ajarRun Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil være vernepleier. Hva kan en vernepleier gjøre som en sykepleier ikke kan? Videreutdanningene ser mest ut å være fokusert på lavt betalte stillinger som arbeid med rus eller karriereveiledning. Og de fleste av dem ser ut til å være åpen for hvem som helst ikke bare vernepleiere. Hvorfor ikke bare ta en bachelor uten 18 måneders slavearbeid isteden? Sykepleier ser ut til å ha mye mer interessante veier og det kreves vel minimalt med utdanning for å få tilsvarende kompetanse som en vernepleier. Veien fra sykepleier til vernepleier ser veldig grei ut. Hva er det jeg overser? 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Man velger ut fra hvor man vil jobbe, hva man vil jobbe med, hvor fokuset ligger og hvor man har interessen sin. Anonymkode: e08a4...8d1 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 ajarRun skrev (1 time siden): Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil være vernepleier. Hva kan en vernepleier gjøre som en sykepleier ikke kan? Videreutdanningene ser mest ut å være fokusert på lavt betalte stillinger som arbeid med rus eller karriereveiledning. Og de fleste av dem ser ut til å være åpen for hvem som helst ikke bare vernepleiere. Hvorfor ikke bare ta en bachelor uten 18 måneders slavearbeid isteden? Sykepleier ser ut til å ha mye mer interessante veier og det kreves vel minimalt med utdanning for å få tilsvarende kompetanse som en vernepleier. Veien fra sykepleier til vernepleier ser veldig grei ut. Hva er det jeg overser? For så vidt enig med deg. Kjenner flere vernepleiere som angret på at de ikke ble sykepleiere i stedet. En bedre løsning hadde kanskje vært om de to første årene på studiet vært felles, og så kunne man valgt spesialisering i sykepleie eller vernepleie det siste året. Anonymkode: e370e...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Ville stått over begge deler. Anonymkode: 40fe5...3e0 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Vernepleier er godkjent som miljøterapeut, det er ikke sykepleier. Sykepleiere må ofte ha videreutdanning for å kunne jobbe på barnevernsinstitusjon og lignende. Vernepleiere har også bredere kompetanse på psykisk utviklingshemming etc. Vernepleier er en slags blanding mellom sosial arbeider og sykepleier vil jeg si. Vernepleiere får seg alltid jobb. Vet om en del vernepleiere som har søkt på sykepleierstillinger og fått dem. Anonymkode: 93981...775 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Vernepleiere han mye mindre kunnskap om både anatomi, fysiologi, sykdomslære, farmakologi og generell sykepleie (duh!). De har også mye mindre klinisk praksis under utdanningen enn sykepleierstudenter, så de sykepleierstillingene de evt kan få, er vel feks i skjermede enheter for demenssyke eller kanskje noen steder innenfor psykisk helsevern.. Å skulle jobbe med somatisk syke, blir jo helt feil, deres felt er vernepleie, som jo består av noe helt annet enn generell sykepleie - det handler m miljøterapi, adferdsregulering, habilitering etc. Vernepleie og sykepleie er helt ulike fag, hvis man ser på rammeplanene for utdanningene, er det ganske tydelig. Og det er ikke i nærheten av å være to år som er felles, slik det sies/foreslås over her. Jeg tenker at vernepleiere har et stort og åpent arbeidsmarked - PU-omsorgen rundt om er alt for tett befolket av folk uten formell kompetanse, så hvorfor en vernepleier skulle jobbe trakte etter sykepleierstillinger, er beyond me. Men det er jo enklere å komme inn på vernepleie, så mulig noen tror det er en snarvei? men blir jo ikke sykepleier, da, så hvis man ønsker å jobbe som sykepleier i en sykepleierstilling, tenker jeg det er lurt å velge sykepleie. Anonymkode: dbcd4...11c 8
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vernepleier er godkjent som miljøterapeut, det er ikke sykepleier. Sykepleiere må ofte ha videreutdanning for å kunne jobbe på barnevernsinstitusjon og lignende. Vernepleiere har også bredere kompetanse på psykisk utviklingshemming etc. Vernepleier er en slags blanding mellom sosial arbeider og sykepleier vil jeg si. Vernepleiere får seg alltid jobb. Vet om en del vernepleiere som har søkt på sykepleierstillinger og fått dem. Anonymkode: 93981...775 Men vernepleiere kan ikke jobbe på somatiske sykehusavdelinger. Anonymkode: e370e...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Jeg er vernepleier men jobber ikke som det nå. Men husker det var flere sykepleiere som sa til meg på jobb at det var vanskeligere å få jobb som sykepleiere fordi vernepleiere kunne ta jobbene som var til sykepleiere, men sjelden motsatt. Anonymkode: 620a2...d17
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg er vernepleier men jobber ikke som det nå. Men husker det var flere sykepleiere som sa til meg på jobb at det var vanskeligere å få jobb som sykepleiere fordi vernepleiere kunne ta jobbene som var til sykepleiere, men sjelden motsatt. Anonymkode: 620a2...d17 Nei, sykepleiere kan som regel få vernepleierjobber, men vernepleiere kan ikke alltid få sykepleiejobber. Dvs på sykehjem og i psykiatrien kan man ofte få hverandres stillinger, men vernepleiere er f.eks ikke kvalifisert til å jobbe på somatisk sykehus. Anonymkode: e08a4...8d1 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Men vernepleiere kan ikke jobbe på somatiske sykehusavdelinger. Anonymkode: e370e...c3d Det er riktig, så hvis man er veldig I tvil er nok sykepleier det tryggeste valget. Men verken sykepleiere eller vernepleiere har problemer med å få jobb. Anonymkode: 93981...775
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 Bare et lite PS: de fleste som velger vernepleie går ikke inn med ønsker om å jobbe på somatiske avdelinger. De arbeider primært miljøterapeutisk men med medisinkompetanse i tillegg. Jeg bidrar for eksempel som vaksinatør nå ved behov men det er jo bare en liten del av kompetansen min. Har aldri ønsket å arbeide på somatisk avdeling, da hadde jeg jo bare tatt sykepleie i stedet for. Anonymkode: 7383a...ade 5
ajarRun Skrevet 19. juni 2021 Forfatter #12 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vernepleier er godkjent som miljøterapeut, det er ikke sykepleier. Sykepleiere må ofte ha videreutdanning for å kunne jobbe på barnevernsinstitusjon og lignende. Vernepleiere har også bredere kompetanse på psykisk utviklingshemming etc. Vernepleier er en slags blanding mellom sosial arbeider og sykepleier vil jeg si. Vernepleiere får seg alltid jobb. Vet om en del vernepleiere som har søkt på sykepleierstillinger og fått dem. Anonymkode: 93981...775 Det finnes ingen egen miljøterapeututdanning, men miljøterapeuten er som regel en offentlig godkjent vernepleier, sosionom, ergoterapeut, sykepleier, barnevernspedagog, barnehagelærer eller spesialpedagog. Det finnes også miljøterapeuter med annen faglig bakgrunn Å ta vernepleie for å bli miljøterapeut virker litt merkelig. Vernepleie er et dyrt studie (mye oppmøte, mye praksis) og miljøterapeut kan du bli med et billig studie som bachelor i pedagogikk (ville nok valgt barnevernspedagog isteden for å få videre kompetanse). 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Vernepleie har et lavere snitt for å komme inn mange steder. De vernepleierene jeg kjenner kom ikke inn på sykepleien. Anonymkode: 9d9c2...247 1
ajarRun Skrevet 19. juni 2021 Forfatter #14 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Bare et lite PS: de fleste som velger vernepleie går ikke inn med ønsker om å jobbe på somatiske avdelinger. De arbeider primært miljøterapeutisk men med medisinkompetanse i tillegg. Jeg bidrar for eksempel som vaksinatør nå ved behov men det er jo bare en liten del av kompetansen min. Har aldri ønsket å arbeide på somatisk avdeling, da hadde jeg jo bare tatt sykepleie i stedet for. Anonymkode: 7383a...ade Jeg regner med jeg enten er kvalifisert som miljøterapeut eller bare trenger noen få studiepoeng i spesped for å bli det. Å ta et treårig studie for bare det virker tungvindt når man kan ta studier uten oppmøtekrav for å få samme tittel. Det jeg mangler er å kunne ta mange medisinske videreutdanninger, hovedsaklig med tanke på terapi og psykologi-relaterte ting. Både vernepleie og sykepleie åpner de dørene. Men sykepleie kan jeg vel finne jobb som hvor som helst i hele verden, mens vernepleie er en særnorsk ting. I tillegg virker det for meg som at man som sykepleier kan få all kompetansen en vernepleier har med billige videreutdanninger (lite oppmøte og lite eller ignen praksis). Nå har jeg vel neppe tenkt å jobbe noe særlig som noen av delene, Kunne tenkt meg å undervise i helse og oppvekst på vgs da. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 40 minutter siden, ajarRun said: Det finnes ingen egen miljøterapeututdanning, men miljøterapeuten er som regel en offentlig godkjent vernepleier, sosionom, ergoterapeut, sykepleier, barnevernspedagog, barnehagelærer eller spesialpedagog. Det finnes også miljøterapeuter med annen faglig bakgrunn Å ta vernepleie for å bli miljøterapeut virker litt merkelig. Vernepleie er et dyrt studie (mye oppmøte, mye praksis) og miljøterapeut kan du bli med et billig studie som bachelor i pedagogikk (ville nok valgt barnevernspedagog isteden for å få videre kompetanse). Hvis man skal jobbe som miljøterapeut på bufetat sine barnevernsinstitusjoner er det kun barnvern, sosionom eller vernepleier som er godkjent som utdannelse. Har sett flere stillingsannonser der de etterspør folk med kun de tre utdannelsene. Fordel med å bli vernepleier sammenlignet med sosionom eller barnevernspedagog er jo at man kan legge opp medisiner, noe som er etterspurt i f.eks psykiatrien. På psykiatriske institusjoner ønsker de jo oftest vernepleiere eller sykepleiere med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Man kan jo få jobb med annen utdannelse også, men vet at vernepleiere ofte blir foretrukket. Man stiller uansett sterke hvis man tar en yrkesrettet utdannelse. Bachelor i pedagogikk er jo uten praksis, så i de fleste tilfeller vil de nok foretrekke barnevernspedagog, sosionom, vernepleier etc. framfor en med bachelor i pedagogikk. Anonymkode: 93981...775 4
ajarRun Skrevet 19. juni 2021 Forfatter #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis man skal jobbe som miljøterapeut på bufetat sine barnevernsinstitusjoner er det kun barnvern, sosionom eller vernepleier som er godkjent som utdannelse. Har sett flere stillingsannonser der de etterspør folk med kun de tre utdannelsene. Fordel med å bli vernepleier sammenlignet med sosionom eller barnevernspedagog er jo at man kan legge opp medisiner, noe som er etterspurt i f.eks psykiatrien. På psykiatriske institusjoner ønsker de jo oftest vernepleiere eller sykepleiere med videreutdanning i psykisk helsearbeid. Man kan jo få jobb med annen utdannelse også, men vet at vernepleiere ofte blir foretrukket. Man stiller uansett sterke hvis man tar en yrkesrettet utdannelse. Bachelor i pedagogikk er jo uten praksis, så i de fleste tilfeller vil de nok foretrekke barnevernspedagog, sosionom, vernepleier etc. framfor en med bachelor i pedagogikk. Anonymkode: 93981...775 Tusen takk! Dette er den type ting jeg er ute etter. Her opplyser du på en fin måte en konkret del av vernepleiestudiet som ikke overlapper med pedagogikk og barnevern, og som vanskelig kan bli supplert med videreutdanning. Jeg ser hvordan å ta vernepleie isteden for sykepleie er logisk hvis man vil jobbe for bufetat. Vernepleie har mindre praksis og blir derfor lettere å kombinere med jobb enn sykepleie. Å supplere vernepleie med sosionomi eller barnevern er også trivielt, det er mange billige studier som kan gi den kompetansen. Andre veien er vanskeligere. Men jeg heller fortsatt mot sykepleie som et bedre valg, til tross for at det er mye dyrere. Da åpner det seg mange flere videreutdanninger innen forskjellig behandling. Med bare pedagoigikk er det dog noen enkle veier til å jobbe med behandling, feks familieterapimaster på OsloMet. Men jeg er usikker på om man får jobb med den.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 ajarRun skrev (10 minutter siden): Tusen takk! Dette er den type ting jeg er ute etter. Her opplyser du på en fin måte en konkret del av vernepleiestudiet som ikke overlapper med pedagogikk og barnevern, og som vanskelig kan bli supplert med videreutdanning. Jeg ser hvordan å ta vernepleie isteden for sykepleie er logisk hvis man vil jobbe for bufetat. Vernepleie har mindre praksis og blir derfor lettere å kombinere med jobb enn sykepleie. Å supplere vernepleie med sosionomi eller barnevern er også trivielt, det er mange billige studier som kan gi den kompetansen. Andre veien er vanskeligere. Men jeg heller fortsatt mot sykepleie som et bedre valg, til tross for at det er mye dyrere. Da åpner det seg mange flere videreutdanninger innen forskjellig behandling. Med bare pedagoigikk er det dog noen enkle veier til å jobbe med behandling, feks familieterapimaster på OsloMet. Men jeg er usikker på om man får jobb med den. Jeg er vernepleier med master innen psykisk helse og det er selvsagt mange veier å gå videre med den utdannelsen, akkurat som med sykepleie. Men hvis man ønsker å jobbe på somatisk avdeling så er det selvsagt sykepleier som er rett å sikte seg inn mot. Jeg verdsetter den medisinske kompetansen jeg har, men vurderte aldri å bli sykepleier da jeg interesserte meg primært for målrettet miljøarbeid i rus og psykisk helse, ikke somatikk. Jeg har jobbet primært i psykisk helsevern (sykehus) og der måtte du være enten vernepleier, sosionom eller sykepleier for å bli definert som miljøterapeut. En med utdanning i pedagogikk ville aldri fått fast stilling. Men mulig dette varierer fra ulike foretak. Vernepleie har fått et realt oppsving de siste årene og her hvor jeg bor har faktisk snittet for å komme inn, gått forbi sykepleie... Så det varierer også fra sted til sted. Det er stor etterspørsel etter vernepleiere innen kommunesektor og i psykisk helse. Så man vil hvertfall ikke gå uten jobb når man er ferdig utdannet. Og sykepleiere og vernepleiere blir sammen et veldig godt team! Jeg har masse god erfaring med tverrfaglig samarbeid. Anonymkode: 7383a...ade 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #18 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vernepleier er godkjent som miljøterapeut, det er ikke sykepleier. Sykepleiere må ofte ha videreutdanning for å kunne jobbe på barnevernsinstitusjon og lignende. Vernepleiere har også bredere kompetanse på psykisk utviklingshemming etc. Vernepleier er en slags blanding mellom sosial arbeider og sykepleier vil jeg si. Vernepleiere får seg alltid jobb. Vet om en del vernepleiere som har søkt på sykepleierstillinger og fått dem. Anonymkode: 93981...775 Sikker på det? Jeg gikk rett fra sykepleierstudiet og inn i en miljøterapeutstilling innenfor rusomsorgen. Her jobber både vernepleiere og sykepleiere (og andre yrkesgrupper). Alle er ansatt som miljøterapeuter, også sykepleiere uten videreutdanning. Anonymkode: dd07c...67b 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #19 Skrevet 20. juni 2021 43 minutter siden, AnonymBruker said: Sikker på det? Jeg gikk rett fra sykepleierstudiet og inn i en miljøterapeutstilling innenfor rusomsorgen. Her jobber både vernepleiere og sykepleiere (og andre yrkesgrupper). Alle er ansatt som miljøterapeuter, også sykepleiere uten videreutdanning. Anonymkode: dd07c...67b I bufetat er det hvert fall slik. Anonymkode: 93981...775 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #20 Skrevet 20. juni 2021 Sykepleie er somatikk, vernepleie er miljø. Jeg har bachelor i pedagogikk og jobber som rådgiver innenfor utdanningssektoren. Du velger selvfølgelig utdanning etter hva du ønsker å jobbe med. Ikke ta Ba i ped om du ønsker å jobbe i rus og psykiatri, pedagoger jobber primært med utvikling at utdanning, arbeidsliv, miljøter. i skole, familieterapi, ppt, rådgivning, karriereveiledning etc. Men - jeg hadde glatt valgt vernepleie over sykepleie. Stillingene sykepleiere kan få interesserer meg ikke (foruten helsesykepleie). Vernepleiere har spisskompetanse på rus, psykiatri og miljø. Kjempespennende. Anonymkode: 4d307...15d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå