AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #1 Skrevet 19. juni 2021 Hei! har noen erfaring med barn som har hatt nedsatt hørsel? Jeg har vært bekymret for om han ikke utvikler språk/kommunikasjonsferdigheter normalt siden han er vanskelig å få kontakt med, ikke reagerer på navn eller når man prater til han. Han elsker musikk, og reagerer på lyder. Han var sen med babbling og synes å ha trøbbel med å etterligne lyder. Han er åpenbart ikke døv, men helsestasjonen har ikke ønsket å teste hørsel siden han åpenbart hører. Jeg har forstått det slik at man kan ha nedsatt hørsel likevel, og ha problemet med å høre/forstå stemmer i vanlig stemmeleie. Har noen erfaring? Ørene hans er sjekket i forhold til væske og slikt og det ser fint ut.. Anonymkode: bdd2b...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #2 Skrevet 19. juni 2021 Fikk han godkjent hørselstest på barsel? Hvor gammel er han? Anonymkode: 723d0...e28 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #3 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Fikk han godkjent hørselstest på barsel? Hvor gammel er han? Anonymkode: 723d0...e28 Godkjent på barsel ja. Han er 13 mnd. Begynte å reagere på ting rundt 9/10 mnd. Men han reagerer på musikk selv ved lav lyd, så tror jo i grunn han hører fint.. Anonymkode: bdd2b...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #4 Skrevet 19. juni 2021 Jeg har litt annerledes erfaring enn deg, for her ble det full utredning pga ikke godkjent hørselstest på barsel (ble testet flere ganger de første leveukene). Utredningen avdekket god hørsel, og det ser vi jo også godt når ungen har blitt eldre. Min erfaring er derfor at den testen på barsel er ekstremt sensitiv, og jeg vil jo derfor tro at den ikke kan vise godkjent hvis hørselen er normal. Barnet kan jo dog ha fått hørselstap i ettertid, men slikt kommer jo ikke ut av det blå. Har han hatt noe infeksjon/betennelse i ørene? Høres rart ut at ikke helsestasjonen vil teste, eller sende henvisning til sykehuset da, for da vår ble testet og utredet var de veldig på det med at hørselstap ikke er noe handicap, så lenge det oppdages tidlig. Det kan nemlig, som du er inne på, forsinke språkutviklingen hvis det ikke behandles, og det er jo litt alvorlig. Hvis ikke helsestasjonen hører, så dra til fastlegen og forklar situasjonen og si at du ønsker henvisning til utredning. Anonymkode: 723d0...e28 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #5 Skrevet 19. juni 2021 Glemte å sitere deg i det siste innlegget, men jeg er altså den samme AB som svarte først. Anonymkode: 723d0...e28
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #6 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har litt annerledes erfaring enn deg, for her ble det full utredning pga ikke godkjent hørselstest på barsel (ble testet flere ganger de første leveukene). Utredningen avdekket god hørsel, og det ser vi jo også godt når ungen har blitt eldre. Min erfaring er derfor at den testen på barsel er ekstremt sensitiv, og jeg vil jo derfor tro at den ikke kan vise godkjent hvis hørselen er normal. Barnet kan jo dog ha fått hørselstap i ettertid, men slikt kommer jo ikke ut av det blå. Har han hatt noe infeksjon/betennelse i ørene? Høres rart ut at ikke helsestasjonen vil teste, eller sende henvisning til sykehuset da, for da vår ble testet og utredet var de veldig på det med at hørselstap ikke er noe handicap, så lenge det oppdages tidlig. Det kan nemlig, som du er inne på, forsinke språkutviklingen hvis det ikke behandles, og det er jo litt alvorlig. Hvis ikke helsestasjonen hører, så dra til fastlegen og forklar situasjonen og si at du ønsker henvisning til utredning. Anonymkode: 723d0...e28 Hvis hørselen IKKE er normal, skulle det stå der. Beklager. Anonymkode: 723d0...e28
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #7 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg har litt annerledes erfaring enn deg, for her ble det full utredning pga ikke godkjent hørselstest på barsel (ble testet flere ganger de første leveukene). Utredningen avdekket god hørsel, og det ser vi jo også godt når ungen har blitt eldre. Min erfaring er derfor at den testen på barsel er ekstremt sensitiv, og jeg vil jo derfor tro at den ikke kan vise godkjent hvis hørselen er normal. Barnet kan jo dog ha fått hørselstap i ettertid, men slikt kommer jo ikke ut av det blå. Har han hatt noe infeksjon/betennelse i ørene? Høres rart ut at ikke helsestasjonen vil teste, eller sende henvisning til sykehuset da, for da vår ble testet og utredet var de veldig på det med at hørselstap ikke er noe handicap, så lenge det oppdages tidlig. Det kan nemlig, som du er inne på, forsinke språkutviklingen hvis det ikke behandles, og det er jo litt alvorlig. Hvis ikke helsestasjonen hører, så dra til fastlegen og forklar situasjonen og si at du ønsker henvisning til utredning. Anonymkode: 723d0...e28 Skjønner! Han har i grunn ikke hatt ørebetennelse eller noe slikt, ørene ser grei ut sier legene. Bare mye ørevoks. Syns det er rart med de bekymringene vi har, men han har fått ny fastlege nå (min lege) og han har nok ingen problemer med å henvise. Men vil gjerne høre om noen har erfaringer. Tror i grunn det meste peker mot autisme eller lignende, men i og med at det stort sett bare er kommunikasjon og språk som er problem og ikke andre atferdsendringer eller sensoriske problem så synes jeg jo man bør ha lav terskel for å utrede hørsel i tilfelle. Men alle har en vent å se mentalitet og det er veldig frustrerende. Men skal ta det videre asap med legen hans, såklart! Anonymkode: bdd2b...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 Mye ørevoks kan jo gi dårlig hørsel? Min sønn må jevnlig rense ørene hos ørelege, hører dårligere hvis det er mye voks. Legekontorene klarer ikke fjerne voksen, det må spesialinstrument til. Anonymkode: b2940...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #9 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Mye ørevoks kan jo gi dårlig hørsel? Min sønn må jevnlig rense ørene hos ørelege, hører dårligere hvis det er mye voks. Legekontorene klarer ikke fjerne voksen, det må spesialinstrument til. Anonymkode: b2940...cf2 Det tror jeg og, men ingen leger har sagt noe om det🙄 de har vært fullstendig klar over hele bildet og ikke nevnt noe sammenheng der🤷🏽♀️ Anonymkode: bdd2b...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Godkjent på barsel ja. Han er 13 mnd. Begynte å reagere på ting rundt 9/10 mnd. Men han reagerer på musikk selv ved lav lyd, så tror jo i grunn han hører fint.. Anonymkode: bdd2b...c57 Han er 13 måneder!!!! Anonymkode: 98ccf...930
Mnjah Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): men i og med at det stort sett bare er kommunikasjon og språk som er problem og ikke andre atferdsendringer eller sensoriske problem så synes jeg jo man bør ha lav terskel for å utrede hørsel i tilfelle. Han er 13 måneder og du mener han har «problemer» med kommunikasjon og språk...?
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 Som forelder til en unge med nedsatt hørsel. Og en med prosesseringsforstyrrelse så høres det her ekstremt normalt ut. Han er såvidt over året. Det er vanlig å ikke reagere på navnet da, eller at man blir prata til. Så lenge han reagerer på lyder hadde jeg ikke stressa på en god stund. Babling og etterligne lyder er heller vanlig å ikke gjøre noe særlig enda. Alt høres helt normalt ut, slapp av og nyt tiden med barnet Anonymkode: 40e1b...7bc 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Skjønner! Han har i grunn ikke hatt ørebetennelse eller noe slikt, ørene ser grei ut sier legene. Bare mye ørevoks. Syns det er rart med de bekymringene vi har, men han har fått ny fastlege nå (min lege) og han har nok ingen problemer med å henvise. Men vil gjerne høre om noen har erfaringer. Tror i grunn det meste peker mot autisme eller lignende, men i og med at det stort sett bare er kommunikasjon og språk som er problem og ikke andre atferdsendringer eller sensoriske problem så synes jeg jo man bør ha lav terskel for å utrede hørsel i tilfelle. Men alle har en vent å se mentalitet og det er veldig frustrerende. Men skal ta det videre asap med legen hans, såklart! Anonymkode: bdd2b...c57 hørsel bør dobbeltsjekkes uansett. gjerne gå til fastlege for å henvise til sykehuset. da har man Evt utelukket hørsel. det er også noen som kan ha normal hørsel men vansker med å prossessere og skille de ulike språklydene. Hvis ikke det er hørsel da kan man begynne å tenke om han bør utredes for språkvanske eller autisme. han kan også være forsinket språklig. Anonymkode: c9dc6...53a
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #14 Skrevet 19. juni 2021 Er ikke nettopp prosesseringsforstyrrelser at man hører lyder bra, men har vanskeligheter med å forstå hva som blir sagt? Jeg synes helsestasjonen burde ta dette alvorlig. Sjekk med Statped: https://www.statped.no/horsel/ Anonymkode: 7c95a...b84
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #15 Skrevet 19. juni 2021 det er jo også et bredt normalspenn, og kanskje han er innenfor normalen. kan jo være det kommer plutselig, og at det da det også komme endel samtidig. behøver jo ikke å være noe galt. snakk med barnehagen om hvordan de opplever det. Anonymkode: c9dc6...53a 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #16 Skrevet 19. juni 2021 Mnjah skrev (1 time siden): Han er 13 måneder og du mener han har «problemer» med kommunikasjon og språk...? Det stemmer. Han følger ikke milepæler for kommunikasjon/språk og sosiale ferdigheter og derfor er jeg litt bekymret for dette. Han bruker bla ingen gester, begynte sent å babble og babbler fremdeles lite funksjonelt og monotont og dessuten hermer han lite etter gester/lyder og andre ting. Jeg vet godt det ikke nødvendigvis betyr at noe er galt, men siden jeg vet det jeg vet om utvikling, så er jeg bekymret selvom han er 13 mnd. Han viser mange tegn på autisme bla. Og det er nettop derfor jeg spør om erfaringer i forhold til nedsatt hørsel fordi det i så tilfelle er viktig å avdekke for at han skal kunne ta igjen hvis det skulle vise seg at han hører dårlig. Det burde ikke fornærme noen at jeg er bekymret for min EGEN sønn (uavhengig av alder) og ber om erfaringer ☺️👍🏼 også må ingen tro at jeg sitter på rævva og venter på svar her inne. Såklart er fastlege kontaktet, og såklart skal jeg forhøre meg med bhg når han begynner der. Jeg er simelthen ute etter erfaringer fra andre i samme situasjon ☺️ Anonymkode: bdd2b...c57 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #17 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er jo også et bredt normalspenn, og kanskje han er innenfor normalen. kan jo være det kommer plutselig, og at det da det også komme endel samtidig. behøver jo ikke å være noe galt. snakk med barnehagen om hvordan de opplever det. Anonymkode: c9dc6...53a Det kan absolutt være, det håper jeg jo ☺️👍🏼 Han starter i bhg i høst, regner med de raskt vil merke om han avviker fra det som er normalt 🙂 kan godt være min egen angst/overanalyse og bekymring tar for stor plass også, hvem vet🤷🏽♀️ Anonymkode: bdd2b...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #18 Skrevet 19. juni 2021 Vurdert å utrede han for autisme? Anonymkode: 4c4fe...bcd
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #19 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vurdert å utrede han for autisme? Anonymkode: 4c4fe...bcd Absolutt. Men han er for liten enda. Pluss alle vi allerede har vært i kontakt med vil avvente. Allerede vært i kontakt med ppt som vil gi han en sjangse til å catche opp først. Utredes som regel ikke før 18 mnd såvidt jeg vet. Anonymkode: bdd2b...c57
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #20 Skrevet 19. juni 2021 Fy fader, dagens foreldre.. ingen tålmodighet i dagens barn, skal bare utrede, utrede og utrede Anonymkode: 98ccf...930
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå