Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er historiker! Master fra UiO. Fikk meg relevant jobb med én gang, ikke fast riktignok, og hadde et par ulike midlertidige jobber de første par åra, men har ikke vært arbeidsledig i det hele tatt. Tror alle de jeg studerte sammen med (både samme kull og et par over og under, er med i en FB-gruppe for tidligere studenter, så har oversikt over en del) har jobb, alle jobbene virker selvsagt ikke like relevante, men vet ikke om noen som er arbeidsledige eller jobber på kiwi.

Historie er et fantastisk fag, og veldig anvendelig. Flere av de jeg studerte sammen med er blitt lærere, men mange har andre typer jobber. Mange jobber med formidling av ulike slag. Museum, arkiv osv. Forlag er en annen mulighet. En del har også sånne typiske "samme hva man er bare man er master"-jobber :P, som kommunikasjonsrådgiver i ulike selskaper eller i det offentlige.

Du må tenke både med hodet og hjertet - ikke noe vits i å ta en utdanning du ikke vil jobbe med. Historie er ikke noe fag uten jobbmuligheter, dersom noen har innbilt deg det. Så ville absolutt gått for historie dersom det er det du ønsker å jobbe med. Sett deg inn i jobbmuligheter, sørg for best mulig karakterer og prøv å få deg en relevant deltidsjobb under studiet (f.eks. museumsvert i helger). 

Anonymkode: e6476...927

Så godt å høre! Jeg har tatt en årsenhet  i historie på UiO og kunne tenkt meg lektorstudiet videre, men «alle» fraråder meg det. Sier at jeg ikke vil få jobb. Har derfor vurdert å bli norsklektor, men det er lektor i historie jeg helst vil. Ut i fra det du skriver så er det jo håp… 

Jeg kunne tatt 80 gruppe historie og 60 gruppe norsk. Det hadde vel hjulpet ifht jobbsjanser.. 🤔

Anonymkode: ac468...3f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så godt å høre! Jeg har tatt en årsenhet  i historie på UiO og kunne tenkt meg lektorstudiet videre, men «alle» fraråder meg det. Sier at jeg ikke vil få jobb. Har derfor vurdert å bli norsklektor, men det er lektor i historie jeg helst vil. Ut i fra det du skriver så er det jo håp… 

Jeg kunne tatt 80 gruppe historie og 60 gruppe norsk. Det hadde vel hjulpet ifht jobbsjanser.. 🤔

Det er ikke noe galt i å bli lektor i historie, men du trenger flere fag enn bare det... I tillegg er det nok en del konkurranse om historiejobbene siden mange ender opp som lærere når de ser at de ikke kan gjøre så mye annet.

Anonymkode: ee11b...2d1

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvilke arbeidsmuligheter som finnes for de med master i historie. Det jeg derimot vet litt om er hvor ufattelig trasig det er å stå etter endt utdanning og ikke få jobb. Hvor elendig jeg følte meg etter mengder med søknader uten å få jobb. Hvor liten og ubetydelig jeg følte meg.

Det er lett å si velg med hjertet, men mastergraden er et middel for å få et spennende arbeidsliv som skal vare mye lenger enn studieårene.

Lykke til! Måtte du finne din plass og din hylle her i livet. Det er spennende og slitsomt.

Anonymkode: e147b...970

• Liker 1
Skrevet

av disse to og i forhold til jobb hadde jeg nok valgt historie. da kan du feks få jobb på museum eller lignende. det er jo også mulig å arbeide feks på forlag som redaktør eller å undersøke kilder etc. du kan også muligens få arbeid i mediabransjen relevant til historie. 

det virker også som du selv egentlig har tenkt mest I retning av historie. 

av disse to hadde jeg selv tenkt lærer var mest klart, men i og med du skriver du ikke ønsker lærer så bør du velge arbeid. 

fransk tenker jeg det nok er mindre jobber, og ettersom du skriver at du har slitt deg gjennom bacheloren er det lite givende å ta to år til i faget. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

har ei venninne som har gått lektor)(ikke master i fag og så ppu, men lektorlinja). da får de ulike fag innebygget hvor de må velge ulike fag. siden hun allerede hadde årsenhet i norsk og i spansk fikk hun forkortet utdanningen sin. hun kan også øke kompetansen i enkelte av fagene med flere studiepoeng. hun blir dermed ikke lektor i et fag, men hun får et fag som er hovedfaget. 

lektor kvalifiserer for jobb fra 8 og ut Vgs. du kan også få jobb på universitet i etterkant og undervise bachelor nivå. forstår ikke hvorfor de mener du ikke får arbeid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
stAre skrev (13 timer siden):

har ei venninne som har gått lektor)(ikke master i fag og så ppu, men lektorlinja). da får de ulike fag innebygget hvor de må velge ulike fag. siden hun allerede hadde årsenhet i norsk og i spansk fikk hun forkortet utdanningen sin. hun kan også øke kompetansen i enkelte av fagene med flere studiepoeng. hun blir dermed ikke lektor i et fag, men hun får et fag som er hovedfaget. 

lektor kvalifiserer for jobb fra 8 og ut Vgs. du kan også få jobb på universitet i etterkant og undervise bachelor nivå. forstår ikke hvorfor de mener du ikke får arbeid. 

I praksis vil du slite stort med å finne deg undervisningsjobb på universitetet, med mindre du tar doktorgrad. Et mulig unntak kan være hvis du har lang undervisningserfaring fra skole og er svært faglig dyktig. 

Anonymkode: b1a2d...ee1

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, stAre said:

Vedkommende ønsker ikke å bli lærer og da er mulighetene færre 

Anonymkode: e7e77...77c

Skrevet

Dette svaret er kun basert på oversrkriften din!
Velg med hjertet.
Velger du med hodet kun for å få høy lønn, kan du risikere en jobb du ikke trives i.
Husk at du skal ha den jobben i typ 40år! Det er lenge å grue seg til å dra på jobb.
Velg med hjertet å gled deg til å dra på en jobb du trives med.

Skrevet (endret)

Vedkommende ønsker ikke å bli lærer og da er mulighetene færre 

Anonymkode: e7e77...77c

dette var også et svar til en annen person som skrev at den personen tenkte lektor i historie og hadde egentlig ønske om å være norsk lektor.. jeg informerte da om at du kan ha flere fag som lektor. se mitt svar rett over hvor ejg også viser til at ta ikke ønsket å bli lærer. 

Endret av stAre
  • Liker 1
Skrevet

I praksis vil du slite stort med å finne deg undervisningsjobb på universitetet, med mindre du tar doktorgrad. Et mulig unntak kan være hvis du har lang undervisningserfaring fra skole og er svært faglig dyktig. 

Anonymkode: b1a2d...ee1

jeg informerte kun at med lektor så er du også kvalifisert til å arbeide som lektor på universitet. 

I mitt fagfelt er det flere som blir ansatt med master hvor det er egne stillinger som universitetslektor. så det kommer nok også Ann på sted og behov. 

lektorer har ikke samme krav til å bruke x tid på forskning, og brukes gjerne på lavere nivå, årsenheter og bachelor. 

selvfølgelig er det avhengig av erfaring, og dersom det er flere søkere med lengre erfaring går man nedover på listen. nå tok jeg ikke hensyn til det å faktisk få en slik jobb, men informerte om hva en slik grad kan kvalifisere til. 

Skrevet

Det viktigste er at du tar en utdanning der du har en stor mulighet for å få en jobb du trives i. Du skal tross alt jobbe de neste 40 årene:) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...