AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Vil starte med å si at; jeg forsøker iherdig å finne nytt sted å bo, men det er ikke lett i en storby med skyhøye priser. Jeg er voksen nok til at kollektiv er utelukket. Huseierne løy på visning da de sa at man ikke merket noe til hverandre. Huset er opprinnelig ment å være enmannsbolig, men som de har "gjort om" til utleiedel i en del av 1.etg - noe jeg ikke automatisk visste. Dette har de gjort ved å investere i det billigste byggemateriale de har funnet, som er nærmest papplater mellom veggene. Gulv/tak har de ikke gjort noe med. De visste jo dette, men informerte ingenting om det på visning enda jeg konkret sporte de om lydisolasjon. Problemet er altså at det er så mye støy fra de at jeg holder ikke ut. De er aldri ute av huset, og de oppholder seg ALDRI i stuen sin. Altså er de så og si hele dagen på kjøkkenet (som er over min stue), og da er det konstant høylytt bråk. De drar stolene sine fram og tilbake, skap smeller igjen, hører samtalene, inn og ut av oppvaskmaskina, hører oppvaskmaskina går, når de trakter kaffe, når mobilen vibrerer, dreging og dunking konstant. Ja, ALT, HELE TIDEN. I går (fredagskveld) måtte jeg bare legge meg kl. 21 fordi de satt på kjøkkenet å bråkte sånn at jeg fikk verken sett på TV eller slappet av. De har i tillegg soverom rett over mitt, så når de nærmest hopper ut av sengen hver morgen kl 07, så vekker de meg. Jeg må også alltid sovne til at de prater. I dag (lørdagsmorgen) ble jeg også bråvekt av at de hopper ut av sengen og slamrer igjen dører og holder et uforståelig leven. Jeg holder på å miste besinnelsen. Akkurat i dette øyeblikket sitter de selvfølgelig på kjøkkenet (som de nå har gjort siden kl. 07 i morrest), og jeg har ikke orket å stå opp for å spise frokost i det bråket de holder nå. Har forsøkt å bråke tilbake for å bevise hvor lytt det er, men det nytter ikke. Er det virkelig ingenting jeg kan gjøre annet enn å holde ut til jeg en eller annen dag finner et sted jeg kan ha råd til å bo alene? Synes det er så sykt å ikke ta noe hensyn til andre mennesker, de kunne jo feks. ha oppholdt seg i sin egen stue noen timer ila dagen (stuen er et stykke unna der jeg oppholder meg, så da hører jeg de ikke), eller ikke minst vært ærlig på visningen... Anonymkode: d07a6...461 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Hva sier de når du klager til dem da? Anonymkode: da77e...d92 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva sier de når du klager til dem da? Anonymkode: da77e...d92 Usikker på om jeg har noen "god grunn" for å klage, og hva jeg skal eventuelt si? Forslag? Anonymkode: d07a6...461
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Helt ærlig. Jeg fikk tårer i øynene av å lese dette. Jeg har hatt flere utrolig vanskelige naboer, som røyker, kjefter, bråker, truer...Evig kamp hvor man føler seg maktesløs En stor klem til deg ❤️ Anonymkode: 84845...451 29
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Du må klage. Du betaler for å bo der. De skal ha hensyn til deg akkurat som du tar hensyn til dem. Klarer de ikke det kan de ikke ha leieboere. Anonymkode: 0e874...f3e 42
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 Du har jo ingenting å klage på. Det du beskriver er helt vanlig bolyder. Du får intensivere letingen og eventuelt senke kravene dine, så får du se om det blir bedre. Anonymkode: a116a...d51 12
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har jo ingenting å klage på. Det du beskriver er helt vanlig bolyder. Du får intensivere letingen og eventuelt senke kravene dine, så får du se om det blir bedre. Anonymkode: a116a...d51 Uenig. Når det er konstant, er det uutholdelig. Anonymkode: 84845...451 34
Loff77 Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Du får ta opp med dem at det er alt for lytt til å bo der. Si at hvis du skal kunne bo der må det investeres i lydhimling i hybelen, det hjelper veldig 11
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har jo ingenting å klage på. Det du beskriver er helt vanlig bolyder. Du får intensivere letingen og eventuelt senke kravene dine, så får du se om det blir bedre. Anonymkode: a116a...d51 Jeg har da bodd flere steder, og også i mange sokkelleiligheter, hvor jeg aldri har opplevd på nærhet til like mye lyder som her. Vet da selvfølgelig at enkelte lyder av og til, som tramping må man tåle. Men at de lager seg middag, samtaler, og hver minste lille lyd - som at nåla treffer gulvet - skal man slippe å høre. Anonymkode: d07a6...461 9
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har jo ingenting å klage på. Det du beskriver er helt vanlig bolyder. Du får intensivere letingen og eventuelt senke kravene dine, så får du se om det blir bedre. Anonymkode: a116a...d51 Om det er dårlig isolert er det ikke vanlige bolyder Anonymkode: 0e874...f3e 16
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må klage. Du betaler for å bo der. De skal ha hensyn til deg akkurat som du tar hensyn til dem. Klarer de ikke det kan de ikke ha leieboere. Anonymkode: 0e874...f3e Takk! Forslag til hvordan jeg kan formulere meg? Anonymkode: d07a6...461 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 Loff77 skrev (3 minutter siden): Du får ta opp med dem at det er alt for lytt til å bo der. Si at hvis du skal kunne bo der må det investeres i lydhimling i hybelen, det hjelper veldig Det driter de vel i. De kan jo si at hvis ts ikke liket det, finner de en annen leieboer på null komma niks. Anonymkode: 84845...451 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Var i samme situasjon som deg, bortsett ifra at naboen ikke var huseier. Hørte alt hun gjorde. ALT. Og det var aldri helt stille med mindre hun var bortreist. Holdt seriøst på å rakne for meg til slutt, og jeg begynte etter hvert å grue meg til å komme hjem fra jobb osv. Å klage hjalp ingenting, og huseier prøvde også å snakke med henne, uten nytte. Eneste løsning ble å flytte! Nå bor jeg under en huseier som er så stille at jeg ofte lurer på om hun i det hele tatt er hjemme. Hun er i tillegg mye bortreist i helger og ferier. Livskvaliteten min har økt kraftig, og jeg gruer meg ikke lenger til å komme hjem. Håper det ordner seg for deg! 😊 Anonymkode: 4e30e...7c1 28
Loff77 Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det driter de vel i. De kan jo si at hvis ts ikke liket det, finner de en annen leieboer på null komma niks. Anonymkode: 84845...451 Ja det kan de jo, men kanskje er de veldig fornøyd med leier? Neste leier vil muligens klage på det samme, poenget er at ferske utleiere ofte ikke har tenkt på dette i hele tatt 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har sett på andre leiligheter veldig lenge, men finner ingenting. Har IKKE høye krav, eneste kravet jeg har er at det er bedre isolert enn dette. Men når huseiere LYGER på visninger om lydisolasjon, så føler jeg meg maktesløs. Vil derfor helst kunne flytte et sted jeg vet er greit isolert, som feks. i blokk. I mellomtiden derimot, lurer jeg altså på om jeg bare må holde ut og har behov for å fortelle noen at dette er utholdelig og går kraftig utover livskvalitet og helse. Anonymkode: d07a6...461 3
Loff77 Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk! Forslag til hvordan jeg kan formulere meg? Anonymkode: d07a6...461 Er vel bare å forklare at det er fryktelig lytt og nesten uutholdelig å bo under en aktiv familie og at du må begynne å se deg om etter noe annet hvis ikke de er med på å gjøre tiltak? Det er ikke mulig å ta nok hensyn når det er såpass lydt. Det må nok gjøres ombygning hvis dette skal bli bra 9
Hulderen Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 Hvis ingen av leieboerne har klaget, så er det ikke sikkert at de er klar over hvor lydt det er. Lyden går jo sånn at man hører mye bedre de som er over seg enn de som er under. Slik de bråker, så overdøver de vel de lydene som kommer fra deg. 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 Du må klage. De har jo lurt deg! Jeg har også leietaker i kjelleren min. Har lagt inn lydbøyler og dobbelt gips-lag. Vi hører seriøst ikke hverandre. Om jeg støvsuger oppe, høres ikke det nede. EneSte jeg hører er om leietaker hører på høy musikk, og lukker utgangsdøra si. Anonymkode: db2ed...d4a 18
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #19 Skrevet 19. juni 2021 Hadde ikke tatt fem øre for å påpeke for dem at de ikke informerte godt nok om lydisolering når du spesifikt spurte om det og enten få leiereduksjon da det er en vesentlig ulempe for deg, eller heve kontrakten. Er det virkelig ingen andre boliger tilgjengelig innen ditt budsjett? Anonymkode: 394dd...69c 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #20 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde ikke tatt fem øre for å påpeke for dem at de ikke informerte godt nok om lydisolering når du spesifikt spurte om det og enten få leiereduksjon da det er en vesentlig ulempe for deg, eller heve kontrakten. Er det virkelig ingen andre boliger tilgjengelig innen ditt budsjett? Anonymkode: 394dd...69c Takk! Er vel andre lignende typer leiligheter som denne som ligger ute, men orker ikke tanken på at jeg skal flytte til en ny slik leilighet der utleier lyger på visning, også viser det seg at det er like lytt der også... Anonymkode: d07a6...461 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå