AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Jeg vurderer utveksling neste år, om ting åpner opp nok. Da ikke som student, nå snakker jeg VG2. Tror dere dette har noen som helst innvirkning når jeg skal søke jobb? Ser arbeidsgiver det og tenker at det gjør meg bedre enn noen andre? Om ikke, hvorfor bruke titusener av kroner på det i VG2? Når jeg likeså har opprettet innlegget, hva med utveksling i studietiden? Vil arbeidsgiver bry seg nevneverdig, eller er kompetanse innenfor bransjen viktigere (se for deg - to helt like kandidater, men den ene har tatt et år utveksling med urelevant jobb (f.eks burger king) mens den andre har studert hjemme men hatt internship/jobbet veldig relevant med jobben). Er utveksling egentlig mest på gøy? Anonymkode: 8399d...946
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Utveksling er nok mest for gøy ja. Tror ikke det har så mye å si for jobbsøking, med mindre man har fått ekstra kompetanse av å studere i utlandet. Studert på et universitetet som spesialiserer seg i ditt felt f.eks. Men, det viser jo litt "guts" at man har "turt" å reise utenlands for å studere da. Men akkurat faglig...tja. Anonymkode: c5975...106 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Utveksling er nok mest for gøy ja. Tror ikke det har så mye å si for jobbsøking, med mindre man har fått ekstra kompetanse av å studere i utlandet. Studert på et universitetet som spesialiserer seg i ditt felt f.eks. Men, det viser jo litt "guts" at man har "turt" å reise utenlands for å studere da. Men akkurat faglig...tja. Anonymkode: c5975...106 Jeg tenker iallefall at det er på grensen til dumt å punge ut med 40.000 for et år/semester i utlandet VG2, men det er min mening! Det kommer jo mange andre kostnader på toppen der igjen, liksom. Men ja, mange utveksler jo i løpet av studiet, usikker på om jeg vil det. Høres billigere, og kanskje bedre, ut å ha en relevant jobb, bo billig og spare istedenfor å gå i minus med lånekassa... selv om det er det billigste lånet. P.S: Hypotetisk: Jeg skal søke meg på lærerstudier til høsten, og er 20 år gammel. La oss si jeg er født i November, så ved skolestart høstsemester har jeg ikke fylt 21 enda. Kan jeg da søke med førstegangsvitnemål? Anonymkode: 8399d...946
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Jeg var på utveksling andre året på VGS, og da jeg søkte min første "voksenjobb" etter universitetet, ble utvekslingsåret dratt frem som en av årsakene til at jeg fikk jobben. De mente jeg kunne vise til gode engelskferdigheter og at jeg lettere kunne kommunisere på engelsk hvis det skulle være nødvendig. Anonymkode: 522c3...fae
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 Det driter de i. Du kan dra til statene og lett få A i alle fag. Det vet arbeidsgivere. Anonymkode: 1b77e...40b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg var på utveksling andre året på VGS, og da jeg søkte min første "voksenjobb" etter universitetet, ble utvekslingsåret dratt frem som en av årsakene til at jeg fikk jobben. De mente jeg kunne vise til gode engelskferdigheter og at jeg lettere kunne kommunisere på engelsk hvis det skulle være nødvendig. Anonymkode: 522c3...fae Oi da! Da kom det jo til bruk for deg... Men tror du det er fordi du lå veldig jevnt med en annen kandidat, eller fordi engelsk var viktig for jobben du søkte på, og at du kanskje ikke hadde vist deg så sterk akademisk..? Anonymkode: 8399d...946
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det driter de i. Du kan dra til statene og lett få A i alle fag. Det vet arbeidsgivere. Anonymkode: 1b77e...40b Tenkte det jeg også. For meg høres det smartere ut å spare de hundre tusen til boligkjøp/buffer/leie enn utveksling. Lurer på hvorfor lånekassa gir stipend til det. Anonymkode: 8399d...946
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #8 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi da! Da kom det jo til bruk for deg... Men tror du det er fordi du lå veldig jevnt med en annen kandidat, eller fordi engelsk var viktig for jobben du søkte på, og at du kanskje ikke hadde vist deg så sterk akademisk..? Anonymkode: 8399d...946 Er nok fordi jeg lå jevnt med en annen søker, og at de da så på utveksling som en liten fordel. Men dette var kun en av flere årsaker til at jeg fikk jobben, altså. Det er ikke slik at det du gjør på VGS nødvendigvis har så ekstremt mye å si for fremtiden. Om du får gode eller dårlige karakterer på VGS-utveksling spiller forøvrig ingen rolle i norsk kontekst. På vitnemålet du får i Norge er fagene listet opp som "bestått i utlandet" og teller ikke med i utregning av snitt til høyere utdanning. Det er heller ingen arbeidsgivere som ser på fag eller karakterer fra VGS, spesielt ikke hvis du fullfører en bachelorgrad eller mastergrad. Å dra på utveksling gir mange fordeler i form av språk, opplevelser og personlig vekst, men det krever også mye av deg som person. Drar du på utvekslings på VGS vil du i de fleste tilfeller bo hos en vertsfamilie og måtte tilpasse deg ganske mye. Et utvekslingsår i denne alderen vil nok ikke automatisk har store påvirkninger på yrkeslivet, med mindre du selv fremhever det som en del fordel og som noe positivt for arbeidsplassen. Jeg nevnte det på CV og i søknad, og det ble derfor en naturlig del av samtalen på jobbintervjuet. Et annet alternativ er å dra på utveksling når du er student. Da er utvekslingsåret som regel ett semester i stedet for et helt år, og du bor på campus eller leier deg en leilighet. Siden det kun er snakk om noen måneder er det også rom for internship og annen relevant jobberfaring disse årene. Ser du for deg å jobbe i en internasjonal bedrift, kan f.eks. språkferdigheter fra utveksling være en fordel. MEN dette kan du også oppnå ved å ta språkkurs/sommerkurs eller enkeltemner i utlandet, og da med varierende lengde. Anonymkode: 522c3...fae
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 18. juni 2021 #9 Skrevet 18. juni 2021 Tenker kanskje at utveksling har ført til språkkunnskaper, ikke noe annet.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #10 Skrevet 19. juni 2021 Utveksling kan være positivt for søknaden din hvis du skal søke mastergrad i utlandet. Anonymkode: 8caba...5aa
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #11 Skrevet 19. juni 2021 Det kommer an på hva du studerer. Skal du studere språk, og tar et semester i utlandet, vil det telle positivt. Studerer du barnehagelærer har det ikke så mye å si. Jeg har ikke bodd i utlandet, og har aldri hatt problemer med å skaffe meg jobb. Anonymkode: 6691c...ddb
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #12 Skrevet 19. juni 2021 Livet handler om mer enn å skaffe seg leilighet og buffer. Gode opplevelser kan ikke måles i penger. Tror ikke mange kommer til å sitte på gamlehjemmet og angre på at de dro på utveksling. Anonymkode: ae638...a84 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2021 #13 Skrevet 19. juni 2021 Alle kan reise til utlandet nå til dags så det er ikke noe spesielt eller noe arbeidsgivere bryr seg om i Norge. Å reise ut er spesielt for den som reiser. Du får nye impulser, erfaringer osv. Men det er uansett bedre å reise ut når du er voksen altså over 18 år, du har mer frihet når du er student også enn når du er elev. Anonymkode: 4624b...4c8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #14 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 22.33): Det driter de i. Du kan dra til statene og lett få A i alle fag. Det vet arbeidsgivere. Anonymkode: 1b77e...40b Enig. Et mulig unntak kan være hvis man blir flytende i spansk/tysk/fransk og dette er viktig for arbeidsgiver. Men utveksling på vgs har liten/ingen betydning for jobbmuligheter, det er først og fremst at du selv vokser på det. Anonymkode: 94a5b...ae0
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2021 #15 Skrevet 20. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 18.6.2021 den 21.08): Jeg vurderer utveksling neste år, om ting åpner opp nok. Da ikke som student, nå snakker jeg VG2. Tror dere dette har noen som helst innvirkning når jeg skal søke jobb? Ser arbeidsgiver det og tenker at det gjør meg bedre enn noen andre? Om ikke, hvorfor bruke titusener av kroner på det i VG2? Når jeg likeså har opprettet innlegget, hva med utveksling i studietiden? Vil arbeidsgiver bry seg nevneverdig, eller er kompetanse innenfor bransjen viktigere (se for deg - to helt like kandidater, men den ene har tatt et år utveksling med urelevant jobb (f.eks burger king) mens den andre har studert hjemme men hatt internship/jobbet veldig relevant med jobben). Er utveksling egentlig mest på gøy? Anonymkode: 8399d...946 Helt konkret ift det siste du spør om: Relevant jobb/internship vil trumfe utenlandsopphold. Anonymkode: 94a5b...ae0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå