Gå til innhold

Sår på foten som ikke gror (advarsel sterkt bilde)

Frøken askepott

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 0.52):

Ikke meg som svarte over, men sår på foten er en av komplikasjonene som kan oppstå ved diabetes.

Anonymkode: f9d71...07a

Utenfor tema. Men min mor hadde en del sår på beina og psoriasis. Jeg hadde Akkurat lest litt om det da og nevnte til henne at jeg var litt bekymret for henne pga jeg tenkte at hun muligens kunne være i pre diabetes stadiet. 
Men i følge henne så hadde legen sagt at alt var fint og flott.

Jeg falt meg ikke til ro med det og ba henne få en bedre utredning.

Det tok hele fem år før hun fikk svar.  Nå fikk hun påvist diabetes type 2 ( jeg er litt oppgitt av henne og, hun har aldri tatt noen grep angående kostholdet sitt. Og tror ikke hun har gjort noen endringer nå heller). 

Anonymkode: cff03...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.6.2021 den 0.48):

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg tror noe dumt, jeg er sikker på du vet langt mer enn meg. Men hva har diabetes og hjertesvikt med sår å gjøre?

Anonymkode: bb224...99b

Alt…

Anonymkode: 4db59...ba1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er han i overvektig? Og hvordan er kostholdet hans? Tenker pga eventuell diabetes.

Anonymkode: 7a64f...720

Ikkr overrvektig i hele tatt. Normalvektig, men nærmere undervektig enn overvektig. Han har variert kosthold, men veldig glad i søtsaker. Legger ikke på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Frøken askepott skrev (På 20.6.2021 den 11.20):

Min far nekter å gå til legevakten og vil vente til timen på Haukeland hos karkirurgisk poliklinikk på fredag. Jeg har lest gjennom svarene og er både fortvila og frustrert over at ting har forrverret seg så mye. Såret er nå over 3 ganger så stort som det var første gang min far viste meg det. Han gikk til lege i begynnelsen av april. Ingen blodprøver eller bakterier eller hjertemålinger er utført. Fastlegen, som visst nok ikke er fastlege, men en vikar, spurte min far om han hadde diabetes. Min far svarte: ikke som jeg vet. Siden det har det ikke blitt tatt noen prøver. Håper virkelig ting blir tatt tak i på Haukeland. Ingen feber eller nedsatt allmenntilstand. De 2 siste nettene har han sovet bedre. Det vil si at i natt våknet han bare 2 ganger av smerter og fikk sove igjen etter smertestillende.

Ser nå at han har vært på karkirurgisk poliklinikk. Hvorfor var han ikke henvist til hud-poliklinikk eller til en plastikkirurg? Skjønner ikke helt hva kar har med dette å gjøre (det forklarer jo hvorfor de tok ultralyd av føttene og snakket om åreknuter, men jeg trodde det var såret og sårbehandling som skulle være i fokus). Er det fastlegen som har henvist til kar?

Anonymkode: 61c2d...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis han føler han ikke fikk med seg all informasjonen kan han logge seg inn på helsenorge.no å lese legenotatet i journalen sin. Der kan dere også se hvordan henvisningen til operasjon ligger an.

Anonymkode: 65d8d...8b0

Takk for tipset. Det skal vi se på neste gang jeg er hjemme hos han, siden han ikke bruker internett 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Utenfor tema. Men min mor hadde en del sår på beina og psoriasis. Jeg hadde Akkurat lest litt om det da og nevnte til henne at jeg var litt bekymret for henne pga jeg tenkte at hun muligens kunne være i pre diabetes stadiet. 
Men i følge henne så hadde legen sagt at alt var fint og flott.

Jeg falt meg ikke til ro med det og ba henne få en bedre utredning.

Det tok hele fem år før hun fikk svar.  Nå fikk hun påvist diabetes type 2 ( jeg er litt oppgitt av henne og, hun har aldri tatt noen grep angående kostholdet sitt. Og tror ikke hun har gjort noen endringer nå heller). 

Anonymkode: cff03...bd2

Kan jo være han har det uten å vite det, men håpte at de tok tak i det på Haukeland.. men tydeligvis ikke så opphengt i det.

5 år var da insane lang tid på å få svar 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ser nå at han har vært på karkirurgisk poliklinikk. Hvorfor var han ikke henvist til hud-poliklinikk eller til en plastikkirurg? Skjønner ikke helt hva kar har med dette å gjøre (det forklarer jo hvorfor de tok ultralyd av føttene og snakket om åreknuter, men jeg trodde det var såret og sårbehandling som skulle være i fokus). Er det fastlegen som har henvist til kar?

Anonymkode: 61c2d...2e3

Fastlegen som har sendt henvisningen ja. Min far sa at han var innom til 2 forskjellige leger så kan være han var innom sårekspert også, men hun fikk ikke sett såret. Virker litt som en kasteball i systemet. Får se hvordan denne nye salven virker 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken askepott skrev (På 19.6.2021 den 0.55):

Den iranske fastlegen hans hadde visst tidligere vært kirurg, så liknende tilfeller hadde han vært borti før og syntest visst det var spennende.. spent på hva tilbakemeldingen fra Haukeland blir. Sårpumpe har vært nevnt, men aldri prøvd ut. Redd det er forseint det også...

ikke vent på henvisningen til haukeland.. dra på legevakta. han trenger hjelp fortløpende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kalini skrev (2 timer siden):

ikke vent på henvisningen til haukeland.. dra på legevakta. han trenger hjelp fortløpende. 

Nei. Dette er ikke noe for legevakta!!! 

Anonymkode: 9f36b...5a3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Flere sykehus har sår poliklinikk be om henvisning asap!

Anonymkode: ac343...f28

kalini skrev (2 timer siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei. Dette er ikke noe for legevakta!!! 

Anonymkode: 9f36b...5a3

Les tråden før dere svarer. Mannen trenger ikke henvisning. Han har jo allerede vært på Haukeland sykehus!

Anonymkode: c4650...da6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva ble behandlingen for faren din? 
Min far hadde lignende sår på foten, som de heller ikke gjorde mye med. I månedsvis slet han med sterke smerter. Han oppsøkte også legevakt som ikke gjorde noe særlig med saken. Etter en god stund ble han sendt til sykehus som blokkerte ut tette blodårer og han hadde kontinuerlig hjemme sykepleier i ukesvis etterpå som fjernet nekrose fra såret og ga øvrig sårpleie.

Anonymkode: 36393...3a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sår gror ofte saktere når man har har Diabetes, men de gror til slutt. Sår som ikke gror i det hele tatt kommer som regel av dårlig regulert Diabetes. Altså, når man slurver med insulin og ikke tar nok hensyn til blodsukkerendringer. 
Det var vanligere med store bensår og lammelser i beina før i tiden når man ikke kunne måle nøyaktig blodsukker, men bare fikk en indikasjon ved hjelp av en papirstrimmel man tisset på. I dag har vi heldigvis mye bedre hjelpemidler så slike skader er mer sjeldne. 
Vet ikke om uoppdaget diabetes kan føre til slike sår, men ville fått det sjekket. 
Kjenner en som hadde et lite sår som ikke grodde, han fikk beskjed om at det var kreft. Noe det heldigvis det viste seg at det ikke var allikevel. Så det virker som det ikke er så lett å få riktig svar/behandling for slikt. 

Anonymkode: c56a9...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Frøken askepott skrev (På 27.6.2021 den 12.33):

Fastlegen som har sendt henvisningen ja. Min far sa at han var innom til 2 forskjellige leger så kan være han var innom sårekspert også, men hun fikk ikke sett såret. Virker litt som en kasteball i systemet. Får se hvordan denne nye salven virker 🙈

Fordi de aller fleste kroniske sår på føtter skyldes feil med blodsirkulasjonen, enten store arterier, vener eller små kapillærer, så er sårspesialistene på sykehus tilknyttet karkirurgisk avdeling. Kroniske forstår hos diabetikere har ingenting hos hudlege eller plastikkirurg å gjøre. Fastlegen har selvsagt henvist helt korrekt her.

Anonymkode: 732fa...2f4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan går det med faren din? Han trenger oppfølging av hjemmetjenesten ser det ut til. Røyker han? 

Anonymkode: 4965b...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Frøken askepott skrev (På 26.6.2021 den 18.32):

Pappa var på Haukeland i går. Han sa at han fikk en ny type bandasje og en ny type salve 🙈

Ingen ny time for kontroll, som han hadde fått med seg. De hadde tatt ultralyd av begge beina og funnet ut at det var veldig bra blodgjennomstrømning i den friske foten, og i grunn bra i den syke - det var litt dårligere i den syke som kunne relateres til såret, men ikke noe alarmerende. Han har flere åreknuter på beina, som de tidligere legene han har gått til ikke har brydd seg med, men legen på Haukeland mente at de kanskje kunne ha en eller annen påvirkning og ønskte å operere de. Det er venteliste på slike operasjoner, men forhåpentligvis blir det operasjon i løpet av sommeren. Om noen avlyser sin operasjon kunne det hende han fikk komme til før.

Fortsatt ingen som har tatt blodprøver for å undersøke om diabetes kan være underliggende årsak.

Så foreløpig er det bare salve og bandasje som skal prøves ut videre. Min far nevnte at hun første legen han gikk til snakket veldig fort og det var mye informasjon på en gang, så han hadde vansker med å huske alt som ble sagt 😅 Det ble tatt bilde av såret, som ble lagret i journalen hans, så fikk han salve og bandasje på.. Så kom han inn til ny spesialist, som ikke fikk sett såret fordi det var bandasjert.. bilde av såret ble nevnt, men glemt. Så har i grunn ingen aning om hva som ble vurdert eller gjort der 😂

Kan tenke meg at videre oppfølging er med fastlegen 👌🏼

Jo, også hadde min far spurt om han kunne kjøre hjem selv etter en slik operasjon av åreknuter. Da lo legen og svarte nei.

Så her må det bare smøres med tålmodighet og håpe og be om det beste ❤

Takk for alle tilbakemeldinger, har lest og setter pris på alle som har svart 😊

Han trenger oppfølging fra hjemmetjenesten. Slike sår trenger mye oppfølging fra helsepersonell. 

Anonymkode: 4965b...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Var hjemme hos min far i helgen. Såret gjør fortsatt like vondt og forstyrrer nattesøvnen hans. Så mye er likt, men jeg synes kanskje det ser litt bedre ut. Han har fått time til åreknute operasjon i slutten av neste uke, men antar det vil ta en stund enda, men er litt mer optimistisk nå enn tidligere 😅

Legger ved bilde tatt fra helgen og det frå 19.juni.Snapchat-1557345250.thumb.jpg.b66235c155cde29f517d87f87589d751.jpg

20210710_202007.thumb.jpg.7103e9482e34e90c6a1f3e2465d70958.jpg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Om noen er interessert i å vite hvordan det har gått med foten til min far, så har det gått over all forventning 😁 ser nå veldig mye bedre ut og nesten helt lukket.

Snapchat-555871405.jpg

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...