Gå til innhold

Leie hos venninne nå vil hun ha leiligheten tilbake

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leier en leilighet av venninnen min og har gjort det i ca. 6 måneder. Hun ønsket å leie ut til noen hun kjente da hun har hatt dårlig erfaring med tidligere leieforhold, derfor har jeg fått omtrent 3000 kr billigere enn det som er markedsleie. 

Vi har skrevet vanlig kontrakt med tre måneders oppsigelsestid. 

Nå har hun havnet i en knipe med samboeren sin og trenger leiligheten tilbake. Leiligheten jeg leier er ca. 45 kvadratmeter. Hun sier at hun trenger å flytte inn nå på mandag, og jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det. I utgangspunktet har jeg jo leid billig og har jo hatt en veldig god deal, så da bør jeg jo kanskje la henne flytte inn? Men det betyr jo også at nå må jeg finne meg en ny plass å bo relativt raskt, i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bo her i rundt ett år til. Leiligheten er for liten til at vi begge kan bo komfortabelt over lang tid. Hva om jeg ikke finner meg noen ny plass å bo? 

Jeg bør vel hjelpe henne. Men hvordan bør en da gjøre det med f.eks betaling for juli om jeg ikke finner meg noen ny plass å bo innen da? Det er bare ett soverom i leiligheten jeg leier, hvem bør eventuelt få det? 

Det er veldig kort varsel og ikke helt slik jeg hadde sett for meg at det skulle bli. Samtidig så har jeg jo leid rimelig og betalt 8000 for noe som normalt ville vært leid ut for 11000.  Hva bør vi gjøre? Ønsker ikke å skape noe konflikt, men jeg hadde ikke regnet med noe flytting akkurat nå, så det passer egentlig dårlig. 

Anonymkode: 0d735...013

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun har leid ut leiligheten. Du betaler og all den tid du betaler er leiligheten ditt hjem. Du har også oppsigelsestid. Det må hun forholde seg til. Hun kan faktisk ikke bare si at hun kommer på mandag. Det er ikke greit! Og du må snakke med henne om dette 

Anonymkode: 2918c...6cb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Du har retten på din side, resten koker ned til hvor god venninne du er.

Anonymkode: 16723...a71

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du har retten på din side, resten koker ned til hvor god venninne du er.

Anonymkode: 16723...a71

Joda, jeg vet at jeg har retten på min side. Spørsmålet er hvordan bør vi organisere oss rent praktisk? Hvordan skal vi gjøre det med betaling? Jeg ønsker ikke å være en kjip venninne. Samtidig har jeg egentlig ikke så lyst til å flytte nå, vet ikke hetl hvordan jeg skal finne tid til det, men jeg må nå det nå. 
Hun har jo selvsagt retten til å si meg opp, men jeg kan jo ikke være ute av leiligheten innen mandag, så vi må jo bo sammen en periode. Hadde jeg sluppet å flytte hadde det vært mye enklere for meg, da kunne hun f.eks bodd hos meg noen uker til hun hadde funnet et nytt sted, men nå er det jo jeg som må finne et nytt sted, må organisere flytting, finne noen som kan hjelpe meg. 

Skrevet (endret)

Sorry, men dette er jenteproblem. Kan dere ikke kommunisere? 
Prat med henne, ikke legg det ut her! 

Menn hadde bare sagt ok, flytt inn på mandag. Vi tar det derfra! 

La meg endre litt! Poenget er at om dere er gode venninner, så burde ikke dette være store problemet. 

Endret av Crobern
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars. høres ut som samlivsbrudd? Og du er jo bare opptatt av deg selv?

Hun kan flytte inn. Rigge seg opp enten på soverom eller stue. Og så finner du noe eget etterpå.

Anonymkode: 4875b...aac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva foreslår hun selv? Hadde jeg vært venninnen din, og eneste mulighet var å flytte inn til deg, hadde jeg 

1) tilbudt meg å sove på sofaen

2) sagt du slapp husleie, men dele på strøm, mat etc.

3) gitt deg tre måneder på å finne noe nytt

4) vært deg evig takknemlig for at du gikk med på dette.

Anonymkode: ac46f...f25

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du ønsker ikke å være en kjip venninne, men hun er da en kjip venninne når hun kaster deg ut sånn nesten på dagen. Regner med du har betalt leie for en lenger periode som strekker seg over mandag.

Anonymkode: f094a...235

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du har 3 mnd oppsigelse, så strengt tatt har du den tiden på deg før du må flytte. 
En venninnedeal jeg synes er fair hvis hun skal bo der hele tiden er at du betaler halv leie og uansett har soverommet. Finner du noe før, så gjør du det. 

Men akkurat nå er det nok litt mental krise hos henne, så gi det en uke eller noe før du tar det opp. Forhåpentligvis har hun tatt opp dialogen før det..

Anonymkode: 25e37...f93

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg leier en leilighet av venninnen min og har gjort det i ca. 6 måneder. Hun ønsket å leie ut til noen hun kjente da hun har hatt dårlig erfaring med tidligere leieforhold, derfor har jeg fått omtrent 3000 kr billigere enn det som er markedsleie. 

Vi har skrevet vanlig kontrakt med tre måneders oppsigelsestid. 

Nå har hun havnet i en knipe med samboeren sin og trenger leiligheten tilbake. Leiligheten jeg leier er ca. 45 kvadratmeter. Hun sier at hun trenger å flytte inn nå på mandag, og jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det. I utgangspunktet har jeg jo leid billig og har jo hatt en veldig god deal, så da bør jeg jo kanskje la henne flytte inn? Men det betyr jo også at nå må jeg finne meg en ny plass å bo relativt raskt, i utgangspunktet hadde jeg tenkt å bo her i rundt ett år til. Leiligheten er for liten til at vi begge kan bo komfortabelt over lang tid. Hva om jeg ikke finner meg noen ny plass å bo? 

Jeg bør vel hjelpe henne. Men hvordan bør en da gjøre det med f.eks betaling for juli om jeg ikke finner meg noen ny plass å bo innen da? Det er bare ett soverom i leiligheten jeg leier, hvem bør eventuelt få det? 

Det er veldig kort varsel og ikke helt slik jeg hadde sett for meg at det skulle bli. Samtidig så har jeg jo leid rimelig og betalt 8000 for noe som normalt ville vært leid ut for 11000.  Hva bør vi gjøre? Ønsker ikke å skape noe konflikt, men jeg hadde ikke regnet med noe flytting akkurat nå, så det passer egentlig dårlig. 

Om dette er en god venninne bør du hjelpe henne. Er det venner gjør. Hun ga deg billig leilighet, du må kunne hjelpe henne tilbake ved å la henne bo der. Så bør du finne deg et sted der du leier av utleiefirma. Penger etc blandt venner er aldri en god ide. Da ender man opp sånn her. Nok av steder å leie nå i juni/juli siden studenter har flyttet. 👍

Anonymkode: 29cf8...de0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde jeg sluppet å flytte hadde det vært mye enklere for meg, da kunne hun f.eks bodd hos meg noen uker til hun hadde funnet et nytt sted, men nå er det jo jeg som må finne et nytt sted, må organisere flytting, finne noen som kan hjelpe meg. 

Men siden det er hennes leilighet og hun ønsker å benytte den selv blir det jo veldig rart å forvente at hun skal leie noe annet sted. Spesielt siden hun da sikkert må betale mer enn den gunstige leien du betaler.

Jeg tenker at det ryddigste er at dere bor sammen en tid mens du leter etter ny bolig. At du betaler redusert leie i tiden dere bor sammen. Og at du spør henne om hjelp når det er på tide å flytte.

Anonymkode: dc3b5...e60

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun har leid ut leiligheten. Du betaler og all den tid du betaler er leiligheten ditt hjem. Du har også oppsigelsestid. Det må hun forholde seg til. Hun kan faktisk ikke bare si at hun kommer på mandag. Det er ikke greit! Og du må snakke med henne om dette 

Anonymkode: 2918c...6cb

Det som er rett og innenfor avtalen trenger ikke å være rett for å beholde et vennskap. Jeg synes du skal la henne bo der og så starte å lete etter noe nytt selv. Tross alt hennes leilighet og ca 18tusen har du spart på rabatten.

Anonymkode: ccc47...911

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har tre måneder oppsigelsestid. Men som en god venninne kan hun vel flytte inn med deg, så får halvert husleie. Som gode veninner kan dere vel dele seng. Blir masse kos.

Anonymkode: ae249...6ae

AnonymBruker
Skrevet

Om hun får flytte inn, synes jeg du skal være unntatt husleie i din oppsigelsestid. Fellesutgifter som strøm og slikt som ikke er i husleien kan dere dele på.

Anonymkode: 0455f...196

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har tre måneder oppsigelsestid. Men som en god venninne kan hun vel flytte inn med deg, så får halvert husleie. Som gode veninner kan dere vel dele seng. Blir masse kos.

Anonymkode: ae249...6ae

Halvert husleie? Mer enn det. Hvis jeg hadde bodd på 45 kvadrat og huseieren min plutselig sto på døra mi fordi han ble kastet ut av kona og vil bo hos meg så hadde jeg krevd mer enn halvert husleie ass

Anonymkode: ae312...a5c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Halvert husleie? Mer enn det. Hvis jeg hadde bodd på 45 kvadrat og huseieren min plutselig sto på døra mi fordi han ble kastet ut av kona og vil bo hos meg så hadde jeg krevd mer enn halvert husleie ass

Anonymkode: ae312...a5c

Jepp, Null i husleie!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hun sier at hun trenger å flytte inn nå på mandag, og jeg vet ikke helt hva jeg tenker om det. I utgangspunktet har jeg jo leid billig og har jo hatt en veldig god deal, så da bør jeg jo kanskje la henne flytte inn?

Brukte hun de ordene? At hun trenger å flytte inn? Jeg synes hun burde være litt mer ydmyk og spørre om hun får komme og være der mens du tar din oppsigelsestid. Hun taper ikke noe på at du ikke betaler husleie i denne perioden fordi hun mest sannynlig måtte sikkert betalt det samme eller mer et annet sted for henne å bo. Siden du da ikke betaler for leie, kan du spare de pengene til feks et depositun.

Hadde hun leid ut til fremmede, hadde hun kunne flytte inn så fort.

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge det står i kontrakten at du har 3 mnd oppsigelse, så trenger du ikke å stresse med å være ute før den tid. Hun kan ikke forlange å få flytte inn hos deg, og ihvertfall ikke forlange at du flytter på dagen. Her er det bare å følge kontrakten og loven. Får da være måte på hvordan husverter kan ta seg til rette. Så lenge du betaler for deg og følger kontrakten, er det ditt hjem.

Anonymkode: 50c4c...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...