AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg har gått i fødselspermisjon og i følge NAV skal jeg få vanlig "lønn" av arbeidsgiveren min under hele foreldrepermisjon mens arbeidsgiveren får refusjon fra NAV. Så jeg skal ikke forholdet meg til NAV heretter, men sjefen min. Det har seg slik at jeg har vært i 100% jobb hele året, og i november ifjor byttet jobb. I den nye jobben jobbet jeg eksakt 6 mnd før jeg gikk ut i permisjon. Jeg fikk utbetalt siste lønna mi pluss feriepenger fra gamle jobben min før jeg startet i ny jobb. Jeg skulle ha fått lønn den 15. Juni. Jeg fikk bare 4500kr istedenfor vanlig lønna mi. Og på lønnslippen står det ' feriepenger'. Ringte styreren og forklarte situasjon, hun sier hun har snakket med lønningskontoret og lønningskontoret mener at jeg ikkr har opparbeidet meg noe lønn i juni måned og dermed får bare 4500kr i form av feriepenger, men om jeg vil så kan lønningskontoret trekke meg 80% fra feriepengene som jeg skal få neste sommer (2022) og få disse pengene nå i juni. jeg er medlem i fagforbundet. Jeg tenker å ta dette opp med fagforbundet ettersom jeg har vært i 100% arbeid i 2 1/2 år! Driver lønningskontoret å kødde med meg? Er ikke dette ulovlig? De får jo refusjon fra NAV for at jeg skal få "lønn" men dette fikk jeg ikke i juni måned. Hva tenker dere? Anonymkode: 919da...6fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Din nåværende jobb skal bare betale feriepenger for månedene du jobbet der i fjor - dvs november og desember. Feriepenger fra den forrige jobben skriver du at du fikk utbetalt da du sluttet. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener dette er galt? Anonymkode: cfba6...e18 13
miemos Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har gått i fødselspermisjon og i følge NAV skal jeg få vanlig "lønn" av arbeidsgiveren min under hele foreldrepermisjon mens arbeidsgiveren får refusjon fra NAV. Så jeg skal ikke forholdet meg til NAV heretter, men sjefen min. Det har seg slik at jeg har vært i 100% jobb hele året, og i november ifjor byttet jobb. I den nye jobben jobbet jeg eksakt 6 mnd før jeg gikk ut i permisjon. Jeg fikk utbetalt siste lønna mi pluss feriepenger fra gamle jobben min før jeg startet i ny jobb. Jeg skulle ha fått lønn den 15. Juni. Jeg fikk bare 4500kr istedenfor vanlig lønna mi. Og på lønnslippen står det ' feriepenger'. Ringte styreren og forklarte situasjon, hun sier hun har snakket med lønningskontoret og lønningskontoret mener at jeg ikkr har opparbeidet meg noe lønn i juni måned og dermed får bare 4500kr i form av feriepenger, men om jeg vil så kan lønningskontoret trekke meg 80% fra feriepengene som jeg skal få neste sommer (2022) og få disse pengene nå i juni. jeg er medlem i fagforbundet. Jeg tenker å ta dette opp med fagforbundet ettersom jeg har vært i 100% arbeid i 2 1/2 år! Driver lønningskontoret å kødde med meg? Er ikke dette ulovlig? De får jo refusjon fra NAV for at jeg skal få "lønn" men dette fikk jeg ikke i juni måned. Hva tenker dere? Anonymkode: 919da...6fb Det er fordi de sikkert har feriepengerlønn + en uke i juni, så får du full lønn den mnd du skal ha ferie, selv om du bare jobber en uke da. Pleier være slik på skoler feks.
Rødtoppen86 Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Har du ikke lagt av feriepengene fra gamlejobben? 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Feriepengene du fikk utbetalt fra forrige jobb skal dekke måneden du ikke får lønn i år. Det er derfor viktig å sette av feriepenger man får når man slutter, siden man enda ikke har opparbeidet seg feriepengegrunnlag i den nye jobben. Anonymkode: 39d12...82c 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 Hvis du ikke skal ta ut noe ferie i sommer, så skal du ha vanlig lønn i juni. Har du avklart ferie m arb.giver? Du har ikke opparbeidet deg mer feriepenger enn fra november i fjor, men hvis du ikke skal ta ut ferie, så skulle ikke dette være et problem. Anonymkode: cfb37...990
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Din nåværende jobb skal bare betale feriepenger for månedene du jobbet der i fjor - dvs november og desember. Feriepenger fra den forrige jobben skriver du at du fikk utbetalt da du sluttet. Jeg skjønner ikke hvorfor du mener dette er galt? Anonymkode: cfba6...e18 For jeg har ikke fått noe "lønn" fra min nåværende arbeidsgiver i juni. I praksis skulle jeg ha foreldrepenger fra NAV, men nå sier NAV at det er arbeidsgiveren min som skal betale meg foreldrepenger mens de får refusjon fra NAV. Hilsen TS Anonymkode: 919da...6fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 Dette høres helt riktig ut. Feriepengene dine som du får utbetalt i år skal være fra gamle jobben (som du allerede har fått) og det du har opptjent i ny jobb. Anonymkode: e6f44...e42 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Jeg snakker ikke om feriepenger, men foreldrepenger for juni måned. Jeg gikk i fødselspermisjon i slutten av Mai måned, og i følge NAV skal jeg få foreldrepenger fra arbeidsgiveren min i et helt år, inkludert juni måned. Men dette benekter lønningskontoret nå og har gitt meg bare feriepenger for movement og desember. Anonymkode: 919da...6fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #10 Skrevet 18. juni 2021 Jeg snakker ikke om feriepenger, men foreldrepenger for juni måned. Jeg gikk i fødselspermisjon i slutten av Mai måned, og i følge NAV skal jeg få foreldrepenger fra arbeidsgiveren min i et helt år, inkludert juni måned. Men dette benekter lønningskontoret nå og har gitt meg bare feriepenger for movement og desember. Hilsen TS Anonymkode: 919da...6fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #11 Skrevet 18. juni 2021 Har du tatt ut eller skal du ta ut ferie i løpet av 2021? Anonymkode: febe9...5f8
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #12 Skrevet 18. juni 2021 Jeg skal ikke ta ut noe ferie i 2021, jeg er i fødselspermisjon nå frem til juni 2022. Hilsen TS Anonymkode: 919da...6fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #13 Skrevet 18. juni 2021 Kanskje de ikke forskutterer lønn for foreldrepenger og du må søke hos NAV. Så må lønningskontoret sende inntektsprøving til NAV. Anonymkode: 24d9a...54f 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #14 Skrevet 18. juni 2021 Her tar lønningskontoret feil. Med mindre du skal ha ferie i juni skal du ha full lønn + feriepenger (eventuelt trekk for ferie brukt frem til nå i 2021), selv om det for en normal arbeidstaker er feriepengeutbetaling. Skal du ta ut ferien for 2021 senere i permisjonen vil du dog ikke få utbetalt noe. Anonymkode: 07510...727
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #15 Skrevet 18. juni 2021 Jeg skal ikke ta noe ferie i 2021, om bhg er stengt i juli er jo ikke min feil. Jeg burde ha fått vanlig foreldrepenger fra NAV, hvorfor har min arbeidsgiver bedt NAV om å bli det tredjeledd og betale meg "lønn" når NAV kunne betale meg vanlig foreldrepenger frem til juni 2022. Mvh TS Anonymkode: 919da...6fb
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #16 Skrevet 18. juni 2021 Det høyrest veldig rart ut. Skal ikkje du få foreldrepenger uansett da? Anonymkode: 38b81...681
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #17 Skrevet 18. juni 2021 Ta det opp med NAV. Men ha lave forventninger. NAV ansatte et rimelig tafatte Anonymkode: 46282...282
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #18 Skrevet 18. juni 2021 Det er mulig du har rett, og det er mulig arbeidsgiver har det. Du må finne fram skjemaet du brukte da du søkte om foreldrepenger. Og finne ut om du har bakt inn ferieuker for å strekke permisjonen din. Har du «ferielang» permisjon har jobben rett. Har du kort permisjon uten ferie skal du ha lønn/foreldrepenger i tillegg til feriepenger. Anonymkode: cfba6...e18
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #19 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skal ikke ta noe ferie i 2021, om bhg er stengt i juli er jo ikke min feil. Jeg burde ha fått vanlig foreldrepenger fra NAV, hvorfor har min arbeidsgiver bedt NAV om å bli det tredjeledd og betale meg "lønn" når NAV kunne betale meg vanlig foreldrepenger frem til juni 2022. Mvh TS Anonymkode: 919da...6fb Vanligvis er det en fordel å få lønn fra arbeidsgiver, siden mange arbeidsgivere gir full opptjening av feriepenger (noe NAV ikke gjør). Du skal vel også ha endel ulønnet permisjon, siden du har permisjon i et helt år? Har du lønnet permisjon ut året? Slik at du ikke avvikler noen feriedager i 2021? Anonymkode: 2fb35...cbd
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #20 Skrevet 18. juni 2021 Du har rett og plikt til å ta ut ferie. Dersom barnehagen du jobber i har stengt i juli, kan arbeidsgiver bruke sin styringsrett til å kreve at du avvikler ferien da. Anonymkode: 3d375...fb0
Anbefalte innlegg