Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De som får hjelp av foreldre kan bo fint, ha bil, reise, ha frivillige verv som er ubetalt osv mens jeg må leve på studielån siden det nå er nesten umulig å få deltidsjobb siden det er mange om beinet. Det er urettferdig at klasseskillene øker og det nesten er umulig å leve bare på Lånekassen alene så man stresser og får dårlige karakterer og mindre relevant erfaring enn de som kan slappe av og nyte studietiden.

Hvordan holde motivasjonen oppe når det er så mange år man må leve kjipt og se på at andre får nyte livet?

Anonymkode: 68f26...626

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det så vanlig da, at studenter lever på sine foreldre? Klart det er noen som får mer enn andre, men trodde ikke det var vanlig å få «alt». Det er vel fortsatt ganske vanlig å være «fattig student»? Og akkurat frivillige verv kan du vel få uansett? 

Dette er jo antakelig et problem som går over når du får fast jobb om noen år. Så en trøst kan jo være at det er en midlertidig situasjon? Kanskje prøve å utvide vennekretsen til flere som har en situasjon som likner din? 

Anonymkode: 73b8b...d7a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er søren ikke lett for kommende studenter i storbyer, uten noe økonomisk sikkerhetsnett. Motivasjonen bør være å prøve å gjøre det beste ut av tiden du har, samt velge "smarte" studier. F.eks ingeniørfag eller ikt (for å nevne noe). Flere av de tidligere "fattigste" studentene jeg kjenner er i dag blant de rikeste. Disse gikk typisk 3 årig ingeniørfag og fikk jobb med en gang rett fra studiet, og har deretter gått raskt opp i lønn. Jeg som har blitt "evig student" kommer til å bruke over 10 år på å ta igjen det de har tjent i form av lønn samt deres gevinst fra å ha kommet inn på boligmarkedet tidlig.  Skal jeg være ærlig er egentlig den største "gaven" man kan få å komme tidlig inn på boligmarkedet. Det har som regel mye mer å si enn hva man får til under studiet, selv om man går på et fornuftig studium. 

Anonymkode: 301ae...40b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det så vanlig da, at studenter lever på sine foreldre? Klart det er noen som får mer enn andre, men trodde ikke det var vanlig å få «alt». Det er vel fortsatt ganske vanlig å være «fattig student»? Og akkurat frivillige verv kan du vel få uansett? 

Rundt 50% eller noe får støtte fra foreldrene sine - så ja, det er ganske vanlig. Fattig student anno 2021 er noe annet enn fattig student på 90-tallet. Det går stort sett en vei i storbyene, og det er raskere og raskere mot økte forskjeller. (Dette kommer fra en tidligere høyre-velger som har beveget seg mot sentrum...)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

I hvilken by bor du? Selv er jeg student i Trondheim og trodde det kom til å være nesten umulig å få deltidsjobb, men det gikk faktisk overraskende greit å få seg jobb. De fleste jeg kjenner som har gjort en liten innsats, klarte å finne seg jobb. Jeg vet ikke om noen som har vært ufrivillig arbeidsledig over lang tid. Noen ønsker ikke å ha jobb, da de ønsker å fokusere fullt på studiene, og det kan jeg jo forstå, men de fleste greier da å skaffe seg en sommerjobb slik at de har litt ekstra å spe på stipendet resten av året. 

Det har nok vært vanskelig nå pga korona, men man leser jo om at det nå er mangel på folk ved mange restauranter etc.  Min butikkjobb i Trondheim blir snart ledig, så det er alltids noen ledige stillinger der ute. Jeg råder deg til å ikke gi opp, fortsett å send søknader, møt opp i butikker personlig. Sjefen min ansetter stort sett folk som har vært innom en gang og spurt etter jobb, han er lat og gidder ikke lyse ut stillingen. 

Anonymkode: 9a72a...d8e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Var fattige studenter for en generasjon siden også. Så tenk kreativt:  hvordan tjene litt ved siden av studiene. 

Anonymkode: 0cda8...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rundt 50% eller noe får støtte fra foreldrene sine - så ja, det er ganske vanlig. Fattig student anno 2021 er noe annet enn fattig student på 90-tallet. Det går stort sett en vei i storbyene, og det er raskere og raskere mot økte forskjeller. (Dette kommer fra en tidligere høyre-velger som har beveget seg mot sentrum...)

Jeg var student for bare noen få år siden, men riktig nok ikke i Oslo da - mulig det er verre der. Jeg fikk ingen hjelp, og hadde ikke inntrykk av at så mange andre fikk det heller. Men mulig det har endret seg nå ja.  

Anonymkode: 73b8b...d7a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke støtte av mine foreldre. Berger helt fint med både bil og hybel med studielån og sommerjobb

Anonymkode: 419e0...315

Skrevet

Hadde det samme da jeg var student. Jobbet hver sommer for å spare opp til det kommende studieåret, mens så og si alle jeg kjente hadde tid og råd til å ta sommerferie. Jeg tok også noen jobber som var/er ansett som så lav status som det blir. 

Studietiden er en investering for fremtiden og i dag har jeg en jobb med veldig fleksibel arbeidstid som jeg trives i. Er også veldig fornøyd med lønnen

• Liker 2
Skrevet

Er omtrent umulig å klare seg økonomisk som student i de største byene i Norge på bare studielån. Enn må enten ha jobb ved siden av eller foreldre som bidrar en del om det skal gå økonomisk rundt. Bare en lite rom i en hybel koster jo 6 - 7000 kr, gjerne mer også. I tillegg skal jo studentene ha penger til andre økonomiske forpliktelser som strøm, Internett (med mindre det er inkl i leia), mnds kort på kollektivt, mobil, Mat, medisiner/lege, klær og noe fritid. Kanskje også til noen hjemreiser og gaver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får heller ikke støtte av mine foreldre. Studert i 4 av 5 år nå. Eier hus (med samboer), har billån, katt, reiste et par ganger i året før corona, og lever helt fint. Jeg hadde også ett år uten jobb pga en psykisk knekk, hvor jeg bare levde på studielån. Løsningen for meg var en kommunal jobb annenhver fredag/lørdag/søndag + ekstra jobbing når jeg kunne, og ca. 80% jobb i sommerferien. Hørtes litt skrytete ut, men poenget er at mye løser seg med en deltidsjobb, og at man har tid og klarer å jobbe litt. Skjønner at det er vanskelig i disse dager, men det er ikke nødvendigvis bare studenter med ressurssterke foreldre som lever bra.

Nå jobber jeg som lærervikar, da jeg har mye mindre undervisning enn de første tre årene som student, og har god timelønn ettersom jeg har relevant utdannelse.  

Anonymkode: 2dddb...c2a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Isåfall er det 50% som ikke får det også, og ts sin situasjon er heller ikke uvanlig. 

Anonymkode: 0bdc6...e26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De som får hjelp av foreldre kan bo fint, ha bil, reise, ha frivillige verv som er ubetalt osv mens jeg må leve på studielån siden det nå er nesten umulig å få deltidsjobb siden det er mange om beinet. Det er urettferdig at klasseskillene øker og det nesten er umulig å leve bare på Lånekassen alene så man stresser og får dårlige karakterer og mindre relevant erfaring enn de som kan slappe av og nyte studietiden.

Hvordan holde motivasjonen oppe når det er så mange år man må leve kjipt og se på at andre får nyte livet?

Anonymkode: 68f26...626

Jobbe som faen med utdanninga slik at du en gang får en godt betalt jobb. 

Anonymkode: 20521...265

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jobbe som faen med utdanninga slik at du en gang får en godt betalt jobb. 

Og vær bevisst på hvilket parti du stemmer på ved valget. 

AnonymBruker
Skrevet

Slutt å sammenligne livet ditt med andre og gjør ferdig utdanningen. Det er bare noen få år, herregud, man må tåle såpass

Anonymkode: c5978...243

• Liker 2
Skrevet

Forstår det kan være vanskelig å ikke ha råd til noe. Hadde selv ingen støtte fra foreldre til studietiden, men hadde kjæreste som jobbet.

Du sier du ikke får noen jobb, men at du heller ikke kan ha noen frivillige verv fordi du ikke har råd til «bare» det. Vel, start med det ihvertfall. Det å ha frivillige verv gir deg ett nettverk, og ikke minst en verdifull ting å ha på cv’en slik at du lettere får betalt jobb. Mine frivillige verv var hovedgrunnen til at jeg fikk lett jobb i studietiden og det samme går igjen for mine ungdommer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Livet e urettferdig, fokuser på dæ skjøl å ikke andre 

Anonymkode: c4576...cdd

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det å være fattig student en kjempemotivasjon! 

Jeg hadde jobb som støttekontakt ved siden av studiene. Har inntrykk av det er noe som ofte trengs...

Anonymkode: aa839...35a

Skrevet

Siste året jeg var student fikk jeg ikke en dritt fra Lånekassen, og deltidsjobber var umulig å få (liten studieby). Overlevde på sparepenger, sommerjobb, julejobb og på å bo billig (3000 kr/mnd). 

Klart det er kjipt til tider, det er lov å være frustrert og lei. Det viktige er å ikke gi opp. Å få en vanlig månedslønn etter mange år som student føles som å vinne i Lotto. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...