Gå til innhold

Pfizer vs Moderna (bivirkninger)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Står flere steder på nett at det er mer bivirkninger fra Moderna vaksinen, stemmer det?

En annen ting jeg syns er rart er at de jeg vet om som har fått Moderna er menn og damene får Pfizer. Tilfeldig?

Skrevet

Jeg har fått to doser av pfizer sin og jeg merket absolutt ingen bivirkninger, bortsett fra litt øm i armen. Var forberedt på å kjenne noe etter dose 2 (siden så mange har sagt at man kjenner mer bivirkninger etter dose 2). Det stemte imidlertid ikke for meg da 😅

Hva gjelder det andre du skriver der, så fikk moren min moderna sin vaksine, mens jeg er 95% sikker på at min far fikk pfizer. Må høre med han i morgen 😅 Vil tro det er tilfeldig det du tenker. Var en god blanding av menn og kvinner på legekontoret da jeg tok både dose 1 og dose 2 og de vaksinerte med pfizer. 

• Liker 2
Skrevet
Janzypants skrev (2 minutter siden):

Jeg har fått to doser av pfizer sin og jeg merket absolutt ingen bivirkninger, bortsett fra litt øm i armen. Var forberedt på å kjenne noe etter dose 2 (siden så mange har sagt at man kjenner mer bivirkninger etter dose 2). Det stemte imidlertid ikke for meg da 😅

Hva gjelder det andre du skriver der, så fikk moren min moderna sin vaksine, mens jeg er 95% sikker på at min far fikk pfizer. Må høre med han i morgen 😅 Vil tro det er tilfeldig det du tenker. Var en god blanding av menn og kvinner på legekontoret da jeg tok både dose 1 og dose 2 og de vaksinerte med pfizer. 

Det er vel tilfeldig, bare stusset litt over det. Leste også at Moderna sies å ha mer bivirkninger :

Sitat

Does one vaccine cause more side effects than the other?

According to Pfizer, about 3.8% of their clinical trial participants experienced fatigue as a side effect and 2% got a headache. 

Moderna says 9.7% of their participants felt fatigued and 4.5% got a headache.

https://www.nbcboston.com/news/local/pfizer-vs-moderna-vaccines-does-one-have-more-side-effects-than-the-other/2373414/

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan bare beskrive hvordan første runde Moderna påvirket meg: Litt stiv/øm overarm i snaue to dager slik som alle andre vaksiner jeg har fått har hatt som effekt. Ikke så øm at jeg ikke har kunnet jobbe som vanlig. Med andre ord helt trivielt. 

Den dagen jeg ble vaksinert fikk alle Moderna. 50/50 menn og kvinner.

Skrevet

Her har de fleste fått Pfizer sin både kvinner og menn og det har vært lite bivirkninger sånn utenom den ømme armen.

Har en del venner i utlandet som har fått Moderna sin og de har blitt "småsyke" etterpå, men helt overkommelig. Der og har det og vært relativt likt fordelt på kvinner og menn. 

Skrevet

Av de jeg kjenner, ser det ut til at det er ganske likt fordelt med bivirkninger på begge vaksinene. Selv har jeg bare fått dose 1 (Moderna), og hadde en småvond arm en dag eller to. Naboen har fått begge dosene og lå rett ut i to dager med feber, svetting og kraftige smerter i hode og kropp begge gangene, men de fleste forteller om lette/moderate plager. Blir spennende å se hva neste runde bringer. Heldigvis går det jo uansett relativt fort over👍

Gjest Fnuggolina
Skrevet

I vår bydel vaksinerer de hele dager med et preparat.

Jeg fikk først time kl 12, det var Moderna hele dagen. 

Så ble timen slyvd til kveldstid, og da var det bare Pfizer.

De alternerer ikke på merket  - og det var både menn og kvinner der. 

Skrevet
NorthernLight skrev (På 19.6.2021 den 0.52):

Står flere steder på nett at det er mer bivirkninger fra Moderna vaksinen, stemmer det?

En annen ting jeg syns er rart er at de jeg vet om som har fått Moderna er menn og damene får Pfizer. Tilfeldig?

Ja, tilfeldig. I store deler av landet bruker de kun Pfizer også. 

Skrevet (endret)

Moderna har visst kraftigere doser enn Pfizer:

https://www.statnews.com/2021/02/02/comparing-the-covid-19-vaccines-developed-by-pfizer-moderna-and-johnson-johnson/

"Moderna went with a much larger dose of vaccine, 100 micrograms. It means the company is using a little more than three times as much vaccine per person as Pfizer is."

Ut fra det burde det jo bli mer bivirkninger med Moderna tenker jeg .

Moderna - https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV DAP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2="Line Listing Objects"."Substance High Level Code"&P3=1+40983312

Pfizer - https://dap.ema.europa.eu/analytics/saw.dll?PortalPages&PortalPath=%2Fshared%2FPHV DAP%2F_portal%2FDAP&Action=Navigate&P0=1&P1=eq&P2="Line Listing Objects"."Substance High Level Code"&P3=1+42325700

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20210617 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

image.png.8d8a184eb50b9baf781d3ed291dbc060.png

Hvis man regner 1+2 dose:

Pfizer: 0,13% bivirkninger
Moderna: 0,16% bivirkninger

= 23,08% mer sjans for å få bivirkninger med Moderna.

AZ er helt ekstrem Bare her kan du se at det er bad.

image.png.11803f24a845f5d0edacf3322ad58a16.png

4,87% sjanse for bivirkninger 😨

Endret av Betasuppe
  • Liker 2
Skrevet

Bivirkningene kommer vel fra begge to om noen uker først, om du er uheldig, og er mellom 18-30 år. Er da snakk om ulike tilstander i hjertet, rapportert om masse i USA.

• Liker 5
Skrevet
Svennis skrev (1 minutt siden):

Bivirkningene kommer vel fra begge to om noen uker først, om du er uheldig, og er mellom 18-30 år. Er da snakk om ulike tilstander i hjertet, rapportert om masse i USA.

Kilder?

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk i alle fall veldige bivirkninger etter dose to av Moderna. Var skikkelig dårlig dagen etter med 39 i feber, lå til sengs og var knapt bevisst. Når feberen gikk over, følte jeg meg dårlig i ytterligere 2-3 dager, men ikke så ille som dag to altså. Dag to var som å ha en voldsom influensa, var helt utslått.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (9 minutter siden):

Jeg fikk i alle fall veldige bivirkninger etter dose to av Moderna. Var skikkelig dårlig dagen etter med 39 i feber, lå til sengs og var knapt bevisst. Når feberen gikk over, følte jeg meg dårlig i ytterligere 2-3 dager, men ikke så ille som dag to altså. Dag to var som å ha en voldsom influensa, var helt utslått.

Hvor fort merket du bivirkningene? Jeg får dose to i morgen, og er litt spent på reaksjonen. Merket ikke noe annet enn litt vond arm etter første dose.

Skrevet (endret)
Petra75 skrev (2 minutter siden):

Hvor fort merket du bivirkningene? Jeg får dose to i morgen, og er litt spent på reaksjonen. Merket ikke noe annet enn litt vond arm etter første dose.

Faktisk begynte jeg å kjenne meg litt svimmel allerede på t-banen hjem etter vaksineringen (dose to). Kjente det godt. Altså en halvtime etter stikket. Som å være litt uvel og svimmel.

Senere på kvelden begynte jeg å kjenne meg småsyk, men ikke så ille, ganske svimmel. Som om jeg brygget på noe.

Og da jeg våknet klokka åtte neste morgen var det altså full feber og skikkelig "influensasyk".

(etter første dose merket ikke jeg heller noe særlig annet enn vond eller øm arm)

Endret av Million
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Lillemorbare skrev (1 time siden):

Kilder?

I Norge er det meldt om 35 tilfeller av akutt perikarditt (betennelse i hjerteposen) etter vaksinasjon. 29 av tilfellene er meldt etter vaksinasjon med Comirnaty (Pfizer), 5 tilfeller etter Moderna, og 1 tilfelle etter Vaxzevria (AstraZeneca)

Det er også meldt om 7 tilfeller av myokarditt (betennelse i hjertemuskelen), 6 tilfeller etter Comirnaty (Pfizer), og 1 tilfelle etter Moderna.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/undersoker-noen-fa-tilfeller-av-hjerteproblemer-etter-vaksinasjon-med-mrna-/

I USA granskes over 300 tilfeller av hjerteproblemer hos tenåringer som har blitt vaksinert med covid-19 vaksine.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/gransker-hjerteproblemer-hos-vaksinerte-tenaaringer.CYPACC2Wl

En 19 år gammel jente i USA døde etter vaksinasjon med Moderna. Legene mener dødsårsaken er.myokarditt (betennelse i hjertemuskelen)

https://childrenshealthdefense.org/defender/19-year-old-dies-heart-problem-moderna-vaccine/

Endret av *luna*
  • Liker 4
Skrevet

Har fått 2 doser Moderna. Ble skikkelig støl i armen, varte rundt 2 dager begge gangene. Og det var det hele for min del. Er kvinne om det har noe å si.

• Liker 1
Skrevet

Hva folk vaksineres med, kommer an på hvilken vaksine som er levert til den dagen. For min del var det Moderna, og for min manns del var det Pfizer. (Jeg tok 4 dager senere enn han.) 
Og da jeg var der, var det en blanding både i kjønn og alder som hadde fått vaksine, og de ga altså bare Moderna da. 

Har ikke fått dose 2 ennå, det er først til høsten. Men hadde litt mer bivirkninger enn mannen, i form av mer vond arm, og vondt i litt lengre tid.

• Liker 1
Skrevet
NorthernLight skrev (På 19.6.2021 den 0.52):

Det virker som Moderna gir mer bivirkninger. Jeg våknet med 39 i feber dagen etter Moderna ble satt. Men det varte bare en dag. Dagen etter der var jeg bare litt slapp. Jeg kjenner mange som har fått Pfizer og ikke fått en eneste bivirkning.

Skrevet
J.E skrev (6 minutter siden):

Det virker som Moderna gir mer bivirkninger. Jeg våknet med 39 i feber dagen etter Moderna ble satt. Men det varte bare en dag. Dagen etter der var jeg bare litt slapp. Jeg kjenner mange som har fått Pfizer og ikke fått en eneste bivirkning.

Foreldrene mine fikk Pfizer, og fikk kraftige bivirkninger begge to (etter dose to). Influensafølelse i kroppen, feber på 39 i et par dager, men så var alt over. Svigermor fikk Moderna og merket ingenting utover øm arm etter begge dosene. Mannen min fikk dose to av Pfizer for et par uker siden, og ble også litt dårlig, men ikke så dårlig som foreldrene mine. Jeg fikk dose 2 av Moderna på fredag, og har fortsatt ikke merket noenting (bortsett fra øm arm på fredag og lørdag). 

Du finner plenty av lignende historier, og mitt inntrykk er at bivirkningene er temmelig like, og det er helt tilfeldig om det er Moderna eller Pfizer du har fått, ift om du får merkbare bivirkninger eller ikke.

• Opprett ny...