Gå til innhold

Sår på foten som ikke gror (advarsel sterkt bilde)

Frøken askepott

Anbefalte innlegg

Min far har nå gått til fastlegen i flere måneder uten særlig bedring av såret (se bilde). Såret blir større og smertene er så uutholdelige at han får ikke sove om natten. Nå har endelig fastlegen innsett at han kan ikke gjøre noe mer og sendt henvisning til Haukeland sykehus, som han har fått time hos neste fredag... Burde han gått til legevakten før?

Hilsen bekymret datter 😔

Spoiler

Snapchat-1462344642.jpg

Bildet er skjult bak spoiler. 
_popcorn_, mod

Endret av _popcorn_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uansett hva som skjer så får du ikke skrudd tilbake tiden, og det er ikke gitt at legevakten hadde kunne gjort noe mer enn å henvise de også. Fokuser nå på hva som skjer fremover med Haukeland og følg opp at han får smertestillende og hjelp. 

Av ren nysgjerrighet: har din far diabetes? 

Anonymkode: f3cc8...0ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sølv_dugg skrev (2 minutter siden):

Denne fastlegen bør meldes asap! Såret er begynt å bli nekrotisk i sårkantene, og det er ikke bra. Jeg hadde tatt han med til legevakten med én gang i morgen tidlig, så får de evt.sende han videre til hudavdelingen for oppstart sårbehandling med en gang. Hvor lenge har han gått med det? Har han diabetes? Hjertesvikt? 

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg tror noe dumt, jeg er sikker på du vet langt mer enn meg. Men hva har diabetes og hjertesvikt med sår å gjøre?

Anonymkode: bb224...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv_dugg skrev (3 minutter siden):

Denne fastlegen bør meldes asap! Såret er begynt å bli nekrotisk i sårkantene, og det er ikke bra. Jeg hadde tatt han med til legevakten med én gang i morgen tidlig, så får de evt.sende han videre til hudavdelingen for oppstart sårbehandling med en gang. Hvor lenge har han gått med det? Har han diabetes? Hjertesvikt? 

Ingen diabetes eller hjertesvikt. Han gikk nok alt for lenge med det før han gikk til legen, men ingen bedring etter fastlegen begynte.. heller forverring som vi klarer å se. Legen mener det har vært litt bedring, siden det har begynt å væske seg mer og han mener det har begynt å gro i bakkant..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sølv_dugg skrev (5 minutter siden):

Sikker på at det ikke er fibrin??

Anonymkode: fcb3b...8a2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke fordi jeg tror noe dumt, jeg er sikker på du vet langt mer enn meg. Men hva har diabetes og hjertesvikt med sår å gjøre?

Ikke meg som svarte over, men sår på foten er en av komplikasjonene som kan oppstå ved diabetes.

Anonymkode: f9d71...07a

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Årsaken er at diabetes skader nervene og blodårene i føttene. Når førligheten under bena blir dårligere, er det vanskeligere å oppdage feilstillinger, skader og sår under føttene. Tilheling av oppståtte sår kan også bli dårligere fordi blodsirkulasjonen er nedsatt som følge av åreforkalkning.»

@Frøken askepott: Han burde i hvert fall komme seg til sårbehandling asap, og denne fastlegen bør meldes inn for manglende oppfølging. Her skulle det vært startet noe laaaaangt før!

Anonymkode: 63b3e...3aa

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjertesvikt påvirker blodsirkulasjonen, slik at sår gror dårligere. 
Diabetes fører også til dårligere blodsirkulasjon (hvis diabetesen er dårlig regulert), og det fører også til nerveskader slik at de som har diabetes ofte ikke føler hvis de får sår eller trykk mot huden som kan føre til sår. 

Anonymkode: 6422a...33d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sykehusene har maskiner i dag som kan suge ut betennelse av slike sår på ben. Krysser fingrene for dere. Slike sår kan i verste fall føre til koldbrann så her trenger din far hjelp raskt.

Anonymkode: 998ad...840

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diabetes fordi det er vanlig at dårlig regulerte diabetikere har mindre blodsirkulasjon i bl.a.bena og sår gror senere. Diabetes kan også føre ned til nedsatt følsomhet i bena slik at diabetikere ikke merker sår før de er blitt av en viss størrelse. Dog er det helst under bena.

Hjertesvikt fordi det kan føre til ødemer i bena (væskeansamling) og huden blir  tørr pga press innefra vevet, som gjør at det klør og det oppstår venøse sår.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Diabetes var det første som også slo meg 🤔 Prøver å huske tilbake fra da jeg jobbet som assistent på sykehjem. Pleide ofte å være med når sykepleierne utførte sårstell, men det var for det meste trykksår på baken.  Det jeg dog husker, var at disse pasientene fikk ekstra protein i kosten for at det skulle hjelpe på sårtilhelningen.

Altså, dette her ville ikke jeg ventet noe mer med, for å være helt ærlig. Du skriver at smertene er så uutholdelige at han ikke får sove om natten, og jeg tenker egentlig at bare dét er grunn nok.  Dette her er vel noe som burde få utført sårstell x flere i uka. Har han hjemmesykepleie? Hvis nei, så ville jeg vurdert å søke om det i forbindelse med dette. Det ser virkelig ikke bra ut! 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke meg som svarte over, men sår på foten er en av komplikasjonene som kan oppstå ved diabetes.

Anonymkode: f9d71...07a

Ah. Skjønner. Uff, jeg hater at jeg ikke kan stille spørsmål uten at det virker som hersketeknikker, for folk stiller slike spørsmål for å være vanskelige. Men såret er jo på benet, ikke foten? Men en annen siterte noe om åreforkalkning, så det trenger ikke være på foten?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Årsaken er at diabetes skader nervene og blodårene i føttene. Når førligheten under bena blir dårligere, er det vanskeligere å oppdage feilstillinger, skader og sår under føttene. Tilheling av oppståtte sår kan også bli dårligere fordi blodsirkulasjonen er nedsatt som følge av åreforkalkning.»

@Frøken askepott: Han burde i hvert fall komme seg til sårbehandling asap, og denne fastlegen bør meldes inn for manglende oppfølging. Her skulle det vært startet noe laaaaangt før!

Anonymkode: 63b3e...3aa

Den iranske fastlegen hans hadde visst tidligere vært kirurg, så liknende tilfeller hadde han vært borti før og syntest visst det var spennende.. spent på hva tilbakemeldingen fra Haukeland blir. Sårpumpe har vært nevnt, men aldri prøvd ut. Redd det er forseint det også...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sølv_dugg skrev (1 minutt siden):

Diabetes fordi det er vanlig at dårlig regulerte diabetikere har mindre blodsirkulasjon i bl.a.bena og sår gror senere. Diabetes kan også føre ned til nedsatt følsomhet i bena slik at diabetikere ikke merker sår før de er blitt av en viss størrelse. Dog er det helst under bena.

Hjertesvikt fordi det kan føre til ødemer i bena (væskeansamling) og huden blir  tørr pga press innefra vevet, som gjør at det klør og det oppstår venøse sår.

Takk. Jeg er blitt litt klokere, tror jeg. Takk, Sølv_dugg!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sikker på at det ikke er fibrin??

Fibrin er gult, utifra bilde syns jeg sårkantene ser sorte ut, derfor mistenker jeg nekrose.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra på legevakten i morgen. Dette ser ut som Begynnende nekrose/vevsdød. 

God bedring til faren din ❤️

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sølv_dugg skrev (3 minutter siden):

Fibrin er gult, utifra bilde syns jeg sårkantene ser sorte ut, derfor mistenker jeg nekrose.

Åja, trodde du mente det hvite rundt. My bad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skrev litt lenger opp her også, men ønsker å tilføye enda en grunn til at dere ikke burde vente, men oppsøke legevakta. Jeg bare tenker at det kunne vært lurt og tatt en prøve av såret for å se om det eventuelt finnes bakterier der og om han trenger antibiotikabehandling!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åja, trodde du mente det hvite rundt. My bad:)

Null stress. Det hvite vil jeg tro er maserasjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...