d7f8c...b19 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mors ego teller mer enn barnets ve og vel tydeligvis. Anonymkode: d7f8c...b19 Amming er best, men flaske er bra nok det også. Anonymkode: 45b12...135 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå er det faktisk mindre jobb å amme enn å bruke mme da🤷♀️ Anonymkode: d7f8c...b19 Kommer faktisk helt an på. Det er lettere i den forstand at du alltid har maten med deg, uten masse forberedelser, og du trenger ikke å tenke på renhold, sterilisering og rett temperatur. Noen mødre bruker såpass med energi og krefter på å få til ammingen, at det går utover psyken og mors ve og vel. Du blir ganske så sliten av å stadig pushe egne grenser, mer sliten enn våkenetter og amming i timesvis, og derfor er flaskemating enklere og mindre jobb for noen mødre, enn amming. Anonymkode: b3e6a...8f7 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kommer faktisk helt an på. Det er lettere i den forstand at du alltid har maten med deg, uten masse forberedelser, og du trenger ikke å tenke på renhold, sterilisering og rett temperatur. Noen mødre bruker såpass med energi og krefter på å få til ammingen, at det går utover psyken og mors ve og vel. Du blir ganske så sliten av å stadig pushe egne grenser, mer sliten enn våkenetter og amming i timesvis, og derfor er flaskemating enklere og mindre jobb for noen mødre, enn amming. Anonymkode: b3e6a...8f7 Amen Anonymkode: e1550...6b5 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #19 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå er det faktisk mindre jobb å amme enn å bruke mme da🤷♀️ Anonymkode: d7f8c...b19 Tja.... Anonymkode: e1550...6b5 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #20 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Mors ego teller mer enn barnets ve og vel tydeligvis. Anonymkode: d7f8c...b19 Typisk kjerring du. Har sikkert sladder som hovedinteresse nummer 1 og vet alt om alle fordi du har øyner både i front, bakhode og ræva. Anonymkode: e1550...6b5 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå