AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #1 Skrevet 18. juni 2021 Hei! Jeg har per dags dato et kompostgitter hvor jeg hiver alt av hageavfall, har akkurat startet med dette. Aldri mat eller denslags, bare gress, løv, ugress og slikt. Hva er regler rund dette når en har naboer? Og hva er vanlig etikette? Er det forskjell på plassering av kompost med matrester og kompost med utelukkende hageavfall? Takk for hjelp! Anonymkode: 87011...c48
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #2 Skrevet 18. juni 2021 Ville hvertfsll ikke likt så godt dersom naboen hadde kompost med mat - da blir det en fin grobunn for rotter, mus og andre skadedyr. Skadedyrkontrollen anbefaler for øvrig mest mulig ryddig uteområder uten for mye hauger av ting og tang… ville holdt meg unna kompost der man har veldig tette naboer hvertfall Anonymkode: 2b79c...781
rabarbrafrø Skrevet 18. juni 2021 #3 Skrevet 18. juni 2021 (endret) Vi har både open kompostbinge for hageavfall, og ein tett varmkompost for matavfall, dette i ganske tett boligfelt. Kommunen oppfordrar til dette og gir oss reduksjon i avgifter (kommunen har ikkje sortering av matavfall), og det er ikkje problem med lukt eller rotter. Vi har naturlegvis plassert dette på ein del av tomta som har mykje skugge og som ikkje er så synleg, og komposteringa er ein rein vinn-vinn-situasjon for oss som sparar penger, slepp å kaste matavfall i restavfallet og får ypperleg kompostjord til hagen. No spurte du vel i utgangspunktet kun om open kompost til hageavfall, og det er som oftast heilt uproblematisk når det gjeld lukt og skadedyr. Eit must i alle hagar, spør du meg, og ser ingen grunn til at naboar skal reagere på det. Endret 18. juni 2021 av rabarbrafrø 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #4 Skrevet 18. juni 2021 Det er fest for brunsneglene, da. Men jeg syntes egentlig det var praktisk, for da visste jeg hvor de var. Bare å gå og plukke i skumringen. Anonymkode: fbf56...3cf
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #5 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er fest for brunsneglene, da. Men jeg syntes egentlig det var praktisk, for da visste jeg hvor de var. Bare å gå og plukke i skumringen. Anonymkode: fbf56...3cf Hvorfor plukke dem? Er ikke poenget med kompost nettopp det at det skal brytes ned til kompostjord? Anonymkode: 7cc4d...498
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #6 Skrevet 18. juni 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor plukke dem? Er ikke poenget med kompost nettopp det at det skal brytes ned til kompostjord? Anonymkode: 7cc4d...498 Man skal fjerne de, brunsnegler er en invaderende art som er uønsket i Norge og truer økosystemet. Anonymkode: 4514c...872 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni 2021 #7 Skrevet 18. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man skal fjerne de, brunsnegler er en invaderende art som er uønsket i Norge og truer økosystemet. Anonymkode: 4514c...872 Ah det gir mening. Takk for info. Anonymkode: 7cc4d...498
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 19. juni 2021 #8 Skrevet 19. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hei! Jeg har per dags dato et kompostgitter hvor jeg hiver alt av hageavfall, har akkurat startet med dette. Aldri mat eller denslags, bare gress, løv, ugress og slikt. Hva er regler rund dette når en har naboer? Og hva er vanlig etikette? Er det forskjell på plassering av kompost med matrester og kompost med utelukkende hageavfall? Takk for hjelp! Anonymkode: 87011...c48 Varmkompost kan til tider stinke litt når den ikke fungerer optimalt. Da kan det være lurt å ha den et stykke unna naboen selv om stanken vil garantert kjennes av deg selv og de øvrige naboene. En "kald" kompost som du nevner er luktfri og null problem for naboer og deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå